loading
Proszę czekać...
Kierowca transportu międzynarodowego to pracownik delegowany – potwierdzają unijni ministrowie
Opublikowano dnia 24.10.2017 16:38
23 października obradowali unijni ministrowie Rady EPSCO czyli Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów. Rada potwierdziła, że należy stosować dyrektywę o delegowaniu pracowników do kierowców w transporcie międzynarodowym.

fot.pixabay.com/CC0

Najważniejszy przekaz dla branży transportowej z tego posiedzenia jest taki, że przepisy dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczące delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, mają zastosowanie do branży transportowej. Pomimo tego, że w stosunku do kierowców nie będzie jeszcze przez 4 lata stosowana zasada równej płacy za równą pracę w tym samym miejscu pracy, to i tak należy uznać że polscy kierowcy transportu międzynarodowego odnieśli sukces, bowiem Rada EPSCO potwierdziła, że obowiązuje ich dyrektywa o delegowaniu w kształcie obecnym. Mają zatem już teraz prawo do minimalnych stawek płacy kraju przyjmującego. To oznacza, że w najbliższym czasie musi zostać zmieniona ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, która ma zastosowanie do pracowników delegowanych, w tym kierowców, wykonujących przewozy na terenie Polski. Krajowy ustawodawca w art. 2 ust. 1 pkt 2 wyłączył z zakresu zastosowania tej ustawy transport międzynarodowy, z wyjątkiem przewozów kabotażowych. Jak się okazuje niesłusznie.   
 

Rozwiązania, które będą w przyszłości wdrożone dla branży transportowej zawarte są w projektowanym na poziomie Unii Pakiecie Mobilności. Nie znamy jeszcze szczegółowych rozwiązań w ramach tego Pakietu, jednak będzie to lex specialis w stosunku do dyrektywy i wydaje się, że każde rozwiązanie jakie ten Pakiet wprowadzi zagwarantuje korzystniejsze rozwiązania dla polskich kierowców niż obecnie stosowane. Polski kierowca wynagradzany jest zgodnie z przepisami o podróży służbowej, otrzymuje diety oraz ryczałty za nocleg, a płaca podstawowa bez tych świadczeń wynosi około 2000 złotych – podkreśla Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”. Taki system wynagradzania skrytykował Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r. (sygn. akt K 11/15). W ocenie Trybunału, uregulowanie należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy przez kierowców będących permanentnie w podróży wymaga stworzenia odrębnych przepisów dla tej grupy pracowników, uwzględniających w sposób rzeczywisty specyfikę pracy. Dotychczasowe rozwiązania należy uznać za wadliwe z punktu widzenia konstytucyjnej zasady równości oraz poszanowania negocjacyjnego systemu określenia poziomu wynagrodzeń i diet - stwierdził TK.

Tutaj informacja w sprawie decyzji Rady EPSCO


epr

Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer

Życie w 800 gramach
Gdzie zaczyna się człowiek? Choć etycy, duchowni i naukowcy wciąż nie są w tej kwestii zgodni, w Polsce nie ma obowiązku ratowania dzieci rodzących się między 23 a 27 tygodniem ciąży. Lekarze - i trudno ich za to winić - nie chcą w takich przypadkach sami podejmować decyzji. Pytają rodziców. Podobno większość odpowiada – walczmy. Dziś medycyna jest zdolna uratować znaczny odsetek skrajnych wcześniaków. Jak funkcjonują te, którym udało się przeżyć? To temat tygodnia 47 numeru TS.

Czy grożą nam emerytalne kominy?
– Rząd łamie prawo (…). Proponuje rozwiązanie, które będzie zarzewiem konfliktów społecznych i problemów finansowych – mówi członek KK NSZZ Solidarność Henryk Nakonieczny. O co chodzi w projekcie zmian ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i dlaczego związki zawodowe tak mocno go krytykują? Anna Grabowska
Najnowsze wydanie Tygodnika Solidarność nr 47/2017 już dostępne

Pobierz darmową aplikację do cyfrowego wydania Tygodnika Solidarność
Związek
więcej
Wideo Tysol.pl Piotr Zarzycki: 17 września Sowieci użyli przeciwko Polsce więcej czołgów niż Niemcy
Blogi
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Test na polskość PO
Czy Platforma Obywatelska podejmie ostatnią już chyba próbę ratowania mocno nadwątlonej - jeżeli nie doszczętnie zrujnowanej - reputacji
avatar
Marcin
Wątrobiński

Marcin Wątrobiński: Donald Tusk - polityk "tłiterowej" prowokacji
Niewątpliwym mistrzem w "tłiterowej" prowokacji jest nasz były Prezes Rady Ministrów oraz aktualny Przewodniczący Rady Europejskiej. Gdzie go to zaprowadzi?
avatar
Grzegorz Gołębiewski
(grzechg)

Grzegorz Gołębiewski: Donald Tusk w oparach absurdu, jego wyborcy na to czekali
Świadomość niewolnicza, uległość, niemożność wyjścia poza stereotyp, że sami nic nie możemy, że wszystko co głosi Zachód jest dla Polski zbawieniem, zebrała swoje obfite żniwo. Donald Tusk jedynie korzysta z obłędu, do jakiego doprowadził z Platformą swoich wyborców.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.