Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
 Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 

 

POLECANE
Tadeusz Płużański: Kiedyś Hitler i Stalin, a dziś Izrael, ratują Polskę przed antysemityzmem tylko u nas
Tadeusz Płużański: Kiedyś Hitler i Stalin, a dziś Izrael, ratują Polskę przed antysemityzmem

Mianowany przez tuskową koalicję 13 grudnia na dyrektora Instytutu Pileckiego prof. Krzysztof Ruchniewicz chciał „naukowo” rozmawiać o zwrocie dóbr kultury Niemcom. Po ujawnieniu skandalu dyrektorem pozostał.

Tȟašúŋke Witkó: Dyplomatyczny cel uświęca środki z ostatniej chwili
Tȟašúŋke Witkó: Dyplomatyczny cel uświęca środki

Kiedy w kraju leżącym między Bugiem a Odrą zaczął narastać silny niepokój, spowodowany coraz natarczywszą wieścią głoszącą, że światowy hegemon militarny – Stany Zjednoczone Ameryki – zamierza wycofać swoje czołgi i samoloty z Europy, zostawiając rozbrojony kontynent na pastwę odwiecznego drapieżnika, Rosji, niespodziewanie pojawił się wybawiciel, który postarał się odwieść Waszyngton od tej niebezpiecznej decyzji.

PGE wydała pilny komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat

PGE Energia Odnawialna ogłosiła przetarg na budowę magazynu energii elektrycznej w Gryfinie – informuje PGE.

Reparacje od Niemiec. Jasna deklaracja prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Reparacje od Niemiec. Jasna deklaracja prezydenta Nawrockiego

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił, że ma wobec Niemiec konkretne oczekiwania, dotyczące m.in. wypłaty reparacji. – Najwyższy czas, aby Niemcy zaczęły traktować Polskę jako partnera – podkreślił.

Spotkanie Trumpa z Putinem. Nieoficjalne doniesienia z ostatniej chwili
Spotkanie Trumpa z Putinem. Nieoficjalne doniesienia

Ewentualne spotkanie prezydentów USA i Rosji, Donalda Trumpa i Władimira Putina, jest wstępnie zaplanowane na koniec przyszłego tygodnia – podała w piątek stacja Sky News, powołując się na wysokie rangą źródło w Białym Domu.

To koniec. Brzoska mówi wprost o aferze KPO z ostatniej chwili
"To koniec". Brzoska mówi wprost o aferze KPO

Nie milkną echa afery ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy. "Chyba nikt nie ma już wątpliwości, że to KONIEC…" – pisze szef InPost Rafał Brzoska.

Prezydent Nawrocki do dziennikarza TVN24: Lepiej się przygotujcie z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki do dziennikarza TVN24: Lepiej się przygotujcie

– Pan redaktor dzisiaj powinien pytać pana premiera Donalda Tuska co się stało z pieniędzmi na KPO – mówił w piątek do dziennikarza TVN24 prezydent Karol Nawrocki.

Firma żony najbogatszego posła z dotacją z KPO. Kwota robi wrażenie z ostatniej chwili
Firma żony najbogatszego posła z dotacją z KPO. Kwota robi wrażenie

Z dotacji z KPO skorzystała firma żony najbogatszego posła w Sejmie, Artura Łąckiego z Koalicji Obywatelskiej. – Moja żona złożyła wnioski i otrzymała środki – oświadczył polityk.

Kontuzja Lewandowskiego przed startem sezonu z ostatniej chwili
Kontuzja Lewandowskiego przed startem sezonu

Robert Lewandowski doznał kontuzji mięśnia dwugłowego uda w lewej nodze, co wykluczy go z meczu o Puchar Gampera przeciwko Como, zaplanowanego na 10 sierpnia. Informację potwierdziła FC Barcelona, wywołując niepokój wśród kibiców przed startem nowego sezonu La Ligi.

Zerowy PIT. Prezydent podpisał projekt ustawy z ostatniej chwili
Zerowy PIT. Prezydent podpisał projekt ustawy

Prezydent Karol Nawrocki w piątek w Kolbuszowej podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy w sprawie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Propozycja ta stanowiła element "Planu 21" przedstawionego przez Karola Nawrockiego w trakcie kampanii wyborczej.

REKLAMA

Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
 Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe