10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
 10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

​​​​​​Dlaczego rejestracja jest ważna?

Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorcy wyłączne prawa do jego używania w określonej niszy biznesowej. Dzięki temu konkurenci nie mogą wprowadzać na rynek produktów czy usług pod tym samym lub zbliżonym oznaczeniem. Ta R-ka w kółeczku przy logo skutecznie zniechęca konkurencję do wybierania podobnych nazw. Świetnie spełnia to więc funkcję prewencyjną.

Zarejestrowany znak to również sygnał dla klientów, że firma dba o swoją reputację i jest gotowa inwestować w ochronę swojego wizerunku. Klienci, widząc zarejestrowany znak towarowy, często postrzegają taką markę jako bardziej profesjonalną i godną zaufania. W końcu symbol ® widoczny jest przy największych markach świata.

Zobacz również: Jak chronić pomysł na biznes?

Błędy zgłaszających. Z czego wynikają?

Rejestracja marki to proces wymagający zarówno precyzyjnej wiedzy prawniczej jak doświadczenia. Chodzi o to, że należy znać praktykę Urzędu Patentowego RP i EUIPO. W szczególności jeżeli chodzi o ocenę czy porównywane znaki towarowe są względem siebie kolizyjnie podobne.

Błędy zgłaszających wynikają z różnych przyczyn:

1. Niewystarczająca wiedza: Brak doświadczenia w prawie własności intelektualnej prowadzi do bazowaniu na popularnych mitach. Przykładowo, że proces rejestracji ogranicza się do wypełnienia prostego podania. Ewentualnie, że kolizją są tylko znaki identyczne.

2. Próba oszczędności: Przekonanie, że prawnicy pobierają wysokie opłaty za proste sprawy i że nie są nam potrzebni.

3. Pominięcie badania dostępności: Nie sprawdzanie, czy dany znak jest już używany, zwiększa ryzyko konfliktów prawnych. Kolizją mogą być również prawa nie wymagające rejestracji jak prawo do firmy wynikające z wpisu do CEIDG albo KRS.

4. Pośpiech: Czasami jeżeli istnieje ryzyko sporu o markę przedsiębiorcy starają się nadrobić zaniedbania i szybko zgłaszają znaki towarowe do rejestracji bez wcześniejszej analizy marki.

Najczęstsze błędy przy zgłoszeniu

1. Wybór nazwy opisowej

Wybierając nazwę dla swojego produktu lub usługi, przedsiębiorcy często kierują się chęcią przekazania konsumentom jak najwięcej informacji w najprostszy sposób. Jednak zgłaszanie nazwy, która literalnie opisuje produkt czy usługę, zwykle kończy się niepowodzeniem. Ekspert odmówi ochrony na oznaczenie, które nie ma tzw. zdolności odróżniającej jak EKO SKLEP czy TANIE WRZYWA.

2. Opisowe logo

Okazuje się, że również logo może być uznane za opisowe. Tak się stanie jeżeli nazwa w nim zawarta jest ogólnoinformacyjna a np. sygnet przedstawia produkt, z którym znak jest związany. Przykładowo logo rowery24.pl z rysunkiem roweru będzie w całości niezdolne do rejestracji.

3. Naruszenie dobrych obyczajów

Choć wolność wyrazu jest cenna, w kontekście znaków towarowych istnieją pewne granice. Znaki, które są potencjalnie obraźliwe, mogą być odbierane jako szkodliwe dla społeczeństwa i naruszające wspólne normy. Takie zgłoszenie obarczone jest wtedy wysokim ryzykiem odmowy rejestracji.

4. Używanie niedozwolonych symboli

W świecie znaków nie wszystkie symbole są dostępne do wykorzystania. Czerwony krzyż, Polska Walcząca czy inne specjalnie chronione symbole mają swoje miejsce w historii i kulturze. Ich niewłaściwe użycie (bez zgody odpowiednich instytucji) wiąże się z odrzuceniem zgłoszenia. Spotyka to szczególnie często marki z branży medycznej, gdzie motyw krzyża jest dość popularny. Np. występuje niemal w każdym logo apteki.

5. Brak odpowiedzi na uwagi eksperta:

Rejestracja znaku to proces pełen zawiłości, wymagający nie tylko wiedzy prawnej, ale i umiejętności interpretacyjnych oraz analitycznych. W przypadku otrzymania wstępnej odmowy, warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym, który dokładnie oceni perspektywy obrony Twojego znaku. Gdy zaś ekspert z urzędu zgłosi uwagi formalne, niezbędne jest odpowiedzenie na nie w wyznaczonym czasie. Inaczej postępowanie może zostać umorzone.

 

6. Decyzja na kogo zgłosić znak towarowy

W erze start-upów, wspólników i inwestorów, jasne określenie właściciela znaku towarowego jest ważne w kontekście możliwych konfliktów w przyszłości. Każda niejasność może prowadzić do problemów w przyszłości, zwłaszcza gdy chodzi o licencjonowanie, sprzedaż czy przypadek sporu o prawa własności. Właścicielem znaku towarowego może być m.in. osoba fizyczna, osoba prowadząca działalność gospodarczą czy spółka z o.o.

7. Zbyt duże podobieństwo do marki konkurenta

Znaki towarowe działają jako identyfikatory źródła pochodzenia towarów i usług. Wierzenie w mity, takie jak ten, że 30% różnic w znakach obchodzi prawo to błąd. Zbyt duże podobieństwo do znaku konkurencji może prowadzić do odmowy rejestracji o ile taki podmiot wniesie sprzeciw. Pamiętaj jednak, że nie musi tego robić i może Cię od razu pozwać.

8. Brak reakcji na otrzymany sprzeciw

Otrzymanie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku stanowi poważne ostrzeżenie. Może sygnalizować ryzyko konfliktu z innym posiadaczem znaku. W takiej sytuacji nie poddawaj się od razu – zasięgnij opinii rzecznika patentowego. Często istnieje możliwość osiągnięcia porozumienia, na przykład poprzez modyfikację zakresu towarów i usług. Ewentualnie negocjując z przeciwnikiem. Tak często kończą się te spory.

9. Zaniedbanie opłat

W Polsce opłaty urzędowe wnosi się w dwóch transzach. I wiele osób działających bez pełnomocnika o tym zapomina. Mija im wtedy termin na zapłatę a w konsekwencji decyzja o rejestracji wygasa. Od strony formalnej takie prawo nigdy nie zaczęło obowiązywać.

10. Zaniechanie monitoringu

Rynek jest dynamiczny, a konkurenci nie śpią. Regularne monitorowanie zgłoszeń innych znaków towarowych pozwala na wcześniejsze wykrycie potencjalnych zagrożeń i szybsze działanie w obronie własnej marki. Często wystarczy do konkurenta wysłać jedno pismo ostrzegawcze aby ze zgłoszenia się wycofał.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Błędy popełnione w procesie zastrzeżenia marki mogą skutkować utratą czasu, pieniędzy i potencjalnych praw do znaku. Aby unikać takich sytuacji, warto skupić się na trzech kluczowych krokach.

1. Analiza prawna marki przed zgłoszeniem

Zanim postanowisz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji, konieczne jest przeprowadzenie dokładnej analizy prawnej. Celem takiej weryfikacji jest ocena zdolności rejestrowej Twojej marki oraz identyfikacja ewentualnych kolizji z innymi prawami. W tej kwestii niezastąpiona będzie pomoc doświadczonego rzecznika patentowego. Tym bardziej, ze kolizją mogą być nie tylko prawa do znaków zarejestrowanych ale i niezarejestrowanych.

2. Delegowanie prowadzenia procedury rzecznikowi patentowemu

Samo zgłoszenie znaku to jedno, ale cała procedura rejestracyjna jest znacznie bardziej skomplikowana. Wymaga śledzenia wielu terminów, zrozumienia skomplikowanych aspektów prawnych oraz uiszczenia odpowiednich opłat. Zamiast samodzielnie uczyć się na błędach, zleć te formalności rzecznikowi patentowemu. Delegując mu to zadanie odzyskasz czas i będziesz mieć pewność, że zastąpi Cię ktoś dla kogo jest to ścisła specjalizacja.

3. Skorzystanie z usługi monitorowania

Po zarejestrowaniu marki warto wiedzieć, czy nie pojawiają się na rynku znaki, które mogą z nią kolidować. W tym celu wiele kancelarii patentowych oferuje usługi monitorowania. Dzięki temu, na bieżąco śledzone są wszystkie nowe zgłoszenia i w razie potrzeby możesz szybko zareagować.


 

POLECANE
Tȟašúŋke Witkó: Homo Germanicus tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Homo Germanicus

Osobiście przewiduję – dziś nieco jeszcze żartobliwie i szyderczo – że w pomieszczeniach służbowych Bundeswehry, do tego na poczesnych miejscach, zawisną wkrótce konterfekty jakiegoś znanego działacza lewicowego. Na początek może to być Alfred Willi Rudi Dutschke, a z czasem – kiedy w miarę postępu niemieckiego socjalizmu, walka klas zaostrzy się – można go będzie wymienić, ot choćby na wizerunek Ulrike Marie Meinhof.

Legendarny aktor okradziony. Trwa śledztwo Wiadomości
Legendarny aktor okradziony. Trwa śledztwo

Joaquin Phoenix, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia, znalazł się w centrum zainteresowania mediów. Tym razem nie z powodu nowej roli, lecz przykrego incydentu. Z jego posiadłości w Los Angeles skradziono luksusowy samochód marki Volvo. Sprawą zajmuje się policja.

Dramat w centrum Stuttgartu. Samochód wjechał w grupę ludzi Wiadomości
Dramat w centrum Stuttgartu. Samochód wjechał w grupę ludzi

Groźny incydent w Niemczech. Samochód wjechał w grupę pieszych.

Nowa operacja zabezpieczenia przestrzeni powietrznej. Szef MON ujawnił szczegóły Wiadomości
Nowa operacja zabezpieczenia przestrzeni powietrznej. Szef MON ujawnił szczegóły

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował o rozpoczęciu nowej operacji wojskowej, która ma zapewnić bezpieczeństwo i kontrolę nad przestrzenią powietrzną w regionie Bałtyku, w obliczu m.in. niedawnych prowokacji ze strony Rosji.

Prezydent: Nominacje generalskie to wielkie zobowiązanie Wiadomości
Prezydent: Nominacje generalskie to wielkie zobowiązanie

To wielkie zobowiązanie, które zostaje złożone na państwa barki w trudnych czasach dla Rzeczpospolitej, naszej części Europy, a także dla świata - powiedział w piątek prezydent Andrzej Duda podczas uroczystości wręczenia nominacji generalskich.

Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać Wiadomości
Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać

Niepokojąca wiadomość dla rodziców i opiekunów. Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące popularnego produktu dla dzieci. Chodzi o czekoladowego zajączka, sprzedawanego w okresie wielkanocnym przez firmę „Wolność” Sp. z o.o.

Hansi Flick zdecydował. Wiadomo, kto zastąpi Szczęsnego w bramce Wiadomości
Hansi Flick zdecydował. Wiadomo, kto zastąpi Szczęsnego w bramce

W sobotnim meczu ligowym z Realem Valladolid w bramce FC Barcelony nie zobaczymy Wojciecha Szczęsnego. Trener „Blaugrany” Hansi Flick zapowiedział zmianę - między słupkami stanie Marc-André ter Stegen.

Wielkie emocje na PGE Narodowym. Legia Warszawa z Pucharem Polski Wiadomości
Wielkie emocje na PGE Narodowym. Legia Warszawa z Pucharem Polski

Piłkarze Legii Warszawa po raz 21. w historii zdobyli Puchar Polski. W finale na stołecznym PGE Narodowym pokonali Pogoń Szczecin 4:3 (1:1). "Portowcy" zostali pokonani w drugim finale z rzędu, a swoim piątym w historii.

Kradli fragmenty lokomotyw i bocznice. Policja zatrzymała kolejowych złodziei Wiadomości
Kradli fragmenty lokomotyw i bocznice. Policja zatrzymała "kolejowych" złodziei

Policjanci z Jaworzna zatrzymali na gorącym uczynku dwóch mężczyzn podejrzanych o liczne kradzieże elementów lokomotyw oraz infrastruktury kolejowej. Złodzieje, którym może grozić do 10 lat więzienia, decyzją sadu zostali aresztowani.

Były prezydent Brazylii przeszedł operację. Co wiadomo? z ostatniej chwili
Były prezydent Brazylii przeszedł operację. Co wiadomo?

Były prezydent Brazylii Jair Bolsonaro opuścił oddział intensywnej terapii po operacji jamy brzusznej, którą przeszedł w kwietniu, ale nadal pozostanie w szpitalu - podała w piątek telewizja Globo, powołując się na dyrekcję kliniki w Brasilii, stolicy kraju. Lekarze nie sprecyzowali, kiedy polityk będzie mógł opuścić szpital.

REKLAMA

10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
 10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

​​​​​​Dlaczego rejestracja jest ważna?

Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorcy wyłączne prawa do jego używania w określonej niszy biznesowej. Dzięki temu konkurenci nie mogą wprowadzać na rynek produktów czy usług pod tym samym lub zbliżonym oznaczeniem. Ta R-ka w kółeczku przy logo skutecznie zniechęca konkurencję do wybierania podobnych nazw. Świetnie spełnia to więc funkcję prewencyjną.

Zarejestrowany znak to również sygnał dla klientów, że firma dba o swoją reputację i jest gotowa inwestować w ochronę swojego wizerunku. Klienci, widząc zarejestrowany znak towarowy, często postrzegają taką markę jako bardziej profesjonalną i godną zaufania. W końcu symbol ® widoczny jest przy największych markach świata.

Zobacz również: Jak chronić pomysł na biznes?

Błędy zgłaszających. Z czego wynikają?

Rejestracja marki to proces wymagający zarówno precyzyjnej wiedzy prawniczej jak doświadczenia. Chodzi o to, że należy znać praktykę Urzędu Patentowego RP i EUIPO. W szczególności jeżeli chodzi o ocenę czy porównywane znaki towarowe są względem siebie kolizyjnie podobne.

Błędy zgłaszających wynikają z różnych przyczyn:

1. Niewystarczająca wiedza: Brak doświadczenia w prawie własności intelektualnej prowadzi do bazowaniu na popularnych mitach. Przykładowo, że proces rejestracji ogranicza się do wypełnienia prostego podania. Ewentualnie, że kolizją są tylko znaki identyczne.

2. Próba oszczędności: Przekonanie, że prawnicy pobierają wysokie opłaty za proste sprawy i że nie są nam potrzebni.

3. Pominięcie badania dostępności: Nie sprawdzanie, czy dany znak jest już używany, zwiększa ryzyko konfliktów prawnych. Kolizją mogą być również prawa nie wymagające rejestracji jak prawo do firmy wynikające z wpisu do CEIDG albo KRS.

4. Pośpiech: Czasami jeżeli istnieje ryzyko sporu o markę przedsiębiorcy starają się nadrobić zaniedbania i szybko zgłaszają znaki towarowe do rejestracji bez wcześniejszej analizy marki.

Najczęstsze błędy przy zgłoszeniu

1. Wybór nazwy opisowej

Wybierając nazwę dla swojego produktu lub usługi, przedsiębiorcy często kierują się chęcią przekazania konsumentom jak najwięcej informacji w najprostszy sposób. Jednak zgłaszanie nazwy, która literalnie opisuje produkt czy usługę, zwykle kończy się niepowodzeniem. Ekspert odmówi ochrony na oznaczenie, które nie ma tzw. zdolności odróżniającej jak EKO SKLEP czy TANIE WRZYWA.

2. Opisowe logo

Okazuje się, że również logo może być uznane za opisowe. Tak się stanie jeżeli nazwa w nim zawarta jest ogólnoinformacyjna a np. sygnet przedstawia produkt, z którym znak jest związany. Przykładowo logo rowery24.pl z rysunkiem roweru będzie w całości niezdolne do rejestracji.

3. Naruszenie dobrych obyczajów

Choć wolność wyrazu jest cenna, w kontekście znaków towarowych istnieją pewne granice. Znaki, które są potencjalnie obraźliwe, mogą być odbierane jako szkodliwe dla społeczeństwa i naruszające wspólne normy. Takie zgłoszenie obarczone jest wtedy wysokim ryzykiem odmowy rejestracji.

4. Używanie niedozwolonych symboli

W świecie znaków nie wszystkie symbole są dostępne do wykorzystania. Czerwony krzyż, Polska Walcząca czy inne specjalnie chronione symbole mają swoje miejsce w historii i kulturze. Ich niewłaściwe użycie (bez zgody odpowiednich instytucji) wiąże się z odrzuceniem zgłoszenia. Spotyka to szczególnie często marki z branży medycznej, gdzie motyw krzyża jest dość popularny. Np. występuje niemal w każdym logo apteki.

5. Brak odpowiedzi na uwagi eksperta:

Rejestracja znaku to proces pełen zawiłości, wymagający nie tylko wiedzy prawnej, ale i umiejętności interpretacyjnych oraz analitycznych. W przypadku otrzymania wstępnej odmowy, warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym, który dokładnie oceni perspektywy obrony Twojego znaku. Gdy zaś ekspert z urzędu zgłosi uwagi formalne, niezbędne jest odpowiedzenie na nie w wyznaczonym czasie. Inaczej postępowanie może zostać umorzone.

 

6. Decyzja na kogo zgłosić znak towarowy

W erze start-upów, wspólników i inwestorów, jasne określenie właściciela znaku towarowego jest ważne w kontekście możliwych konfliktów w przyszłości. Każda niejasność może prowadzić do problemów w przyszłości, zwłaszcza gdy chodzi o licencjonowanie, sprzedaż czy przypadek sporu o prawa własności. Właścicielem znaku towarowego może być m.in. osoba fizyczna, osoba prowadząca działalność gospodarczą czy spółka z o.o.

7. Zbyt duże podobieństwo do marki konkurenta

Znaki towarowe działają jako identyfikatory źródła pochodzenia towarów i usług. Wierzenie w mity, takie jak ten, że 30% różnic w znakach obchodzi prawo to błąd. Zbyt duże podobieństwo do znaku konkurencji może prowadzić do odmowy rejestracji o ile taki podmiot wniesie sprzeciw. Pamiętaj jednak, że nie musi tego robić i może Cię od razu pozwać.

8. Brak reakcji na otrzymany sprzeciw

Otrzymanie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku stanowi poważne ostrzeżenie. Może sygnalizować ryzyko konfliktu z innym posiadaczem znaku. W takiej sytuacji nie poddawaj się od razu – zasięgnij opinii rzecznika patentowego. Często istnieje możliwość osiągnięcia porozumienia, na przykład poprzez modyfikację zakresu towarów i usług. Ewentualnie negocjując z przeciwnikiem. Tak często kończą się te spory.

9. Zaniedbanie opłat

W Polsce opłaty urzędowe wnosi się w dwóch transzach. I wiele osób działających bez pełnomocnika o tym zapomina. Mija im wtedy termin na zapłatę a w konsekwencji decyzja o rejestracji wygasa. Od strony formalnej takie prawo nigdy nie zaczęło obowiązywać.

10. Zaniechanie monitoringu

Rynek jest dynamiczny, a konkurenci nie śpią. Regularne monitorowanie zgłoszeń innych znaków towarowych pozwala na wcześniejsze wykrycie potencjalnych zagrożeń i szybsze działanie w obronie własnej marki. Często wystarczy do konkurenta wysłać jedno pismo ostrzegawcze aby ze zgłoszenia się wycofał.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Błędy popełnione w procesie zastrzeżenia marki mogą skutkować utratą czasu, pieniędzy i potencjalnych praw do znaku. Aby unikać takich sytuacji, warto skupić się na trzech kluczowych krokach.

1. Analiza prawna marki przed zgłoszeniem

Zanim postanowisz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji, konieczne jest przeprowadzenie dokładnej analizy prawnej. Celem takiej weryfikacji jest ocena zdolności rejestrowej Twojej marki oraz identyfikacja ewentualnych kolizji z innymi prawami. W tej kwestii niezastąpiona będzie pomoc doświadczonego rzecznika patentowego. Tym bardziej, ze kolizją mogą być nie tylko prawa do znaków zarejestrowanych ale i niezarejestrowanych.

2. Delegowanie prowadzenia procedury rzecznikowi patentowemu

Samo zgłoszenie znaku to jedno, ale cała procedura rejestracyjna jest znacznie bardziej skomplikowana. Wymaga śledzenia wielu terminów, zrozumienia skomplikowanych aspektów prawnych oraz uiszczenia odpowiednich opłat. Zamiast samodzielnie uczyć się na błędach, zleć te formalności rzecznikowi patentowemu. Delegując mu to zadanie odzyskasz czas i będziesz mieć pewność, że zastąpi Cię ktoś dla kogo jest to ścisła specjalizacja.

3. Skorzystanie z usługi monitorowania

Po zarejestrowaniu marki warto wiedzieć, czy nie pojawiają się na rynku znaki, które mogą z nią kolidować. W tym celu wiele kancelarii patentowych oferuje usługi monitorowania. Dzięki temu, na bieżąco śledzone są wszystkie nowe zgłoszenia i w razie potrzeby możesz szybko zareagować.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe