CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na cykl publicznych dyskusji z udziałem artystów, autorów, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa, takich jak religia, migracja, prawa kobiet, tożsamość płciowa i kulturowa, Unia Europejska i kultura ponowoczesna. Nie zabraknie też czasu na pytania i wypowiedzi słuchaczy.
Unieważnić kulturę rosyjską CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?
Unieważnić kulturę rosyjską / materiały prasowe

Brutalna wojna Rosji z Ukrainą nadal trwa. Od początku inwazji 24 lutego 2022 roku większość krajów ostro ją potępiła, nakładając sankcje na Rosję. USA, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Dania i Polska to sześć krajów, które ofiarowały Ukrainie największe wsparcie wojskowe. Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem zaangażowania w udzielanie pomocy, przyjęła prawie 1,5 miliona ukraińskich uchodźców.

Prowadzone przez Rosję działania zbrojne wzbudzają silne emocje i doprowadziły do wojny kulturowej – pojawiły się wezwania do bojkotu, odwołania występów dawnych i współczesnych rosyjskich artystów oraz wszystkich osób sympatyzujących z polityką Kremla.

Redaktorzy strony cancelrussia.info nie przebierają w słowach – piszą, że kultura rosyjska jest kulturą kolonialną i że nie należy udzielać żadnego wsparcia rosyjskim artystom, pisarzom ani muzykom; nawołują, by nie pokazywać ich wystaw, wydawać publikacji ani organizować koncertów. „Kultura rosyjska ma charakter ekspansywny i imperialistyczny. Przez pokolenia pielęgnowała wyższość nad innymi narodami, które najpierw zostały zniewolone przez Imperium Rosyjskie, a później przez państwo radzieckie. Federacja Rosyjska zdecydowała się kontynuować tę niefortunną praktykę”.

Czy słuszne jest anulowanie kultury agresora i najeźdźcy? Czy potrafimy oddzielić sztukę od wojny i polityki? A może – jak głosi napis na magnesie zaprojektowanym dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku – powinniśmy „Anulować Putina, a nie Puszkina”?

 

Dr Andriej Moskwin - profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Dr Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, a wcześniej pisał o sztuce dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji

 

Dr Tiffany Jenkins - socjolożka, historyczka sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się pogłębioną analizą złożonych procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych.  Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.

 

 

Gospodarzami spotkania będą:

Agnieszka Kołek – artystka i kuratorka – oraz Manick Govinda – autor, wykładowca i kurator.

 

Manick Govinda - niezależny pisarz , mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swe krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.

 

Agnieszka Kołek -  artystka, kuratorka i współzałożycielka londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku.  Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.

 

Dyskusja odbędzie się 23 listopada 2023 o godzinie 18:30 w Pracowni, na parterze Zamku Ujazdowskiego.


 

POLECANE
 Ogromny pożar w Gdańsku Wiadomości
Ogromny pożar w Gdańsku

Wybuchł pożar w hali magazynowej przy ulicy Oliwskiej w Gdańsku. Walczy z nim ponad 20 zastępów straży pożarnej

Czwórka dzieci została porwana przez nurt rzeki Wiadomości
Czwórka dzieci została porwana przez nurt rzeki

Ratownicy z WOPR w Białobrzegach (Mazowieckie) uratowali czwórkę dzieci porwanych przez nurt Pilicy. Dzieci wraz z ojcem usiłowały przepłynąć w dmuchanych kołach na drugą stronę rzeki. Pompowane zabawki nie zapewniają bezpieczeństwa w rzekach – podkreślili ratownicy i zaapelowali o rozsądek nad wodą.

Kim była przypadkowa ofiara zamachu na Trumpa? Ten wpis łamie serce gorące
Kim była przypadkowa ofiara zamachu na Trumpa? Ten wpis łamie serce

Fox News poinformował, że przypadkową ofiarą nieudanego zamachu na Donalda Trumpa był Corey Comperatore.

Szokujące ustalenia ws. zamachowca, który zaatakował Trumpa gorące
Szokujące ustalenia ws. zamachowca, który zaatakował Trumpa

Ujawnione zostały nowe szokujące ustalenia dotyczące niedoszłego zabójcy byłego prezydenta Donalda Trumpa.

Obrazy buntownika Donalda Trumpa z krwią na twarzy mogą zmienić przebieg wyborów polityka
"Obrazy buntownika Donalda Trumpa z krwią na twarzy mogą zmienić przebieg wyborów"

Według BBC gesty Donalda Trumpa po nieudanym zamachu na niego, mogą poważnie wpłynąć na wynik wyborów.

Nowe informacje ws. górnika odnalezionego po katastrofie kopalni Rydułtowy pilne
Nowe informacje ws. górnika odnalezionego po katastrofie kopalni Rydułtowy

Są nowe informacje ws. stanu górnika, który odniósł obrażenia podczas katastrofy kopalni Rydułtowy.

Katastrofa samolotu w Gdyni: są nowe informacje z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Gdyni: są nowe informacje

W piątek podczas oględzin zabezpieczono czarne skrzynki samolotu M-346 Bielik, który podczas treningu do lotów pokazowych uderzył w płytę lotniska w Gdyni Babich Dołach – poinformowała w niedzielę rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku. W katastrofie zginął pilot maszyny.

Nie żyje uwielbiana aktorka. Ten wpis łamie serce z ostatniej chwili
Nie żyje uwielbiana aktorka. Ten wpis łamie serce

Media obiegły smutne informacje. Nie żyje znana aktorka. Przegrała walkę z chorobą.

Strzelanina w Niemczech. Nie żyje kilka osób z ostatniej chwili
Strzelanina w Niemczech. Nie żyje kilka osób

Cztery osoby zginęły w niedzielnym ataku z bronią palną w Albstadt-Lautlingen (Badenia-Wirtembergia) – przekazał lokalny portal SWR. Media podają, że sprawca mógł być myśliwym i prawdopodobnie strzelał do swojej rodziny.

Fake news ws. zamachu na Trumpa zdemaskowany Wiadomości
Fake news ws. zamachu na Trumpa zdemaskowany

Sportowy dziennikarz z Rzymu został przedstawiony w mediach w wieku krajach na świecie jako sprawca nieudanego zamachu na Donalda Trumpa - informują włoskie media. Jak zaznaczają, niewiele trzeba, by w mediach społecznościowych opublikować fake news, który potem będzie wszędzie krążyć.

REKLAMA

CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na cykl publicznych dyskusji z udziałem artystów, autorów, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa, takich jak religia, migracja, prawa kobiet, tożsamość płciowa i kulturowa, Unia Europejska i kultura ponowoczesna. Nie zabraknie też czasu na pytania i wypowiedzi słuchaczy.
Unieważnić kulturę rosyjską CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?
Unieważnić kulturę rosyjską / materiały prasowe

Brutalna wojna Rosji z Ukrainą nadal trwa. Od początku inwazji 24 lutego 2022 roku większość krajów ostro ją potępiła, nakładając sankcje na Rosję. USA, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Dania i Polska to sześć krajów, które ofiarowały Ukrainie największe wsparcie wojskowe. Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem zaangażowania w udzielanie pomocy, przyjęła prawie 1,5 miliona ukraińskich uchodźców.

Prowadzone przez Rosję działania zbrojne wzbudzają silne emocje i doprowadziły do wojny kulturowej – pojawiły się wezwania do bojkotu, odwołania występów dawnych i współczesnych rosyjskich artystów oraz wszystkich osób sympatyzujących z polityką Kremla.

Redaktorzy strony cancelrussia.info nie przebierają w słowach – piszą, że kultura rosyjska jest kulturą kolonialną i że nie należy udzielać żadnego wsparcia rosyjskim artystom, pisarzom ani muzykom; nawołują, by nie pokazywać ich wystaw, wydawać publikacji ani organizować koncertów. „Kultura rosyjska ma charakter ekspansywny i imperialistyczny. Przez pokolenia pielęgnowała wyższość nad innymi narodami, które najpierw zostały zniewolone przez Imperium Rosyjskie, a później przez państwo radzieckie. Federacja Rosyjska zdecydowała się kontynuować tę niefortunną praktykę”.

Czy słuszne jest anulowanie kultury agresora i najeźdźcy? Czy potrafimy oddzielić sztukę od wojny i polityki? A może – jak głosi napis na magnesie zaprojektowanym dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku – powinniśmy „Anulować Putina, a nie Puszkina”?

 

Dr Andriej Moskwin - profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Dr Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, a wcześniej pisał o sztuce dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji

 

Dr Tiffany Jenkins - socjolożka, historyczka sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się pogłębioną analizą złożonych procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych.  Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.

 

 

Gospodarzami spotkania będą:

Agnieszka Kołek – artystka i kuratorka – oraz Manick Govinda – autor, wykładowca i kurator.

 

Manick Govinda - niezależny pisarz , mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swe krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.

 

Agnieszka Kołek -  artystka, kuratorka i współzałożycielka londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku.  Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.

 

Dyskusja odbędzie się 23 listopada 2023 o godzinie 18:30 w Pracowni, na parterze Zamku Ujazdowskiego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe