Niemcy: katastrofalny poziom edukacji berlińskich dzieci
Niepokojąca sytuacja w berlińskich szkołach
Według testu Vera prawie połowa uczniów klas trzecich w Berlinie nie spełnia minimalnych standardów w zakresie czytania i arytmetyki. W czytaniu 43% uczniów nie osiągnęło wymaganego poziomu, a w matematyce odsetek ten wynosi 46%. Sytuacja ósmoklasistów jest jeszcze gorsza – aż 74% z nich nie spełniło minimalnych wymagań w matematyce, a 62% w czytaniu.
Senator ds. edukacji, Katharina Günther-Wünsch, określiła wyniki jako „niedopuszczalne” i wyraziła nadzieję, że wprowadzone reformy, takie jak zwiększenie liczby szkoleń z czytania, przyniosą pozytywne rezultaty. Krytyczne głosy płyną także ze strony środowisk biznesowych, które liczą na dobrze wykształconych absolwentów w przyszłości.
Jako przyczyny trudności uczniów w nauce Vera nie podaje konkretnych przyczyn. Niektórzy politycy upatrują problemów w wielomiesięcznej pandemii koronawirusa, a także przyjęciu do szkół tysięcy uchodźców z Ukrainy.
Planowane są działania naprawcze
Aby poprawić sytuację, planowane jest utworzenie specjalistycznych stanowisk kierowniczych w zakresie języka niemieckiego i matematyki w szkołach podstawowych. Pierwsze 72 stanowiska zostaną wprowadzone w 360 szkołach podstawowych, a kolejne będą ogłaszane w przyszłości.
Poprzedni Senat, zdominowany przez SPD, został skrytykowany za brak skutecznych działań w poprawie jakości edukacji. Franziska Brychcy z lewicowej frakcji polityki edukacyjnej oraz Marianne Burkert-Eulitz z Grupy Zielonych podkreślają potrzebę lepszego zarządzania nauczycielami i sprowadzania najlepszych pedagogów do najbardziej potrzebujących szkół. Thorsten Weiß z AfD popiera również wprowadzenie „klas gwarancyjnych języka niemieckiego” we wszystkich szkołach, co ma pomóc dzieciom dobrze opanować język niemiecki.
Te niepokojące wyniki pokazują, że system edukacji w Berlinie wymaga pilnych i skutecznych reform, aby zapewnić dzieciom lepszą przyszłość.