loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Mały wypadek? Gdzie znaleźć najszybszą pomoc
Opublikowano dnia 11.11.2017 10:00
Wraz z wiekiem sprawność naszego organizmu znacząco się zmniejsza. Rzeczy, które jeszcze niedawno nie sprawiały najmniejszego problemu, jak dłuższy spacer lub wejście na wysokie schody, wymagają od starszych osób niemałego wysiłku. Niestety, osłabienie organizmu oznacza także większą podatność na urazy i uszkodzenia ciała. Takie wypadki mogą okazać się szczególnie niebezpieczne dla osób żyjących samotnie, które nie mogą liczyć na szybką pomoc bliskich. Warto zatem wiedzieć jak zachować się w przypadku kontuzji lub zasłabnięcia, tak aby ograniczyć ryzyko poważnego uszczerbku na zdrowiu.

fot. pixabay.com
Konrad Wernicki

Zasłabnięcie - jak reagować?


Zasłabnięcie to stan przejściowego zaburzenia świadomości, jednak bez całkowitej jej utraty. Towarzyszą mu najczęściej takie objawy jak zawroty głowy, mdłości, nadmierne pocenie się, zaburzenia wzroku i świadomości oraz obniżenie napięcia mięśni, co prowadzi do upadków. Zasłabnięcia mogą mieć wiele przyczyn. Wynikać mogą choćby z osłabienia organizmu wynikającego z głodu lub odwodnienia, gorąca albo niedoboru świeżego powietrza, chorób krążenia czy też zatrucia. Często spowodowane są też przez duże emocje takie jak radość, nerwy lub stres.

Brak szybkiej reakcji na początkowe objawy zasłabnięcia mogą prowadzić do pełnej utraty świadomości czyli omdlenia, które może prowadzić nawet do zagrożenia życia. W momencie wystąpienia pierwszych objawów zasłabnięcia należy szybko reagować, aby nie doprowadzić do pogorszenia naszego stanu zdrowia. W takiej sytuacji najlepiej położyć się na wznak i unieść nogi nad poziom głowy, aby krew zaczęła intensywniej dotleniać mózg. Trzeba przy tym pamiętać, aby wstawać powoli, dopiero w momencie kiedy nasze samopoczucie się poprawi. Jeśli nie mamy warunków, aby położyć się, należy usiąść lub przyklęknąć na jedno kolano i lekko pochylić się do przodu.

Ważne jest także, aby unikać czynników powodujących osłabienie organizmu. U osób starszych szczególnie istotne jest odpowiednie odżywianie i regularne posiłki oraz nawadnianie organizmu. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać codziennie 2-3 litry wody, a w wyjątkowo upalne dni nawet 4 litry. Powinno również unikać się w miarę możliwości nadmiernych emocji i stresujących sytuacji, nie przebywać w dusznych pomieszczeniach i na pełnym słońcu. Niezależnie od przyczyn i skutków omdlenia, powinno się porozmawiać o tego rodzaju zdarzeniu z lekarzem, ponieważ może stanowić ono objaw poważniejszej choroby np. układu krążenia lub cukrzycy lub być efektem przyjmowanych lekarstw.

Pomoc przy złamaniach

Kłopoty z układem kostnym często towarzyszą osobom starszym. W ich wieku nawet drobny upadek może skutkować złamaniem kości. W takiej sytuacji pierwszym krokiem powinno zawsze być unieruchomienie uszkodzonej kończyny. Zapobiega to dalszemu pogarszaniu się stanu zdrowia poszkodowanej osoby. W przypadku złamań miednicy czy żeber należy do minimum ograniczyć poruszanie się poszkodowanego, aby zmniejszyć ból i zapobiec uszkodzeniu narządów wewnętrznych. Aby uniknąć zwiększenia obrzęku miejsce urazu można obłożyć lodem. Po wstępnym opatrzeniu koniecznie należy wezwać specjalistyczną pomoc lekarską.

Na rynku dostępne są medyczne pakiety ubezpieczeń, które zapewniają pomoc w przypadku nagłych zdarzeń takich jak omdlenie czy złamanie. Tego rodzaju pakiety pozwalają skorzystać z pomocy lekarza lub pielęgniarki we własnym domu. Takie usługi często świadczone są dodatkowo, na przykład w ramach umowy na dostawę energii elektrycznej m.in. oferta „Na ratunek” z energią firmy Energa, przeznaczonej dla osób starszych.

Zapobiegać zamiast leczyć

W przypadku osób starszych bardzo ważną rolę pełni profilaktyka. Wielu urazom można zapobiec dzięki odpowiedniemu stylowi życia. Odpowiednia dieta, bogata w minerały (szczególnie wapń i żelazo) i witaminy wzmocni organizm i sprawi, że będzie dużo bardziej odporny na urazy i kontuzje. Bardzo wiele daje aktywność fizyczna. Sport nie jest tylko domeną młodych, a odrobina codziennego wysiłku pozwoli utrzymać organizm w dużo lepszej formie. W świetlicach i klubach fitness coraz częściej prowadzone są zajęcia dla seniorów, prowadzone przez specjalistów, którzy potrafią dopasować odpowiedni zestaw ćwiczeń do wieku i kondycji każdej osoby. Ruch i ćwiczenia pozytywnie wpłyną na zdrowie seniora, a uwalnianie w trakcie treningu endorfiny poprawiają nastrój i samopoczucie.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (45/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.



 
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
reklama_pionowa
Wideo Agnieszka Romaszewska: Ukraina postawiła na Niemcy. I się na tym przejedzie
Blogi
avatar
Jerzy
Bukowski

Bukowski: Apel o apolityczność ZHP
Wzywam Was do opamiętania, druhny i druhowie ze Związku, w którym spędziłem wiele lat harcerskiej oraz instruktorskiej służby.
avatar
.
Rosemann

Rosemann: „La Pasionarie” i „Pistolety” czyli jeszcze bardziej totalna
Irracjonalna jest radość polityków i zwolenników rządzącej prawicy, że obdarowani zostali przeciwnikiem.którego działania właśnie obserwujemy. To owszem, na pierwszy rzut oka jest śmieszne. Jest też mało skuteczne bo dla większości społeczeństwa a także (co widać z komentarzy w mediach społecznościowych) dla całkiem twardej opozycji wobec władzy po prostu niestrawne i nie akceptowalne. Tyle, że efektem nieskutecznego radykalizmu zazwyczaj jest jeszcze większy radykalizm.
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Wątpliwa sława Szkieletora
Ranking otwiera przesławne dzieło Antoni Gaudiego - barcelońska świątynia Sagrada Familia.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.