ROZSZERZENIE UNII: CHĘCI I HAMULCE

ROZSZERZENIE UNII: CHĘCI I HAMULCE

Po Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej nie ma już innego kandydata wśród krajów członkowskich Unii Europejskiej do kolejnego „exitu”. Jeżeli już w jakiś krajach toczy się w ogóle dyskusja o opuszczeniu szeregów, to nie UE, a strefy euro. Mamy natomiast szereg państw chętnych do akcesji. Chodzi o kraje Bałkanów Zachodnich oraz parę dawnych republik sowieckich, które od przeszło trzech dekad cieszą się własną państwowością. Stopień przygotowań tych państw do członkostwa we Wspólnotach Europejskich jest różny. Wymieńmy je jednak wszystkie. Są to, po stronie Bałkanów: Czarnogóra (Montenegro), Macedonia Północna, Serbia, Albania. Nie wymieniam tutaj w sposób celowy Bośni i Hercegowiny oraz Kosowa, bo akces tych państw nawet w perspektywie kilkunastu lat wydaje się bardzo mało prawdopodobny. Choćby dlatego, że Kosowa wciąż nie uznaje kilka krajów członkowskich UE (dla przykładu: Hiszpania i Słowacja), mających większe lub… jeszcze większe problemy z mniejszościami narodowymi na swoim terytorium. Co do Bośni i Hercegowiny to przy całym szacunku dla państwa ze stolicą w Sarajewie, jest ono, proszę wybaczyć, tworem dość sztucznym, w którym na siłę upchnięto trzy narody reprezentujące trzy religie: Chorwatów – katolików, Serbów – prawosławnych i Bośniaków – muzułmanów.

 

Nikt tego głośno nie powie, ale…

 

Wejście na unijny pokład Albanii jest możliwe i prawdopodobne, ale raczej po Skopie, Podgoricy czy Belgradzie. Akces Tirany oznaczać bowiem będzie, że w Unii znajdzie się pierwsze państwo z większością muzułmańską, może nie dominującą, bo blisko 60% obywateli tego kraju to wyznawcy Allaha (z tendencją wzrostową ), ale jednak. Nikt tego nigdy w UE głośno nie powie, ale szereg państw, także ze względu na  rosnące na ich terytorium w szybkim tempie wspólnoty islamskie, będzie prawdopodobnie chciało proces ten opóźnić. Tirana dostarcza sama pretekstów czy powodów, żeby nie być w pierwszej grupie krajów przyjętych do Wspólnot w ramach tak zwanego dużego rozszerzenia.

 

Na dziś z Bałkanów Zachodnich najszybciej do Unii „zapisać się” mogą kraje niezbyt wielkie i niegenerujące Brukseli problemów, choćby z sąsiadami, jak Serbia (jej spór z Kosowem niestety opóźnia akces do UE, czego należy żałować, bo tą kartą grać będzie Rosja, starając się utrzymać swoje historyczne, religijne i gospodarcze wpływy w tym państwie). To, co jest atutem Macedonii Północnej (zmiana nazwy z "Macedonia", wymuszona przez Grecję, która ze względów historycznych żądała, aby Skopie nie używało nazwy, do której Hellada odwoływała się ze względów historycznych) oraz Czarnogóry - jest, uwaga, wielkim minusem dla Kijowa. Chodzi o wielkość państwa. Unia Europejska może czasem, choć czyni to rzadko, robić ustępstwa i wyjątkowo dawać „fory” w negocjacjach akcesyjnych przy konkretnych rozdziałach „traktatu o członkostwie" danego państwa w UE. Nie może jednak tego czynić wobec kraju bardzo dużego, bo wówczas multiplikowałaby korzyści dla drugiej strony, co zwielokrotniłoby koszty akcesji dla Brukseli i UE-27.

 

Jako przykład podam moją rozmowę sprzed ponad 26 laty! Będąc ministrem do spraw europejskich (szefem Komitetu Integracji Europejskiej), odwiedziłem w czasie prezydencji brytyjskiej Londyn i rozmawiałem z moim brytyjskim odpowiednikiem w pierwszym gabinecie premiera Jej Królewskiej Mości Tony Blaira. Był nim Douglas Henderson. W pewnym momencie zapytałem go: „Doug, powiedz szczerze, co twoim zdaniem jest największym problemem mojego kraju w negocjacjach z Unią Europejską?” Henderson, wcześniej działacz związkowy, pasjonat biegania, którego potem gościłem we Wrocławiu (tam też oczywiście biegał, co wtedy jeszcze budziło zdziwienie urzędników i opinii publicznej), zamyślił się i po dłuższej chwili odpowiedział: „Size”. No, właśnie. Większe państwo z definicji musi mieć większe problemy z Brukselą przy akcesji, bo ustępstwa wobec niego po prostu więcej  kosztują Unię i kraje członkowskie.

 

Jaka akcesja dla Ukrainy?

 

Ukraina ma w oczywisty sposób atuty, nazwijmy to, ,„moralne” dla przyspieszenia swojej akcesji do UE. Napadnięta przez antyzachodnią Rosję, poniosła znaczące ofiary krwi, demograficzne (spadek liczby ludności żyjącej na jej terytorium z ponad 40 milionów do 32 – tak wynika z danych podawanych we Francji, bo ze zrozumiałych względów Kijów unika tego tematu) i gospodarcze. Jednak poza rozmiarami są też i inne przeszkody. Realnymi powodami (albo znowu pretekstami) dla opóźnienia członkostwa Ukrainy w UE może

 być nawet nie tyle wojna, bo ta zapewne ustanie, gdy Kijów przystąpi już do konkretnych negocjacji. Może nią być jednak  kwestia wciąż gigantycznej korupcji, układów oligarchicznych, braku reformy wymiaru sprawiedliwości (!) i reformy samorządowej. Żeby było jasne: trudno tego wszystkiego oczekiwać teraz od naszego wschodniego sąsiada broniącego swojej niepodległości i integralności terytorialnej. Jednak zdecydowane działania w tych obszarach będą ze strony Brukseli niewątpliwie wymagane.

 

Musimy mieć też świadomość, że szereg krajów członkowskich Unii tylko werbalnie popiera akces Ukrainy, a zwłaszcza szybkie wejście Kijowa do unijnego klubu.

Części krajów chodzi o to, aby „nie drażnić Rosji”, a innym z kolei (choć po części tym samym), aby nie uszczuplać i to znacząco unijnego tortu środków strukturalnych oraz przeznaczonych na CAP (czyli Wspólną Politykę Rolną). W przypadku obu „kranów finansowych” UE to Ukraina przecież będzie głównym beneficjentem. Cokolwiek dzisiaj powie prezydent Macron czy premierzy Meloni, Sanchez, Costa lub Mitsotakis, to gdy dojdzie do konkretnych negocjacji to kraje rolnicze – główni „udziałowcy” Common Agriculture Policy - takie jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Grecja, zazdrośni o środki dla swoich farmerów, które mogą w dużej części być przekierowane dla rolników , a przede wszystkim dla oligarchów czy wielkich zagranicznych firm w sektorze rolnym na Ukrainie. Oczywiście można sobie teoretycznie wyobrazić sytuację, w której Unia wróci do koncepcji niemieckiego polityka, przez kilka kadencji szefa Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego Elmara Broka, który przed ponad dekada głosił, że należy przyjąć Kijów do Unii na zasadzie egzekwowania od niej wszystkich obowiązków, wynikających z członkostwa w UE, ale jednocześnie zagwarantować dostęp tylko do niektórych przywilejów (!). Oczywiście inna była wówczas sytuacja geopolityczna, Ukraina nie była wyczerpana dwuletnią wojną z imperialną Rosją . Obecnie próba przeforsowania takiej koncepcji dla Kijowa- niczym „idei wędrującej w czasie” polskiego socjologa Ludwika Krzywickiego - mogłaby być oprotestowana ze względów „moralnych” nie tylko przez Kijów, ale także przez część międzynarodowej opinii publicznej. Bardziej więc prawdopodobne jest zapewne to, że akces Ukrainy będzie przeciągany w czasie, ale będzie miała jednak raczej zagwarantowany dostęp do tych samych przywilejów, którymi cieszyć się będą inne kraje członkowskie Unii.

 

Rumunia jako „ambasador” Mołdawii

 

Ukrainę, ale także Gruzję (3,7 miliona mieszkańców) i Mołdawię (2,6 miliona mieszkańców) łączy fakt, że część terytoriów tych trzech krajów jest okupowana przez Rosję (Naddniestrze w Mołdawii, Osetia Południowa i Abchazja w Gruzji, Krym i Donbas na Ukrainie). Różni ich fakt, że Gruzja nie ma takiego kluczowego „ambasadora”, jakim dla Mołdawii jest Rumunia, z którą wiążą ją ścisłe więzy historyczne, językowe i kulturowe. Zapewne jednak negocjacje obu tych krajów z Brukselą będą łatwiejsze niż Kijowa.

 

Proces rozszerzenia UE – mimo, jak się wydaje, głębokiego kryzysu Unii –jest nieodwracalny.

 

*tekst ukazał się w „Gazecie Polskiej Codziennie” (04.03.2024)


 

POLECANE
„Wsteczne 800 plus” dla rodziców? Sejm wydał opinię Wiadomości
„Wsteczne 800 plus” dla rodziców? Sejm wydał opinię

Pomysł wypłaty tzw. „wstecznego 800 plus” dla rodziców, którzy wychowywali dzieci przed wprowadzeniem programów socjalnych, ponownie trafił pod lupę ekspertów. Opinia prawna Kancelarii Sejmu wskazuje, że realizacja takiego świadczenia byłaby praktycznie niemożliwa.

Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż Wiadomości
Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż

Karol Nawrocki czy Donald Tusk jest lepszym politykiem? Podobne pytanie zadano w sondażu United Surveys by IBRiS zleconym przez Wirtualną Polskę. Wyniki badania są dość zaskakujące, biorąc pod uwagę choćby obecność premiera i prezydenta w oficjalnym życiu politycznym. Donald Tusk jest w nim od kilku dekad, w przeciwieństwie do Karola Nawrockiego, który do polityki wszedł niedawno. Jednak w ocenie respondentów nie widać różnic wynikających z doświadczenia, a w niektórych kategoriach poparcie przechyla się na stronę prezydenta. 

Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom z ostatniej chwili
Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom

Serhij K., aresztowany we Włoszech Ukrainiec podejrzewany o udział w wysadzeniu gazociągów Nord Stream, znajduje się w stanie krytycznym. Od końca października prowadzi strajk głodowy – poinformował rzecznik praw człowieka Ukrainy Dmytro Łubinec.

Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami z ostatniej chwili
Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami

W niedzielę rano czasu polskiego doszło do silnego trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,8 u wybrzeży japońskiej wyspy Honsiu. Japońskie służby sejsmiczne wydały ostrzeżenie przed tsunami dla prefektury Iwate. Japończycy pamiętają dobrze dramatyczne wydarzenia sprzed 14 lat, gdy tsunami z 2011 roku spustoszyło północno-wschodnią Japonię i doprowadziło do groźnej awarii elektrowni atomowej w Fukushimie.

Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu” z ostatniej chwili
Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu”

Rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz stanowczo zareagował na słowa rzecznika ministra koordynatora służb specjalnych Jacka Dobrzyńskiego. W serii wpisów w mediach społecznościowych Leśkiewicz zarzucił rządowi polityczne wykorzystywanie służb specjalnych i ignorowanie zaproszenia Karola Nawrockiego.

Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio z ostatniej chwili
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio

Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow oświadczył, że jest gotów spotkać się z sekretarzem stanu USA Markiem Rubio. Jak podkreślił, warunkiem jakichkolwiek rozmów o pokoju w Ukrainie jest poszanowanie interesów Rosji.

GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny pilne
GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny

Główny Inspektorat Farmaceutyczny poinformował o natychmiastowym wycofaniu z obrotu jednej serii leku Euthyrox N. W preparacie stwierdzono zbyt wysoką zawartość lewotyroksyny, co może prowadzić do objawów nadczynności tarczycy

Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL polityka
Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL

W sobotę 15 listopada odbędzie się kongres Polskiego Stronnictwa Ludowego, podczas którego wybrane zostaną nowe władze partii. Wszystko wskazuje na to, że Władysław Kosiniak-Kamysz pozostanie na stanowisku prezesa, a o fotel szefa Rady Naczelnej powalczą Waldemar Pawlak i Piotr Zgorzelski.

Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek z ostatniej chwili
Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek

Co najmniej 15 osób zostało rannych, gdy izraelscy osadnicy zaatakowali Palestyńczyków i dziennikarzy podczas zbioru oliwek na Zachodnim Brzegu. Wśród poszkodowanych znalazła się fotoreporterka agencji Reutera, Raneen Sawafta.

Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą tylko u nas
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą

Przez ponad dwie dekady Siergiej Ławrow był twarzą rosyjskiej polityki zagranicznej i symbolem dyplomatycznego cynizmu Kremla. Dziś coraz częściej pojawiają się sygnały, że jego czas dobiega końca – nie prowadzi już delegacji Rosji na szczytach G20, mówi się o jego odsunięciu. Były rzecznik MSZ Łukasz Jasina wspomina spotkania z Ławrowem i pokazuje, jak naprawdę wyglądała rosyjska dyplomacja „od kuchni”.

REKLAMA

ROZSZERZENIE UNII: CHĘCI I HAMULCE

ROZSZERZENIE UNII: CHĘCI I HAMULCE

Po Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej nie ma już innego kandydata wśród krajów członkowskich Unii Europejskiej do kolejnego „exitu”. Jeżeli już w jakiś krajach toczy się w ogóle dyskusja o opuszczeniu szeregów, to nie UE, a strefy euro. Mamy natomiast szereg państw chętnych do akcesji. Chodzi o kraje Bałkanów Zachodnich oraz parę dawnych republik sowieckich, które od przeszło trzech dekad cieszą się własną państwowością. Stopień przygotowań tych państw do członkostwa we Wspólnotach Europejskich jest różny. Wymieńmy je jednak wszystkie. Są to, po stronie Bałkanów: Czarnogóra (Montenegro), Macedonia Północna, Serbia, Albania. Nie wymieniam tutaj w sposób celowy Bośni i Hercegowiny oraz Kosowa, bo akces tych państw nawet w perspektywie kilkunastu lat wydaje się bardzo mało prawdopodobny. Choćby dlatego, że Kosowa wciąż nie uznaje kilka krajów członkowskich UE (dla przykładu: Hiszpania i Słowacja), mających większe lub… jeszcze większe problemy z mniejszościami narodowymi na swoim terytorium. Co do Bośni i Hercegowiny to przy całym szacunku dla państwa ze stolicą w Sarajewie, jest ono, proszę wybaczyć, tworem dość sztucznym, w którym na siłę upchnięto trzy narody reprezentujące trzy religie: Chorwatów – katolików, Serbów – prawosławnych i Bośniaków – muzułmanów.

 

Nikt tego głośno nie powie, ale…

 

Wejście na unijny pokład Albanii jest możliwe i prawdopodobne, ale raczej po Skopie, Podgoricy czy Belgradzie. Akces Tirany oznaczać bowiem będzie, że w Unii znajdzie się pierwsze państwo z większością muzułmańską, może nie dominującą, bo blisko 60% obywateli tego kraju to wyznawcy Allaha (z tendencją wzrostową ), ale jednak. Nikt tego nigdy w UE głośno nie powie, ale szereg państw, także ze względu na  rosnące na ich terytorium w szybkim tempie wspólnoty islamskie, będzie prawdopodobnie chciało proces ten opóźnić. Tirana dostarcza sama pretekstów czy powodów, żeby nie być w pierwszej grupie krajów przyjętych do Wspólnot w ramach tak zwanego dużego rozszerzenia.

 

Na dziś z Bałkanów Zachodnich najszybciej do Unii „zapisać się” mogą kraje niezbyt wielkie i niegenerujące Brukseli problemów, choćby z sąsiadami, jak Serbia (jej spór z Kosowem niestety opóźnia akces do UE, czego należy żałować, bo tą kartą grać będzie Rosja, starając się utrzymać swoje historyczne, religijne i gospodarcze wpływy w tym państwie). To, co jest atutem Macedonii Północnej (zmiana nazwy z "Macedonia", wymuszona przez Grecję, która ze względów historycznych żądała, aby Skopie nie używało nazwy, do której Hellada odwoływała się ze względów historycznych) oraz Czarnogóry - jest, uwaga, wielkim minusem dla Kijowa. Chodzi o wielkość państwa. Unia Europejska może czasem, choć czyni to rzadko, robić ustępstwa i wyjątkowo dawać „fory” w negocjacjach akcesyjnych przy konkretnych rozdziałach „traktatu o członkostwie" danego państwa w UE. Nie może jednak tego czynić wobec kraju bardzo dużego, bo wówczas multiplikowałaby korzyści dla drugiej strony, co zwielokrotniłoby koszty akcesji dla Brukseli i UE-27.

 

Jako przykład podam moją rozmowę sprzed ponad 26 laty! Będąc ministrem do spraw europejskich (szefem Komitetu Integracji Europejskiej), odwiedziłem w czasie prezydencji brytyjskiej Londyn i rozmawiałem z moim brytyjskim odpowiednikiem w pierwszym gabinecie premiera Jej Królewskiej Mości Tony Blaira. Był nim Douglas Henderson. W pewnym momencie zapytałem go: „Doug, powiedz szczerze, co twoim zdaniem jest największym problemem mojego kraju w negocjacjach z Unią Europejską?” Henderson, wcześniej działacz związkowy, pasjonat biegania, którego potem gościłem we Wrocławiu (tam też oczywiście biegał, co wtedy jeszcze budziło zdziwienie urzędników i opinii publicznej), zamyślił się i po dłuższej chwili odpowiedział: „Size”. No, właśnie. Większe państwo z definicji musi mieć większe problemy z Brukselą przy akcesji, bo ustępstwa wobec niego po prostu więcej  kosztują Unię i kraje członkowskie.

 

Jaka akcesja dla Ukrainy?

 

Ukraina ma w oczywisty sposób atuty, nazwijmy to, ,„moralne” dla przyspieszenia swojej akcesji do UE. Napadnięta przez antyzachodnią Rosję, poniosła znaczące ofiary krwi, demograficzne (spadek liczby ludności żyjącej na jej terytorium z ponad 40 milionów do 32 – tak wynika z danych podawanych we Francji, bo ze zrozumiałych względów Kijów unika tego tematu) i gospodarcze. Jednak poza rozmiarami są też i inne przeszkody. Realnymi powodami (albo znowu pretekstami) dla opóźnienia członkostwa Ukrainy w UE może

 być nawet nie tyle wojna, bo ta zapewne ustanie, gdy Kijów przystąpi już do konkretnych negocjacji. Może nią być jednak  kwestia wciąż gigantycznej korupcji, układów oligarchicznych, braku reformy wymiaru sprawiedliwości (!) i reformy samorządowej. Żeby było jasne: trudno tego wszystkiego oczekiwać teraz od naszego wschodniego sąsiada broniącego swojej niepodległości i integralności terytorialnej. Jednak zdecydowane działania w tych obszarach będą ze strony Brukseli niewątpliwie wymagane.

 

Musimy mieć też świadomość, że szereg krajów członkowskich Unii tylko werbalnie popiera akces Ukrainy, a zwłaszcza szybkie wejście Kijowa do unijnego klubu.

Części krajów chodzi o to, aby „nie drażnić Rosji”, a innym z kolei (choć po części tym samym), aby nie uszczuplać i to znacząco unijnego tortu środków strukturalnych oraz przeznaczonych na CAP (czyli Wspólną Politykę Rolną). W przypadku obu „kranów finansowych” UE to Ukraina przecież będzie głównym beneficjentem. Cokolwiek dzisiaj powie prezydent Macron czy premierzy Meloni, Sanchez, Costa lub Mitsotakis, to gdy dojdzie do konkretnych negocjacji to kraje rolnicze – główni „udziałowcy” Common Agriculture Policy - takie jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Grecja, zazdrośni o środki dla swoich farmerów, które mogą w dużej części być przekierowane dla rolników , a przede wszystkim dla oligarchów czy wielkich zagranicznych firm w sektorze rolnym na Ukrainie. Oczywiście można sobie teoretycznie wyobrazić sytuację, w której Unia wróci do koncepcji niemieckiego polityka, przez kilka kadencji szefa Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego Elmara Broka, który przed ponad dekada głosił, że należy przyjąć Kijów do Unii na zasadzie egzekwowania od niej wszystkich obowiązków, wynikających z członkostwa w UE, ale jednocześnie zagwarantować dostęp tylko do niektórych przywilejów (!). Oczywiście inna była wówczas sytuacja geopolityczna, Ukraina nie była wyczerpana dwuletnią wojną z imperialną Rosją . Obecnie próba przeforsowania takiej koncepcji dla Kijowa- niczym „idei wędrującej w czasie” polskiego socjologa Ludwika Krzywickiego - mogłaby być oprotestowana ze względów „moralnych” nie tylko przez Kijów, ale także przez część międzynarodowej opinii publicznej. Bardziej więc prawdopodobne jest zapewne to, że akces Ukrainy będzie przeciągany w czasie, ale będzie miała jednak raczej zagwarantowany dostęp do tych samych przywilejów, którymi cieszyć się będą inne kraje członkowskie Unii.

 

Rumunia jako „ambasador” Mołdawii

 

Ukrainę, ale także Gruzję (3,7 miliona mieszkańców) i Mołdawię (2,6 miliona mieszkańców) łączy fakt, że część terytoriów tych trzech krajów jest okupowana przez Rosję (Naddniestrze w Mołdawii, Osetia Południowa i Abchazja w Gruzji, Krym i Donbas na Ukrainie). Różni ich fakt, że Gruzja nie ma takiego kluczowego „ambasadora”, jakim dla Mołdawii jest Rumunia, z którą wiążą ją ścisłe więzy historyczne, językowe i kulturowe. Zapewne jednak negocjacje obu tych krajów z Brukselą będą łatwiejsze niż Kijowa.

 

Proces rozszerzenia UE – mimo, jak się wydaje, głębokiego kryzysu Unii –jest nieodwracalny.

 

*tekst ukazał się w „Gazecie Polskiej Codziennie” (04.03.2024)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe