Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.


 

POLECANE
Gratka dla miłośników astronomii. Niezwykle rzadkie zjawisko Wiadomości
Gratka dla miłośników astronomii. Niezwykle rzadkie zjawisko

W ostatnich dniach Saturn wygląda zupełnie inaczej niż zwykle. Okazuje się, że charakterystyczne pierścienie planety.zniknęły. To jednak nie powód do niepokoju – wszystko ma swoje wyjaśnienie.

#CoPoTusku. Paweł Sokala: Niemieckie fundacje gorące
#CoPoTusku. Paweł Sokala: Niemieckie fundacje

Republika Federalna Niemiec jest jednym z globalnych liderów wykorzystania instrumentów tzw. soft power. Realizację niemieckiej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz interesów gospodarczych wspiera rozległa i gęsta sieć organizacji rozmaitej natury. Odnaleźć wśród nich można zarówno wyspecjalizowane instytucje publiczne jak i szeroki wachlarz współpracujących z nimi pomiotów prywatnych – tak komercyjnych jak i non profit (NGO). Tekst ten poświęcony będzie istotnemu fragmentowi tego instrumentarium – niemieckim fundacjom politycznym i stanowi rozdział wstępny znacznie szerszego raportu w przygotowaniu.

Co dalej z Polską 2050? Nowy sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
Co dalej z Polską 2050? Nowy sondaż nie pozostawia złudzeń

Partia Polska 2050 Szymona Hołowni stoi dziś przed poważnymi dylematami. Jesienne wydarzenia polityczne i zbliżający się kongres ugrupowania zbiega się z wyraźnym spadkiem zaufania społecznego oraz niepokojącymi problemami płynącymi z samej partii.

Ukraińskie służby zlikwidowały dwoje agentów Rosji. Wpadli po zabójstwie pułkownika z ostatniej chwili
Ukraińskie służby zlikwidowały dwoje agentów Rosji. Wpadli po zabójstwie pułkownika

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy poinformowała w niedzielę, że jej funkcjonariusze w ramach operacji specjalnej zlikwidowali agentów rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa, którzy w czwartek w Kijowie dokonali zabójstwa pułkownika SBU Iwana Woronycza.

Koniec burzy w Pałacu Buckingham? Zaskakujące doniesienia Wiadomości
Koniec burzy w Pałacu Buckingham? Zaskakujące doniesienia

Zbliżające się Igrzyska Invictus, które odbędą się w 2027 roku w Birmingham, mogą stać się okazją do przełamania lodów w relacjach między księciem Harrym a rodziną królewską. Dyrektor generalna igrzysk, Helen Helliwell, wyraziła nadzieję, że na wydarzeniu pojawią się członkowie monarchii.

Niemieckie sądy uderzają w proceder podrzucania migrantów krajom sąsiednim, w tym Polsce tylko u nas
Niemieckie sądy uderzają w proceder podrzucania migrantów krajom sąsiednim, w tym Polsce

Słynny już wyrok sądu administracyjnego w Berlinie z początku czerwca tego roku w sprawie Somalijczyków zawróconych do Polski przez niemiecką policję nie będzie ostatnim tego typu. Niemieckie media i organizacje wspierające migrantów informują o kolejnych sprawach toczących się przed niemieckimi sądami. Skargi na zaostrzoną politykę migracyjną Berlina składają też Afgańczycy, którym jeszcze za rządu Olafa Scholza obiecano wjazd na terytorium Niemiec w ramach programu ochrony po przejęciu władzy przez talibów.

Dramat podczas turnieju tenisowego w Poznaniu. W hotelu miało dość do gwałtu na 15-latce z ostatniej chwili
Dramat podczas turnieju tenisowego w Poznaniu. W hotelu miało dość do gwałtu na 15-latce

Do wstrząsających wydarzeń miało dojść, jak podaje dziennik "Rzeczpospolita", podczas turnieju tenisowego w Poznaniu. Niespełna 15-letnią zawodniczkę miał zgwałcić 16-letni kolega.

Nowe informacje ws. nożownika z Tarnowa z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. nożownika z Tarnowa

Mężczyzna podejrzewany o zaatakowanie w piątek wieczorem w centrum Tarnowa 17-latka zgłosił się na komisariat i przyznał do winy. Służby planują przesłuchać także poszkodowanego, który leży w szpitalu w stanie niezagrażającym życiu.

Zaginięcie Iwony Wieczorek. Autorzy książki ujawniają, co mogło przeszkodzić w śledztwie Wiadomości
Zaginięcie Iwony Wieczorek. Autorzy książki ujawniają, co mogło przeszkodzić w śledztwie

Dziennikarz śledczy Mikołaj Podolski, współautor książki „Zaginiona Iwona Wieczorek. Koniec kłamstw”, podsumowuje najważniejsze powody, przez które - jego zdaniem - sprawa zaginięcia 19-latki do dziś nie została rozwiązana. Choć od lipca 2010 roku minęło już 15 lat, wciąż nie wiadomo, co dokładnie wydarzyło się tamtej nocy w Gdańsku.

Ważne doniesienia z granicy polsko-niemieckiej Wiadomości
Ważne doniesienia z granicy polsko-niemieckiej

Ponad 11,5 tys. osób skontrolowała minionej doby straż graniczna na przejściach granicznych z Niemcami. Czterem osobom odmówiono prawa wjazdu do Polski – podał w niedzielę PAP ppor. SG Konrad Szwed z biura prasowego Komendy Głównej SG.

REKLAMA

Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe