Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian

Podczas gdy przez ostatnie 2 lata wielu ministrów osiągnęło bezprecedensowe sukcesy „dobrej zmiany”, nie daje się tego zaobserwować na kolei. Przeciwnie – jest gorzej niż za pierwszego rządu PiS. Wtedy 63-kilometrowy odcinek Skierniewice – Łódź Widzew zmodernizowano w ciągu 22 miesięcy, przy cały czas czynnym 1 torze. Dzisiaj na modernizację 3 razy krótszego odcinka Warszawa – Grodzisk Mazowiecki całkowicie zamknięto ruch na rok. Wg PKP PLK remont przy czynnym 1 torze trwałby 33 miesiące!
 Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian
/ pixabay.com
Już rząd Ewy Kopacz dał się wmanewrować kolejarzom w pomysł na „przyspieszenie” wlokących się remontów: całkowite zamykanie linii na roboty, zamiast jak wcześniej tylko jednego toru. Skończyło się tak, że linie zamknięto całkiem, a roboty trwają tyle samo. Np. linia do Lublina będzie robiona 4 lata. A przez to brakuje wagonów do wywozu węgla z kopalni, a wkrótce do dowozu kruszyw na budowy. Bo przez objazdy skład nie obraca w 2 doby, tylko w 3. Do tego konieczny był zakup wielu lokomotyw spalinowych, których w Polsce nie było w nadmiarze, bo objazdy są po liniach niezelektryfikowanych. 

Ale najgorsze jest coś innego. Cały plan modernizacyjny sieci kolejowej opracowany za czasów Sławomira Nowaka minister Adamczyk realizuje niemal bez żadnej korekty. A to oznacza, że sztandarowy postulat skończenia z modelem rozwoju polaryzacyjno-dyfuzyjnego na rzecz rozwoju równomiernego (mylonego ze zrównoważonym) w sektorze kolejnictwa nie jest realizowany. Do Polski powiatowej wracają posterunki policji i poczty, ale kolej już nie. 

Tymczasem w ramach tych samych funduszy regionalnych można byłoby wyremontować znacznie więcej lokalnych linii i przywrócić kolej do Polski powiatowej, gdyby zrezygnować z systemów zdalnego sterowania ruchem kolejowym, które podwajają koszty projektów, a na liniach lokalnych, z często zaledwie 5 parami pociągów na dobę, są nonsensem, kosztownym gadżetem. W warmińsko-mazurskim wszystkie środki przeznaczono na zrobienie jednej linii Olsztyn – Braniewo, za to na bogato. Kursują nią... 3 pary pociągów dziennie. Za to do Mikołajek, Mrągowa, Fromborka i Tolkmicka nadal pociągiem nie dojedziemy, z powodu stanu linii. A prezesem PKP PLK został za PiS dyrektor zakładu spółki w tym regionie. W uznaniu zasług?

I tak mimo zmiany rządzących na tych ze słusznymi hasłami Polska nadal będzie jedynym krajem Grupy Wyszehradzkiej bez powszechnego dostępu do kolei. W Czechach jest 1 miasto powyżej 10-tysięcy mieszkańców bez kolejowych połączeń pasażerskich, na Węgrzech 6, na Słowacji 8. W Polsce aż 100. 

PS. Przekaż swój 1% podatku INSPRO, by pomóc nam patrzeć władzy na ręce. Rozliczając PIT, wpisz nr KRS 0000 19 19 28.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (10/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Policja prosi o pomoc w identyfikacji kobiety odnalezionej na Krupówkach z ostatniej chwili
Policja prosi o pomoc w identyfikacji kobiety odnalezionej na Krupówkach

Policjanci próbują ustalić tożsamość kobiety, która w sobotę z Krupówek trafiła do szpitala. Nie ma z nią logicznego kontaktu. Osoby mogące pomóc w identyfikacji kobiety proszone są o kontakt. Zakopiańska komenda opublikowała zdjęcia.

Tusk: 10 maja rekonstrukcja rządu z ostatniej chwili
Tusk: 10 maja rekonstrukcja rządu

Premier Donald Tusk poinformował na platformie X (dawniej Twitter), że 7 maja odbędzie się Europejski Kongres Gospodarczy, na którym wraz z szefową KE Ursulą von der Leyen przedstawi plan dla Europy. 3 dni później – w dniu, w którym odbędzie się wielka manifestacja NSZZ Solidarność przeciwko wprowadzeniu Zielonego Ładu w Polsce i Europie – Tusk przedstawi swój rząd po rekonstrukcji.

Niepokojące informacje na temat stanu zdrowia Donalda Tuska z ostatniej chwili
Niepokojące informacje na temat stanu zdrowia Donalda Tuska

Centrum Informacyjne Rządu przekazało niepokojące informacje na temat stanu zdrowia Donalda Tuska

Sensacja w Pałacu Buckingham. Król Karol III podjął decyzję z ostatniej chwili
Sensacja w Pałacu Buckingham. Król Karol III podjął decyzję

Król Karol III podjął ważną decyzję. Chodzi o ciężko chorą księżną Kate.

Policja zajęła samochód ministra Tuska z ostatniej chwili
Policja zajęła samochód ministra Tuska

Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podzielił się w mediach społecznościowych osobistą historią, która dotknęła jego i jego żonę. Opisał, jak padł ofiarą wyrafinowanego oszustwa, które pochłonęło dorobek jego życia. Auto, które para kupiła za 100 tysięcy złotych, okazało się podróbką, a jego „bliźniak” krążył po drogach Francji. Chodzi o peugeota 5008.

Andrzej Duda zaprosił Donalda Tuska na spotkanie ws. Nuclear Sharing z ostatniej chwili
Andrzej Duda zaprosił Donalda Tuska na spotkanie ws. Nuclear Sharing

Prezydent Andrzej Duda poinformował w czwartek, że zaprosił premiera Donalda Tuska na spotkanie 1 maja przed południem w Pałacu Prezydenckim w sprawie programu Nuclear Sharing oraz omówienia kwestii zbliżającej się polskiej prezydencji w UE. Wyraził nadzieję, że będzie to dobre spotkanie.

Andrzej Duda: W exposé szefa MSZ znalazło się wiele kłamstw, manipulacji i żenujących stwierdzeń z ostatniej chwili
Andrzej Duda: W exposé szefa MSZ znalazło się wiele kłamstw, manipulacji i żenujących stwierdzeń

– W exposé szefa MSZ znalazło się wiele kłamstw, manipulacji i żenujących stwierdzeń; z zażenowaniem przyjąłem atak na politykę poprzedniego obozu rządowego – powiedział prezydent Andrzej Duda po czwartkowym wystąpieniu szefa MSZ Radosława Sikorskiego w Sejmie.

Nowoczesne wyrzutnie dla Polski. Podpisano umowę z ostatniej chwili
Nowoczesne wyrzutnie dla Polski. Podpisano umowę

Wiceszef MON Paweł Bejda poinformował w czwartek, że w Korei Południowej podpisano umowę wykonawczą na dostarczenie Polsce 72 modułów wyrzutni HOMAR-K oraz kilku tysięcy kierowanych pocisków rakietowych. Według koreańskiego koncernu Hanwha wartość umowy na wyrzutnie to 1,64 mld USD.

„Meghan będzie wściekła”. Burza w Pałacu Buckingham z ostatniej chwili
„Meghan będzie wściekła”. Burza w Pałacu Buckingham

Media obiegły informacje dotyczące królowej Camilli. Arystokratka po tym, jak jej mąż król Karol III poważnie zachorował, przejęła wiele jego obowiązków. Okazuje się, że królowa wbiła ostatnio szpilkę księżnej Meghan. Co takiego się wydarzyło?

z ostatniej chwili
Co obejmuje ochrona prawa własności intelektualnej w Polsce?

Prawo własności intelektualnej obejmuje szeroki zakres praw i regulacji, które odnoszą się do działalności twórczej, zarówno w dziedzinie artystycznej, naukowej, jak i przemysłowej. W Polsce system ochrony własności intelektualnej opiera się na kilku kluczowych filarach, które obejmują m.in. prawa autorskie, prawa pokrewne, prawa własności przemysłowej oraz ochronę strategii przedsiębiorca. W niniejszym artykule przyjrzymy się każdemu z tych elementów, analizując ich znaczenie oraz sposób, w jaki są chronione przez polskie prawo.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian

Podczas gdy przez ostatnie 2 lata wielu ministrów osiągnęło bezprecedensowe sukcesy „dobrej zmiany”, nie daje się tego zaobserwować na kolei. Przeciwnie – jest gorzej niż za pierwszego rządu PiS. Wtedy 63-kilometrowy odcinek Skierniewice – Łódź Widzew zmodernizowano w ciągu 22 miesięcy, przy cały czas czynnym 1 torze. Dzisiaj na modernizację 3 razy krótszego odcinka Warszawa – Grodzisk Mazowiecki całkowicie zamknięto ruch na rok. Wg PKP PLK remont przy czynnym 1 torze trwałby 33 miesiące!
 Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian
/ pixabay.com
Już rząd Ewy Kopacz dał się wmanewrować kolejarzom w pomysł na „przyspieszenie” wlokących się remontów: całkowite zamykanie linii na roboty, zamiast jak wcześniej tylko jednego toru. Skończyło się tak, że linie zamknięto całkiem, a roboty trwają tyle samo. Np. linia do Lublina będzie robiona 4 lata. A przez to brakuje wagonów do wywozu węgla z kopalni, a wkrótce do dowozu kruszyw na budowy. Bo przez objazdy skład nie obraca w 2 doby, tylko w 3. Do tego konieczny był zakup wielu lokomotyw spalinowych, których w Polsce nie było w nadmiarze, bo objazdy są po liniach niezelektryfikowanych. 

Ale najgorsze jest coś innego. Cały plan modernizacyjny sieci kolejowej opracowany za czasów Sławomira Nowaka minister Adamczyk realizuje niemal bez żadnej korekty. A to oznacza, że sztandarowy postulat skończenia z modelem rozwoju polaryzacyjno-dyfuzyjnego na rzecz rozwoju równomiernego (mylonego ze zrównoważonym) w sektorze kolejnictwa nie jest realizowany. Do Polski powiatowej wracają posterunki policji i poczty, ale kolej już nie. 

Tymczasem w ramach tych samych funduszy regionalnych można byłoby wyremontować znacznie więcej lokalnych linii i przywrócić kolej do Polski powiatowej, gdyby zrezygnować z systemów zdalnego sterowania ruchem kolejowym, które podwajają koszty projektów, a na liniach lokalnych, z często zaledwie 5 parami pociągów na dobę, są nonsensem, kosztownym gadżetem. W warmińsko-mazurskim wszystkie środki przeznaczono na zrobienie jednej linii Olsztyn – Braniewo, za to na bogato. Kursują nią... 3 pary pociągów dziennie. Za to do Mikołajek, Mrągowa, Fromborka i Tolkmicka nadal pociągiem nie dojedziemy, z powodu stanu linii. A prezesem PKP PLK został za PiS dyrektor zakładu spółki w tym regionie. W uznaniu zasług?

I tak mimo zmiany rządzących na tych ze słusznymi hasłami Polska nadal będzie jedynym krajem Grupy Wyszehradzkiej bez powszechnego dostępu do kolei. W Czechach jest 1 miasto powyżej 10-tysięcy mieszkańców bez kolejowych połączeń pasażerskich, na Węgrzech 6, na Słowacji 8. W Polsce aż 100. 

PS. Przekaż swój 1% podatku INSPRO, by pomóc nam patrzeć władzy na ręce. Rozliczając PIT, wpisz nr KRS 0000 19 19 28.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (10/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe