Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 


 

POLECANE
Waldemar Buda zapowiada wniosek o usunięcie Jacka Kurskiego z partii z ostatniej chwili
Waldemar Buda zapowiada wniosek o usunięcie Jacka Kurskiego z partii

W Prawie i Sprawiedliwości narasta napięcie po medialnych wypowiedziach Jacka Kurskiego. Część polityków partii zapowiada formalne kroki, a wniosek o jego usunięcie z PiS ma trafić pod obrady władz ugrupowania.

Prof. Krystyna Pawłowicz o akceptacji wyroku TSUE: To zbrodnia zdrady stanu gorące
Prof. Krystyna Pawłowicz o akceptacji wyroku TSUE: To zbrodnia zdrady stanu

„KTOKOLWIEK w Polsce uzna ten bezprawny ZAMACH TSUE na suwerenne Państwo Polskie i TK popełni ZBRODNIĘ ZDRADY STANU!” - napisała na platformie X prof. Krystyna Pawłowicz, była sędzia Trybunału Konstytucyjnego.

Bodnar uważa, że należy zastąpić urzędujących sędziów TK legalnie wybranych za rządów PiS z ostatniej chwili
Bodnar uważa, że należy zastąpić urzędujących sędziów TK legalnie wybranych za rządów PiS

Należy już dziś obsadzić nie tylko wakujące miejsca w Trybunale Konstytucyjnym, ale też wybrać sędziów na miejsca obsadzone przez dublerów Justyna Piskorskiego i Jarosława Wyrembaka - taki m.in. wniosek, zdaniem b. szefa MS Adama Bodnara, należy wyciągnąć z czwartkowego orzeczenia TSUE.

Tusk ciągnie rząd w dół. Opublikowano wyniki sondażu pilne
Tusk ciągnie rząd w dół. Opublikowano wyniki sondażu

Ponad połowa Polaków negatywnie ocenia działania rządu Donalda Tuska, a przeciwników gabinetu jest wyraźnie więcej niż jego zwolenników. Najnowszy sondaż CBOS pokazuje pogłębiający się dystans społeczeństwa wobec obecnej władzy.

Ekspert: Jest sposób, żeby Trump ubiegał się o trzecią kadencję polityka
Ekspert: Jest sposób, żeby Trump ubiegał się o trzecią kadencję

Donald Trump mógłby obejść konstytucyjny zakaz kandydowania na trzecią kadencję i ponownie zostać prezydentem, gdyby wystartował w wyborach u boku J.D. Vance’a, który po wygranej zrezygnowałby z urzędu – powiedział PAP amerykanista, prof. Zbigniew Lewicki.

NFZ wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat

NFZ zwiększa liczbę miejsc rehabilitacji domowej i od 2026 r. ogranicza rozliczanie jej z umów ambulatoryjnych do 20 proc. Fundusz zapowiada też rozliczanie tylko w województwie objętym umową.

G20 i Polska. Rzecznik prezydenta dementuje insynuacje rządu pilne
G20 i Polska. Rzecznik prezydenta dementuje insynuacje rządu

Zaproszenie na przyszłoroczny szczyt G20 przyszło bezpośrednio z Waszyngtonu do prezydenta Karola Nawrockiego, a przygotowania prowadzone są z udziałem instytucji rządowych. Rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz odrzuca zarzuty rządu o blokowanie dostępu i wskazuje na konkretne fakty.

W Brukseli policja brutalnie pacyfikuje protestujących rolników wideo
W Brukseli policja brutalnie pacyfikuje protestujących rolników

Rolnicy w traktorach zablokowali drogi i odpalili fajerwerki w Brukseli w środę przed szczytem przywódców Unii Europejskiej, aby zaprotestować przeciwko umowie o wolnym handlu z południowoamerykańskim blokiem handlowym Mercosur. Policja rozpoczęła pacyfikację protestu.

Jacek Saryusz-Wolski: Mamy do czynienia z etatyzacją UE i zamachem na polską państwowość gorące
Jacek Saryusz-Wolski: Mamy do czynienia z etatyzacją UE i zamachem na polską państwowość

Doradca Prezydenta RP ds. europejskich dr Jacek Saryusz-Wolski ostrzegł na platformie X, że mamy do czynienia z zamachem na państwowość Polski w 10 odsłonach.

Donald Tusk: Będę naprawiał Trybunał Konstytucyjny. W tle wyrok TSUE gorące
Donald Tusk: "Będę naprawiał Trybunał Konstytucyjny". W tle wyrok TSUE

Premier Donald Tusk ocenił, że wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) ws. Trybunału Konstytucyjnego stanowi zielone światło do naprawy TK. Zapowiedział systematyczne uzupełnianie składu tej instytucji.– W momencie, gdy uczciwie będzie można wybrać prezesa, TK zacznie działać prawidłowo – dodał.

REKLAMA

Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 



 

Polecane