"To sabotaż gospodarczy Polski". Mateusz Morawiecki mocno o "urealnieniu" budowy CPK

- Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski - podkreślił były premier Mateusz Morawiecki w sobotnim wpisie na platformie X.
Były premier Mateusz Morawiecki
Były premier Mateusz Morawiecki / fot. Marcin Żegliński

Poseł Mateusz Morawiecki skomentował posunięcia zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ws. planów budowy lotniska oraz połączonej z nim infrastruktury. 

Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski

- podkreślił były premier Mateusz Morawiecki we wpisie na platformie X.

Zarząd CPK opublikował niedawno nowe, "urealnione" prognozy. Urealnienie polega na tym, że CPK będzie obsługiwał, uwaga, większą liczbę pasażerów niż zakładano. I od pierwszego dnia będzie go trzeba rozbudowywać. Rozumiecie coś z tego?

- zapytał na nagraniu Morawiecki.

Poseł zauważył również, że "opóźnienie oddania do użytku lotniska spowoduje znacznie niższą ilość cargo obsługiwanego na lotnisku".

Z powodu tego przesunięcia otwarcia lotniska aż o cztery lata, 1,1 mln ton obsługiwanego cargo, zostanie osiągnięte 10 lat później. Rząd ściął również finansowanie inwestycji nastawionych na obsługę cargo. Planowane nakłady na te inwestycje zostały zredukowane z ponad 6,5 mld złotych do 533 mln złotych. I to pomimo, że program będzie trwał o wiele dłużej, a do 2032 roku. Przez tych partaczy, przez tych nieudaczników, CPK przestaje się liczyć wśród znaczących graczy na rynku

- wyjaśnił były premier.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy o zmianach w budowie CPK

Członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski wskazali ostatnio m.in. na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy wskazali takze na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Komisja infrastruktury odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę 5 lutego sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Pod inicjatywą podpisało się 200 tys. Polaków. 

Zobowiązuje ona rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

"To sabotaż gospodarczy Polski". Mateusz Morawiecki mocno o "urealnieniu" budowy CPK

- Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski - podkreślił były premier Mateusz Morawiecki w sobotnim wpisie na platformie X.
Były premier Mateusz Morawiecki
Były premier Mateusz Morawiecki / fot. Marcin Żegliński

Poseł Mateusz Morawiecki skomentował posunięcia zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ws. planów budowy lotniska oraz połączonej z nim infrastruktury. 

Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski

- podkreślił były premier Mateusz Morawiecki we wpisie na platformie X.

Zarząd CPK opublikował niedawno nowe, "urealnione" prognozy. Urealnienie polega na tym, że CPK będzie obsługiwał, uwaga, większą liczbę pasażerów niż zakładano. I od pierwszego dnia będzie go trzeba rozbudowywać. Rozumiecie coś z tego?

- zapytał na nagraniu Morawiecki.

Poseł zauważył również, że "opóźnienie oddania do użytku lotniska spowoduje znacznie niższą ilość cargo obsługiwanego na lotnisku".

Z powodu tego przesunięcia otwarcia lotniska aż o cztery lata, 1,1 mln ton obsługiwanego cargo, zostanie osiągnięte 10 lat później. Rząd ściął również finansowanie inwestycji nastawionych na obsługę cargo. Planowane nakłady na te inwestycje zostały zredukowane z ponad 6,5 mld złotych do 533 mln złotych. I to pomimo, że program będzie trwał o wiele dłużej, a do 2032 roku. Przez tych partaczy, przez tych nieudaczników, CPK przestaje się liczyć wśród znaczących graczy na rynku

- wyjaśnił były premier.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy o zmianach w budowie CPK

Członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski wskazali ostatnio m.in. na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy wskazali takze na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Komisja infrastruktury odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę 5 lutego sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Pod inicjatywą podpisało się 200 tys. Polaków. 

Zobowiązuje ona rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe