Kontrowersyjny wizerunek "zniewieściałego" Chrystusa na plakacie Wielkiego Tygodnia w Hiszpanii
Prezentacja kontrowersyjnego wizerunku
Rada bractw sewilskich biorących udział w słynnych procesjach Wielkiego Tygodnia zamówiła plakat u renomowanego malarza, 59-letniego Salustiano Garcíi. Podczas prezentacji dzieła, która odbyła się w sobotę 27 stycznia, artysta wyjaśnił, że nie chciał przedstawiać leżącego, zmarłego Chrystusa, lecz postanowił przedstawić Chrystusa zmartwychwstałego, który „wygląda młodo i pięknie”.
- Młodo, jako metafora czystości: tak w historii sztuki ukazana została Dziewica Maryja, niemalże jako nastolatka. I pięknie, bo – mam tu na myśli Platona – piękno i dobro są tym samym – tłumaczył García, któremu do postaci Jezusa pozował jego syn Horacio. Według malarza, plakat odzwierciedla „jasną część Wielkiego Tygodnia”.
Od czasu swej prezentacji plakat stał się wiralem w mediach społecznościowych. Tylko na koncie sewilskich bractw na platformie X obejrzało go już ponad 660 tys. internautów.
𝐂𝐚𝐫𝐭𝐞𝐥 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝐒𝐞𝐦𝐚𝐧𝐚 𝐒𝐚𝐧𝐭𝐚 𝐝𝐞 𝐒𝐞𝐯𝐢𝐥𝐥𝐚 𝟐𝟎𝟐𝟒
— Consejo HH y CC Sevilla (@ElConsejoSev) January 27, 2024
🖌️ Obra de Salustiano. La Resurrección de Cristo, en el que aparecen elementos como el sudario del Cristo de la @HdadCachorro y las potencias del Cristo de la @Hdad_Amor.#SSantaSevilla2024 pic.twitter.com/X6fO2yG60H
Krytyka
Agencja ACI Prensa zauważa, że wyrażane opinie krytyczne wobec plakatu odnoszą się nie tyle do nagości postaci Chrystusa, co jest powszechne w sztuce sakralnej przedstawiającej Zmartwychwstałego, ile do Jego wyglądu, uznanego za zniewieściały.
Na przykład ks. Jorge González Guadix z archidiecezji madryckiej uznał plakat za „ukłon w stronę społeczności LGTBIJKLMNO”. Na swoim blogu „Z zawodu ksiądz” na portalu infoCatólica duchowny napisał, że jedną z pierwszych była entuzjastyczna opinia przewodniczącego Państwowej Sieci Dumnych Gmin (w których można „w pełni żyć swą orientacją seksualną i tożsamością genderową”) Manolo Rosado, który określił plakat mianem „cudownego i przełomowego”.
pb