Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)


 

POLECANE
Bodnar przybył na posiedzenie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych. Został zezłomowany z ostatniej chwili
Bodnar przybył na posiedzenie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych. "Został zezłomowany"

We wtorek Prokurator Generalny Adam Bodnar przybył na posiedzenie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych dotyczące stwierdzenia ważności wyborów prezydenckich z 2025 roku, gdzie próbował podważyć skład Sądu Najwyższego; został jednak bezlitośnie wypunktowany przez sędziów.

Komunikat z rejestru dłużników. Jakie są zaległości pasażerów? Wiadomości
Komunikat z rejestru dłużników. Jakie są zaległości pasażerów?

W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor jest aż 138 965 osób z zaległościami za przejazdy bez biletu. Ich zobowiązania rosną. Kim są najczęściej gapowicze i w którym regionie jest ich najwięcej?

Ważny komunikat dla województwa kujawsko-pomorskiego Wiadomości
Ważny komunikat dla województwa kujawsko-pomorskiego

Mniej kursów, nowe trasy i zabytkowy tramwaj - w dwóch największych ośrodkach wojewódzkich kujawsko-pomorskiego wchodzą nowe zasady w komunikacji w związku z okresem wakacyjnym.

Aborterka z Oleśnicy zrezygnowała z posady z ostatniej chwili
Aborterka z Oleśnicy zrezygnowała z posady

Gizela Jagielska, lekarka związana ze szpitalem w Oleśnicy, złożyła rezygnację z pracy – poinformowała w mediach społecznościowych działaczka pro-life Kaja Godek. To właśnie Jagielska była w ostatnim czasie w centrum uwagi środowisk pro-life, gdyż to ona dokonała aborcji 9-miesięcznego Felka, wykonując mu zastrzyk w serce z chlorku potasu, co wywołało oburzenie w kraju.

Publiczne wysłuchanie w PE ws. reparacji dla Polski i Grecji: UE powinna przestać milczeć! gorące
Publiczne wysłuchanie w PE ws. reparacji dla Polski i Grecji: UE powinna przestać milczeć!

W Parlamencie Europejskim odbyło się, z inicjatywy europosła PiS Arkadiusza Mularczyka i greckiego eurodeputowanego Emanuila Frangosa wysłuchanie publiczne „Zbrodnie wojenne i zadośćuczynienie – ochrona praworządności”. Podczas wysłuchania wybrzmiało mocne i niezwykle ważne wystąpienie dr Oskara Kidy – prawnika specjalizującego się w sprawach europejskich, który poruszył temat, o którym Bruksela woli milczeć: roszczeń odszkodowawczych wobec Niemiec za zbrodnie II wojny światowej.

Tusk: Przywracamy czasową kontrolę na granicy z Niemcami i z Litwą z ostatniej chwili
Tusk: Przywracamy czasową kontrolę na granicy z Niemcami i z Litwą

Przywracamy czasową kontrolę na granicy z Niemcami i z Litwą – poinformował we wtorek premier Donald Tusk. Dodał, że zacznie ona obowiązywać od 7 lipca.

Krytyka Tuska w niemieckich mediach. Podsyca nieufność wobec demokratycznych władz Wiadomości
Krytyka Tuska w niemieckich mediach. "Podsyca nieufność wobec demokratycznych władz"

Niemiecki dziennik krytykuje polskiego premiera, opisując kampanię mającą na celu ponowne przeliczenie głosów z drugiej tury wyborów prezydenckich. "Członkowie partii koalicyjnych szybko starali się stworzyć inne wrażenie niż Tusk". Jednak, jak zauważył dziennik „Sueddeutsche Zeitung”, polski szef rządu "znany jest z tego, że sam wychodzi przed szereg".

Fatalne wyniki polskiego przemysłu. Największe pogorszenie od 2023 roku z ostatniej chwili
Fatalne wyniki polskiego przemysłu. Największe pogorszenie od 2023 roku

Wygląda na to, że kondycja polskiego przemysłu uległa znacznemu pogorszeniu. Wskaźnik PMI (Purchasing Managers' Index) dla sektora przemysłowego spadł w czerwcu do poziomu 44,8 pkt, znacznie poniżej neutralnej granicy 50 pkt i poniżej oczekiwań analityków, którzy szacowali wynik na poziomie 48,1 pkt. Jak wskazuje PKO BP, to najniższy wskaźnik od października 2023 roku i jednocześnie największy dwumiesięczny spadek od połowy 2022 roku.

Nie żyje Diamentowy Książę Wiadomości
Nie żyje "Diamentowy Książę"

Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje książę Harald Hohenzollern, zwany także "Diamentowym Księciem". Okoliczności jego śmierci wciąż pozostają niejasne.

Hiszpania: Potężna awaria sieci trakcyjnej. Setki ludzi utknęło na stacjach i w pociągach z ostatniej chwili
Hiszpania: Potężna awaria sieci trakcyjnej. Setki ludzi utknęło na stacjach i w pociągach

Ruch pociągów dużych prędkości między Madrytem a Andaluzją, na południu Hiszpanii, został we wtorek wstrzymany do odwołania, gdy w poniedziałek wieczorem awaria sieci trakcyjnej unieruchomiła ponad 20 pociągów – poinformował hiszpański operator infrastruktury kolejowej ADIF.

REKLAMA

Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe