Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”

We wtorkowej publikacji dziennik „Rzeczpospolita” informuje, że ważą się losy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Samochód elektryczny Izera Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”
Samochód elektryczny Izera / mat. prasowe Izera.pl

Projekt budowy fabryki samochodów czeka audyt, po którym zapadnie decyzja, czy kontynuować, czy skasować przedsięwzięcie

– wskazuje „Rz”.

Czytaj również: Stoltenberg: Chiny i Rosja coraz bardziej się do siebie zbliżają

Nowy rząd utopi Izerę?

Wszystko zaczęło się od wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz z ubiegłego tygodnia, która zapowiedziała, że w lutym zostanie przeprowadzona rewizja Krajowego Planu Odbudowy, co może doprowadzić do „rezygnacji z projektów, które nie przyniosą korzyści”.

Jak dotąd realizacja projektu pierwszego polskiego auta elektrycznego Izera kosztowała co najmniej 277 mln zł. 

Z tego ponad trzy czwarte poszło na prace projektowe i techniczne oraz przygotowanie inwestycji. Blisko jedną czwartą wydano na koszty administracyjne, w tym wynagrodzenia. Nie wybrano jeszcze wykonawcy fabryki (umowa ma być podpisana dopiero w marcu), więc rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty

– powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Czytaj także: [najnowszy sondaż] PiS wygrałoby wybory. Tak chcą głosować Polacy

Tymczasem ElectroMobility Poland dopiero się rozkręca

„Rzeczpospolita” podkreśla jednak, że działania związane z rozwojem Izery dopiero nabierają tempa. Realizująca projekt spółka ElectroMobility Poland dopina szczegóły z chińskim partnerem Geely, dostarczającym rocznie na globalny rynek aut elektrycznych 2 mln pojazdów. 

Wprowadziłby on do produkcji w Jaworznie elektryki Volvo i Smarta. Nie wiadomo także, czy UE zaakceptuje zmiany w KPO

– wskazuje dziennik i dodaje, że Turcja ruszyła z identycznym rządowym projektem samochodu elektrycznego Togg rok później niż Izera i auto już jest dostępne w sprzedaży, a zamówienia trzykrotnie przekraczają zdolności produkcyjne.

„Spotkamy polską Izerę na europejskich drogach i sam będę pierwszym, który ją kupi”

W rozmowie z Maciejem Kaweckim Mario Giumentaro, jeden z głównych projektantów Pininfarina – włoskiego prestiżowego biura projektowego specjalizującego się od 100 lat w projektowaniu samochodów – opowiada o stronie inżynieryjnej Izery.

Marco przekazał mi informację, że nowy samochód będzie wyglądał inaczej niż projekty do tej pory udostępnione. Przekazuje informacje o dacie ukończenia prac oraz ich obecnym etapie. O tym, jak mu się współpracuje z Polską. Rozmowa o kierunku designu motoryzacji. O tym, że autonomia pojazdów nie czeka nas szybko. O Polsce. O mocy polskich młodych inżynierów. O tym, dlaczego w Izerę wierzy świat, a nie Polska. Wiem, że o Izerze krąży tysiące informacji. Na własny koszt pojechałem do Turynu, by niezależnie dowiedzieć się tyle, ile mogę się dowiedzieć

– opowiada Kawęcki.

Czytaj więcej: Naukowy wieczór z dr. Kaweckim: Polski samochód elektryczny IZERA powstanie, choć będzie inaczej wyglądał


 

POLECANE
Silny razem groził Prezydentowi RP Karolowi Nawrockiemu bronią? Internauci proszą policję o interwencję z ostatniej chwili
"Silny razem" groził Prezydentowi RP Karolowi Nawrockiemu bronią? Internauci proszą policję o interwencję

Anonimowy internauta oznaczony hasztagiem #SilniRazem opublikował zdjęcie trzymanej w rękach broni i podpisane "Do zobaczenia Karolku".

Marek Jakubiak: Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł tylko u nas
Marek Jakubiak: Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł

„Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł. I to jest jeden z ważniejszych elementów jego prezydentury” - powiedział portalowi Tysol.pl Marek Jakubiak (Wolni Republikanie), były kandydat na prezydenta, poseł do Sejmu RP.

Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych z ostatniej chwili
Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych

„Po wczorajszym głosowaniu plenarnym Parlamentu Europejskiego i ogólnym podejściu Rady przyjętym 6 listopada trzy instytucje rozpoczną teraz negocjacje trójstronne” - poinformowały Copa i Cogeca w specjalnie wydanym oświadczeniu.

Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy! pilne
Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy!

Po raz kolejny Fundacja Kwartalnika „Wyklęci” organizuje konferencję „Życie i myśl Feliksa Konecznego” poświęconą wybitnemu polskiemu historykowi i historiozofowi. Tegoroczna edycja odbędzie się 15 listopada w auli Muzeum Armii Krajowej w Krakowie.

Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka

Generał Herbert Norman Schwarzkopf Jr., dowódca wojsk koalicji antysaddamowskiej z czasów I wojny w Zatoce Perskiej napisał kiedyś, że w tym samym dniu, w którym oficer otrzymuje pierwszą generalską gwiazdkę natychmiast skokowo wyostrza mu się poczucie humoru, albowiem wszyscy jego podwładni zaczynają bardzo głośno śmiać się z opowiadanych przez niego dowcipów, nawet tych najbardziej idiotycznych, a uwaga z jaką go słuchają jest wręcz wzorcowa.

Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat z ostatniej chwili
Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat

Główny Inspektorat Sanitarny wydał w piątek ostrzeżenie przed partią boczku rolowanego w plastrach, w której stwierdzono obecność bakterii Listeria monocytogenes. Spożycie żywności zanieczyszczonej bakterią może prowadzić do choroby zwanej listeriozą – dodał.

Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji pilne
Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji

Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji, nie będę podpisywał nadregulacji dotyczących kwestii klimatycznych - mówił w piątek prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania podsumowującego 100 dni jego prezydentury. Podkreślił też, że stara się reaktywować Grupę Wyszehradzką.

Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'” z ostatniej chwili
Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'”

Jeżeli dojdzie do pęknięcia bańki inwestycyjnej wokół sektora AI, będzie to najbardziej przewidywana finansowa implozja w historii, ale mało kto myśli o jej konsekwencjach. Jeśli nawet nie przyniesie głębokiej recesji, to osłabi gospodarczą hegemonię USA - prognozuje „Economist”.

Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+ z ostatniej chwili
Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+

Firma Apple potwierdziła w tym tygodniu, że na prośbę władz w Pekinie usunęła ze swojego sklepu z aplikacjami w Chinach dwie popularne aplikacje randkowe LGBT+. Decyzja ta wpisuje się w politykę tego kraju wobec amatorów nieheteronormatywności.

Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu tylko u nas
Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu

- Projekt ustawy przewiduje, że decyzje o usunięciu nielegalnych treści w internecie mogą być wydawane przez organy administracji publicznej – przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w rozmowie z Mateuszem Kosińskim.

REKLAMA

Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”

We wtorkowej publikacji dziennik „Rzeczpospolita” informuje, że ważą się losy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Samochód elektryczny Izera Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”
Samochód elektryczny Izera / mat. prasowe Izera.pl

Projekt budowy fabryki samochodów czeka audyt, po którym zapadnie decyzja, czy kontynuować, czy skasować przedsięwzięcie

– wskazuje „Rz”.

Czytaj również: Stoltenberg: Chiny i Rosja coraz bardziej się do siebie zbliżają

Nowy rząd utopi Izerę?

Wszystko zaczęło się od wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz z ubiegłego tygodnia, która zapowiedziała, że w lutym zostanie przeprowadzona rewizja Krajowego Planu Odbudowy, co może doprowadzić do „rezygnacji z projektów, które nie przyniosą korzyści”.

Jak dotąd realizacja projektu pierwszego polskiego auta elektrycznego Izera kosztowała co najmniej 277 mln zł. 

Z tego ponad trzy czwarte poszło na prace projektowe i techniczne oraz przygotowanie inwestycji. Blisko jedną czwartą wydano na koszty administracyjne, w tym wynagrodzenia. Nie wybrano jeszcze wykonawcy fabryki (umowa ma być podpisana dopiero w marcu), więc rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty

– powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Czytaj także: [najnowszy sondaż] PiS wygrałoby wybory. Tak chcą głosować Polacy

Tymczasem ElectroMobility Poland dopiero się rozkręca

„Rzeczpospolita” podkreśla jednak, że działania związane z rozwojem Izery dopiero nabierają tempa. Realizująca projekt spółka ElectroMobility Poland dopina szczegóły z chińskim partnerem Geely, dostarczającym rocznie na globalny rynek aut elektrycznych 2 mln pojazdów. 

Wprowadziłby on do produkcji w Jaworznie elektryki Volvo i Smarta. Nie wiadomo także, czy UE zaakceptuje zmiany w KPO

– wskazuje dziennik i dodaje, że Turcja ruszyła z identycznym rządowym projektem samochodu elektrycznego Togg rok później niż Izera i auto już jest dostępne w sprzedaży, a zamówienia trzykrotnie przekraczają zdolności produkcyjne.

„Spotkamy polską Izerę na europejskich drogach i sam będę pierwszym, który ją kupi”

W rozmowie z Maciejem Kaweckim Mario Giumentaro, jeden z głównych projektantów Pininfarina – włoskiego prestiżowego biura projektowego specjalizującego się od 100 lat w projektowaniu samochodów – opowiada o stronie inżynieryjnej Izery.

Marco przekazał mi informację, że nowy samochód będzie wyglądał inaczej niż projekty do tej pory udostępnione. Przekazuje informacje o dacie ukończenia prac oraz ich obecnym etapie. O tym, jak mu się współpracuje z Polską. Rozmowa o kierunku designu motoryzacji. O tym, że autonomia pojazdów nie czeka nas szybko. O Polsce. O mocy polskich młodych inżynierów. O tym, dlaczego w Izerę wierzy świat, a nie Polska. Wiem, że o Izerze krąży tysiące informacji. Na własny koszt pojechałem do Turynu, by niezależnie dowiedzieć się tyle, ile mogę się dowiedzieć

– opowiada Kawęcki.

Czytaj więcej: Naukowy wieczór z dr. Kaweckim: Polski samochód elektryczny IZERA powstanie, choć będzie inaczej wyglądał



 

Polecane
Emerytury
Stażowe