Koncepcja Zmian Systemu Wyborczego RKW

Omówienie
Jak donoszą media, PiS ma już podobno gotowy projekt Ordynacji Wyborczej (ten termin jest często błędnie zamiennie używany z Kodeksem Wyborczym). Byłoby miło, gdyby społeczeństwo miało możliwość zapoznać się z nim i zaopiniować go, aby kolejny raz nie doszło do przepychania kolanem niedopracowanych przepisów. Poniżej prezentujemy Koncepcję Systemu Wyborczego RKW, przekazaną Prezydentowi, Marszałkom Sejmu i Senatu, Premier Rządu oraz liderom rządzącej większości parlamentarnej 22 grudnia 2016 roku, która jednak nie doczekała się jak dotąd żadnej reakcji, poza désintéressement Pana Prezydenta z 15 września 2017, w którym pracownica Kancelarii skierowała nas do pana wicemarszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego.

Opracowanie: Tomasz Hubert Cioska i Piotr Wolter „Shork” w ramach prac Zespołu Prawnego RKW, przyjęta na posiedzeniu Krajowej Rady Koordynatorów Ruchu Kontroli Wyborów i Liderów RKW 9 IV 2016 w Warszawie, uzupełniona o uwagi z debaty w Klubie Ronina 8 VIII 2016.

W demokracji lud jest pod pewnymi względami monarchą; (…) może być monarchą jedynie przez swoje głosy, które są jego wolą. Wola panującego jest to sam panujący. Ustawy, które określają prawo głosowania, są tedy zasadniczymi w tym [demokratycznym] rządzie  
Monteskiusz, O duchu praw

1) Uwagi wstępne
  • Uchylamy Kodeks Wyborczy (KW) w całości
    • automatycznie wygasa kadencja Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) z Krajowym Biurem Wyborczym (KBW) oraz Komisarzy Okręgowych
  • Całość przepisów wyborczych w jednej ustawie
    • zakaz wydawania prawa powielaczowego przez urzędników
  • Podstawowe zabezpieczenia procesu wyborczego
    • wprowadzenie prostego, transparentnego i bezawaryjnego systemu informatycznego
    • pełen dostęp mężów zaufania do całości procesu wyborczego, w tym Informatycznych Mężów Zaufania (IMZ)
    • monitoring i obligatoryjna rejestracja wideo całego procesu wyborczego
    • ogólnokrajowy spis wyborców z dostępem telefonicznym z poziomu Obwodowej Komisji Wyborczej (OKW) poprzez gminne Biura Ewidencji Ludności (BEL)
      i obowiązkową aktualizacją online
    • natychmiastowa publikacja wyników w obwodach i okręgach w internecie
    • liczenie głosów w okręgach (por. uzasadnienie na następnych slajdach)
    • redukcja roli gmin w procesie wyborczym – tylko wsparcie techniczne
    • oddzielenie sądów od komisji wyborczych
    • sąd nadzoruje przestrzeganie prawa, a nie wydaje werdykt nt wyborów
    • wprowadzenie surowych sankcji finansowych i karnych za naruszenie procedur wyborczych
  • Przekroczenie 5% głosów nieważnych powoduje konieczność powtórzenia wyborów
  • Wystąpienie istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych powoduje obowiązek powtórzenia wyborów
  • Likwidacja ciszy wyborczej
UZASADNIENIE 1: Dlaczego liczenie głosów powinno odbywać się w innym miejscu niż głosowanie?
  • Prawie 28 000 tysięcy obwodowych komisji wyborczych (OKW) to ponad 200 000 ich członków, często nieprzeszkolonych, niedoszkolonych lub wręcz przeszkolonych do oszukiwania;
  • Nadzór procesu głosowania w OKW musi być tak prosty, aby mógł go wykonać każdy obywatel po krótkim przeszkoleniu przez przewodniczącego. Z tego względu i z powodu wykluczenia mataczenia, liczenie musi odbywać się w innym miejscu i w innym składzie bardzo skutecznie przeszkolonym i patrzącym sobie nawzajem na ręce, przy szerokim udziale publiczności. Dostępność taką mogą zapewnić hale sportowe w trzykrotnie zmniejszonych okręgach
  • Ilość okręgów sejmowych byłaby tożsama z senackimi, co uprościłoby procedury
    i zwiększyło transparencję wyborów.
  • Mimo pełnej mobilizacji RKW i KOW, nie tylko nie udało nam się mieć przedstawicieli czy mężów zaufania we wszystkich komisjach, a nawet uzyskać znaczącej części kopii protokołów
    z głosowania. Kontrola społeczna wywarła pożądany efekt, ale tylko na zaskoczonym przeciwniku
  • Mało prawdopodobne jest uzyskanie mobilizacji społecznej na podobnym poziomie
    co w ostatnich wyborach
  • Przeciwnicy są coraz lepiej przygotowani – por. skoordynowane, podobne działania
    w różnych Okręgach
  • Wyszkoleni przez wrogów członkowie komisji byli w stanie, przy wsparciu PKW i OkrKW oraz Policji, skutecznie paraliżować nasze działania w OKW i wymuszać niezgodną z prawem pracę komisji
  • Zmiana zakresu terytorialnego okręgów wymusi automatycznie zmianę Komisarzy i Komisji Okręgowych
UZASADNIENIE 2: Dlaczego liczenie głosów w okręgu publicznie i w niedzielę?
  • Trzeba z wyborów zrobić „Święto demokracji” - na widownię mają przychodzić rodziny kandydatów z dziećmi, ich znajomi, ma być to temat dnia.
  • Każdy może nagrywać i robić zdjęcia, a niezależnie, oficjalne kamery mają rejestrować cały proces liczenia.
  • Liczenie w niedzielę, aby uniknąć metody fałszowania na zmęczenie, dzięki której Nowoczesna ma taki wynik, PSL zamienił się mandatami z KORWIN, a PiS wraz z Kukizem nie mają większości konstytucyjnej.
  • Liczyć mają ludzie wspierani maszynowo, wypoczęci i opłacani, spoza Komisji Okręgowej.
2) Okręgi i obwody
  • Jeden Okręg tylko dla zagranicy
    • Jeden senator dla zagranicy (podstawowy parytet jeden senator na 300 000 wyborców)
      i trzech posłów (jeden poseł na 65.217 wyborców zagranicą)
    • w ostatnich wyborach zagranicą uprawnionych było 199.451, głosowało 174.805
  • Likwidacja OKW (lokali wyborczych) zagranicą
    • Głosowanie tylko korespondencyjne za pośrednictwem placówek dyplomatycznych 
      z kosztami przerzuconymi na konsulat RP
    • Liczenie wszystkich głosów korespondencyjnych z zagranicy w jednym wydzielonym Okręgu „Zagranicznym” lub
    • Głosowanie internetowe pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa
      i transparentności głosowania oraz dostępu IMZ
  • Obwody miejskie 2x większe
    • OKW zazwyczaj są niedociążone pracą w ciągu dnia
    • po odjęciu obowiązku liczenia ilość pracy będzie jeszcze mniejsza
    • uniknie się organizowania wyborów w wielu lokalach (OKW) w tym samym budynku,
      czy nawet w jednej Sali.
  • Obwody zamknięte:
    • głosowanie obnośne („urna dodatkowa”) w salach szpitalnych i celach
    • krótkie głosowanie – jedna komisja obsługuje wiele obwodów zamkniętych
      do określonego limitu wyborców
    • Należy rozważyć automatyczne orzekanie odebrania czynnego prawa wyborczego sprawcom ciężkich przestępstw
3) Komisje – uwagi ogólne
  • Komisje wyborcze wszystkich szczebli (Obwód, Okręg, Kraj) jako organy administracji państwa
  • Niezależność Komisji Wyborczych od sądów i administracji samorządowej i rządowej
  • Możliwość pełnienia funkcji poza miejscem zamieszkania
  • Zakaz pełnienia funkcji w komisjach przez:
    • urzędników gminnych i funkcjonariuszy publicznych – z wyjątkiem nauczycieli
      poza ich szkołami
    • osoby naruszające przepisy wyborcze we wcześniejszych wyborach
    • członków komisji z wyborów poprzednich, które uzyskały większość ocen negatywnych pozostałych członków komisji
    • tajnych współpracowników i funkcjonariuszy tajnych służb PRL i UW i etatowych pracowników PZPR i partii satelickich.
4) Komisja obwodowa
  • Wymagane szkolenia i egzaminy oraz staże w komisjach do pełnienia funkcji przewodniczącego i wice
    • w okresie przejściowym, do czasu zdobycia odpowiedniego stażu wg nowych przepisów, o nominacji na przewodniczącego i wice decyduje wynik testów i nienaganna opinia
      z poprzednich wyborów (zastrzeżenia kilku członków OKW lub Mężów Zaufania
      w protokole automatycznie dyskwalifikują)
  • Członków komisji wyłaniają partie polityczne i stowarzyszenia rejestrowe, mogą się także same zgłaszać osoby chętne
  • Rotacja przydziałów do obwodów, przydział na drodze losowania, nie wolno powtarzać tych samych przydziałów w kolejnych wyborach
  • Zakaz udziału w komisji przedstawicieli administracji lokalu
  • Minimum 6 członków komisji
  • Przewodniczący i wiceprzewodniczący lub przynajmniej jeden z nich z innym członkiem komisji:
    • odpowiada za włączenie i wyłączenie 2 kamer monitoringu, co potwierdza protokolarnie
    • przestrzeganie procedur wyborczych w lokalu OKW
    • wywiesza na lokalu OKW protokół ręczny (frekwencji)
    • przewozi urnę i pozostałe materiały wyborcze do okręgu  odpowiadając za stan ich zabezpieczeń (plomb)
    • uczestniczy w liczeniu głosów w Okręgu
    • wywiesza protokół głosowania na lokalu OKW po jego sporządzeniu w Okręgu
  • Wszyscy członkowie komisji odpowiadają materialnie za zgodność ilości podpisów w spisie
    z ilością kart wydanych oraz ilością kart niewykorzystanych
    • 10% diety potrącane w formie kary finansowej za każdy ‰ niezgodności
    • Podstawą wypłaty diety protokół obwodu z okręgu
  • Wewnętrzne oceny pracy każdego z członków komisji przez wszystkich pozostałych
    pod koniec dnia pracy
    • przewaga ocen negatywnych = zakaz pełnienia funkcji w przyszłości
  • Diety
    • 10% miesięcznego wynagrodzenia minimalnego (mwm) dla członka
    • 15% mwm dla przewodniczącego i wice;
    • dodatkowe po 5% mwm otrzymują osoby jadące do okręgu
      • pierwszeństwo dla przewodniczącego i wice.
5) Komisja okręgowa
  • Składa się z po 2 przedstawicieli z każdego z komitetów, które zgłosiły kandydatów w danym Okręgu
  • Wyłania spośród siebie przewodniczącego i wice
    • nie mogą być z tego samego komitetu
  • Powołuje Naczelnika Okręgowego Biura Wyborczego jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Wojewodę.
  • Podejmuje uchwały większością głosów obecnych na sali co do:
    • ważności głosu – przewodniczący ma głos rozstrzygający
    • przeliczenia ręcznego głosów – w każdym przypadku
    • zatwierdzeniu protokołu z obwodu w razie złożonych uwag lub wystąpienia niezgodności
  • Weryfikuje podpisy na spisie wyborców z ilością kart niewykorzystanych
  • Nadzoruje zliczanie maszynowe głosów
  • Następczego ręcznego liczenia głosów z OKW może żądać:
    • Przedstawiciel tej OKW w każdym przypadku
    • każdy członek Komisji Okręgowej – z dowolnych 3 OKW
    • Komisja Okręgowa w każdym przypadku
  • Pierwszeństwo w obejmowaniu funkcji liczących ręcznie głosy mają osoby nie wylosowane
    do komisji obwodowych
    • Liczącym przysługuje 50% diety członka komisji
  • Przewodniczący sporządza wraz z przedstawicielami obwodu protokoły z przeliczania głosów w OKW
    • Podpisują 3 osoby z Okręgu z różnych komitetów, 2 przedstawiciele OKW oraz Naczelnik BW lub jego zastępca (kwitując przekazanie kart i pozostałych materiałów wyborczych
      do depozytu)
    • Protokół jest publikowany w internecie, a następnie (lub najlepiej równocześnie,
      tą samą czynnością) przekazywany do centrali i przewożony przez członków OKW
      do lokalu i wywieszony obok protokołu frekwencji
  • Członkowie Komisji Okręgowych nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
6) Komisja Krajowa
  • Tworzona analogicznie jak Komisje Okręgowe
    • po 2 członków wszystkich komitetów zgłoszonych w Okręgach
  • Działa przez cały czas przygotowania wyborów od momentu rejestracji list kandydatów
    przez Sędziów Komisarzy
  • Nadzoruje proces przygotowania i prowadzenia wyborów
  • Powołuje Dyrektora Biura Wyborczego, jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Premiera
  • Komisja weryfikuje protokoły z Okręgów i ogłasza wynik wyborów
  • Komisja rozpatruje protesty wyborcze
  • Członkowie Komisji Krajowej nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
7) Sędziowie komisarze
  • Powoływani są tylko na czas wyborów, maksymalnie 2 razy
    • Krajowego Komisarza Wyborczego powołuje Krajowa Komisja Wyborcza spośród kandydatów przedstawionych przez Prezydenta, Premiera, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa
    • Okręgowych sędziów komisarzy powołuje Komisja Okręgowa spośród kandydatów przedstawionych przez Marszałka Województwa, Wojewodę, prezesów Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
  • Sędziowie Komisarze
    • nie wchodzą w skład Komisji Wyborczych
    • sprawują nadzór nad prawidłowością procesu wyborczego
    • wiążąco wyjaśniają i rozstrzygają wątpliwości prawne
    • wydają zarządzenia w doraźnym trybie wyborczym
    • wydają polecenia oddelegowanym do ochrony wyborów oddziałom Policji działającym jak Straż Marszałkowska
    • mają po jednym zastępcy
    • sprawują funkcję poza swoim macierzystym Okręgiem
    • nie mają immunitetu z tytułu podejmowanych decyzji (lub ich braku)
  • Odwołania od decyzji Sędziego Komisarza Okręgowego rozpatruje Komisarz Krajowy,
    a dalej – Sąd Najwyższy w 24h trybie wyborczym
 8) Mężowie zaufania
  • Mężów zaufania powołują komitety wyborcze i stowarzyszenia rejestrowe.
  • Mężowie zaufania są obecni na wszystkich etapach procesu wyborczego, w tym przy druku
    i pakowaniu kart wyborczych.
  • Mężowie zaufania mają prawo rejestrować wszystkie etapy procesu wyborczego
    • prawo wykorzystania materiałów tylko dla celów procesowych
  • Mężowie zaufania podpisują protokoły. Jeśli podpisu brak, cała komisja sporządza notatkę wyjaśniającą jego brak.
  • Jeśli mąż zaufania zgłosił uwagi lub zastrzeżenia, komisja ma bezwzględny obowiązek przyjąć je do protokołu i niezwłocznie ustosunkować się do nich na piśmie – załączniku do protokołu
9) Spis wyborców
  • Centralny spisów wyborców
  • Aktualizacje i dopisywanie wyborców przez BEL widoczne w czasie rzeczywistym w całym kraju
  • Dopisywanie wyborców możliwe także w czasie wyborów
    • telefon i potwierdzenie w BEL z zapisem w uwagach w spisie wyborców kodu operacji
      w systemie informatycznym przez BEL
  • Integracja z czytnikiem kodów na dowodach osobistych w lokalu,
    • automatyczne odnotowywanie faktu głosowania w centralnym spisie – postulat
      na przyszłość w miarę możliwości technicznych i finansowych
  • Nadzór Komisarza Krajowego i Okręgowych 
  • Dostęp IMZ do spisu wyborców
10) Głosowanie
  • Wybory odbywają się w sobotę
  • Wybory w obwodach zamkniętych
    • z urną przenośną,
    • trwają tylko do czasu dotarcia przez komisję do wszystkich potencjalnych wyborców
      w salach szpitalnych lub celach,
    • następnie urna jest plombowana i przewożona do Okręgu, gdzie jest przechowywana pod kontrolą i monitoringiem do godziny zakończenia głosowania i zamknięcia lokali;
    • ta sama komisja pobiera następny spis wyborców i jedzie do kolejnego obwodu zamkniętego. 
  • Osoby niewidome głosują przez pomocnika lub dowożone są do wskazanej OKW, wyposażonej w nakładki Braille’a
  • Głosowanie korespondencyjne tylko w okręgu zagranicznym
11) Lokal wyborczy
  • W jednym pomieszczeniu może być tylko jeden lokal wyborczy
  • Monitoring wszystkich lokali wyborczych – ciągłe filmowanie wszystkich etapów prac komisji i samego głosowania
    • 2 kamery offline na komisję i na urnę, zabezpieczone przed otwarciem
    • przewodniczący komisji odpowiada za włączenie i zapakowanie kamer
      wraz z materiałami wyborczymi
    • nagrania tylko dla celów procesowych
    • w obwodach zamkniętych 2 członków komisji nagrywa
  • Pudła do głosowania z daszkiem (zabezpieczenie tajności głosowania przed kamerą)
WYJAŚNIENIA
  • Czy filmowanie narusza zasadę tajności?
    • Filmowanie, czyli dwie kamery bez dostępu do sieci, zapisujące dane bezpiecznie
      na nośnik są skierowane odpowiednio na urnę z góry i na komisję wydającą karty
      nie narusza tajności wyborów
  • Kamery mają służyć do sprawdzenia czy:
    • kamera nie była wyłączana (ciągłość zapisu)
    • liczba kart wrzucanych zgadza się z liczbą z protokołu
    • nie było innych naruszeń procedury
  • Nagrania są zabezpieczane
    • Kamery wraz z kartami pamięci dokładane są do materiałów wyborczych i plombowane 
    • Nagrania mogą być użyte tylko przez sąd na posiedzeniu zamkniętym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub zaskarżenia wyników komisji obwodowych
12) Karty do głosowania
  • Karty sztywne, niedużego formatu (np. A6) typu kupon Lotto
    • Listy pod literami alfabetu, numerowanie kandydatów kolejno (zmniejszenie możliwości pomyłki czy wprowadzenia w błąd)
  • Kontrola druku przez Komisję Krajową i mężów zaufania
    • karty numerowane nieciąge (kodowane) osobno dla każdej OKW z zakodowanymi przydzielonymi numerami
  • Liczenie i sprawdzanie kart oraz nadawanie ważności pieczęcią OKW w dniu wyborów
  • Wydawanie kart tylko za podpisem na spisie lub przynajmniej  Znakiem „x” lub „+” opatrzonym podpisem 2 członków OKW
  • Głosowanie – zakreślenie większej części pola z numerem
  • Dodanie na karcie do głosowania pola „głos wstrzymujący”
13) Urna
  • Półprzezroczysta – umożliwiająca sprawdzenie, czy jest pusta, ale nie odczytywanie głosów
  • Blokada zabezpieczająca przed wrzucaniem innych przedmiotów i większej ilości kart
  • Techniczna możliwość otwarcia urny tylko komisyjnie w okręgu (klucz lub szyfr)
  • Plombowanie wlotu po zakończeniu głosowania
  • Zabezpieczenie techniczne plomby (pokrywa urny) przed przypadkowym uszkodzeniem
  • Komisyjny przewóz zaplombowanej urny do okręgu
    • Odpowiedzialność karna osób przewożących za naruszenie plomb
 14) Liczenie głosów i wyniki
  • Po zakończeniu wyborów Komisja Obwodowa:
    • plombuje urnę 
    • liczy podpisy wyborców na spisie i niewykorzystane karty
    • wywiesza na lokalu OKW częściowy protokół (tylko ręczny, kopia do Okręgu)
      • Każda strona każdego egzemplarza protokołu musi być opatrzona parafami wszystkich obecnych członków Komisji, na ostatniej pełne podpisy
    • przesyła do Okręgu informacje z protokołu MMSem ze zdjęciem
    • pakuje i plombuje spisy i niewykorzystane karty
    • przewozi urnę do okręgu w obecności Mężów zaufania
  • Wszystkie urny zwożone do Okręgu są składowane w jednym monitorowanym pomieszczeniu pod nadzorem mężów zaufania i Policji (sala gimnastyczna z trybunami)
  • Liczenie głosów odbywa się w tym samym pomieszczeniu
  • W liczeniu głosów uczestniczą członkowie OKW (przewodniczący i wice lub osoba wydelegowana) i członkowie Komisji Okręgowej, obserwują mężowie zaufania i – w miarę możliwości – wyborcy
  • Weryfikowane są spisy wyborców i niewykorzystane karty do głosowania
  • Maszynowe i dodatkowo ręczne liczenie głosów z szerokim dostępem obserwatorów
    oraz rejestracją wideo
  • Po zakończeniu liczenia głosów sporządzany jest protokół z głosowania w OKW, niezwłocznie wywieszany na lokalu
  • Wyniki głosowania z OKW w miarę zliczania poszczególnych urn w Okręgach podawane są
    na bieżąco do publicznej wiadomości w internecie, a tym samym przesyłane elektronicznie
    do Komisji Krajowej
  • Okręgowa Komisja Wyborcza podaje do wiadomości publicznej wynik wyborów w Okręgu
    i równocześnie przesyła go elektronicznie do Krajowej Komisji Wyborczej
  • Krajowa Komisja Wyborcza dokonuje podsumowania wyników z Komisji Okręgowych, ogłasza wyniki wyborów i – zgodnie  z obowiązującą Ordynacją Wyborczą – przydziela mandaty komitetom wyborczym i poszczególnym kandydatom
  • Wszystkie protokoły pozostają publicznie dostępne w internecie
15) System liczący - IMZ
  • Informatyczni mężowie zaufania (IMZ)
    • delegowani przez komitety na poziomie krajowym
    • ograniczona liczba IMZ ze względów technicznych i bezpieczeństwa
    • zobowiązanie do zachowania tajemnicy (dane osobowe - spis wyborców)
  • Wgląd IMZ do systemu na zasadzie obserwatorów do:
    • struktury całego systemu oraz kodem źródłowym programów przed wyborami – identyczność z faktycznie zastosowanym gwarantowana przy pomocy odpowiednich algorytmów kryptograficznych;
    • systemu poprzez strony www, jak również bezpośredni dostęp do bazy danych systemu i plików dziennika zdarzeń kolejnego i ciągłego, wynikającego z procesu liczenia głosów;
    • pakietów danych przesyłanych pomiędzy komputerami w obwodowych komisjach wyborczych i serwerami krajowymi.
16) Naruszenia przepisów
  • Rozszerzenie, zaostrzenie i doprecyzowanie przepisów karnych za niestosowanie się organów wyborczych wszystkich szczebli do procedur zawartych w Kodeksie
    • w sprawach mniejszej wagi redukcja lub odebranie diety
  • Komisarze wydają zarządzenia w stosunku do OKW z rygorem natychmiastowej wykonalności
  • Wydelegowane do ochrony wyborów oddziały Policji działające jako straż marszałkowska Komisarza
  • Otwarcie drogi sądowej w postępowaniach przeciwko Komisarzom niedopełniającym obowiązków i naruszającym przepisy wyborcze
    • zniesienie immunitetu sędziowskiego w tym zakresie.
 
Wszelkie pytania i komentarze do Koncepcji prosimy składać poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Ruchu Kontroli Wyborów: www.ruchkontroliwyborow.pl
 

 

POLECANE
Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom z ostatniej chwili
Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom

Serhij K., aresztowany we Włoszech Ukrainiec podejrzewany o udział w wysadzeniu gazociągów Nord Stream, znajduje się w stanie krytycznym. Od końca października prowadzi strajk głodowy – poinformował rzecznik praw człowieka Ukrainy Dmytro Łubinec.

Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami z ostatniej chwili
Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami

W niedzielę rano czasu polskiego doszło do silnego trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,8 u wybrzeży japońskiej wyspy Honsiu. Japońskie służby sejsmiczne wydały ostrzeżenie przed tsunami dla prefektury Iwate. Japończycy pamiętają dobrze dramatyczne wydarzenia sprzed 14 lat, gdy tsunami z 2011 roku spustoszyło północno-wschodnią Japonię i doprowadziło do groźnej awarii elektrowni atomowej w Fukushimie.

Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu” z ostatniej chwili
Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu”

Rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz stanowczo zareagował na słowa rzecznika ministra koordynatora służb specjalnych Jacka Dobrzyńskiego. W serii wpisów w mediach społecznościowych Leśkiewicz zarzucił rządowi polityczne wykorzystywanie służb specjalnych i ignorowanie zaproszenia Karola Nawrockiego.

Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio z ostatniej chwili
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio

Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow oświadczył, że jest gotów spotkać się z sekretarzem stanu USA Markiem Rubio. Jak podkreślił, warunkiem jakichkolwiek rozmów o pokoju w Ukrainie jest poszanowanie interesów Rosji.

GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny pilne
GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny

Główny Inspektorat Farmaceutyczny poinformował o natychmiastowym wycofaniu z obrotu jednej serii leku Euthyrox N. W preparacie stwierdzono zbyt wysoką zawartość lewotyroksyny, co może prowadzić do objawów nadczynności tarczycy

Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL polityka
Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL

W sobotę 15 listopada odbędzie się kongres Polskiego Stronnictwa Ludowego, podczas którego wybrane zostaną nowe władze partii. Wszystko wskazuje na to, że Władysław Kosiniak-Kamysz pozostanie na stanowisku prezesa, a o fotel szefa Rady Naczelnej powalczą Waldemar Pawlak i Piotr Zgorzelski.

Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek z ostatniej chwili
Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek

Co najmniej 15 osób zostało rannych, gdy izraelscy osadnicy zaatakowali Palestyńczyków i dziennikarzy podczas zbioru oliwek na Zachodnim Brzegu. Wśród poszkodowanych znalazła się fotoreporterka agencji Reutera, Raneen Sawafta.

Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą tylko u nas
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą

Przez ponad dwie dekady Siergiej Ławrow był twarzą rosyjskiej polityki zagranicznej i symbolem dyplomatycznego cynizmu Kremla. Dziś coraz częściej pojawiają się sygnały, że jego czas dobiega końca – nie prowadzi już delegacji Rosji na szczytach G20, mówi się o jego odsunięciu. Były rzecznik MSZ Łukasz Jasina wspomina spotkania z Ławrowem i pokazuje, jak naprawdę wyglądała rosyjska dyplomacja „od kuchni”.

Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka Wiadomości
Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka

Elektryczne busy na trasie do Morskiego Oka w połowie listopada przestaną kursować na okres zimowy. Przerwę Tatrzański Park Narodowy (TPN) wykorzysta na przegląd techniczny pojazdów. W tym czasie na popularnym szlaku nadal będą kursować tradycyjne zaprzęgi konne, ale wozy zastąpią sanie.

Gazeta Wyborcza pochowała żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało gorące
Gazeta Wyborcza "pochowała" żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało

W piątek Wojska Obrony Terytorialnej poinformowały o śmierci ppłk. Zbigniewa Rylskiego „Brzozy”, ostatniego z obrońców Pałacyku Michla. O wydarzeniu napisały również Gazeta.pl i Gazeta Wyborcza, jednak w publikacjach zamieszczono zdjęcie innego, wciąż żyjącego Powstańca – ppłk. Jakuba Nowakowskiego „Tomka”. Błąd szybko zauważyli internauci, którzy wezwali redakcję do sprostowania.

REKLAMA

Koncepcja Zmian Systemu Wyborczego RKW

Omówienie
Jak donoszą media, PiS ma już podobno gotowy projekt Ordynacji Wyborczej (ten termin jest często błędnie zamiennie używany z Kodeksem Wyborczym). Byłoby miło, gdyby społeczeństwo miało możliwość zapoznać się z nim i zaopiniować go, aby kolejny raz nie doszło do przepychania kolanem niedopracowanych przepisów. Poniżej prezentujemy Koncepcję Systemu Wyborczego RKW, przekazaną Prezydentowi, Marszałkom Sejmu i Senatu, Premier Rządu oraz liderom rządzącej większości parlamentarnej 22 grudnia 2016 roku, która jednak nie doczekała się jak dotąd żadnej reakcji, poza désintéressement Pana Prezydenta z 15 września 2017, w którym pracownica Kancelarii skierowała nas do pana wicemarszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego.

Opracowanie: Tomasz Hubert Cioska i Piotr Wolter „Shork” w ramach prac Zespołu Prawnego RKW, przyjęta na posiedzeniu Krajowej Rady Koordynatorów Ruchu Kontroli Wyborów i Liderów RKW 9 IV 2016 w Warszawie, uzupełniona o uwagi z debaty w Klubie Ronina 8 VIII 2016.

W demokracji lud jest pod pewnymi względami monarchą; (…) może być monarchą jedynie przez swoje głosy, które są jego wolą. Wola panującego jest to sam panujący. Ustawy, które określają prawo głosowania, są tedy zasadniczymi w tym [demokratycznym] rządzie  
Monteskiusz, O duchu praw

1) Uwagi wstępne
  • Uchylamy Kodeks Wyborczy (KW) w całości
    • automatycznie wygasa kadencja Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) z Krajowym Biurem Wyborczym (KBW) oraz Komisarzy Okręgowych
  • Całość przepisów wyborczych w jednej ustawie
    • zakaz wydawania prawa powielaczowego przez urzędników
  • Podstawowe zabezpieczenia procesu wyborczego
    • wprowadzenie prostego, transparentnego i bezawaryjnego systemu informatycznego
    • pełen dostęp mężów zaufania do całości procesu wyborczego, w tym Informatycznych Mężów Zaufania (IMZ)
    • monitoring i obligatoryjna rejestracja wideo całego procesu wyborczego
    • ogólnokrajowy spis wyborców z dostępem telefonicznym z poziomu Obwodowej Komisji Wyborczej (OKW) poprzez gminne Biura Ewidencji Ludności (BEL)
      i obowiązkową aktualizacją online
    • natychmiastowa publikacja wyników w obwodach i okręgach w internecie
    • liczenie głosów w okręgach (por. uzasadnienie na następnych slajdach)
    • redukcja roli gmin w procesie wyborczym – tylko wsparcie techniczne
    • oddzielenie sądów od komisji wyborczych
    • sąd nadzoruje przestrzeganie prawa, a nie wydaje werdykt nt wyborów
    • wprowadzenie surowych sankcji finansowych i karnych za naruszenie procedur wyborczych
  • Przekroczenie 5% głosów nieważnych powoduje konieczność powtórzenia wyborów
  • Wystąpienie istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych powoduje obowiązek powtórzenia wyborów
  • Likwidacja ciszy wyborczej
UZASADNIENIE 1: Dlaczego liczenie głosów powinno odbywać się w innym miejscu niż głosowanie?
  • Prawie 28 000 tysięcy obwodowych komisji wyborczych (OKW) to ponad 200 000 ich członków, często nieprzeszkolonych, niedoszkolonych lub wręcz przeszkolonych do oszukiwania;
  • Nadzór procesu głosowania w OKW musi być tak prosty, aby mógł go wykonać każdy obywatel po krótkim przeszkoleniu przez przewodniczącego. Z tego względu i z powodu wykluczenia mataczenia, liczenie musi odbywać się w innym miejscu i w innym składzie bardzo skutecznie przeszkolonym i patrzącym sobie nawzajem na ręce, przy szerokim udziale publiczności. Dostępność taką mogą zapewnić hale sportowe w trzykrotnie zmniejszonych okręgach
  • Ilość okręgów sejmowych byłaby tożsama z senackimi, co uprościłoby procedury
    i zwiększyło transparencję wyborów.
  • Mimo pełnej mobilizacji RKW i KOW, nie tylko nie udało nam się mieć przedstawicieli czy mężów zaufania we wszystkich komisjach, a nawet uzyskać znaczącej części kopii protokołów
    z głosowania. Kontrola społeczna wywarła pożądany efekt, ale tylko na zaskoczonym przeciwniku
  • Mało prawdopodobne jest uzyskanie mobilizacji społecznej na podobnym poziomie
    co w ostatnich wyborach
  • Przeciwnicy są coraz lepiej przygotowani – por. skoordynowane, podobne działania
    w różnych Okręgach
  • Wyszkoleni przez wrogów członkowie komisji byli w stanie, przy wsparciu PKW i OkrKW oraz Policji, skutecznie paraliżować nasze działania w OKW i wymuszać niezgodną z prawem pracę komisji
  • Zmiana zakresu terytorialnego okręgów wymusi automatycznie zmianę Komisarzy i Komisji Okręgowych
UZASADNIENIE 2: Dlaczego liczenie głosów w okręgu publicznie i w niedzielę?
  • Trzeba z wyborów zrobić „Święto demokracji” - na widownię mają przychodzić rodziny kandydatów z dziećmi, ich znajomi, ma być to temat dnia.
  • Każdy może nagrywać i robić zdjęcia, a niezależnie, oficjalne kamery mają rejestrować cały proces liczenia.
  • Liczenie w niedzielę, aby uniknąć metody fałszowania na zmęczenie, dzięki której Nowoczesna ma taki wynik, PSL zamienił się mandatami z KORWIN, a PiS wraz z Kukizem nie mają większości konstytucyjnej.
  • Liczyć mają ludzie wspierani maszynowo, wypoczęci i opłacani, spoza Komisji Okręgowej.
2) Okręgi i obwody
  • Jeden Okręg tylko dla zagranicy
    • Jeden senator dla zagranicy (podstawowy parytet jeden senator na 300 000 wyborców)
      i trzech posłów (jeden poseł na 65.217 wyborców zagranicą)
    • w ostatnich wyborach zagranicą uprawnionych było 199.451, głosowało 174.805
  • Likwidacja OKW (lokali wyborczych) zagranicą
    • Głosowanie tylko korespondencyjne za pośrednictwem placówek dyplomatycznych 
      z kosztami przerzuconymi na konsulat RP
    • Liczenie wszystkich głosów korespondencyjnych z zagranicy w jednym wydzielonym Okręgu „Zagranicznym” lub
    • Głosowanie internetowe pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa
      i transparentności głosowania oraz dostępu IMZ
  • Obwody miejskie 2x większe
    • OKW zazwyczaj są niedociążone pracą w ciągu dnia
    • po odjęciu obowiązku liczenia ilość pracy będzie jeszcze mniejsza
    • uniknie się organizowania wyborów w wielu lokalach (OKW) w tym samym budynku,
      czy nawet w jednej Sali.
  • Obwody zamknięte:
    • głosowanie obnośne („urna dodatkowa”) w salach szpitalnych i celach
    • krótkie głosowanie – jedna komisja obsługuje wiele obwodów zamkniętych
      do określonego limitu wyborców
    • Należy rozważyć automatyczne orzekanie odebrania czynnego prawa wyborczego sprawcom ciężkich przestępstw
3) Komisje – uwagi ogólne
  • Komisje wyborcze wszystkich szczebli (Obwód, Okręg, Kraj) jako organy administracji państwa
  • Niezależność Komisji Wyborczych od sądów i administracji samorządowej i rządowej
  • Możliwość pełnienia funkcji poza miejscem zamieszkania
  • Zakaz pełnienia funkcji w komisjach przez:
    • urzędników gminnych i funkcjonariuszy publicznych – z wyjątkiem nauczycieli
      poza ich szkołami
    • osoby naruszające przepisy wyborcze we wcześniejszych wyborach
    • członków komisji z wyborów poprzednich, które uzyskały większość ocen negatywnych pozostałych członków komisji
    • tajnych współpracowników i funkcjonariuszy tajnych służb PRL i UW i etatowych pracowników PZPR i partii satelickich.
4) Komisja obwodowa
  • Wymagane szkolenia i egzaminy oraz staże w komisjach do pełnienia funkcji przewodniczącego i wice
    • w okresie przejściowym, do czasu zdobycia odpowiedniego stażu wg nowych przepisów, o nominacji na przewodniczącego i wice decyduje wynik testów i nienaganna opinia
      z poprzednich wyborów (zastrzeżenia kilku członków OKW lub Mężów Zaufania
      w protokole automatycznie dyskwalifikują)
  • Członków komisji wyłaniają partie polityczne i stowarzyszenia rejestrowe, mogą się także same zgłaszać osoby chętne
  • Rotacja przydziałów do obwodów, przydział na drodze losowania, nie wolno powtarzać tych samych przydziałów w kolejnych wyborach
  • Zakaz udziału w komisji przedstawicieli administracji lokalu
  • Minimum 6 członków komisji
  • Przewodniczący i wiceprzewodniczący lub przynajmniej jeden z nich z innym członkiem komisji:
    • odpowiada za włączenie i wyłączenie 2 kamer monitoringu, co potwierdza protokolarnie
    • przestrzeganie procedur wyborczych w lokalu OKW
    • wywiesza na lokalu OKW protokół ręczny (frekwencji)
    • przewozi urnę i pozostałe materiały wyborcze do okręgu  odpowiadając za stan ich zabezpieczeń (plomb)
    • uczestniczy w liczeniu głosów w Okręgu
    • wywiesza protokół głosowania na lokalu OKW po jego sporządzeniu w Okręgu
  • Wszyscy członkowie komisji odpowiadają materialnie za zgodność ilości podpisów w spisie
    z ilością kart wydanych oraz ilością kart niewykorzystanych
    • 10% diety potrącane w formie kary finansowej za każdy ‰ niezgodności
    • Podstawą wypłaty diety protokół obwodu z okręgu
  • Wewnętrzne oceny pracy każdego z członków komisji przez wszystkich pozostałych
    pod koniec dnia pracy
    • przewaga ocen negatywnych = zakaz pełnienia funkcji w przyszłości
  • Diety
    • 10% miesięcznego wynagrodzenia minimalnego (mwm) dla członka
    • 15% mwm dla przewodniczącego i wice;
    • dodatkowe po 5% mwm otrzymują osoby jadące do okręgu
      • pierwszeństwo dla przewodniczącego i wice.
5) Komisja okręgowa
  • Składa się z po 2 przedstawicieli z każdego z komitetów, które zgłosiły kandydatów w danym Okręgu
  • Wyłania spośród siebie przewodniczącego i wice
    • nie mogą być z tego samego komitetu
  • Powołuje Naczelnika Okręgowego Biura Wyborczego jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Wojewodę.
  • Podejmuje uchwały większością głosów obecnych na sali co do:
    • ważności głosu – przewodniczący ma głos rozstrzygający
    • przeliczenia ręcznego głosów – w każdym przypadku
    • zatwierdzeniu protokołu z obwodu w razie złożonych uwag lub wystąpienia niezgodności
  • Weryfikuje podpisy na spisie wyborców z ilością kart niewykorzystanych
  • Nadzoruje zliczanie maszynowe głosów
  • Następczego ręcznego liczenia głosów z OKW może żądać:
    • Przedstawiciel tej OKW w każdym przypadku
    • każdy członek Komisji Okręgowej – z dowolnych 3 OKW
    • Komisja Okręgowa w każdym przypadku
  • Pierwszeństwo w obejmowaniu funkcji liczących ręcznie głosy mają osoby nie wylosowane
    do komisji obwodowych
    • Liczącym przysługuje 50% diety członka komisji
  • Przewodniczący sporządza wraz z przedstawicielami obwodu protokoły z przeliczania głosów w OKW
    • Podpisują 3 osoby z Okręgu z różnych komitetów, 2 przedstawiciele OKW oraz Naczelnik BW lub jego zastępca (kwitując przekazanie kart i pozostałych materiałów wyborczych
      do depozytu)
    • Protokół jest publikowany w internecie, a następnie (lub najlepiej równocześnie,
      tą samą czynnością) przekazywany do centrali i przewożony przez członków OKW
      do lokalu i wywieszony obok protokołu frekwencji
  • Członkowie Komisji Okręgowych nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
6) Komisja Krajowa
  • Tworzona analogicznie jak Komisje Okręgowe
    • po 2 członków wszystkich komitetów zgłoszonych w Okręgach
  • Działa przez cały czas przygotowania wyborów od momentu rejestracji list kandydatów
    przez Sędziów Komisarzy
  • Nadzoruje proces przygotowania i prowadzenia wyborów
  • Powołuje Dyrektora Biura Wyborczego, jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Premiera
  • Komisja weryfikuje protokoły z Okręgów i ogłasza wynik wyborów
  • Komisja rozpatruje protesty wyborcze
  • Członkowie Komisji Krajowej nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
7) Sędziowie komisarze
  • Powoływani są tylko na czas wyborów, maksymalnie 2 razy
    • Krajowego Komisarza Wyborczego powołuje Krajowa Komisja Wyborcza spośród kandydatów przedstawionych przez Prezydenta, Premiera, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa
    • Okręgowych sędziów komisarzy powołuje Komisja Okręgowa spośród kandydatów przedstawionych przez Marszałka Województwa, Wojewodę, prezesów Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
  • Sędziowie Komisarze
    • nie wchodzą w skład Komisji Wyborczych
    • sprawują nadzór nad prawidłowością procesu wyborczego
    • wiążąco wyjaśniają i rozstrzygają wątpliwości prawne
    • wydają zarządzenia w doraźnym trybie wyborczym
    • wydają polecenia oddelegowanym do ochrony wyborów oddziałom Policji działającym jak Straż Marszałkowska
    • mają po jednym zastępcy
    • sprawują funkcję poza swoim macierzystym Okręgiem
    • nie mają immunitetu z tytułu podejmowanych decyzji (lub ich braku)
  • Odwołania od decyzji Sędziego Komisarza Okręgowego rozpatruje Komisarz Krajowy,
    a dalej – Sąd Najwyższy w 24h trybie wyborczym
 8) Mężowie zaufania
  • Mężów zaufania powołują komitety wyborcze i stowarzyszenia rejestrowe.
  • Mężowie zaufania są obecni na wszystkich etapach procesu wyborczego, w tym przy druku
    i pakowaniu kart wyborczych.
  • Mężowie zaufania mają prawo rejestrować wszystkie etapy procesu wyborczego
    • prawo wykorzystania materiałów tylko dla celów procesowych
  • Mężowie zaufania podpisują protokoły. Jeśli podpisu brak, cała komisja sporządza notatkę wyjaśniającą jego brak.
  • Jeśli mąż zaufania zgłosił uwagi lub zastrzeżenia, komisja ma bezwzględny obowiązek przyjąć je do protokołu i niezwłocznie ustosunkować się do nich na piśmie – załączniku do protokołu
9) Spis wyborców
  • Centralny spisów wyborców
  • Aktualizacje i dopisywanie wyborców przez BEL widoczne w czasie rzeczywistym w całym kraju
  • Dopisywanie wyborców możliwe także w czasie wyborów
    • telefon i potwierdzenie w BEL z zapisem w uwagach w spisie wyborców kodu operacji
      w systemie informatycznym przez BEL
  • Integracja z czytnikiem kodów na dowodach osobistych w lokalu,
    • automatyczne odnotowywanie faktu głosowania w centralnym spisie – postulat
      na przyszłość w miarę możliwości technicznych i finansowych
  • Nadzór Komisarza Krajowego i Okręgowych 
  • Dostęp IMZ do spisu wyborców
10) Głosowanie
  • Wybory odbywają się w sobotę
  • Wybory w obwodach zamkniętych
    • z urną przenośną,
    • trwają tylko do czasu dotarcia przez komisję do wszystkich potencjalnych wyborców
      w salach szpitalnych lub celach,
    • następnie urna jest plombowana i przewożona do Okręgu, gdzie jest przechowywana pod kontrolą i monitoringiem do godziny zakończenia głosowania i zamknięcia lokali;
    • ta sama komisja pobiera następny spis wyborców i jedzie do kolejnego obwodu zamkniętego. 
  • Osoby niewidome głosują przez pomocnika lub dowożone są do wskazanej OKW, wyposażonej w nakładki Braille’a
  • Głosowanie korespondencyjne tylko w okręgu zagranicznym
11) Lokal wyborczy
  • W jednym pomieszczeniu może być tylko jeden lokal wyborczy
  • Monitoring wszystkich lokali wyborczych – ciągłe filmowanie wszystkich etapów prac komisji i samego głosowania
    • 2 kamery offline na komisję i na urnę, zabezpieczone przed otwarciem
    • przewodniczący komisji odpowiada za włączenie i zapakowanie kamer
      wraz z materiałami wyborczymi
    • nagrania tylko dla celów procesowych
    • w obwodach zamkniętych 2 członków komisji nagrywa
  • Pudła do głosowania z daszkiem (zabezpieczenie tajności głosowania przed kamerą)
WYJAŚNIENIA
  • Czy filmowanie narusza zasadę tajności?
    • Filmowanie, czyli dwie kamery bez dostępu do sieci, zapisujące dane bezpiecznie
      na nośnik są skierowane odpowiednio na urnę z góry i na komisję wydającą karty
      nie narusza tajności wyborów
  • Kamery mają służyć do sprawdzenia czy:
    • kamera nie była wyłączana (ciągłość zapisu)
    • liczba kart wrzucanych zgadza się z liczbą z protokołu
    • nie było innych naruszeń procedury
  • Nagrania są zabezpieczane
    • Kamery wraz z kartami pamięci dokładane są do materiałów wyborczych i plombowane 
    • Nagrania mogą być użyte tylko przez sąd na posiedzeniu zamkniętym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub zaskarżenia wyników komisji obwodowych
12) Karty do głosowania
  • Karty sztywne, niedużego formatu (np. A6) typu kupon Lotto
    • Listy pod literami alfabetu, numerowanie kandydatów kolejno (zmniejszenie możliwości pomyłki czy wprowadzenia w błąd)
  • Kontrola druku przez Komisję Krajową i mężów zaufania
    • karty numerowane nieciąge (kodowane) osobno dla każdej OKW z zakodowanymi przydzielonymi numerami
  • Liczenie i sprawdzanie kart oraz nadawanie ważności pieczęcią OKW w dniu wyborów
  • Wydawanie kart tylko za podpisem na spisie lub przynajmniej  Znakiem „x” lub „+” opatrzonym podpisem 2 członków OKW
  • Głosowanie – zakreślenie większej części pola z numerem
  • Dodanie na karcie do głosowania pola „głos wstrzymujący”
13) Urna
  • Półprzezroczysta – umożliwiająca sprawdzenie, czy jest pusta, ale nie odczytywanie głosów
  • Blokada zabezpieczająca przed wrzucaniem innych przedmiotów i większej ilości kart
  • Techniczna możliwość otwarcia urny tylko komisyjnie w okręgu (klucz lub szyfr)
  • Plombowanie wlotu po zakończeniu głosowania
  • Zabezpieczenie techniczne plomby (pokrywa urny) przed przypadkowym uszkodzeniem
  • Komisyjny przewóz zaplombowanej urny do okręgu
    • Odpowiedzialność karna osób przewożących za naruszenie plomb
 14) Liczenie głosów i wyniki
  • Po zakończeniu wyborów Komisja Obwodowa:
    • plombuje urnę 
    • liczy podpisy wyborców na spisie i niewykorzystane karty
    • wywiesza na lokalu OKW częściowy protokół (tylko ręczny, kopia do Okręgu)
      • Każda strona każdego egzemplarza protokołu musi być opatrzona parafami wszystkich obecnych członków Komisji, na ostatniej pełne podpisy
    • przesyła do Okręgu informacje z protokołu MMSem ze zdjęciem
    • pakuje i plombuje spisy i niewykorzystane karty
    • przewozi urnę do okręgu w obecności Mężów zaufania
  • Wszystkie urny zwożone do Okręgu są składowane w jednym monitorowanym pomieszczeniu pod nadzorem mężów zaufania i Policji (sala gimnastyczna z trybunami)
  • Liczenie głosów odbywa się w tym samym pomieszczeniu
  • W liczeniu głosów uczestniczą członkowie OKW (przewodniczący i wice lub osoba wydelegowana) i członkowie Komisji Okręgowej, obserwują mężowie zaufania i – w miarę możliwości – wyborcy
  • Weryfikowane są spisy wyborców i niewykorzystane karty do głosowania
  • Maszynowe i dodatkowo ręczne liczenie głosów z szerokim dostępem obserwatorów
    oraz rejestracją wideo
  • Po zakończeniu liczenia głosów sporządzany jest protokół z głosowania w OKW, niezwłocznie wywieszany na lokalu
  • Wyniki głosowania z OKW w miarę zliczania poszczególnych urn w Okręgach podawane są
    na bieżąco do publicznej wiadomości w internecie, a tym samym przesyłane elektronicznie
    do Komisji Krajowej
  • Okręgowa Komisja Wyborcza podaje do wiadomości publicznej wynik wyborów w Okręgu
    i równocześnie przesyła go elektronicznie do Krajowej Komisji Wyborczej
  • Krajowa Komisja Wyborcza dokonuje podsumowania wyników z Komisji Okręgowych, ogłasza wyniki wyborów i – zgodnie  z obowiązującą Ordynacją Wyborczą – przydziela mandaty komitetom wyborczym i poszczególnym kandydatom
  • Wszystkie protokoły pozostają publicznie dostępne w internecie
15) System liczący - IMZ
  • Informatyczni mężowie zaufania (IMZ)
    • delegowani przez komitety na poziomie krajowym
    • ograniczona liczba IMZ ze względów technicznych i bezpieczeństwa
    • zobowiązanie do zachowania tajemnicy (dane osobowe - spis wyborców)
  • Wgląd IMZ do systemu na zasadzie obserwatorów do:
    • struktury całego systemu oraz kodem źródłowym programów przed wyborami – identyczność z faktycznie zastosowanym gwarantowana przy pomocy odpowiednich algorytmów kryptograficznych;
    • systemu poprzez strony www, jak również bezpośredni dostęp do bazy danych systemu i plików dziennika zdarzeń kolejnego i ciągłego, wynikającego z procesu liczenia głosów;
    • pakietów danych przesyłanych pomiędzy komputerami w obwodowych komisjach wyborczych i serwerami krajowymi.
16) Naruszenia przepisów
  • Rozszerzenie, zaostrzenie i doprecyzowanie przepisów karnych za niestosowanie się organów wyborczych wszystkich szczebli do procedur zawartych w Kodeksie
    • w sprawach mniejszej wagi redukcja lub odebranie diety
  • Komisarze wydają zarządzenia w stosunku do OKW z rygorem natychmiastowej wykonalności
  • Wydelegowane do ochrony wyborów oddziały Policji działające jako straż marszałkowska Komisarza
  • Otwarcie drogi sądowej w postępowaniach przeciwko Komisarzom niedopełniającym obowiązków i naruszającym przepisy wyborcze
    • zniesienie immunitetu sędziowskiego w tym zakresie.
 
Wszelkie pytania i komentarze do Koncepcji prosimy składać poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Ruchu Kontroli Wyborów: www.ruchkontroliwyborow.pl
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe