Anglia i Rzym – między obcością a ponownym zbliżeniem

W koronacji brytyjskiego króla Karola III w Londynie 6 maja bierze udział osobisty przedstawiciel Franciszka, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin. Prawie 500 lat na papieża i „papistów” patrzono w Anglii bardzo złym okiem. Obecny monarcha jest otwarty na inne religie - podkreśliła niemiecka agencja katolicka KNA. Przypomniała jednocześnie główne etapy historii wzajemnych obaw, wrogości i wykluczenia – a w końcu stopniowego zbliżenia.
Koronacja króla Karola III Anglia i Rzym – między obcością a ponownym zbliżeniem
Koronacja króla Karola III / EPA/Tolga Akmen Dostawca: PAP/EPA

Chrześcijańska Anglia

596/97: Grzegorz I Wielki (590-604) wysyła rzymskiego benedyktyna Augustyna (zm. 604 r.) jako misjonarza do anglosaskiego króla Ethelberta z Kentu. Już w 597 papież mianował go pierwszym arcybiskupem Canterbury i jest on czczony w Anglii jako „apostoł Anglosasów”.

716/19: Grzegorz II (715-31) posyła anglosaskiego benedyktyna Winfrida-Bonifacego (zm. 754/55) jako misjonarza do pogańskich Fryzów. Bonifacy został biskupem misyjnym, legatem papieskim dla Germanii, biskupem Moguncji, a wreszcie biskupem Utrechtu i założycielem licznych klasztorów. Przeszedł do historii jako „apostoł Niemców”.

1170: w wyniku starań króla Henryka II lord-kanclerz Tomasz Becket został w 1162 r. arcybiskupem Canterbury. Obu przyjaciół podzielił spór wokół kwestii kościelnej lub świeckiej jurysdykcji nad duchownymi. Papież Aleksander III (1159-81) odrzucił zrzeczenie się urzędu przez Becketa. Po ataku gniewu króla czterech jego rycerzy zabija lorda-kanclerza w jego katedrze w 1170 r. Trzy lata później papież go kanonizował jako męczennika; skruszony Henryk II nazwał go swoim patronem. Do dziś kościół Kolegium Angielskiego w Rzymie nosi imię „San Tommaso di Canterbury”.

1397: Kurię Rzymską odwiedza arcybiskup Thomas Arundel – ostatni prymas Anglii przed reformacją.

1521: Król Henryk VIII otrzymuje od Leona X (1513-21) honorowy tytuł „Fidei Defensor” (Obrońca Wiary), który brytyjscy monarchowie noszą do dziś. Był on wyrazem uznania dla książki monarchy „Obrona siedmiu sakramentów”, w której – w odpowiedzi reformatorom – podkreślał on sakramentalny charakter małżeństwa i prymat papieża.

Schizma

1534: od połowy lat 20. XV wieku tenże król starał się o unieważnienie małżeństwa z Katarzyną Aragońską, ponieważ nie miał z nią syna – następcy tronu. Gdy Klemens VII (1523-34) odrzucił jego prośbę, Henryk zerwał z Rzymem i na mocy tzw. Aktu Supremacji z listopada 1534 r. ustanowił angielski Kościół państwowy z monarchą jako jego głową świecką. Następuje plądrowanie i niszczenie niezwykle bogatych klasztorów, biskupi lojalni wobec Rzymu zostają zastąpieni ludźmi króla. Schizmę w Kościele przypieczętowała ekskomunika, nałożona na Henryka VIII w 1538 przez Pawła III (1534-49).

1548: Do śmierci Henryka VIII w 1547 nie dochodzi do zdecydowanej zmiany dyscypliny kościelnej w stosunku do nauki katolickiej. Jednakże wraz z ogłoszeniem w 1549 anglikańskiego modlitewnika „Book of Common Prayer” klasyczny język kościelny coraz bardziej wiąże się z myślą protestancką. W kolejnych dekadach intryg, kłótni i spisków przelano wiele krwi w imię religii („Krwawa Mary”, spisek Guya Fawkesa w 1605). Ostatecznie anglikanizm staje się czymś pośrednim między katolickim a protestanckim nauczaniem, liturgią i dyscypliną kościelną. Od tamtego czasu katolicy, nazywani „papistami”, są największą mniejszością Anglii, początkowo prześladowaną, później częściowo tolerowaną i pogardzaną. Większość z nich stanowili biedni imigranci irlandzcy, których zawsze podejrzewano o zdradę wobec Anglii.

1666: wielki pożar Londynu. Pomimo oczywistych naruszeń przepisów przeciwpożarowych przez miasto w ciągu dziesięcioleci o podpalenie zostają oskarżeni katolicy.

1701: tzw. Act of Settlement wyklucza z sukcesji do tronu każdego, kto „wyznaje religię papieską lub poślubia papistę”. Prawo to zostaje zasadniczo zmienione dopiero w 2015 roku.

Pierwsze symptomy ponownego zbliżenia

1850: przywrócenie stałej hierarchii Kościoła katolickiego w Anglii. W dziedzinie intelektualnej – z nielicznymi wyjątkami, jak anglikańscy konwertyci kard. John Henry Newman (1801-90) czy Gilbert Keith Chesterton (1874-1936) – brytyjski katolicyzm nie odgrywa intelektualnie praktycznie żadnej roli aż do lat 50. XX wieku.

1952: koronacja królowej Elżbiety II. W czasie jej prawie 70-letniego panowania przede wszystkim wielkie zaangażowanie charytatywne i edukacyjne oraz moralna wiarygodność Kościoła katolickiego umożliwiają pewną obecność katolicyzmu w Wielkiej Brytanii. W latach 1951-2014 królowa odwiedziła w Watykanie łącznie pięciu papieży.

1960: odwilż ekumeniczna. Jako pierwszy prymas Kościoła Anglii od 1397 r. odwiedza Watykan arcybiskup Canterbury Geoffrey Fisher. Gdy powitał go Jan XXIII (1958-63), miał odpowiedzieć: „Wasza Świątobliwość, tworzymy historię”.

1966: prymas anglikański Arthur Michael Ramsey i Paweł VI (1963-78) podejmują w Watykanie decyzję o utworzeniu wspólnej międzynarodowej komisji teologicznej. Jest to początek oficjalnego dialogu między katolikami a anglikanami od czasu rozłamu w 1534. Utrzymujące się jeszcze względne pokrewieństwo z doktryną katolicką budzi pewne nadzieje na długotrwały powrót do pełnej komunii kościelnej po Soborze Watykańskim II (1962-65). Bardzo osłabiły ją jednak dopuszczenie anglikańskich kobiet do kapłaństwa w 1992 i do urzędu biskupiego w 2014 r.

1982: Jan Paweł II (1978-2005) jako pierwszy papież w historii odwiedza Zjednoczone Królestwo.

1995: Królowa Elżbieta II utrzymuje dobre relacje z arcybiskupem Westminsteru kard. Basilem Hume (1976-99); nazywając go „moim kardynałem”. W tymże roku uczestniczyła w katolickich nieszporach w Katedrze Westminsterskiej jako pierwszy angielski monarcha od czasów reformacji.

XXI wiek

2002: Elżbieta II zaprasza kard. Cormaca Murphy-O'Connora z Westministeru do wygłoszenia kazania w jej obecności.

2005: Książę Karol, jako następca tronu i przyszła głowa Kościoła Anglii, przesuwa termin ślubu z Camillą Parker-Bowles ze względu na uroczystości pogrzebowe Jana Pawła II w Rzymie, przed którego trumną zgromadzili się także brytyjscy zwierzchnicy Kościoła i państwa.

2009: mimo dobrze funkcjonującego ekumenizmu między Rzymem a Canterbury, Benedykt XVI (2005-13) tworzy ordynariaty (struktury kościelne) dla anglikanów chętnych do przejścia na katolicyzm.

2015: zgodnie z tzw. porozumieniem z Perth, małżeństwo członka rodziny królewskiej z katolikiem nie prowadzi już do wykluczenia z sukcesji do tronu. Jednak sam władca (jako świecka głowa Kościoła) musi nadal należeć do Kościoła anglikańskiego.

2016: kard. Vincent Nichols z Westminsteru odprawia pierwszą od około 450 lat katolicką Mszę św. w Kaplicy Królewskiej w Hampton Court – zamku, który Henryk VIII odebrał swojemu lordowi-kanclerzowi. kardynałowi Thomasowi Wolseyowi w 1528 r. Na zakończenie kazania anglikański biskup Londynu Richard Chartres zwrócił się do katolickiego arcybiskupa stolicy: „Witaj w domu, kardynale!”.

2023: w darze dla króla Karola III, świeckiej głowy państwowego Kościoła anglikańskiego w Anglii, Franciszek przekazuje relikwie dwóch kawałków Krzyża Świętego. Wkomponowano je w walijski srebrny krzyż, który ma być niesiony na czele procesji podczas uroczystości koronacyjnych. Papieża będzie na nich reprezentował sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin, najwyższy rangą katolik od czasów Reformacji.

ts (KAI/KNA) / Londyn


 

POLECANE
Karol Nawrocki o sytuacji na granicy z Niemcami: Zwołam Radę Gabinetową Wiadomości
Karol Nawrocki o sytuacji na granicy z Niemcami: Zwołam Radę Gabinetową

Prezydent elekt Karol Nawrocki zapowiedział w poniedziałek, że po zaprzysiężeniu na prezydenta, czyli po 6 sierpnia, zwoła Radę Gabinetową w sprawie sytuacji na zachodniej granicy z Niemcami. Podkreślił, że będzie chciał poznać wszelkie dane statystyczne dot. nielegalnych migrantów.

Starcie Donalda Tuska z Samuelem Pereirą Wiadomości
Starcie Donalda Tuska z Samuelem Pereirą

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej doszło do starcia między Donaldem Tuskiem z Samuelem Pereirą. Dziennikarz wPolsce24 zapytał się szefa rządu na temat nagrań udostępnionych przez jego stację. Chodzi o taśmy z udziałem Romana Giertycha.

Pokojowe cuda Trumpa tylko u nas
Pokojowe cuda Trumpa

Nie wiemy, ilu ludziom ocalił życie w ostatnich tygodniach Donald Trump. Nie da się tego policzyć. Jednak jest pewne, że wielu mieszkańcom Afryki i Azji.

Nie dam się zastraszyć. Robert Bąkiewicz odpowiada Tuskowi ws. Ruchu Obrony Granic Wiadomości
"Nie dam się zastraszyć". Robert Bąkiewicz odpowiada Tuskowi ws. Ruchu Obrony Granic

Lider Ruchu Obrony Granic Robert Bąkiewicz zamieścił oświadczenie ws. wypowiedzi premiera Donalda Tuska na temat sytuacji na granicy z Niemcami.

Kto będzie w Kancelarii Prezydenta odpowiadał za sprawy międzynarodowe? Karol Nawrocki ujawnił nazwisko polityka
Kto będzie w Kancelarii Prezydenta odpowiadał za sprawy międzynarodowe? Karol Nawrocki ujawnił nazwisko

Prezydent elekt Karol Nawrocki w rozmowie na antenie Polsat News poinformował, kto w jego kancelarii będzie odpowiadał za sprawy międzynarodowe.

Jacek Sasin o sytuacji w PiS: Nie zmienia się zwycięskiego lidera polityka
Jacek Sasin o sytuacji w PiS: Nie zmienia się zwycięskiego lidera

– Nie zmienia się zwycięskiego lidera w czasie wyścigu wyborczego, a my jesteśmy na początku drogi – podkreślił Jacek Sasin, komentując kongres PiS oraz wybór Jarosława Kaczyńskiego na prezesa ugrupowania.

Teheran nie zrezygnuje ze wzbogacania uranu? Jest komunikat ambasadora Iranu Wiadomości
Teheran nie zrezygnuje ze wzbogacania uranu? Jest komunikat ambasadora Iranu

Ambasador Iranu przy ONZ Amir Said Irawani zadeklarował, że jego kraj "nigdy nie przestanie wzbogacać uranu". Dyplomata argumentował w wywiadzie dla amerykańskiej telewizji CBS, że Teheran ma do tego "niezbywalne prawo" jako państwo-strona traktatu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT).

Andrzej Duda: Dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się w ochronę granicy Wiadomości
Andrzej Duda: Dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się w ochronę granicy

Prezydent Andrzej Duda podziękował wszystkim, którzy działają na granicy z Niemcami, m.in. tym osobom, które zaangażowały się w Ruch Obrony Granic.

Nowy komunikat Sądu Najwyższego. Tak wyglądała część protestów wyborczych Wiadomości
Nowy komunikat Sądu Najwyższego. Tak wyglądała część "protestów wyborczych"

Sąd Najwyższy opublikował dokumenty, którymi nie zajmie się w ramach protestów wyborczych. W komunikacie podkreśla, że otrzymał na przykład wydruki wiadomości mailowej od Romana Giertycha, w której znajdowała się instrukcja składania protestu wyborczego.

Kim był Tadeusz Duda? Sąsiedzi mordercy spod Limanowej przerywają milczenie z ostatniej chwili
Kim był Tadeusz Duda? Sąsiedzi mordercy spod Limanowej przerywają milczenie

Tadeusz Duda, 57-latek ze Starej Wsi pod Limanową, zabił swoją córkę i zięcia, a także ciężko ranił teściową. Choć dramatyczne wydarzenia rozegrały się w piątek 27 czerwca, z każdym dniem na jaw wychodzą kolejne szczegóły. Mieszkańcy Starej Wsi, Zalesia i Młyńczysk opowiadają o tym, kim był Duda i jak doszło do koszmaru, którym od kilku dni żyje cała Polska.

REKLAMA

Anglia i Rzym – między obcością a ponownym zbliżeniem

W koronacji brytyjskiego króla Karola III w Londynie 6 maja bierze udział osobisty przedstawiciel Franciszka, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin. Prawie 500 lat na papieża i „papistów” patrzono w Anglii bardzo złym okiem. Obecny monarcha jest otwarty na inne religie - podkreśliła niemiecka agencja katolicka KNA. Przypomniała jednocześnie główne etapy historii wzajemnych obaw, wrogości i wykluczenia – a w końcu stopniowego zbliżenia.
Koronacja króla Karola III Anglia i Rzym – między obcością a ponownym zbliżeniem
Koronacja króla Karola III / EPA/Tolga Akmen Dostawca: PAP/EPA

Chrześcijańska Anglia

596/97: Grzegorz I Wielki (590-604) wysyła rzymskiego benedyktyna Augustyna (zm. 604 r.) jako misjonarza do anglosaskiego króla Ethelberta z Kentu. Już w 597 papież mianował go pierwszym arcybiskupem Canterbury i jest on czczony w Anglii jako „apostoł Anglosasów”.

716/19: Grzegorz II (715-31) posyła anglosaskiego benedyktyna Winfrida-Bonifacego (zm. 754/55) jako misjonarza do pogańskich Fryzów. Bonifacy został biskupem misyjnym, legatem papieskim dla Germanii, biskupem Moguncji, a wreszcie biskupem Utrechtu i założycielem licznych klasztorów. Przeszedł do historii jako „apostoł Niemców”.

1170: w wyniku starań króla Henryka II lord-kanclerz Tomasz Becket został w 1162 r. arcybiskupem Canterbury. Obu przyjaciół podzielił spór wokół kwestii kościelnej lub świeckiej jurysdykcji nad duchownymi. Papież Aleksander III (1159-81) odrzucił zrzeczenie się urzędu przez Becketa. Po ataku gniewu króla czterech jego rycerzy zabija lorda-kanclerza w jego katedrze w 1170 r. Trzy lata później papież go kanonizował jako męczennika; skruszony Henryk II nazwał go swoim patronem. Do dziś kościół Kolegium Angielskiego w Rzymie nosi imię „San Tommaso di Canterbury”.

1397: Kurię Rzymską odwiedza arcybiskup Thomas Arundel – ostatni prymas Anglii przed reformacją.

1521: Król Henryk VIII otrzymuje od Leona X (1513-21) honorowy tytuł „Fidei Defensor” (Obrońca Wiary), który brytyjscy monarchowie noszą do dziś. Był on wyrazem uznania dla książki monarchy „Obrona siedmiu sakramentów”, w której – w odpowiedzi reformatorom – podkreślał on sakramentalny charakter małżeństwa i prymat papieża.

Schizma

1534: od połowy lat 20. XV wieku tenże król starał się o unieważnienie małżeństwa z Katarzyną Aragońską, ponieważ nie miał z nią syna – następcy tronu. Gdy Klemens VII (1523-34) odrzucił jego prośbę, Henryk zerwał z Rzymem i na mocy tzw. Aktu Supremacji z listopada 1534 r. ustanowił angielski Kościół państwowy z monarchą jako jego głową świecką. Następuje plądrowanie i niszczenie niezwykle bogatych klasztorów, biskupi lojalni wobec Rzymu zostają zastąpieni ludźmi króla. Schizmę w Kościele przypieczętowała ekskomunika, nałożona na Henryka VIII w 1538 przez Pawła III (1534-49).

1548: Do śmierci Henryka VIII w 1547 nie dochodzi do zdecydowanej zmiany dyscypliny kościelnej w stosunku do nauki katolickiej. Jednakże wraz z ogłoszeniem w 1549 anglikańskiego modlitewnika „Book of Common Prayer” klasyczny język kościelny coraz bardziej wiąże się z myślą protestancką. W kolejnych dekadach intryg, kłótni i spisków przelano wiele krwi w imię religii („Krwawa Mary”, spisek Guya Fawkesa w 1605). Ostatecznie anglikanizm staje się czymś pośrednim między katolickim a protestanckim nauczaniem, liturgią i dyscypliną kościelną. Od tamtego czasu katolicy, nazywani „papistami”, są największą mniejszością Anglii, początkowo prześladowaną, później częściowo tolerowaną i pogardzaną. Większość z nich stanowili biedni imigranci irlandzcy, których zawsze podejrzewano o zdradę wobec Anglii.

1666: wielki pożar Londynu. Pomimo oczywistych naruszeń przepisów przeciwpożarowych przez miasto w ciągu dziesięcioleci o podpalenie zostają oskarżeni katolicy.

1701: tzw. Act of Settlement wyklucza z sukcesji do tronu każdego, kto „wyznaje religię papieską lub poślubia papistę”. Prawo to zostaje zasadniczo zmienione dopiero w 2015 roku.

Pierwsze symptomy ponownego zbliżenia

1850: przywrócenie stałej hierarchii Kościoła katolickiego w Anglii. W dziedzinie intelektualnej – z nielicznymi wyjątkami, jak anglikańscy konwertyci kard. John Henry Newman (1801-90) czy Gilbert Keith Chesterton (1874-1936) – brytyjski katolicyzm nie odgrywa intelektualnie praktycznie żadnej roli aż do lat 50. XX wieku.

1952: koronacja królowej Elżbiety II. W czasie jej prawie 70-letniego panowania przede wszystkim wielkie zaangażowanie charytatywne i edukacyjne oraz moralna wiarygodność Kościoła katolickiego umożliwiają pewną obecność katolicyzmu w Wielkiej Brytanii. W latach 1951-2014 królowa odwiedziła w Watykanie łącznie pięciu papieży.

1960: odwilż ekumeniczna. Jako pierwszy prymas Kościoła Anglii od 1397 r. odwiedza Watykan arcybiskup Canterbury Geoffrey Fisher. Gdy powitał go Jan XXIII (1958-63), miał odpowiedzieć: „Wasza Świątobliwość, tworzymy historię”.

1966: prymas anglikański Arthur Michael Ramsey i Paweł VI (1963-78) podejmują w Watykanie decyzję o utworzeniu wspólnej międzynarodowej komisji teologicznej. Jest to początek oficjalnego dialogu między katolikami a anglikanami od czasu rozłamu w 1534. Utrzymujące się jeszcze względne pokrewieństwo z doktryną katolicką budzi pewne nadzieje na długotrwały powrót do pełnej komunii kościelnej po Soborze Watykańskim II (1962-65). Bardzo osłabiły ją jednak dopuszczenie anglikańskich kobiet do kapłaństwa w 1992 i do urzędu biskupiego w 2014 r.

1982: Jan Paweł II (1978-2005) jako pierwszy papież w historii odwiedza Zjednoczone Królestwo.

1995: Królowa Elżbieta II utrzymuje dobre relacje z arcybiskupem Westminsteru kard. Basilem Hume (1976-99); nazywając go „moim kardynałem”. W tymże roku uczestniczyła w katolickich nieszporach w Katedrze Westminsterskiej jako pierwszy angielski monarcha od czasów reformacji.

XXI wiek

2002: Elżbieta II zaprasza kard. Cormaca Murphy-O'Connora z Westministeru do wygłoszenia kazania w jej obecności.

2005: Książę Karol, jako następca tronu i przyszła głowa Kościoła Anglii, przesuwa termin ślubu z Camillą Parker-Bowles ze względu na uroczystości pogrzebowe Jana Pawła II w Rzymie, przed którego trumną zgromadzili się także brytyjscy zwierzchnicy Kościoła i państwa.

2009: mimo dobrze funkcjonującego ekumenizmu między Rzymem a Canterbury, Benedykt XVI (2005-13) tworzy ordynariaty (struktury kościelne) dla anglikanów chętnych do przejścia na katolicyzm.

2015: zgodnie z tzw. porozumieniem z Perth, małżeństwo członka rodziny królewskiej z katolikiem nie prowadzi już do wykluczenia z sukcesji do tronu. Jednak sam władca (jako świecka głowa Kościoła) musi nadal należeć do Kościoła anglikańskiego.

2016: kard. Vincent Nichols z Westminsteru odprawia pierwszą od około 450 lat katolicką Mszę św. w Kaplicy Królewskiej w Hampton Court – zamku, który Henryk VIII odebrał swojemu lordowi-kanclerzowi. kardynałowi Thomasowi Wolseyowi w 1528 r. Na zakończenie kazania anglikański biskup Londynu Richard Chartres zwrócił się do katolickiego arcybiskupa stolicy: „Witaj w domu, kardynale!”.

2023: w darze dla króla Karola III, świeckiej głowy państwowego Kościoła anglikańskiego w Anglii, Franciszek przekazuje relikwie dwóch kawałków Krzyża Świętego. Wkomponowano je w walijski srebrny krzyż, który ma być niesiony na czele procesji podczas uroczystości koronacyjnych. Papieża będzie na nich reprezentował sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin, najwyższy rangą katolik od czasów Reformacji.

ts (KAI/KNA) / Londyn



 

Polecane
Emerytury
Stażowe