Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen Jacek Saryusz Wolski:
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE

 

POLECANE
Jest akt oskarżenia wobec Michała Wosia. Prokuratura wydała komunikat pilne
Jest akt oskarżenia wobec Michała Wosia. Prokuratura wydała komunikat

Prokurator Generalny skierował do sądu akt oskarżenia wobec byłego wiceministra sprawiedliwości, a obecnie posła PiS – Michała Wosia. Sprawa dotyczy przekazania 25 milionów złotych z Funduszu Sprawiedliwości na zakup systemu Pegasus dla CBA.

Polska i Szwecja zawarły Plan Współpracy Międzynarodowej. W tle rosyjska agresja z ostatniej chwili
Polska i Szwecja zawarły Plan Współpracy Międzynarodowej. W tle rosyjska agresja

21 października br. w Warszawie, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz spotkał się z ministrem obrony Szwecji Pålem Jonsonem, z którym uczestniczył w Polsko-szwedzkim Forum Przemysłu Obronnego. Polska i Szwecja zawarły tam Plan Współpracy Międzynarodowej.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

140 tys. zł dla szpitala w Tarnobrzegu (modernizacja HVAC), ok. 1,3 mln zł nieoprocentowanej pożyczki dla szpitala w Krośnie (Interreg), nowe zadania skaningu drewnianych zabytków oraz konsultacje zmian w 3 parkach 24.10–14.11.2025 – w tych sprawach zdecydował we wtorek Zarząd Województwa Podkarpackiego.

Będą zmiany w prawach jazdy. PE przegłosował nowe regulacje. Sprawdź z ostatniej chwili
Będą zmiany w prawach jazdy. PE przegłosował nowe regulacje. Sprawdź

Posłowie do Parlamentu Europejskiego poparli rewizję przepisów UE dotyczących praw jazdy. Wprowadzili zmiany dotyczące początkujących kierowców, cyfrowego prawa jazdy i dyskwalifikacji w prowadzeniu pojazdu.

Niedoszły zabójca premiera Słowacji usłyszał wyrok. Spędzi w więzieniu 21 lat z ostatniej chwili
Niedoszły zabójca premiera Słowacji usłyszał wyrok. Spędzi w więzieniu 21 lat

Sąd w Bańskiej Bystrzycy skazał we wtorek Juraja Cintulę – który w maju 2024 roku strzelał do premiera Słowacji Roberta Ficy – na 21 lat więzienia. Sąd uznał, że był to czyn terrorystyczny. Wyrok nie jest prawomocny.

Dług publiczny Polski rośnie w zastraszającym tempie. Eurostat podał dane z ostatniej chwili
Dług publiczny Polski rośnie w zastraszającym tempie. Eurostat podał dane

Polski dług publiczny, liczony według metodologii ESA2010, na koniec II kwartału wyniósł 58,1 proc. PKB wobec 57,3 proc. PKB w I kw. 2025 r. i wobec 52,0 proc. PKB w II kw. 2024 r., a tempo przyrostu długu jest drugie najszybsze w UE – podał Eurostat.

Nie żyje arcymistrz szachowy. Miał 29 lat Wiadomości
Nie żyje arcymistrz szachowy. Miał 29 lat

Świat szachów pogrążył się w żałobie. Nie żyje Daniel Naroditsky, amerykański arcymistrz szachowy i jeden z najpopularniejszych nauczycieli gry online. O jego nagłej śmierci poinformował Charlotte Chess Center, powołując się na rodzinę zawodnika. Przyczyna zgonu 29-latka nie została ujawniona.

Nawrocki: Jednym z głównych moich zadań jest to, aby wojna nie dotknęła Polski z ostatniej chwili
Nawrocki: Jednym z głównych moich zadań jest to, aby wojna nie dotknęła Polski

– Już dzisiaj rozstrzyga się przyszłość Polski. Jednym z głównych zadań prezydenta jest to, aby tak prowadzić działania dyplomatyczne, aby wojna nie dotknęła Polski. To, aby polscy żołnierze nie ginęli, jest zadaniem prezydenta na czas pokoju – mówił we wtorek w Tomaszowie Lubelskim prezydent Karol Nawrocki.

News TVN okazał się fejkiem. Jest komunikat NBP pilne
News TVN okazał się fejkiem. Jest komunikat NBP

Jak donosił nieoficjalnie TVN24, żona byłego prezydenta Andrzeja Dudy rozpoczęła nowy etap kariery zawodowej w Narodowym Banku Polskim. Okazało się, że to fejk. Plotki te zdementował komunikat NBP.

ABW zatrzymała 55 osób działających na zlecenie rosyjskiego wywiadu z ostatniej chwili
ABW zatrzymała 55 osób działających na zlecenie rosyjskiego wywiadu

W ostatnich miesiącach funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymali łącznie 55 osób działających na szkodę Polski na zlecenie rosyjskiego wywiadu – przekazał we wtorek rzecznik koordynatora służb specjalnych Jacek Dobrzyński.

REKLAMA

Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen Jacek Saryusz Wolski:
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE


 

Polecane
Emerytury
Stażowe