loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Ministerstwo Zdrowia chce ograniczyć reklamowanie leków sprzedawanych bez recepty i suplementów diety
Opublikowano dnia 20.03.2017 12:06
"Ta gra toczy się o naprawdę wielkie pieniądze. Przemysł farmaceutyczny szacuje, że zakaz reklamy leków sprzedawanych bez recepty i suplementów diety spowoduje spadek wartości produkcji o 1,7 mld zł rocznie. Lekarze nie wierzą w te prognozy i podkreślają, że podniesie to bezpieczeństwo zdrowotne obywateli" – pisze dzisiejsza "Gazeta Polska Codziennie".

Pixabay.com/CC0

Ministerstwo Zdrowiapracuje nad ograniczeniem reklamowania leków sprzedawanych bez recepty oraz suplementów diety. Raport, który jest podstawą prac legislacyjnych, nie powinien pozostawiać wątpliwości co do tego, że zmiany w tej dziedzinie są konieczne. W ocenie autorów raportu reklama sprzyja wzrostowi konsumpcji tych produktów, a u osób przyjmujących leki na choroby przewlekłe może prowadzić do niewskazanych interakcji oraz powikłań.

Farmaceuci zwracają uwagę, że np. przyjmowanie preparatów z miłorzębu japońskiego przez osobę leczącą się na raka może nawet całkowicie zniwelować działanie terapeutyczne leków przyjmowanych przez pacjenta. Natomiast przedawkowanie zwykłych leków przeciwbólowych grozi nawet śmiercią.

Dwa lata temu głośno było o mężczyznie, który zmarł po przedawkowaniu paracetamolu. Jak się okazało, zażywał go często i w różnych postaciach. Tymczasem Polacy przyjmują coraz więcej leków sprzedawanych bez recepty (OTC) i suplementów diety.

W  2014 r. na produkty OTC przeznaczyli ponad 12  mld  zł. Na suplementy diety wydali w  2015 r. 3,5 mld zł. Szacunki dotyczą- ce wzrostu są bardzo obiecujące. Mówią, że w 2020 r. wydatki tylko na suplementy przekroczą 5 mld zł. Eksperci zwracają uwagę, że rosnąca sprzedaż jest m.in. wynikiem nieograniczonego reklamowania tych produktów. Na ekranach telewizorów ludzie w białych kitlach przekonują nas do specyfików, które mają rzekomo dobroczynny wpływ a to na potencję, a to na prostatę, poprawiają samopoczucie w  okresie menstruacji czy w cudowny sposób uleczą przeziębione dziecko.

Dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wskazują na wręcz lawinowy wzrost liczby przekazów handlowych dotyczących produktów zdrowotnych i  leczniczych. W latach 1997–2015 liczba spotów reklamowych emitowanych w radiu i telewizji wzrosła prawie dwustukrotnie. W  tym samym czasie ogólna liczba reklam podskoczyła zaledwie trzy razy. W 2015 r. co czwarty spot telewizyjny był poświęcony lekom OTC i suplementom. W radiu – co drugi

/ Źródło: "Gazeta PolskaCodziennie

Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
reklama_pionowaNajnowszy numer

Wroga grabież: Polska albo odzyska, co jej się należy od Niemiec, albo już zawsze będzie biedniejsza od Berlina.
W dziale historia o twarzach warszawskiej Syreny: „Maj, rok 1937. Na I Ogólnopolskim Salonie Rzeźby w Warszawie Ludwika Kraskowska-Nitschowa przedstawia projekt pomnika „Syrena – godło Warszawy”
W dziale związek o założeniu organizacji zakładowej w Mokate:
Od niedawna w spółce tej działa Solidarność. Mokate i Solidarność – co wyniknie z takiego związku? 
a także o górniczym krwiodawstwie:

„Krew, składniki krwi i produkty krwiopochodne należą do najczęściej stosowanych środków leczniczych. Choć od wielu lat trwają zaawansowane badania nad pozyskaniem sztucznej krwi, jej produkcja jest jeszcze w powijakach. Dlatego tak ważne jest honorowe dawstwo” - pisze Dariusz Piechowicz

Najnowsze wydanie Tygodnika Solidarność nr 32/2017 już dostępne

Pobierz darmową aplikację do cyfrowego wydania Tygodnika Solidarność
Związek
więcej
reklama_pionowa
Wideo Tysol.pl Wideoczat z por.Arturem Wosztylem
Blogi
avatar
Barbara
Piela

[Kliknij aby zobaczyć całość] Nowy rysunek Barbary Pieli: Monika Olejnik II
„Stokrotka”, kredki na kartonie
avatar
prof. Romuald
Szeremietiew

Romuald Szeremietiew: Na linii prezydent - MON mamy do czynienia może nie z konfliktem, ale ze zgrzytem
Wystartował serwis wPolsce.pl, tworzony przez zespół tygodnika „W Sieci” i serwisu wPolityce.pl. Ten nowy projekt medialny, który z czasem ma przekształcić się w stację naziemną, uruchomiono z okazji siódmych urodzin portalu. \nDziś (17.08.2017) byłem w tej telewizji.
avatar
Michał
Orzechowski

Grupa producencka CosmoPolish Squadron - informacja o rozpoczęciu prac nad filmem 'Skrzydła Wolności'
Powstała grupa producencka CosmoPolish Squadron, która rozpoczyna przygotowania do międzynarodowej koprodukcji filmowej “Skrzydła wolności”, opartej na historii 'Eskadry Kościuszko' - grupy amerykańskich lotników, ochotników walczących po stronie polskiej podczas wojny w 1920 roku.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.