Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Kolizja łodzi na Dunaju. Są ofiary śmiertelne i zaginieni z ostatniej chwili
Kolizja łodzi na Dunaju. Są ofiary śmiertelne i zaginieni

Dwie osoby zginęły, a pięć innych uznano za zaginione zapewne w wyniku zderzenia małej motorówki ze statkiem wycieczkowym na Dunaju na północ od Budapesztu, które miało miejsce w sobotę późnym wieczorem – podała węgierska policja.

To skandal. Znany pięściarz wyprowadzony z samolotu z ostatniej chwili
"To skandal". Znany pięściarz wyprowadzony z samolotu

Tomasz Adamek opowiedział, co spotkało go w samolocie. Znany pięściarz zaplanował powrót do domu w Stanach Zjednoczonych, kiedy spotkała go niemiła przygoda.

Zamach na premiera Słowacji. Nowy trop śledczych z ostatniej chwili
Zamach na premiera Słowacji. Nowy trop śledczych

Ministrowie spraw wewnętrznych i obrony Słowacji Matusz Szutaj Esztok i Robert Kaliniak powiedzieli w niedzielę, że policja zaczęła pracować nad nową wersją śledczą.

Katastrofa lotnicza w Iranie. Na pokładzie prezydent Ebrahim Raisi z ostatniej chwili
Katastrofa lotnicza w Iranie. Na pokładzie prezydent Ebrahim Raisi

Trwają poszukiwania śmigłowca z prezydentem Iranu Ebrahimem Raisim na pokładzie po wypadku w pobliżu Dżolfy w irańskiej prowincji Azerbejdżan Wschodni - przekazała telewizja Al_Dżazira, powołując się na irańskie media państwowe.

Dobrze, że umiem karate. Dramat Anny Lewandowskiej na lotnisku z ostatniej chwili
"Dobrze, że umiem karate". Dramat Anny Lewandowskiej na lotnisku

Anna Lewandowska, żona słynnego piłkarza opowiedziała, co niedawno spotkało ją na lotnisku w Barcelonie. Wystarczyła chwila nieuwagi, by trenerka padła ofiarą ataku.

Uderzenie w całą gospodarkę. Prezes PiS ostrzega przed euro w Polsce z ostatniej chwili
"Uderzenie w całą gospodarkę". Prezes PiS ostrzega przed euro w Polsce

Wprowadzenie euro w Polsce będzie uderzeniem w stopę życiową i w popyt, czyli uderzeniem w całą gospodarkę – ocenił w niedzielę w Tomaszowie Mazowieckim prezes PiS Jarosław Kaczyński. Tak dla polskiej złotówki, to jest część polskiej racji stanu – powiedział.

Nie żyje dziennikarka CNN. Miała 58 lat z ostatniej chwili
Nie żyje dziennikarka CNN. Miała 58 lat

Media obiegły wieści o śmierci znanej prezenterki i dziennikarki CNN. Alicia Steward odeszła w wieku 58 lat. Okoliczności jej śmierci badają służby.

Czarnek ostro odpowiada Tuskowi: Niech Pan nie robi z siebie klauna z ostatniej chwili
Czarnek ostro odpowiada Tuskowi: "Niech Pan nie robi z siebie klauna"

Nie milkną echa niedzielnej awantury, która miała miejsce na antenie Polsat News. Były minister edukacji i poseł PiS Przemysław Czarnek w ostrych słowach odniósł się do wpisu Donalda Tuska.

Jarosław Kaczyński ogłosił plan Siedem razy tak z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński ogłosił plan "Siedem razy tak"

Prezes PiS Jarosław Kaczyński ogłosił w niedzielę na konwencji PiS plan "Siedem razy tak", wymieniając na pierwszym miejscu potrzebę działań na rzecz rozwoju Polski. Podkreślił, że to konieczność realizowania wielkich inwestycji, takich jak Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Gorąco w Izraelu. Demonstranci blokują wjazd do Jerozolimy z ostatniej chwili
Gorąco w Izraelu. Demonstranci blokują wjazd do Jerozolimy

Grupa demonstrantów zablokowała w niedzielę główny wjazd do Jerozolimy, domagając się przeprowadzenia w Izraelu ogólnokrajowych wyborów - poinformował dziennik "Harec".

REKLAMA

Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe