„Wiodące media” się pożarły: „kłamstwa, manipulacje, insynuacje”

W ostatnich dniach na portalu OKO.press ukazał się tekst pt. „Radio Muzyka Orlen. Tajemnicze związki największego polskiego radia ze spółką Obajtka”. W tekście postawiono tezę, że „RMF otrzymuje od Orlenu ponad 20 ml zł rocznie, a żona szefa informacji Marka Balawajdra pracuje w czeskiej spółce Orlenu i w zamian za to «płocki koncern i jego prezes brylują w radio»”.
Odpowiedź Kazimierza Gródka, Prezesa Zarządu Grupy RMF na artykuł opublikowany w portalu https://t.co/uAnffEMZXF zawierający kłamstwa, manipulacje, insynuacje. https://t.co/F22YdLkJ9e
— Fakty RMF FM (@RMF24pl) November 2, 2023
RMF odpowiada
Do całej sprawy odniósł się w czwartek prezes zarządu Grupy RMF Kazimierz Gródek w tekście zatytułowanym „OKO.press - kłamstwo i manipulacja”.
RMF FM podkreśliło, że w artykule OKO.press zawarto, powołując się na raport medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego, że Orlen w 2021 r. „zostawił” w RMF FM 23 mln zł, a w 2022 roku 21,53 zł. Zaznaczono przy tym, że to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów. Co więcej, stwierdzono, że w 2022 roku przychody spółki nadająca radio RMF FM przekroczyły 100 mln zł.
„RMF FM (analogicznie, jak wszyscy duzi nadawcy telewizyjni i radiowi) nie sprzedaje reklam samodzielnie, robi to wyspecjalizowana spółka matka Grupa RMF. Aby przedstawić rzetelny i całościowy obraz, podaję pełne dane dot. wydatków wszystkich spółek Orlenu we wszystkich stacjach Grupy RMF (RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic, portal RMF 24 i inne strony www i aplikacje). Wydatki te w roku 2021 odpowiadały łącznie kwocie 3,8 mln zł, a w 2022 r. 3,9 mln i stanowiły w obu tych latach 1,1 proc. przychodów reklamowych Grupy RMF” – odpowiedział prezes zarządu Grupy RMF FM.
„Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc. Osoby znające rynek reklamy doskonale wiedzą, że na rynku mediów (szczególnie w radiu) stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen” – dodał Gródek.
„W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny” – podkreślił.
Żona Marka Balawajdra
Gródek odniósł się także do sugestii, że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdra pracuje w spółce PKN Orlen, co wpływa na narrację RMF-u dot. Orlenu i jego prezesa Daniela Obajtka.
„Ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA, w 2022 r. dostała propozycję pracy na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia. To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego. Przyjmując takie założenie, trzeba by uznać, że żadne miejsce pracy nie będzie wolne od podejrzeń, bo o każdej instytucji czy firmie - radio może informować i robić dziennikarskie materiały” – stwierdził prezes Grupy RMF.