„Wiodące media” się pożarły: „kłamstwa, manipulacje, insynuacje”

Prezes zarządu Grupy RMF odpowiedział na śledztwo portalu OKO.press.
Studio RMF FM  „Wiodące media” się pożarły: „kłamstwa, manipulacje, insynuacje”
Studio RMF FM / fot. Flickr/Dawid Skalec/CC BY 4.0

W ostatnich dniach na portalu OKO.press ukazał się tekst pt. „Radio Muzyka Orlen. Tajemnicze związki największego polskiego radia ze spółką Obajtka”. W tekście postawiono tezę, że „RMF otrzymuje od Orlenu ponad 20 ml zł rocznie, a żona szefa informacji Marka Balawajdra pracuje w czeskiej spółce Orlenu i w zamian za to «płocki koncern i jego prezes brylują w radio»”.

RMF odpowiada

Do całej sprawy odniósł się w czwartek prezes zarządu Grupy RMF Kazimierz Gródek w tekście zatytułowanym „OKO.press - kłamstwo i manipulacja”.

RMF FM podkreśliło, że w artykule OKO.press zawarto, powołując się na raport medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego, że Orlen w 2021 r. „zostawił” w RMF FM 23 mln zł, a w 2022 roku 21,53 zł. Zaznaczono przy tym, że to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów. Co więcej, stwierdzono, że w 2022 roku przychody spółki nadająca radio RMF FM przekroczyły 100 mln zł.

„RMF FM (analogicznie, jak wszyscy duzi nadawcy telewizyjni i radiowi) nie sprzedaje reklam samodzielnie, robi to wyspecjalizowana spółka matka Grupa RMF. Aby przedstawić rzetelny i całościowy obraz, podaję pełne dane dot. wydatków wszystkich spółek Orlenu we wszystkich stacjach Grupy RMF (RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic, portal RMF 24 i inne strony www i aplikacje). Wydatki te w roku 2021 odpowiadały łącznie kwocie 3,8 mln zł, a w 2022 r. 3,9 mln i stanowiły w obu tych latach 1,1 proc. przychodów reklamowych Grupy RMF” – odpowiedział prezes zarządu Grupy RMF FM.

Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc. Osoby znające rynek reklamy doskonale wiedzą, że na rynku mediów (szczególnie w radiu) stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen” – dodał Gródek.

„W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny” – podkreślił.

Żona Marka Balawajdra

Gródek odniósł się także do sugestii, że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra pracuje w spółce PKN Orlen, co wpływa na narrację RMF-u dot. Orlenu i jego prezesa Daniela Obajtka.

Ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA, w 2022 r. dostała propozycję pracy na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia. To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego. Przyjmując takie założenie, trzeba by uznać, że żadne miejsce pracy nie będzie wolne od podejrzeń, bo o każdej instytucji czy firmie - radio może informować i robić dziennikarskie materiały” – stwierdził prezes Grupy RMF.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Jestem przerażony. Niepokojące doniesienia w sprawie rekordzisty Jeden z dziesięciu z ostatniej chwili
"Jestem przerażony". Niepokojące doniesienia w sprawie rekordzisty "Jeden z dziesięciu"

Artur Baranowski, finalista „Jeden z dziesięciu” wprawił w osłupienie widzów i brawurowo awansował do finałowego odcinka, nie wystąpił ostatecznie w odcinku finałowym.

Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

16 cudzoziemców próbowało minionej doby przedostać się z Białorusi do Polski – podała w środę rano Straż Graniczna. Dodała, że w tym pięć osób na widok polskich patroli zawróciło na Białoruś.

Będzie naprawdę niebezpiecznie. Te regiony są szczególnie zagrożone z ostatniej chwili
Będzie naprawdę niebezpiecznie. Te regiony są szczególnie zagrożone

W środę w ciągu dnia i w nocy w powiatach wieluńskim i wieruszowskim na południowym zachodzie woj. łódzkiego mogą występować marznące opady powodujące oblodzenie na drogach i chodnikach – ostrzegają synoptycy z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Nieoficjalnie: Ministerstwo Rolnictwa zakazuje stosowania „mięsnych” nazw do produktów roślinnych z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Ministerstwo Rolnictwa zakazuje stosowania „mięsnych” nazw do produktów roślinnych

Branżowy serwis rolniczy Top agrar Polska informuje, że ministerstwo rolnictwa zakaże stosowania mięsnych nazw dla roślinnych zamienników. Stosowna nowelizacja rozporządzenia jest już przygotowana.

Sensacja w Polsacie. Wielki powrót gwiazdy do popularnego programu z ostatniej chwili
Sensacja w Polsacie. Wielki powrót gwiazdy do popularnego programu

Piotr Gąsowski ma pojawić się w 20. jubileuszowej edycji programu „Twoja twarz brzmi znajomo” – donoszą Wirtualne Media.

Niemcy: Premier Bawarii zapowiedział zakaz gender w szkołach i urzędach z ostatniej chwili
Niemcy: Premier Bawarii zapowiedział zakaz gender w szkołach i urzędach

Do tej pory Niemcy nie tylko były postrzegane jako prymus w zakresie wprowadzania lewackich nowinek, ale wręcz stosowały presję na inne kraje, by robiły to samo. Być może jesteśmy świadkami zmiany świadomości społecznej Niemców.

Gdański port piąty w Europie wg unijnych danych z ostatniej chwili
Gdański port piąty w Europie wg unijnych danych

Port w Gdańsku przeładował w 2022 roku o 40 proc. więcej towarów niż w roku poprzednim – wynika z danych opublikowanych we wtorek przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat). Jest to największy wzrost wśród wszystkich europejskich portów.

Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Król Karol III odpowiada na zarzuty syna z ostatniej chwili
Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Król Karol III odpowiada na zarzuty syna

Pałac Buckingham opublikował w nocy z wtorku na środę wspólne zdjęcie króla Karola III, królowej Camilli oraz następcy tronu księcia Williama i jego żony księżnej Kate, które jest pośrednią odpowiedzią na przypomnianą sprawę uwag co do koloru skóry przyszłego dziecka księcia Harry'ego i księżnej Meghan.

Poseł PO: „To nie orzeł powinien być w logo Orlenu” z ostatniej chwili
Poseł PO: „To nie orzeł powinien być w logo Orlenu”

– To nie orzeł powinien być znakiem firmowym [Orlenu – red.], a sęp – mówiła poseł Koalicji Obywatelskiej Ewa Kołodziej, przemawiając w środę z mównicy sejmowej.

Robert Lewandowski jednak odejdzie z Barcelony? Wybuchowe doniesienia z Hiszpanii z ostatniej chwili
Robert Lewandowski jednak odejdzie z Barcelony? Wybuchowe doniesienia z Hiszpanii

Gorąco wokół osoby Roberta Lewandowskiego. Klub [FC Barcelona – red.] poważnie myśli o jego sprzedaży – donosi jeden z hiszpańskich dziennikarzy.

REKLAMA

„Wiodące media” się pożarły: „kłamstwa, manipulacje, insynuacje”

Prezes zarządu Grupy RMF odpowiedział na śledztwo portalu OKO.press.
Studio RMF FM  „Wiodące media” się pożarły: „kłamstwa, manipulacje, insynuacje”
Studio RMF FM / fot. Flickr/Dawid Skalec/CC BY 4.0

W ostatnich dniach na portalu OKO.press ukazał się tekst pt. „Radio Muzyka Orlen. Tajemnicze związki największego polskiego radia ze spółką Obajtka”. W tekście postawiono tezę, że „RMF otrzymuje od Orlenu ponad 20 ml zł rocznie, a żona szefa informacji Marka Balawajdra pracuje w czeskiej spółce Orlenu i w zamian za to «płocki koncern i jego prezes brylują w radio»”.

RMF odpowiada

Do całej sprawy odniósł się w czwartek prezes zarządu Grupy RMF Kazimierz Gródek w tekście zatytułowanym „OKO.press - kłamstwo i manipulacja”.

RMF FM podkreśliło, że w artykule OKO.press zawarto, powołując się na raport medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego, że Orlen w 2021 r. „zostawił” w RMF FM 23 mln zł, a w 2022 roku 21,53 zł. Zaznaczono przy tym, że to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów. Co więcej, stwierdzono, że w 2022 roku przychody spółki nadająca radio RMF FM przekroczyły 100 mln zł.

„RMF FM (analogicznie, jak wszyscy duzi nadawcy telewizyjni i radiowi) nie sprzedaje reklam samodzielnie, robi to wyspecjalizowana spółka matka Grupa RMF. Aby przedstawić rzetelny i całościowy obraz, podaję pełne dane dot. wydatków wszystkich spółek Orlenu we wszystkich stacjach Grupy RMF (RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic, portal RMF 24 i inne strony www i aplikacje). Wydatki te w roku 2021 odpowiadały łącznie kwocie 3,8 mln zł, a w 2022 r. 3,9 mln i stanowiły w obu tych latach 1,1 proc. przychodów reklamowych Grupy RMF” – odpowiedział prezes zarządu Grupy RMF FM.

Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc. Osoby znające rynek reklamy doskonale wiedzą, że na rynku mediów (szczególnie w radiu) stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen” – dodał Gródek.

„W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny” – podkreślił.

Żona Marka Balawajdra

Gródek odniósł się także do sugestii, że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra pracuje w spółce PKN Orlen, co wpływa na narrację RMF-u dot. Orlenu i jego prezesa Daniela Obajtka.

Ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA, w 2022 r. dostała propozycję pracy na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia. To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego. Przyjmując takie założenie, trzeba by uznać, że żadne miejsce pracy nie będzie wolne od podejrzeń, bo o każdej instytucji czy firmie - radio może informować i robić dziennikarskie materiały” – stwierdził prezes Grupy RMF.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe