Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE

 

POLECANE
Instrukcja zabicia dziecka społecznie nieszkodliwa? Postępowanie przeciwko proaborcyjnej lekarce umorzone gorące
Instrukcja zabicia dziecka społecznie nieszkodliwa? Postępowanie przeciwko proaborcyjnej lekarce umorzone

Czyn zabroniony polegać miał na udzieleniu ciężarnej kobiecie pomocy w nielegalnej aborcji poprzez instrukcje, w jaki sposób i z użyciem jakiego leku ma wykonać aborcję farmakologiczną oraz poprzez oferowanie pomocy w szpitalu, w którym pracuje, w razie gdyby doszło do komplikacji medycznych.

Nie żyje słynny architekt Wiadomości
Nie żyje słynny architekt

W wieku 96 lat zmarł w piątek Frank Gehry, jeden z najsłynniejszych współczesnych architektów - poinformowała Meaghan Lloyd z jego pracowni architektonicznej Gehry Partners. Najbardziej znanym dziełem zmarłego twórcy jest Muzeum Guggenheima w Bilbao na północy Hiszpanii.

USA zapowiadają ingerencję w Europie. W niemieckich mediach płacz tylko u nas
USA zapowiadają ingerencję w Europie. W niemieckich mediach płacz

Stany Zjednoczone przedstawiły nową strategię bezpieczeństwa narodowego. Jej mocnym akcentem jest krytyka Unii Europejskiej. Niemieckie media już zdążyły to odnotować.

Szykuje się wielki protest rolników w Brukseli Wiadomości
Szykuje się wielki protest rolników w Brukseli

Na 18 grudnia organizacje rolnicze funkcjonujące w krajach UE zapowiedziały wielki protest w Brukseli. Zaledwie kilka godzin później wizytę w Brazylii w celu podpisania kontrowersyjnej umowy UE–Mercosur planuje odbyć Ursula von der Leyen.

Bogucki w Sejmie: „Chciałbym mieć premiera polskiego rządu”. Tusk: „Ale nie masz chłopie” wideo
Bogucki w Sejmie: „Chciałbym mieć premiera polskiego rządu”. Tusk: „Ale nie masz chłopie”

Donald Tusk przyznał podczas posiedzenia Sejmu, że nie jest „premierem polskiego rządu”. Szokujące słowa padły przy okazji orki, jaką Tuskowi zafundował szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki.

Pałac Buckingham potwierdza: te święta króla Karola III będą zupełnie inne Wiadomości
Pałac Buckingham potwierdza: te święta króla Karola III będą zupełnie inne

Król Karol III od prawie dwóch lat zmaga się z ciężką chorobą. Wie, że czasu może mu zostać już niewiele, dlatego bardzo chce, by tegoroczne Boże Narodzenie było inne niż wszystkie poprzednie. Święta odbędą się tradycyjnie w rezydencji Sandringham w hrabstwie Norfolk. Tym razem grono gości będzie bardzo wąskie. Zaproszenie dostali tylko naprawdę najbliżsi.

Tȟašúŋke Witkó: Waszyngtoński dżin z samowaru tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Waszyngtoński dżin z samowaru

Jeśli Marco Antonio Rubio, 72. sekretarz stanu USA, spędził weekend na Florydzie, by tam osobiście debatować z delegatami ukraińskimi o kształcie rozejmu z Rosją, to – w opinii mej – sprawa uspokojenia fermentu w moskiewsko-kijowskim kotle stała się dla Waszyngtonu priorytetowa.

Przyszłość Lewandowskiego w Barcelonie. Nowe ustalenia mediów Wiadomości
Przyszłość Lewandowskiego w Barcelonie. Nowe ustalenia mediów

Według najnowszych doniesień hiszpańskich mediów Robert Lewandowski nie zamierza opuszczać Barcelony po zakończeniu sezonu, mimo że klub - jak informowało The Athletic - ma nie planować przedłużenia jego kontraktu wygasającego w czerwcu 2026 roku. To właśnie te wcześniejsze rewelacje wywołały serię spekulacji o rozstaniu Polaka z Camp Nou.

Marco Rubio o grzywnie dla Muska: Atak rządów innych państw na amerykańskich obywateli gorące
Marco Rubio o grzywnie dla Muska: Atak rządów innych państw na amerykańskich obywateli

Amerykański sekretarz stanu Marco Rubio w ostrych słowach skrytykował nałożenie przez Komisję Europejską grzywny na należącą do Elona Muska platformę X.

Polska poznała potencjalnych rywali na MŚ 2026 z ostatniej chwili
Polska poznała potencjalnych rywali na MŚ 2026

Holandia, Japonia i Tunezja to potencjalni rywale piłkarskiej reprezentacji Polski w grupie F przyszłorocznych mistrzostw świata. Losowanie odbyło się w Waszyngtonie. Biało-czerwoni, aby dostać się na mundial, muszą najpierw poradzić sobie w marcowych barażach.

REKLAMA

Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE


 

Polecane