[Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach

Często słyszy się, że muzułmanie to wieczne ofiary Zachodu (a niektórzy wliczają w to również Rosję). Imperializm, kolonializm etc. Takie zarzuty stawia się naturalnie już od czasów wypraw krzyżowych. Niby nie były sprowokowane niczym, bo islam to rzekomo religia pokoju.
Marek Jan Chodakiewicz [Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach
Marek Jan Chodakiewicz / Tygodnik Solidarność

Warto zatrzymać się w tym miejscu, ponieważ argumenty tego typu słyszy się też o czasach współczesnych. Czyli jak było przed krucjatami? Od chwili, gdy dżihad wybuchnął ze swojej pustyni?

Jak to było przed krucjatami? 

Rodney Stark przypomina: „Nie zacznę od wezwania papieskiego w Clermont, ale od powstania islamu i początku muzułmańskich inwazji przeciw chrześcijaństwu. To się właśnie wtedy zaczęło – w VII wieku, gdy armie islamskie najechały większą część tego, co wtedy było chrześcijańskim terytorium: Bliski Wschód, Egipt i całość północnej Afryki, a potem Hiszpania i południowe Włochy, jak również wiele głównych wysp śródziemnomorskich, w tym Sycylia, Korsyka, Cypr, Rodos, Kreta, Malta i Sardynia. Jest również ważne, aby zbadać chrześcijańskie kontrataki, które zaczęły się w VIII wieku i wnet «wyzwoliły» wiele z okupowanych terenów, dlatego że były to zwiastuny militarnych konfrontacji, do których ostatecznie doszło w Ziemi Świętej” (Zob. Rodney Stark, „God’s Battalions: The Case for the Crusades, New York: HarperOne/HaperCollinsPublishers, 2009, s. 9).

Warto w tym kontekście przytoczyć też opinię wielkiego erudyty ks. Paula Stenhouse’a: „Dla państw chrześcijańskich Morza Śródziemnego była to ciągnąca się przez 463 lata zmora nocna: okresem regularnych, zdezorganizowanych (a czasami dobrze zorganizowanych) krwawych najazdów muzułmanów – głównie Arabów i Berberów – zarówno sił morskich, jak i lądowych... 463 lata minęły między śmiercią Mahometa w 632 r. i ogłoszeniem Krucjaty, aby wyzwolić Święte Miejsca w 1095 r. Nie był to czas «pokojowego współistnienia» między muzułmanami a chrześcijanami europejskimi i bizantyjskimi. Ani nie było to tym dla chrześcijan, którzy żyli na ziemiach okupowanych przez muzułmanów. Cieszyli się «pokojem» w tym sensie, że mieli spuszczone oczy, płacili dżizja, czyli pogłówne, i akceptowali status nieosób w ziemiach, które były chrześcijańskie, zanim pojawili się napastnicy muzułmańscy” (Zob. Paul Stenhouse, „Islam: Context and Complexity” [Islam: Kontekst i złożoność], North Melbourne, Victoria: Australian Scholarly Publishing, 2020, s. 66, 76–77.)

Jeśli chodzi o obecne potrzeby dotyczące zwalczania islamskiego terroryzmu, to dobrze naświetla ich korzenie David Fromkin. Pokazuje, że należy przemyśleć dyplomatyczne decyzje pokoju wersalskiego, które stworzyły w postosmańskim terytorium nowe realia geopolityczne, których głównym mankamentem jest chroniczny konflikt. W miejsce plemion i klanów zachodni imperialiści utworzyli państwa „narodowe” (Zob. David Fromkin, „A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East” [Pokój, który zakończy wszelki pokój: Upadek Imperium Osmańskiego i utworzenie nowoczesnego Środkowego Wschodu], New York: Henry Holt and Company, 1989).

A jak się przeciwstawiać wypełznięciu konfliktu poza światy islamu? Mój były kolega z uczelni J. Michael Waller robi krótki i przystępny wykład o twardej wojnie propagandowej, którą należy prowadzić przeciw islamistycznym terrorystom (Zob. J. Michael Waller, „Fighting the War of Ideas Like a Real War” [Walcząc w wojnie idei jak na prawdziwej wojnie], Washington, DC: The Institute of World Politics Press, 2007). 

Czytaj także: Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham: William wypowiedział wojnę Harry'emu

Czytaj także: Wielka Brytania: Polak odparł atak sześciu napastników chcących go okraść

Czytaj także: Kiedy na Ziemię powrócą astronauci, którzy uktnęli na orbicie? Jest komunikat NASA

Inne źródła

Inni myśliciele podkreślają, że kalifatystów, islamistów i terrorystów można pokonać w oparciu o stare schematy zimnowojenne: ograniczanie, wojny przez pośredników, tajne akcje i kontrterroryzm (Zob. Katherine Cornell Gorka and Patrick Sookhdeo, red., „Fighting the Ideological War: Winning Strategies from Communism to Islamism” [Bijąc się w wojnie ideologicznej: Zwycięskie strategie od komunizmu do islamizmu], McLean, VA: Isaac Publishing and The Westminster Institute, 2012; Mary Habeck, „Knowing the Enemy: Jihadist Ideology and the War on Terror” [Znając wroga: Ideologia dżihadu i wojna przeciw terrorowi], New Haven & London: Yale University Press, 2006; Sebastian Gorka, Defeating Jihad: The Winnable War [Zwyciężyć nad dżihadem: Wojna, którą można wygrać],Washington, DC: Regnery Publishing, 2016). Ostatni autor był moim kolegą w IWP.

Warto tutaj zwrócić uwagę chyba na najbardziej prominentnego znawcę i krytyka tzw. „islamu politycznego”. Jest nim francuski naukowiec Olivier Roy (Zob. Olivier Roy w wywiadzie udzielonym Jeanowi-Louisowi Schlegelowi, „In Search of The Lost Orient: An Interview” [W poszukiwaniu zaginionego Orientu: wywiad], tłum. C. Jon Delogu, New York: Columbia University Press, 2017; zob. też: Olivier Roy, „The New Central Asia: Geopolitics and the Birth of Nations” [Nowa Azja Środkowa: Geopolityka i narodziny narodów], New York, NY: New York University Press, 2007; Olivier Roy, Islam and Resistance in Afghanistan [Islam i ruch oporu w Afganistanie], 2 wyd., Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990).

Natomiast aby islamistom przeciwstawić się w USA i gdzie indziej na Zachodzie, należy poznać naturę tej cywilizacji oraz poinformować o niej współobywateli. Sam Solomon i E. Al Maqdisi pokazują, jak tzw. migranci po prostu naśladują swego Proroka, który też emigrował, aby ustanowić Państwo Islamskie bez wiedzy i często wbrew woli swoich gospodarzy (Zob. Sam Solomon i E. Al Maqdisi, „Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration: Accepting Freedom or Imposing Islam?” [Nowoczesny koń trojański: Islamska doktryna emigracji], Charlottesville, VA: ANM Publishers, 2009).
Daniel Akbari i Paul Tetreault uczą, jak sprostać wyzwaniom patologii, które islamscy migranci przywlekli ze sobą, a które są esencją ich cywilizacji (Zob. Daniel Akbari i Paul Tetreault, „Honor Killing: A Professional’s Guide to Sexual Relations and Ghayra Violence from the Islamic Sources” [Mordy honorowe: Profesjonalny przewodnik do spraw relacji seksualnych i przemocy urażonego poczucia męskiej kontroli nad kobietami], Bloomington, IN: Authorhouse, 2014).

Istnieje też cały szereg popularnych wykładni antyapologetycznych. Ich zwolennicy widzą mahometanizm jednoznacznie jako zagrożenie dla niemuzułmanów. Część z grupy antyapologetycznej zachowuje standardy naukowe, a argumenty buduje w sposób realistyczny i wyważony. Inni nie bawią się w takie subtelności (Por. Robert Spencer, „Did Muhammad Exist? An Inquiry into Islam’s Obscure Origins, Rev. and Expanded Edition”, New York and Nashville, TN: Bombardier, Post Hill Press, 2021; Jamie Glazov, „Jihadist Psychopath: How He is Charming, Seducing, and Devouring Us”, New York and Nashville, TN: Post Hill Press, 2018; Guillaume Faye, „Understanding Islam”, tłum. Robert Adwan, London: Arktos, 2016; Stephen Coughlin, „Catastrophic Failure: Blindfolding America in the Face of Jihad”, Washington, DC: Center for Security Policy Press, 2015; Laurent Murawiec, „The Mind of Jihad”, Cambridge: Cambridge University Press, 2008; G.M. Davis, „Religion of Peace?: Islam’s War Against the World”, Los Angeles, CA: World Ahead Publishing, Inc., 2006; Gregory M. Davis, „Islam 101” [b.d.], s. 1–44, https://www.jihadwatch.org/islam-101; Bill Warner [William French], red., „A Simple Koran: Reconstructed Historical Koran: The Islamic Trilogy”, vol. 3, Center for the Study of Political Islam, 2006; Bill Warner [William French], „A Two-Hour Koran”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Life of Mohammed: The Sira”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Hadith: The Sunna of Mohammed”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „Sharia Law for Non-Muslims”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Women”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Doctrine of Slavery”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Christians and Jews”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „A Self-Study Course on Political Islam”, vol. 1, A Taste of Islam, CSPI, 2011). 

Głębsza wiedza 

Dla złaknionych głębszej wiedzy istnieje też cała plejada wielojęzycznych – ze wskazaniem na preferencję angielskiego – periodyków poświęconych islamowi: historii, teologii, archeologii, literaturze, komparatystyce (Zob. elektroniczną listę bibliograficzną periodyków: http://www.brill.com/files/brill.nl/index-islamicus-consulted-periodicals-yearbook-2010.pdf; http://guides.library.cornell.edu/c.php?g=139196&p=3545394; https://middleeast.library.cornell.edu/content/academic-scholarly-journals; http://guides.lib.umich.edu/islamicmsstudies/bibres. Większość z nich jest wysoce specjalizowana, na przykład „Journal of Islamic Manuscripts”. Mamy też studia multidyscyplinarne: choćby wydawany przez Oxford University „Journal of Islamic Studies” czy przez Indiana University „Journal of Islamic and Muslim Studies”. Obie wypowiadające się z pozycji postępowych. Odwrotnie niż przygotowywany pod auspicjami neokonserwatywnego Hudson Institute „Current Trends in Islamist Ideology”. Aby otrzeć się o świat kolorowych magazynów zajmujących się współczesnymi sprawami społeczności islamskiej na poziomie popularnym, należy zaprenumerować choćby poświęcony pielgrzymkom i wypełniony zdjęciami „Al-Hujjaj Magazine” z RPA.

Nie sposób w tym miejscu opisać każdej publikacji, ale każdy może znaleźć coś interesującego dla siebie – od wiernych do niewiernych – zarówno islamofilów, jak i islamofobów i każdego pośrodku. Odkryłem tutaj zaledwie wierzchołek góry lodowej dotyczącej nauki o światach islamu. Ale niech będzie to początek dla zainteresowanych. 

To tyle o wstępie do nauki o światach islamu.
 


 

POLECANE
Niebezpiecznie wysokie stężenie chloru w wodzie. Sanepid wydał komunikat Wiadomości
Niebezpiecznie wysokie stężenie chloru w wodzie. Sanepid wydał komunikat

Bielski sanepid stwierdził w środę niebezpieczne dla zdrowia stężenie chloru w wodzie z sieci w części gminy Wilamowice. Jak podano, jest ono tak wysokie, że może stanowić zagrożenie nawet przy kontakcie z błonami śluzowymi.

Ustawa Tak dla CPK trafiła do Sejmu z ostatniej chwili
Ustawa "Tak dla CPK" trafiła do Sejmu

Do Sejmu trafił projekt ustawy "Tak dla CPK"

Departament Energii Jądrowej w Ministerstwie Przemysłu wyczyszczony gorące
Departament Energii Jądrowej w Ministerstwie Przemysłu "wyczyszczony"

Niepokojące doniesienia płyną z Ministerstwa Przemysłu.

Awantura z ukraińskim pięściarzem na lotnisku w Krakowie. Jest oświadczenie Straży Granicznej z ostatniej chwili
Awantura z ukraińskim pięściarzem na lotnisku w Krakowie. Jest oświadczenie Straży Granicznej

Ukraiński bokser Ołeksandr Usyk został przeprowadzony do pomieszczeń służbowych placówki Straży Granicznej na lotnisku Kraków Balice, po tym jak obsługa lotu nie wpuściła na pokład samolotu do Salonik jego współpasażera. Bokserowi prewencyjnie założono kajdanki – podał rzecznik Karpackiego Oddziału SG mjr Jacek Michałowski.

Rośnie liczba ofiar powodzi w Czechach z ostatniej chwili
Rośnie liczba ofiar powodzi w Czechach

Policjanci odnaleźli w środę ciało zaginionej 70-letniej kobiety z miejscowości Kobyla nad Vidnavkou w regionie Jesionika. To już czwarta śmiertelna ofiara powodzi. Po raz pierwszy od czterech dni liczba zagrożonych powodzią terenów jest niższa niż 100. W 23 miejscach obowiązuje najwyższy poziom alarmu powodziowego.

Beata Kempa została doradcą prezydenta Dudy z ostatniej chwili
Beata Kempa została doradcą prezydenta Dudy

Beata Kempa dołącza do Kancelarii Prezydenta. O swojej nominacji polityk poinformowała na platformie X.

30 ton śniętych ryb w jeziorze Słupeckim. Znamy przyczynę z ostatniej chwili
30 ton śniętych ryb w jeziorze Słupeckim. Znamy przyczynę

30 ton śniętych karasi z jeziora Słupeckiego to ofiary wirusa. Masowe śnięcie ryb miało miejsce w ostatniej dekadzie sierpnia. Próbki zbadane w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach wykazały obecność w tkankach ryb wirusa CyHV-2 – dla karasi śmiertelnego, ale dla ludzi niegroźnego.

Rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska złożył rezygnację z ostatniej chwili
Rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska złożył rezygnację

Rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska Hubert Różyk poinformował o złożeniu rezygnacji.

Reporter TVP sprawdzał gołą ręką na wizji czy w kablach płynie prąd [WIDEO] z ostatniej chwili
Reporter TVP sprawdzał gołą ręką na wizji czy w kablach płynie prąd [WIDEO]

Dziennikarz TVP wprawił w osłupienie widzów, dotykając zniszczonych kabli, aby udowodnić, że nie ma w nich prądu.

Do sądu wpłynął akt oskarżenia przeciw Jarosławowi Kaczyńskiemu z ostatniej chwili
Do sądu wpłynął akt oskarżenia przeciw Jarosławowi Kaczyńskiemu

W ubiegłym tygodniu miała miejsce miesięcznica pod pomnikiem ofiar katastrofy smoleńskiej. Doszło wówczas do przepychanki między prezesem Prawa i Sprawiedliwości Jarosławem Kaczyńskim a aktywistą Zbigniewem Komosą. Sprawa może zakończyć się w sądzie.

REKLAMA

[Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach

Często słyszy się, że muzułmanie to wieczne ofiary Zachodu (a niektórzy wliczają w to również Rosję). Imperializm, kolonializm etc. Takie zarzuty stawia się naturalnie już od czasów wypraw krzyżowych. Niby nie były sprowokowane niczym, bo islam to rzekomo religia pokoju.
Marek Jan Chodakiewicz [Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach
Marek Jan Chodakiewicz / Tygodnik Solidarność

Warto zatrzymać się w tym miejscu, ponieważ argumenty tego typu słyszy się też o czasach współczesnych. Czyli jak było przed krucjatami? Od chwili, gdy dżihad wybuchnął ze swojej pustyni?

Jak to było przed krucjatami? 

Rodney Stark przypomina: „Nie zacznę od wezwania papieskiego w Clermont, ale od powstania islamu i początku muzułmańskich inwazji przeciw chrześcijaństwu. To się właśnie wtedy zaczęło – w VII wieku, gdy armie islamskie najechały większą część tego, co wtedy było chrześcijańskim terytorium: Bliski Wschód, Egipt i całość północnej Afryki, a potem Hiszpania i południowe Włochy, jak również wiele głównych wysp śródziemnomorskich, w tym Sycylia, Korsyka, Cypr, Rodos, Kreta, Malta i Sardynia. Jest również ważne, aby zbadać chrześcijańskie kontrataki, które zaczęły się w VIII wieku i wnet «wyzwoliły» wiele z okupowanych terenów, dlatego że były to zwiastuny militarnych konfrontacji, do których ostatecznie doszło w Ziemi Świętej” (Zob. Rodney Stark, „God’s Battalions: The Case for the Crusades, New York: HarperOne/HaperCollinsPublishers, 2009, s. 9).

Warto w tym kontekście przytoczyć też opinię wielkiego erudyty ks. Paula Stenhouse’a: „Dla państw chrześcijańskich Morza Śródziemnego była to ciągnąca się przez 463 lata zmora nocna: okresem regularnych, zdezorganizowanych (a czasami dobrze zorganizowanych) krwawych najazdów muzułmanów – głównie Arabów i Berberów – zarówno sił morskich, jak i lądowych... 463 lata minęły między śmiercią Mahometa w 632 r. i ogłoszeniem Krucjaty, aby wyzwolić Święte Miejsca w 1095 r. Nie był to czas «pokojowego współistnienia» między muzułmanami a chrześcijanami europejskimi i bizantyjskimi. Ani nie było to tym dla chrześcijan, którzy żyli na ziemiach okupowanych przez muzułmanów. Cieszyli się «pokojem» w tym sensie, że mieli spuszczone oczy, płacili dżizja, czyli pogłówne, i akceptowali status nieosób w ziemiach, które były chrześcijańskie, zanim pojawili się napastnicy muzułmańscy” (Zob. Paul Stenhouse, „Islam: Context and Complexity” [Islam: Kontekst i złożoność], North Melbourne, Victoria: Australian Scholarly Publishing, 2020, s. 66, 76–77.)

Jeśli chodzi o obecne potrzeby dotyczące zwalczania islamskiego terroryzmu, to dobrze naświetla ich korzenie David Fromkin. Pokazuje, że należy przemyśleć dyplomatyczne decyzje pokoju wersalskiego, które stworzyły w postosmańskim terytorium nowe realia geopolityczne, których głównym mankamentem jest chroniczny konflikt. W miejsce plemion i klanów zachodni imperialiści utworzyli państwa „narodowe” (Zob. David Fromkin, „A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East” [Pokój, który zakończy wszelki pokój: Upadek Imperium Osmańskiego i utworzenie nowoczesnego Środkowego Wschodu], New York: Henry Holt and Company, 1989).

A jak się przeciwstawiać wypełznięciu konfliktu poza światy islamu? Mój były kolega z uczelni J. Michael Waller robi krótki i przystępny wykład o twardej wojnie propagandowej, którą należy prowadzić przeciw islamistycznym terrorystom (Zob. J. Michael Waller, „Fighting the War of Ideas Like a Real War” [Walcząc w wojnie idei jak na prawdziwej wojnie], Washington, DC: The Institute of World Politics Press, 2007). 

Czytaj także: Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham: William wypowiedział wojnę Harry'emu

Czytaj także: Wielka Brytania: Polak odparł atak sześciu napastników chcących go okraść

Czytaj także: Kiedy na Ziemię powrócą astronauci, którzy uktnęli na orbicie? Jest komunikat NASA

Inne źródła

Inni myśliciele podkreślają, że kalifatystów, islamistów i terrorystów można pokonać w oparciu o stare schematy zimnowojenne: ograniczanie, wojny przez pośredników, tajne akcje i kontrterroryzm (Zob. Katherine Cornell Gorka and Patrick Sookhdeo, red., „Fighting the Ideological War: Winning Strategies from Communism to Islamism” [Bijąc się w wojnie ideologicznej: Zwycięskie strategie od komunizmu do islamizmu], McLean, VA: Isaac Publishing and The Westminster Institute, 2012; Mary Habeck, „Knowing the Enemy: Jihadist Ideology and the War on Terror” [Znając wroga: Ideologia dżihadu i wojna przeciw terrorowi], New Haven & London: Yale University Press, 2006; Sebastian Gorka, Defeating Jihad: The Winnable War [Zwyciężyć nad dżihadem: Wojna, którą można wygrać],Washington, DC: Regnery Publishing, 2016). Ostatni autor był moim kolegą w IWP.

Warto tutaj zwrócić uwagę chyba na najbardziej prominentnego znawcę i krytyka tzw. „islamu politycznego”. Jest nim francuski naukowiec Olivier Roy (Zob. Olivier Roy w wywiadzie udzielonym Jeanowi-Louisowi Schlegelowi, „In Search of The Lost Orient: An Interview” [W poszukiwaniu zaginionego Orientu: wywiad], tłum. C. Jon Delogu, New York: Columbia University Press, 2017; zob. też: Olivier Roy, „The New Central Asia: Geopolitics and the Birth of Nations” [Nowa Azja Środkowa: Geopolityka i narodziny narodów], New York, NY: New York University Press, 2007; Olivier Roy, Islam and Resistance in Afghanistan [Islam i ruch oporu w Afganistanie], 2 wyd., Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990).

Natomiast aby islamistom przeciwstawić się w USA i gdzie indziej na Zachodzie, należy poznać naturę tej cywilizacji oraz poinformować o niej współobywateli. Sam Solomon i E. Al Maqdisi pokazują, jak tzw. migranci po prostu naśladują swego Proroka, który też emigrował, aby ustanowić Państwo Islamskie bez wiedzy i często wbrew woli swoich gospodarzy (Zob. Sam Solomon i E. Al Maqdisi, „Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration: Accepting Freedom or Imposing Islam?” [Nowoczesny koń trojański: Islamska doktryna emigracji], Charlottesville, VA: ANM Publishers, 2009).
Daniel Akbari i Paul Tetreault uczą, jak sprostać wyzwaniom patologii, które islamscy migranci przywlekli ze sobą, a które są esencją ich cywilizacji (Zob. Daniel Akbari i Paul Tetreault, „Honor Killing: A Professional’s Guide to Sexual Relations and Ghayra Violence from the Islamic Sources” [Mordy honorowe: Profesjonalny przewodnik do spraw relacji seksualnych i przemocy urażonego poczucia męskiej kontroli nad kobietami], Bloomington, IN: Authorhouse, 2014).

Istnieje też cały szereg popularnych wykładni antyapologetycznych. Ich zwolennicy widzą mahometanizm jednoznacznie jako zagrożenie dla niemuzułmanów. Część z grupy antyapologetycznej zachowuje standardy naukowe, a argumenty buduje w sposób realistyczny i wyważony. Inni nie bawią się w takie subtelności (Por. Robert Spencer, „Did Muhammad Exist? An Inquiry into Islam’s Obscure Origins, Rev. and Expanded Edition”, New York and Nashville, TN: Bombardier, Post Hill Press, 2021; Jamie Glazov, „Jihadist Psychopath: How He is Charming, Seducing, and Devouring Us”, New York and Nashville, TN: Post Hill Press, 2018; Guillaume Faye, „Understanding Islam”, tłum. Robert Adwan, London: Arktos, 2016; Stephen Coughlin, „Catastrophic Failure: Blindfolding America in the Face of Jihad”, Washington, DC: Center for Security Policy Press, 2015; Laurent Murawiec, „The Mind of Jihad”, Cambridge: Cambridge University Press, 2008; G.M. Davis, „Religion of Peace?: Islam’s War Against the World”, Los Angeles, CA: World Ahead Publishing, Inc., 2006; Gregory M. Davis, „Islam 101” [b.d.], s. 1–44, https://www.jihadwatch.org/islam-101; Bill Warner [William French], red., „A Simple Koran: Reconstructed Historical Koran: The Islamic Trilogy”, vol. 3, Center for the Study of Political Islam, 2006; Bill Warner [William French], „A Two-Hour Koran”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Life of Mohammed: The Sira”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Hadith: The Sunna of Mohammed”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „Sharia Law for Non-Muslims”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Women”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Doctrine of Slavery”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Christians and Jews”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „A Self-Study Course on Political Islam”, vol. 1, A Taste of Islam, CSPI, 2011). 

Głębsza wiedza 

Dla złaknionych głębszej wiedzy istnieje też cała plejada wielojęzycznych – ze wskazaniem na preferencję angielskiego – periodyków poświęconych islamowi: historii, teologii, archeologii, literaturze, komparatystyce (Zob. elektroniczną listę bibliograficzną periodyków: http://www.brill.com/files/brill.nl/index-islamicus-consulted-periodicals-yearbook-2010.pdf; http://guides.library.cornell.edu/c.php?g=139196&p=3545394; https://middleeast.library.cornell.edu/content/academic-scholarly-journals; http://guides.lib.umich.edu/islamicmsstudies/bibres. Większość z nich jest wysoce specjalizowana, na przykład „Journal of Islamic Manuscripts”. Mamy też studia multidyscyplinarne: choćby wydawany przez Oxford University „Journal of Islamic Studies” czy przez Indiana University „Journal of Islamic and Muslim Studies”. Obie wypowiadające się z pozycji postępowych. Odwrotnie niż przygotowywany pod auspicjami neokonserwatywnego Hudson Institute „Current Trends in Islamist Ideology”. Aby otrzeć się o świat kolorowych magazynów zajmujących się współczesnymi sprawami społeczności islamskiej na poziomie popularnym, należy zaprenumerować choćby poświęcony pielgrzymkom i wypełniony zdjęciami „Al-Hujjaj Magazine” z RPA.

Nie sposób w tym miejscu opisać każdej publikacji, ale każdy może znaleźć coś interesującego dla siebie – od wiernych do niewiernych – zarówno islamofilów, jak i islamofobów i każdego pośrodku. Odkryłem tutaj zaledwie wierzchołek góry lodowej dotyczącej nauki o światach islamu. Ale niech będzie to początek dla zainteresowanych. 

To tyle o wstępie do nauki o światach islamu.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe