Przedsiębiorca: Facebook upadnie. Pięć powodów

Większość – szczególnie użytkowników o konserwatywnych poglądach – zna wady Facebooka jak zły szeląg. Likwidacje kont, liczne bany i nierówne traktowanie w porównaniu z użytkownikami o poglądach progresywnych. Jak jednak wygląda użytkowanie Facebooka z punktu widzenia przedsiębiorcy?
„Dlaczego Facebook upadnie”
Nie będzie tu wykresów cen akcji, a raczej będzie to empiryczna analiza tego podmiotu. Pomimo tego, że Facebook jeszcze na siebie zarabia (choć dużo mniej), znajduje się on na równi pochyłej do swojego unicestwienia.
W związku z tym, że używałem go przez prawie pięć lat do budowania sprzedaży B2C, to mam trochę o tym pojęcia
– pisze Cezary Bachański w krótkiej analizie pt. „Dlaczego Facebook upadnie”.
Pięć powodów
Na poparcie swojej tezy daje pięć argumentów/powodów:
- Brak możliwości odpowiedniego targetowania reklam. Niemożność ustawienia zakresu wieku czy płci powoduje, że reklamy nie trafiają do pożądanej grupy.
- Współpracę z Facebookiem utrudnia również polityka shadowbanów i likwidacji kont. Według przedsiębiorcy „nie można pisać np. w ogłoszeniach, że szuka się kobiety do pracy z dziećmi, bo to… dyskryminacja”. Bachański podaje przykład własnej firmy, której z powodu ogłoszenia o „studencie poniżej 26 roku życia” radykalnie ucięto zasięgi.
- „Kompletny brak szacunku, obsługi i bany”. W tym punkcie Bachański opisuje daleko niezadowalający poziom kontaktu obsługi z klientem, co kładzie na karb zwolnień w Facebooku. Zwraca również uwagę na brak trybu odwoławczego w przypadku likwidacji kont.
- „Brak możliwości założenia konta tylko do celów komercyjno-służbowych”. Komercyjna strona musi być związana z kontem osobistym. Jeśli ma więcej niż jednego administratora, „przewiny” jednego z administratorów mogą spowodować nie tylko ban dla strony komercyjnej, ale również ban dla prywatnego profilu drugiego użytkownika.
- „Pozorna wolność słowa” to punkt, który zna każdy użytkownik Facebooka o poglądach konserwatywnych. Zakazane tematy, konsekwencje wykraczające poza profil prywatny i uderzające w strony komercyjne. Przy czym promowanie ideologii totalitarnych, o ile są lewicowe, Facebookowi nie przeszkadza.
Wrzucanie wszystkich do jednego wora, blokując konta reklamowe poprzez algorytm i całkowity brak supportu, ogranicza możliwości zarabiania tej platformy, która i tak chyli się ku swojemu końcowi.
Młodzi z fejsa odchodzą, no i to się tej platformie należy
– pisze Bachański.
🔵 DLACZEGO FACEBOOK UPADNIE 🔵
— Cezary Bachański (@BachanskiCezary) March 13, 2023
Wszyscy od piątku żyją tematyką banków, a ja dziś dla odmiany od tego całego zamieszania pokuszę się o ocenę szansy na przetrwanie Facebooka (Meta).
Nie będzie tu wykresów cen akcji, a raczej będzie to
empiryczna analiza tego podmiotu. Pomimo… https://t.co/dYRn7Xw9QV pic.twitter.com/2379yqqOxX