Czyste czy nieczyste? Jednoznaczna odpowiedź Jezusa [wideo]

Scena z dzisiejszej Ewangelii podejmuje bardzo ważny temat: stosunek Jezusa do rzeczy nieczystych, rzeczy powszechnie w czasach Jezusa uważanych za nieczyste – pisze Marcin Majewski, biblista, dr hab. teologii, profesor i wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 września.
 Czyste czy nieczyste? Jednoznaczna odpowiedź Jezusa [wideo]
/ pixabay.com/Myriams-Fotos

Pełny tekst komentarza:

Scena z dzisiejszej Ewangelii podejmuje bardzo ważny temat: stosunek Jezusa do rzeczy nieczystych, rzeczy powszechnie w czasach Jezusa uważanych za nieczyste.

Nieobmyte ręce


Oto uczniowie Jezusa jedzą posiłek nieobmytymi rękami. Faryzeusze, którzy również są gośćmi Jezusa, obruszają się: jak oni mogą tak robić… Nie chodzi tu o nieumyte przed posiłkiem ręce. Chodzi o ręce nieobmyte – to nie jest reguła higieniczna, ale reguła prawna i symboliczna. To duża różnica. Faryzeusze i wielu Żydów w czasach Jezusa skrupulatnie przestrzegali nakazu obmycia rąk przed posiłkiem. Zwłaszcza Żydzi żyjący w diasporze, czyli rozproszeniu, poza ziemią świętą – obmywali ręce. Być może są tu widoczne wpływy greckie – o czym świadczy m.in. List Arysteasza z II wieku przed Chr. z Aleksandrii. Czytamy w nim, że „zgodnie ze zwyczajem Żydzi obmywali ręce, a gdy pomodlili się do Boga, zabierali się do czytania i wyjaśniania".

Obmycie rąk miało na celu usunięcie nieczystości rytualnej. Ale czym tutaj spowodowanej? W Biblii, w Torze nie ma mowy o takim przepisie, o konieczności obmywania rąk przed posiłkiem. Ta reguła nie wywodzi się z Tory (Tory pisanej) czy z Tanachu – Biblii hebrajskiej! Nigdzie w Biblii nie ma nakazu obmywania rąk po wróceniu z targu (a o takim przypadku mówi tekst dzisiejszej Ewangelii). Nieczystość związana jest z dotknięciem sfery śmierci (zmarły, cmentarz) czy sfery krwi. Ale co czyniło człowieka nieczystym po powrocie z targu, że musiał obmyć się rytualnie?           

Czytaj także: Kard. Nycz: Takiego zawirowania w oświacie nie przeżyłem

Tradycje


Faryzeusze mówią, że trzymają się tradycji starszych. Niektóre z tych tradycji rzeczywiście są stare, inne nie.  W tradycji przekazywano wspomnienia wydarzeń historycznych, modlitwy, obrzędy i zwyczaje normujące ży­cie codzienne. Wiele takich tradycji przekazywano najpierw ustnie, niektóre z nich przyjęły formę autorytatywnych pism – weszły do pism świętych Izraela. Szczególne znaczenie miały przepisy związane z czystością ry­tualną czy posiłkami. Zakaz spożywania niektórych pokarmów miał przypominać Izraelitom o ich statusie świętości i związku z Bogiem oraz statusie oddzielenia, wyróżnienia spośród otaczających ludów pogańskich. 

Pytanie faryzeuszy: „Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?” (Mk 7, 5)  – ma charakter retoryczny. Oni nie oczekują odpowiedzi. Oni kwestionują po­stępowanie uczniów. A kierując pytanie do Jezusa, czynią Go odpowiedzialnym za postępowanie uczniów.

Reakcja Jezusa


Jezus reaguje mocno – reaguje irytacją. Cytuje proroka Izajasza – „Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie” (Mk 7, 6). Odpowiada cytatem z proroków, pokazując po pierwsze, wagę tradycji, pism świętych Izraela i swoje zakorzenienie w tradycji religijnej Starego Testamentu. Z drugiej strony, pokazuje niezgodę na wypaczenia związane z Bożymi przykazaniami. Niektórzy bowiem uznawali ludzkie tradycje za ważniejsze niż Boże micwy, Boże przykazania. Jezus pokazuje, że zbytnie rozbudowywanie Prawa Bożego utrudnia jego przestrzeganie.

Jezus nie przeciwstawia zewnętrznego rytuału wewnętrznemu oddawaniu czci Bogu. Raczej pokazuje, że ten pierwszy bez drugiego jest martwy. Kontrastuje nie tyle zewnętrzne uczynki z wewnętrzną postawą - ale czynienie znaków zewnętrznych z jednej strony, a faktyczne bycie daleko od Boga – z drugiej.

Mówi: „Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji”… Powtarza to dwukrotnie! W wersetach 8 i 9: „Uchyliliście przykazanie Boże”… „Umiecie dobrze uchylać przykazanie Boże”… Jezus nie neguje praw Tory – przeciwnie, upomina się o Boże przykazania, o to, co Bóg zostawił człowiekowi: micwot. Jezus krytykuje te zachowania, które pod pozorem trzymania się tradycji uchylają prawdziwe przykazania i słowa Boże. Mówi o obłudzie tych, którzy żyją z dala od przykazań Boga – a mienią się nauczycielami i sędziami innych.

Z powodu tego, że podział na czyste i nieczyste stanowi jedną z głównych barier oddzielających świat żydowski od świata nieżydowskiego – to dzisiejszą Ewangelię i te słowa Jezusa możemy potraktować jako otwarcie i zaproszenie do tworzenia ponadreligijnej czy ponadnarodowej i ponadkulturowej drogi do wspólnego stołu. Przy Jezusie siedzą zarówno Jego uczniowie, jak i Żydzi. I wspólnie spożywają posiłek.

Czytaj także: Abp Galbas: Hipokryci tym się różnią od dinozaurów, że nie wyginęli



Komentarz w formie wideo




O autorze



Marcin Majewski –  biblista, dr hab. teologii, profesor i wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. Aktywny członek wielu polskich i międzynarodowych towarzystw naukowych. Jego książka „Pięcioksiąg odczytany na nowo” zdobyła laur w konkursie na „Teologiczną Książkę Roku”, przyznawany przez Polską Akademię Nauk, zaś zespołowe tłumaczenie i komentarz do tekstów z Ugarit zostało nagrodzone nagrodą FENIKSA 2024. Z zamiłowania badacz starożytności i przewodnik po Izraelu. Prowadzi kanał na YouTube o Biblii i starożytności: https://www.youtube.com/@Marcin.Majewski  

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta z ostatniej chwili
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta

Hiszpański przedsiębiorca Isak Andic, założyciel i właściciel sieci sklepów odzieżowych Mango, zginął w sobotę w wypadku górskim w Katalonii – poinformowała firma w komunikacie.

Zaginęła moja córeczka. Matka błaga o pomoc z ostatniej chwili
"Zaginęła moja córeczka". Matka błaga o pomoc

Policjanci Wydziału Kryminalnego w Otwocku poszukują 16-letniej Weroniki Nerlo. Dziewczyna ostatnio była widziana w dniu 12.12.2024 r., kiedy to wyszła ze szkoły w Mińsku Mazowieckim i udała się w n/n kierunku. 

Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa Boże Narodzenie gorące
Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa "Boże Narodzenie"

Rafał Trzaskowski jest znany jako polityk patronujący od lat najbardziej skrajnym progresywnym ruchom. Najwyraźniej jednak prekampania wyborcza czyni cuda. To ten sam Rafał Trzaskowski, którego żona, Małgorzata Trzaskowska chwaliła się w mediach, że nie posłała dzieci do komunii.

PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie z ostatniej chwili
"PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie"

Poparcie przez PSL kandydatury Szymona Hołowni, jako kandydata w nadchodzących wyborach prezydenckich, to znak, że Hołownia i Kosiniak-Kamysz stawiają na kontynuację projektu "Trzecia droga" i już myślą o wyborach parlamentarnych - powiedział w rozmowie z PAP politolog z Uniwersytetu Łódzkiego, dr Maciej Onasz.

Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi z ostatniej chwili
Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi

Niemiecki dziennikarz państwowej rozgłośni Deutschlandfunk zaapelował w mediach społecznościowych, by przywrócić karę śmierci, ale tylko dla osób... "superbogatych". W Niemczech wybuchła burza, a redaktor swój wpis usunął.

Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG

Brytyjski dziennik "The Telegraph" donosi, że na skutek sankcji Rosja została zmuszona do rezygnacji z produkcji gazu w Arktyce. 

Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce z ostatniej chwili
Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce

Aleksander Zniszczoł zajął dziewiąte miejsce w sobotnim konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Titisee-Neustadt. Zwyciężył lider klasyfikacji generalnej Niemiec Pius Paschke. To jego czwarta wygrana w sezonie.

Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest? z ostatniej chwili
Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest?

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w sobotę w codziennym przemówieniu do obywateli, że Moskwa zaczęła angażować „zauważalną liczbę” północnokoreańskich żołnierzy w wysiłki mające na celu wyparcie ukraińskich wojsk z obwodu kurskiego Rosji.

Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro z ostatniej chwili
Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro

Zachodnioniemiecka Loteria Eurojackpot ogłosiła, że główna wygrana w loterii z soboty trafiła do gracza z Polski, który wzbogacił się o niebotyczne 21 mln euro, czyli ponad 91 mln złotych.

Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to polityka
Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to

W sobotę przed Sejmem odbył się briefing prasowy polityków PiS Jacka Ozdoby i Jana Kanthaka ws. sytuacji w wymiarze sprawiedliwości oraz o nagonce na Marcina Romanowskiego.

REKLAMA

Czyste czy nieczyste? Jednoznaczna odpowiedź Jezusa [wideo]

Scena z dzisiejszej Ewangelii podejmuje bardzo ważny temat: stosunek Jezusa do rzeczy nieczystych, rzeczy powszechnie w czasach Jezusa uważanych za nieczyste – pisze Marcin Majewski, biblista, dr hab. teologii, profesor i wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 września.
 Czyste czy nieczyste? Jednoznaczna odpowiedź Jezusa [wideo]
/ pixabay.com/Myriams-Fotos

Pełny tekst komentarza:

Scena z dzisiejszej Ewangelii podejmuje bardzo ważny temat: stosunek Jezusa do rzeczy nieczystych, rzeczy powszechnie w czasach Jezusa uważanych za nieczyste.

Nieobmyte ręce


Oto uczniowie Jezusa jedzą posiłek nieobmytymi rękami. Faryzeusze, którzy również są gośćmi Jezusa, obruszają się: jak oni mogą tak robić… Nie chodzi tu o nieumyte przed posiłkiem ręce. Chodzi o ręce nieobmyte – to nie jest reguła higieniczna, ale reguła prawna i symboliczna. To duża różnica. Faryzeusze i wielu Żydów w czasach Jezusa skrupulatnie przestrzegali nakazu obmycia rąk przed posiłkiem. Zwłaszcza Żydzi żyjący w diasporze, czyli rozproszeniu, poza ziemią świętą – obmywali ręce. Być może są tu widoczne wpływy greckie – o czym świadczy m.in. List Arysteasza z II wieku przed Chr. z Aleksandrii. Czytamy w nim, że „zgodnie ze zwyczajem Żydzi obmywali ręce, a gdy pomodlili się do Boga, zabierali się do czytania i wyjaśniania".

Obmycie rąk miało na celu usunięcie nieczystości rytualnej. Ale czym tutaj spowodowanej? W Biblii, w Torze nie ma mowy o takim przepisie, o konieczności obmywania rąk przed posiłkiem. Ta reguła nie wywodzi się z Tory (Tory pisanej) czy z Tanachu – Biblii hebrajskiej! Nigdzie w Biblii nie ma nakazu obmywania rąk po wróceniu z targu (a o takim przypadku mówi tekst dzisiejszej Ewangelii). Nieczystość związana jest z dotknięciem sfery śmierci (zmarły, cmentarz) czy sfery krwi. Ale co czyniło człowieka nieczystym po powrocie z targu, że musiał obmyć się rytualnie?           

Czytaj także: Kard. Nycz: Takiego zawirowania w oświacie nie przeżyłem

Tradycje


Faryzeusze mówią, że trzymają się tradycji starszych. Niektóre z tych tradycji rzeczywiście są stare, inne nie.  W tradycji przekazywano wspomnienia wydarzeń historycznych, modlitwy, obrzędy i zwyczaje normujące ży­cie codzienne. Wiele takich tradycji przekazywano najpierw ustnie, niektóre z nich przyjęły formę autorytatywnych pism – weszły do pism świętych Izraela. Szczególne znaczenie miały przepisy związane z czystością ry­tualną czy posiłkami. Zakaz spożywania niektórych pokarmów miał przypominać Izraelitom o ich statusie świętości i związku z Bogiem oraz statusie oddzielenia, wyróżnienia spośród otaczających ludów pogańskich. 

Pytanie faryzeuszy: „Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?” (Mk 7, 5)  – ma charakter retoryczny. Oni nie oczekują odpowiedzi. Oni kwestionują po­stępowanie uczniów. A kierując pytanie do Jezusa, czynią Go odpowiedzialnym za postępowanie uczniów.

Reakcja Jezusa


Jezus reaguje mocno – reaguje irytacją. Cytuje proroka Izajasza – „Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie” (Mk 7, 6). Odpowiada cytatem z proroków, pokazując po pierwsze, wagę tradycji, pism świętych Izraela i swoje zakorzenienie w tradycji religijnej Starego Testamentu. Z drugiej strony, pokazuje niezgodę na wypaczenia związane z Bożymi przykazaniami. Niektórzy bowiem uznawali ludzkie tradycje za ważniejsze niż Boże micwy, Boże przykazania. Jezus pokazuje, że zbytnie rozbudowywanie Prawa Bożego utrudnia jego przestrzeganie.

Jezus nie przeciwstawia zewnętrznego rytuału wewnętrznemu oddawaniu czci Bogu. Raczej pokazuje, że ten pierwszy bez drugiego jest martwy. Kontrastuje nie tyle zewnętrzne uczynki z wewnętrzną postawą - ale czynienie znaków zewnętrznych z jednej strony, a faktyczne bycie daleko od Boga – z drugiej.

Mówi: „Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji”… Powtarza to dwukrotnie! W wersetach 8 i 9: „Uchyliliście przykazanie Boże”… „Umiecie dobrze uchylać przykazanie Boże”… Jezus nie neguje praw Tory – przeciwnie, upomina się o Boże przykazania, o to, co Bóg zostawił człowiekowi: micwot. Jezus krytykuje te zachowania, które pod pozorem trzymania się tradycji uchylają prawdziwe przykazania i słowa Boże. Mówi o obłudzie tych, którzy żyją z dala od przykazań Boga – a mienią się nauczycielami i sędziami innych.

Z powodu tego, że podział na czyste i nieczyste stanowi jedną z głównych barier oddzielających świat żydowski od świata nieżydowskiego – to dzisiejszą Ewangelię i te słowa Jezusa możemy potraktować jako otwarcie i zaproszenie do tworzenia ponadreligijnej czy ponadnarodowej i ponadkulturowej drogi do wspólnego stołu. Przy Jezusie siedzą zarówno Jego uczniowie, jak i Żydzi. I wspólnie spożywają posiłek.

Czytaj także: Abp Galbas: Hipokryci tym się różnią od dinozaurów, że nie wyginęli



Komentarz w formie wideo




O autorze



Marcin Majewski –  biblista, dr hab. teologii, profesor i wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. Aktywny członek wielu polskich i międzynarodowych towarzystw naukowych. Jego książka „Pięcioksiąg odczytany na nowo” zdobyła laur w konkursie na „Teologiczną Książkę Roku”, przyznawany przez Polską Akademię Nauk, zaś zespołowe tłumaczenie i komentarz do tekstów z Ugarit zostało nagrodzone nagrodą FENIKSA 2024. Z zamiłowania badacz starożytności i przewodnik po Izraelu. Prowadzi kanał na YouTube o Biblii i starożytności: https://www.youtube.com/@Marcin.Majewski  

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe