Minister rządu Tuska obiecuje: Port kontenerowy w Świnoujściu powstanie

Budowa Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu będzie realizowana – powiedział w czwartek podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Głębokowodny Terminal Kontenerowy ma rozpocząć działalność w 2028 r.
Terminal przeładunkowy, zdjęcie poglądowe
Terminal przeładunkowy, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w czwartek informacje na temat budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. "Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Uważamy, że budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, z dużym znaczeniem dla Polski w kontekście możliwości przypływania do Świnoujścia statków z kontenerami" – zapewniał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Jak przedstawiono, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma m.in. wypełnić lukę między Hamburgiem a Gdańskiem oraz zwiększyć dostępność transportową w zachodnim bazowym korytarzu transportowym sieci TEN-T między Skandynawią a krajami środkowej i centralnej Europy.

Czytaj także: Policja użyła gazu przeciwko rolnikom [WIDEO]

Problemem brak inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej

Podczas rozpatrywania informacji dot. budowy terminalu kontenerowego p.o. prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Stanisław Iwan, zwrócił uwagę, że powodzenie inwestycji związane jest z dostępnością od strony lądu.

"W Krajowym Planie Kolejowym na liście podstawowej nie ma inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej prowadzącej do Świnoujścia. Uważam, że bez tej inwestycji jest to niezwykle trudne, żebyśmy w odpowiedni sposób mogli realizować przewozy od strony lądu" – zwrócił uwagę Iwan.

Jak dodał "kluczowe jest, żebyśmy na wpisali na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego inwestycję dotyczącą infrastruktury kolejowej. Mamy +wąskie gardło+ na wyspie Wolin, tam jest jeden most kolejowy. Nie mamy co liczyć na to, że my będziemy duży wolumen ładunków przewozić drogą".

"Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które ma tylko jedna drogę dojazdową, przez którą od strony kraju idzie wszystko. Tą droga jadą turyści, dostawy do miasta, wszelkie ładunki. To jest bardzo ważny element, który trzeba byłoby uwzględnić" – podkreślił Iwan.

Czytaj również: "Kołodziejczak, ośle, rozmawiałeś czy nie?" [VIDEO]

Na jakim etapie prace?

Urząd Morski w Szczecinie prowadzi działania w ramach Programu wieloletniego "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029", które przyczynią się do poprawy dostępu do portu Świnoujście od strony morza, w tym planowanego terminala kontenerowego. Program składa się z trzech zadań inwestycyjnych. Pierwszym jest przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Drugi to budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a kolejny - zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście–Szczecin.

"W tej chwili jeśli chodzi o budowę toru wodnego, jesteśmy na etapie prac przygotowawczych. Realizujemy już podpisaną umowę na analizę nawigacyjną. To jest umowa, w wyniku której otrzymamy dokładny pod kątem nawigacyjnym przebieg toru ze współrzędnymi, z miejscami mijania statków, z jego oznakowaniem nawigacyjnym" – przekazał dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Dodatkowo, Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na studium wykonalności, raport oceny odziaływania na środowisko, raport na odkład urobku i opracowania pomocnicze, w ramach którego oferty można składać do 12 lutego 2024 r. W lutym 2024 r. ogłoszone ma zostać postępowanie na wywiad ferromagnetyczny (skanowanie magnetyczne).

Jeśli chodzi o budowę falochronu, to Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na przygotowanie opinii geotechnicznej, która będzie przewidywać wykonanie m.in. wierceń na morzu oraz badań laboratoryjnych wody. Dokumentacja ma pozwolić przyszłym wykonawcom robót na oszacowanie kosztów budowy falochronu, który ma być zrealizowany w formule "Zaprojektuj i zbuduj". Przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał sporządzić pełną dokumentację geologiczno-inżynierską, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów. Oferty na wykonanie opinii geotechnicznej można składać do 9 lutego, a zwycięska firma będzie musiała ją przygotować w 170 dni od podpisania umowy.

Pierwsze działania dotyczące zakupu pogłębiarki mają być natomiast prowadzone w 2025 roku.

Czytaj także: Brytyjska armia chce przywrócić pobór do wojska

Terminal ma przeładowywać rocznie 2 mln TEU

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m. Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni. Zgodnie z założeniami terminal w Świnoujściu ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej, czyli 1 mln TEU. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. (PAP)


 

POLECANE
Ważny komunikat dla rodziców: Ostatnie dni na złożenie wniosku. Można otrzymać 300 zł z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla rodziców: Ostatnie dni na złożenie wniosku. Można otrzymać 300 zł

Rodzice i opiekunowie mają czas tylko do końca listopada, aby zgłosić się po 300-złotowe świadczenie z programu „Dobry Start”. To jednorazowa wypłata na wyposażenie dzieci w niezbędne materiały szkolne. Wnioski przyjmowane są wyłącznie online.

Wojsko dostaje instrukcje ws. pseudokibiców. Kibice pytają: „Zemsta Tuska?” pilne
Wojsko dostaje instrukcje ws. "pseudokibiców". Kibice pytają: „Zemsta Tuska?”

Według dowództwa armii ostrzeżenia dotyczące „środowisk pseudokibiców” wynikają z "sygnałów służb specjalnych" o możliwej infiltracji i wykorzystaniu tych środowisk w działaniach dywersyjnych.

Przecięli kraty i uciekli na prześcieradłach. Spektakularna ucieczka w więzienia w Dijon Wiadomości
Przecięli kraty i uciekli na prześcieradłach. Spektakularna ucieczka w więzienia w Dijon

Francuskie służby od miesięcy ostrzegały, że w przepełnionym więzieniu w Dijon gwałtownie spada poziom zabezpieczeń. Teraz ich obawy się potwierdziły: dwóch osadzonych zdołało przepiłować kraty i zniknąć.

Sondaż w Niemczech: Większość przewiduje rozpad rządu Merza z ostatniej chwili
Sondaż w Niemczech: Większość przewiduje rozpad rządu Merza

54 proc. Niemców uważa, że koalicja rządowa pod wodzą kanclerza Friedricha Merza rozpadnie się do 2029 roku - wynika z sondażu Instytutu Insa, opublikowanego w czwartek w „Bildzie”.

Ukrainiec zatrzymany w sprawie dywersji na kolei wychodzi na wolność. Miał 46 paszportów z ostatniej chwili
Ukrainiec zatrzymany w sprawie dywersji na kolei wychodzi na wolność. Miał 46 paszportów

Prokuratura zaskarżyła decyzję sądu, który nie zgodził się na areszt 34-letniego obywatela Ukrainy posiadającego 46 rosyjskich paszportów, wskazując w zażaleniu, że postanowienie "obraża przepisy".

Łódzkie: 16 tys. gospodarstw domowych bez prądu. PGE wydało komunikat z ostatniej chwili
Łódzkie: 16 tys. gospodarstw domowych bez prądu. PGE wydało komunikat

W czwartek po południu w woj. łódzkim nastąpiła poważna awaria sieci energetycznej. Na skutek potężnego ataku zimy bez prądu pozostaje ponad 16 tys. gospodarstw domowych i firm z okolic gmin Sieradz, Łask, Poddębice, Zadzim, Błaszki, Warta. PGE Dystrybucja wydała komunikat.

Skandal w Brazylii. Studentka aresztowana, bo nie spodobała jej się wchodząca do toalety transkobieta tylko u nas
Skandal w Brazylii. Studentka aresztowana, bo nie spodobała jej się wchodząca do toalety "transkobieta"

Kolejny skandal w Brazylii! Studentka została aresztowana po tym, jak skonfrontowała się z mężczyzną, który nachodził damskie toalety. Mężczyzna jednak uważa, że ma do tego prawo jako „osoba niebinarna”, a kobiecie, która zwyzywała go za korzystanie z żeńskiej łazienki, grozi więzienie.

Żydowska agencja prasowa powtarza kłamstwo o 200 tys. Żydów zamordowanych przez Polaków pilne
Żydowska agencja prasowa powtarza kłamstwo o "200 tys. Żydów zamordowanych przez Polaków"

Artykuł opublikowany w „Jewish Telegraphic Agency” odnosi się do wystąpienia ambasadora USA w Polsce Thomasa Rose’a oraz przedstawia własny pogląd na dyskusję o odpowiedzialności Polaków za wydarzenia związane z Zagładą. Krytykując słowa ambasadora, autor tekstu JTA przedstawia własny, jednostronny obraz relacji polsko-żydowskich, ignorując kwestię okupacji niemieckiej, umniejszając udział Polaków w ratowaniu Żydów i kładąc akcent m.in. na marginalne przypadki szmalcownictwa.

Prezydent Nawrocki wydał oświadczenie: 11 ustaw podpisanych, dwie zawetowane. Mocny apel do rządu z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki wydał oświadczenie: 11 ustaw podpisanych, dwie zawetowane. Mocny apel do rządu

W czwartek wieczorem prezydent Karol Nawrocki ogłosił decyzje dotyczące 13 ustaw przekazanych z parlamentu: 11 z nich podpisał, a dwie zawetował. Podkreślił, że działa wyłącznie w oparciu o konstytucyjne prerogatywy i interes obywateli, apelując jednocześnie do rządu Donalda Tuska o współpracę i wcześniejsze konsultowanie projektów ustaw.

Dramatyczny spadek inwestycji zagranicznych w Polsce. Jest raport z ostatniej chwili
Dramatyczny spadek inwestycji zagranicznych w Polsce. Jest raport

Napływ inwestycji do Polski w 2024 roku znacząco się obniżył; w porównaniu z 2023 rokiem zmniejszył się mniej więcej o 55 proc., a skala spadku była znacznie wyższa niż w przypadku państw rozwiniętych – podał NBP w opublikowanym w czwartek raporcie.

REKLAMA

Minister rządu Tuska obiecuje: Port kontenerowy w Świnoujściu powstanie

Budowa Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu będzie realizowana – powiedział w czwartek podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Głębokowodny Terminal Kontenerowy ma rozpocząć działalność w 2028 r.
Terminal przeładunkowy, zdjęcie poglądowe
Terminal przeładunkowy, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w czwartek informacje na temat budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. "Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Uważamy, że budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, z dużym znaczeniem dla Polski w kontekście możliwości przypływania do Świnoujścia statków z kontenerami" – zapewniał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Jak przedstawiono, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma m.in. wypełnić lukę między Hamburgiem a Gdańskiem oraz zwiększyć dostępność transportową w zachodnim bazowym korytarzu transportowym sieci TEN-T między Skandynawią a krajami środkowej i centralnej Europy.

Czytaj także: Policja użyła gazu przeciwko rolnikom [WIDEO]

Problemem brak inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej

Podczas rozpatrywania informacji dot. budowy terminalu kontenerowego p.o. prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Stanisław Iwan, zwrócił uwagę, że powodzenie inwestycji związane jest z dostępnością od strony lądu.

"W Krajowym Planie Kolejowym na liście podstawowej nie ma inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej prowadzącej do Świnoujścia. Uważam, że bez tej inwestycji jest to niezwykle trudne, żebyśmy w odpowiedni sposób mogli realizować przewozy od strony lądu" – zwrócił uwagę Iwan.

Jak dodał "kluczowe jest, żebyśmy na wpisali na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego inwestycję dotyczącą infrastruktury kolejowej. Mamy +wąskie gardło+ na wyspie Wolin, tam jest jeden most kolejowy. Nie mamy co liczyć na to, że my będziemy duży wolumen ładunków przewozić drogą".

"Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które ma tylko jedna drogę dojazdową, przez którą od strony kraju idzie wszystko. Tą droga jadą turyści, dostawy do miasta, wszelkie ładunki. To jest bardzo ważny element, który trzeba byłoby uwzględnić" – podkreślił Iwan.

Czytaj również: "Kołodziejczak, ośle, rozmawiałeś czy nie?" [VIDEO]

Na jakim etapie prace?

Urząd Morski w Szczecinie prowadzi działania w ramach Programu wieloletniego "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029", które przyczynią się do poprawy dostępu do portu Świnoujście od strony morza, w tym planowanego terminala kontenerowego. Program składa się z trzech zadań inwestycyjnych. Pierwszym jest przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Drugi to budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a kolejny - zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście–Szczecin.

"W tej chwili jeśli chodzi o budowę toru wodnego, jesteśmy na etapie prac przygotowawczych. Realizujemy już podpisaną umowę na analizę nawigacyjną. To jest umowa, w wyniku której otrzymamy dokładny pod kątem nawigacyjnym przebieg toru ze współrzędnymi, z miejscami mijania statków, z jego oznakowaniem nawigacyjnym" – przekazał dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Dodatkowo, Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na studium wykonalności, raport oceny odziaływania na środowisko, raport na odkład urobku i opracowania pomocnicze, w ramach którego oferty można składać do 12 lutego 2024 r. W lutym 2024 r. ogłoszone ma zostać postępowanie na wywiad ferromagnetyczny (skanowanie magnetyczne).

Jeśli chodzi o budowę falochronu, to Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na przygotowanie opinii geotechnicznej, która będzie przewidywać wykonanie m.in. wierceń na morzu oraz badań laboratoryjnych wody. Dokumentacja ma pozwolić przyszłym wykonawcom robót na oszacowanie kosztów budowy falochronu, który ma być zrealizowany w formule "Zaprojektuj i zbuduj". Przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał sporządzić pełną dokumentację geologiczno-inżynierską, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów. Oferty na wykonanie opinii geotechnicznej można składać do 9 lutego, a zwycięska firma będzie musiała ją przygotować w 170 dni od podpisania umowy.

Pierwsze działania dotyczące zakupu pogłębiarki mają być natomiast prowadzone w 2025 roku.

Czytaj także: Brytyjska armia chce przywrócić pobór do wojska

Terminal ma przeładowywać rocznie 2 mln TEU

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m. Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni. Zgodnie z założeniami terminal w Świnoujściu ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej, czyli 1 mln TEU. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. (PAP)



 

Polecane