loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej
Opublikowano dnia 08.06.2017 14:24
31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.

fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Nadobywatel polityk
Każda partia polityczna dążąc do władzy obiecywała ukrócenie nadmiernych przywilejów polityków . Żadna tego nie zrobiła.  A im wyżej na szczeblu władzy, tym jawności mniej.

Biały człowiek odchodzi
Trzy czwarte wyznawców Chrystusa nie mieszka na Zachodzie. Statystyczny chrześcijanin jest kobietą z Brazylii lub Nigerii albo młodym człowiekiem z Chin.

Mają finansować zdychającą spółkę
200 pracowników Praktiker Polska z powodu braku pensji przez 2 miesiące zwolniło się z firmy. Teraz zarządca masy sanacyjnej żąda od nich odszkodowania na rzecz spółki.
 
Okręt laurowego wieńca
Historia HMS „Garland” , pierwszego okrętu Polskiej Marynarki Wojennej który w  czasie II wojny zawinął do radzieckiego portu, udowadniając, że Polska wciąż istnieje, bo ich pokłady są wolnym terytorium Rzeczpospolitej.

e-Wydanie Tygodnika Solidarność nr 25 / 2017 już dostępne
Związek
więcej
Wideo Tysol.pl Piotr Zarzycki: 17 września Sowieci użyli przeciwko Polsce więcej czołgów niż Niemcy
Blogi
avatar
Polityka w
Sieci

Polityka w sieci: Jak sieć reaguje na ograniczenie handlu w niedziele
ANALIZA
avatar
europoseł Zbigniew
Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk: Prezes PKO BP – w najbliższych latach polska gospodarka może się rozwijać w tempie 4-5%
Podczas gali „Polski przedsiębiorca roku 2016” organizowanej przez Gazetę Polską Codziennie prezes PKO BP S.A. Zbigniew Jagiełło powiedział, że „jeżeli nie będzie szoków zewnętrznych to w najbliższych latach polska gospodarka może rozwijać się w tempie 4 a nawet 5% PKB”.
avatar
Grzegorz Gołębiewski
(grzechg)

Grzegorz Gołębiewski: Opozycja musi sama połknąć żabę lemingozy
Elektorat antypisowski jest niezwykle podniecony i wzburzony, ale żeby tkwić pod Trybunałem Konstytucyjnym w kolejnym proteście to już dla niego zbyt wiele. Jak go wyprowadzić na ulice, jak odpędzić od grilla, przecież PiS chce nas wykończyć.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.