loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł
Opublikowano dnia 15.03.2018 13:21
Kierowcy tirów dostają miesięcznie od 7 do 9 tys. Ale jako podstawę zarabiają najniższą krajową. Reszta to diety, premia za przejechane kilometry, od frachtu. Od lat sekcja transportowców „S” domaga się zmian w systemie pracy kierowców, w tym wprowadzenia branżowej płacy minimalnej i świadczenia kompensacyjnego. O tym z przewodniczącym sekcji Tadeuszem Kucharskim rozmawia Andrzej Berezowski.

fot. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność
- Kierowca wyrusza w trasę...
- Pytanie, czy będzie jeździł po Polsce, czy po Europie.

- Skupmy się na tych, którzy jeżdżą po Europie.
- Mali przewoźnicy często wysyłają kierowców z towarem na przykład do Hiszpanii. Gdy kierowca już jedzie, szukają towaru, który mógłby wziąć w drodze powrotnej. Dopóki czegoś nie znajdą, każą kierowcy czekać na przykład na parkingu pod Madrytem. Duzi przewoźnicy są lepiej zorganizowani.

- Co się dzieje z takimi kierowcami?
- Kabinę traktują jak mieszkanie i miejsce pracy. Ma ona wymiary 2 na 2 metry. Nazywam ją trumną, bo kierowca ma w niej niewiele więcej miejsca niż zmarły w grobie. 90 procent pojazdów nie posiada klimatyzacji postojowej. Powoduje to, że gdy jest plus 40 stopni na dworze, kierowcy pocą się. W czasie snu kierowca szczelnie zamyka kabinę, aby go nie napadli. W kabinie kierowca stołuje się. Na kuchence gazowej podgrzewa sobie krupnik czy grochówkę. Tapicerka przesiąka zapachami związanymi z gotowaniem. Kierowca myje się, pierze swoją odzież i pościel, potem przynosi ją do kabiny, aby ją wysuszyć. Do tego dochodzi kwestia higieny osobistej. W lato pół biedy, ale zimą? Kierowca umyje włosy na stacji, a potem z mokrą głową przy minusowej temperaturze musi biec do samochodu. Kierowca po wyjeździe z Polski musi też za wszystko płacić.

- Za co na przykład?
- W Niemczech ostatnio wprowadzono opłaty za wodę pitną. Wszędzie płaci się za prysznice, za pranie (od 2 do 5 euro), posiłki, toalety.

- Czy problem spania w kabinie dotyczy tylko kierowców oczekujących na towar?
- Dotyczy każdego polskiego kierowcy. Nie wchodząc w szczegóły, kierowca ma prawo do dobowych skróconych odpoczynków, które muszą trwać nieprzerwanie 9 godzin, skróconych tygodniowych, które trwają 24 godziny, i regularnych tygodniowych wypoczynków, które powinny trwać minimum 45 godzin...



Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo Tysol.pl Wywiad Cezarego Krysztopy z Tomaszem Szatkowskim
Blogi
avatar
Barbara
Piela

[video] Nowa animacja Barbary Pieli: "Cela+"
Nowa animacja Barbary Pieli
avatar
Graf
Zero

"Wiara" Anna Kańtoch | Recenzja | Grafzero
Tajemnicza zbrodnia w "cieniu Czarnobyla"
avatar
europoseł Zbigniew
Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk: Wygląda na to, że Włochy czekają powtórne wybory parlamentarne
Mija już blisko 2 miesiące od wyborów parlamentarnych we Włoszech, a z wypowiedzi liderów ugrupowań, które odnotowały najlepsze wyniki wynika, że jest coraz mniej szans na utworzenie rządu.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.