Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 


 

POLECANE
Trzaskowski tym gó**em w Wiśle.... Ujawniono nowe taśmy z ostatniej chwili
"Trzaskowski tym gó**em w Wiśle...". Ujawniono nowe taśmy

W poniedziałek po godz. 20 Telewizja Republika opublikowała nowe "taśmy". Na jednej z nich Roman Giertych miał rozmawiać z Pawłem Grasiem m.in. o Rafale Trzaskowskim, Donaldzie Tusku i Małgorzacie Kidawie-Błońskiej.

To Wy jesteście przyszłością narodu. Obchody 85 rocznicy i transportu Polaków do KL Auschwitz tylko u nas
"To Wy jesteście przyszłością narodu". Obchody 85 rocznicy i transportu Polaków do KL Auschwitz

14 czerwca 1940 rok, to właśnie wtedy z więzienia w Tarnowie wyrusza pierwszy masowy transport. 728 polskich więźniów politycznych, do niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz. To on zapoczątkował funkcjonowanie fabryki śmierci, w której zginęło ponad milion ludzi.

Atak na polityków w USA, Nowe informacje z ostatniej chwili
Atak na polityków w USA, Nowe informacje

57-letni Vance Boelter, który w sobotę zabił liderkę Demokratów w legislaturze stanowej Minnesoty i ranił innego polityka, miał na liście potencjalnych celów 45 polityków partii - powiedział w poniedziałek prokurator federalny Joe Thompson. Mimo to śledczy nie ustalili ideologii i motywu kierującego sprawcą.

Roman Giertych i Leszek Czarnecki. Ujawniono nowe taśmy z ostatniej chwili
Roman Giertych i Leszek Czarnecki. Ujawniono nowe taśmy

W poniedziałek po godz. 20 Telewizja Republika opublikowała nowe "taśmy". Roman Giertych miał aranżować spotkanie Leszka Czarneckiego z Donaldem Tuskiem.

Kto zatańczy w jesiennej edycji 'Tańca z Gwiazdami'? Polsat odsłania karty Wiadomości
Kto zatańczy w jesiennej edycji 'Tańca z Gwiazdami'? Polsat odsłania karty

Polsat nie zwalnia tempa - już jesienią 2025 roku wystartuje 17. edycja programu „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”. Chociaż stacja nie zdradziła jeszcze pełnej listy uczestników, atmosfera wokół nowego sezonu staje się coraz gorętsza.

Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy. Nagrania pochodzą z 2025 roku z ostatniej chwili
Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy. Nagrania pochodzą z 2025 roku

Telewizja Republika opublikowała kolejną "taśmę" – tym razem z kwietnia 2025 r. – na której Roman Giertych ma ujawniać kulisy planowanej reformy prokuratury i rolę ministra Adama Bodnara.

Atak na irańską telewizję w trakcie transmisji. Sieć obiegły nagrania z ostatniej chwili
Atak na irańską telewizję w trakcie transmisji. Sieć obiegły nagrania

W sieci pojawiło się nagranie z irańskiej telewizji państwowej, dokumentujące moment uderzenia izraelskiego pocisku w budynek stacji. Atak nastąpił w trakcie emisji programu na żywo, co doprowadziło do ewakuacji studia. Prezenterka Sahar Emami, otoczona pyłem i odgłosami eksplozji, została zmuszona do opuszczenia swojego stanowiska.

Tragedia w Alpach. Trzy osoby zginęły podczas burzy z ostatniej chwili
Tragedia w Alpach. Trzy osoby zginęły podczas burzy

W niedzielne popołudnie w masywie Damuelser Mittagsspitze w zachodniej Austrii doszło do tragicznego wypadku. Podczas gwałtownej burzy zginęła trzyosobowa rodzina. Jak podała tyrolska policja, ofiary to 62-letni mężczyzna, jego 60-letni brat oraz 60-letnia żona. Ich ciała znaleziono w pobliżu oznakowanego szlaku, na wysokości około 2268 metrów n.p.m. Lekarz ratunkowy nie miał wątpliwości - przyczyną śmierci było porażenie piorunem.

Ryszard Rynkowski wydał oświadczenie. Zawiodłem wielu z Was z ostatniej chwili
Ryszard Rynkowski wydał oświadczenie. "Zawiodłem wielu z Was"

Ryszard Rynkowski uczestniczył 14 czerwca 2025 r. w kolizji mając prowadząc auto pod wpływem alkoholu. Polski muzyk wydał oświadczenie.

To szaleństwo. Zełenski ujawnia szokujące kulisy rozmów z Rosją Wiadomości
"To szaleństwo". Zełenski ujawnia szokujące kulisy rozmów z Rosją

Rosja zaproponowała Ukrainie wymianę porwanych ukraińskich dzieci na rosyjskich jeńców wojennych – oświadczył w poniedziałek, podczas wizyty w Austrii, prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

REKLAMA

Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe