Polsko-chińska firma pod nadzorem USA. Trafiła na specjalną listę

USA obejmują Chińsko‑Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok zaostrzonym nadzorem FMC jako "przewoźnika kontrolowanego". Wskazują na dominujący wpływ Chin.
Kontenery w porcie - zdjęcie poglądowe Polsko-chińska firma pod nadzorem USA. Trafiła na specjalną listę
Kontenery w porcie - zdjęcie poglądowe / fot. Image by Zandria Ross from Pixabay

Co musisz wiedzieć?

  • 17 kwietnia 2025 r. Federalna Komisja Morska wpisała Chipolbrok na listę przewoźników kontrolowanych.
  • FMC uznała, że Chińska Republika Ludowa ma przeważającą kontrolę nad spółką, mimo polskich udziałów.
  • Wejście na listę oznacza monitoring stawek frachtowych, lecz nie blokuje działalności armatora w USA.
  • Chipolbrok dołącza do sześciu firm nadzorowanych w ramach Shipping Act 1984.

Decyzja FMC z 17 kwietnia

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, Federalna Komisja Morska ogłosiła, że Chińsko‑Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok spełnia definicję "przewoźnika kontrolowanego" przez obcy rząd. Instytucja wskazała, iż Chińska Republika Ludowa sprawuje większy wpływ na strukturę korporacyjną i działalność handlową spółki niż strona polska.

Proces odwoławczy i uzasadnienie

Chipolbrok został wstępnie sklasyfikowany 4 listopada 2024 r., a po odwołaniu terminy przedłużono do 31 stycznia 2025 r.

Pełnomocnik spółki zwrócił się o przedłużenie 30-dniowego terminu na zakwestionowanie tej decyzji, nowy termin mijał 31 stycznia. Finalnie spółka odwołała się od decyzji, ale Komisja zadecydowała obecnie o podtrzymaniu klasyfikacji

– czytamy w serwisie.

W końcowym orzeczeniu FMC podtrzymała pierwotną decyzję, podkreślając, że "niezaklasyfikowanie spółki tylko dlatego, że należy do dwóch, a nie jednego rządu, byłoby sprzeczne z celem Ustawy o Przewoźnikach Kontrolowanych".

Dlaczego Chipolbrok trafił na listę?

Komisja zwróciła uwagę, że:

  • główna siedziba firmy mieści się w Szanghaju, a chińska część posiada rozbudowaną sieć spółek zależnych,
  • grupa COSCO zapewnia Chipolbrokowi finansowanie oraz wsparcie operacyjne,
  • chiński menedżer COSCO uczestniczył w posiedzeniu zarządu Chipolbroku we wrześniu 2024 r.,
  • w latach 90. nastąpiło strategiczne przeorientowanie działalności, które – jak przyznał przedstawiciel spółki – wynikało z chińskiego modelu biznesowego.

"To dodatkowo potwierdza, że to Chiny, a nie Polska, mają większy wpływ na działania Chipolbroku – mimo rzekomo równorzędnej struktury właścicielskiej" – podała Komisja.

Konsekwencje dla armatora i rynku USA

Jak podkreśla portal, obecność na liście nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami funkcjonowania linii, lecz oznacza wzmożony audyt stawek frachtowych.

Aktualna lista przewoźników kontrolowanych FMC

Według stanu na 17 kwietnia 2025 r. pod nadzorem znajdują się:

  1. COSCO Shipping Lines (Chiny)
  2. Orient Overseas Container Line – OOCL (Chiny)
  3. OOCL (Europe) Limited (Chiny)
  4. Hede (Hongkong) International Shipping Limited (Chiny)
  5. HMM (Korea Południowa)
  6. Chipolbrok (Chiny/Polska).

 

POLECANE
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki Wiadomości
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki

Iga Świątek po raz pierwszy w karierze awansowała do finału turnieju WTA 1000 na twardych kortach w Cincinnati. Rozstawiona z numerem trzecim polska tenisistka w półfinale wygrała z Jeleną Rybakiną z Kazachstanu (nr 9.) 7:5, 6:3.

Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat? z ostatniej chwili
Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat?

Grafzero vlog literacki zastanawia się, które współczesne książki będą czytane za 100 lat? Kto przetrwa, a kto przejdzie do historii?

Kultowy polski serial wraca po latach Wiadomości
Kultowy polski serial wraca po latach

Serial „Ranczo” może doczekać się swojego ostatniego, jedenastego sezonu. W lipcu 2025 roku ruszyły przygotowania do realizacji pięciu odcinków o życiu mieszkańców fikcyjnej gminnej miejscowości Wilkowyje.

Wiadomości
Forum w Karpaczu: Jaka przyszłość czeka Unię? Debata od "Europy Ojczyzn" po wizję superpaństwa

W obliczu narastających wyzwań, takich jak presja migracyjna, zagrożenia hybrydowe i globalna rywalizacja mocarstw, pytanie o przyszły kształt Unii Europejskiej staje się coraz bardziej palące. Czy Wspólnota powinna zacieśniać integrację, zmierzając w stronę federalnego superpaństwa, czy też powrócić do koncepcji "Europy Ojczyzn"? Na te i inne pytania odpowiedzą międzynarodowi eksperci oraz polscy politycy podczas panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji Wiadomości
Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji

Rosja nie chce pokoju, a Europa nie może wobec niej okazać słabości, bo otworzy to pole dla przyszłych konfliktów – oświadczył w niedzielę prezydent Francji Emmanuel Macron po wideokonferencji liderów państw wchodzących w skład tzw. koalicji chętnych.

Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat Wiadomości
Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat

W niedzielę rano odszedł Terence Stamp, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia. Miał 87 lat. Rodzina artysty w oświadczeniu dla mediów podkreśliła: „Pozostawił po sobie niezwykły dorobek, zarówno aktorski, jak i pisarski, który będzie poruszał i inspirował ludzi przez wiele lat”.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, większość Europy będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia, jedynie na północnym wschodzie i przejściowo nad Hiszpanią zaznaczą się niże z frontami atmosferycznymi. Polska będzie w zasięgu rozległego wyżu, którego centrum przesunie się w rejon Islandii i Grenlandii, jedynie na północnym wschodzie zaznaczy się strefa rozmywającego się frontu okluzji. Z północy w dalszym ciągu napływać będzie chłodne powietrze polarne.

Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem z ostatniej chwili
Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem

Dramat nad Bałtykiem. Jedna z tragedii miała miejsce w niedzielę około godziny 14 na plaży nr 64 w Stegnie, gdzie 48-letni mężczyzna próbował uratować swoje córki, porwane przez fale i prąd wsteczny.

Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się dziś spotkanie informacyjne z samorządowcami, którego tematem była kwestia udziału w projekcie "Lubelskie bez azbestu".

Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki z ostatniej chwili
Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki

Piotr Żyła zajął czwarte miejsce, a Kamil Stoch był piąty w niedzielnym konkursie Letniej Grand Prix w Wiśle. Zwyciężył Austriak Niklas Bachlinger.

REKLAMA

Polsko-chińska firma pod nadzorem USA. Trafiła na specjalną listę

USA obejmują Chińsko‑Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok zaostrzonym nadzorem FMC jako "przewoźnika kontrolowanego". Wskazują na dominujący wpływ Chin.
Kontenery w porcie - zdjęcie poglądowe Polsko-chińska firma pod nadzorem USA. Trafiła na specjalną listę
Kontenery w porcie - zdjęcie poglądowe / fot. Image by Zandria Ross from Pixabay

Co musisz wiedzieć?

  • 17 kwietnia 2025 r. Federalna Komisja Morska wpisała Chipolbrok na listę przewoźników kontrolowanych.
  • FMC uznała, że Chińska Republika Ludowa ma przeważającą kontrolę nad spółką, mimo polskich udziałów.
  • Wejście na listę oznacza monitoring stawek frachtowych, lecz nie blokuje działalności armatora w USA.
  • Chipolbrok dołącza do sześciu firm nadzorowanych w ramach Shipping Act 1984.

Decyzja FMC z 17 kwietnia

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, Federalna Komisja Morska ogłosiła, że Chińsko‑Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok spełnia definicję "przewoźnika kontrolowanego" przez obcy rząd. Instytucja wskazała, iż Chińska Republika Ludowa sprawuje większy wpływ na strukturę korporacyjną i działalność handlową spółki niż strona polska.

Proces odwoławczy i uzasadnienie

Chipolbrok został wstępnie sklasyfikowany 4 listopada 2024 r., a po odwołaniu terminy przedłużono do 31 stycznia 2025 r.

Pełnomocnik spółki zwrócił się o przedłużenie 30-dniowego terminu na zakwestionowanie tej decyzji, nowy termin mijał 31 stycznia. Finalnie spółka odwołała się od decyzji, ale Komisja zadecydowała obecnie o podtrzymaniu klasyfikacji

– czytamy w serwisie.

W końcowym orzeczeniu FMC podtrzymała pierwotną decyzję, podkreślając, że "niezaklasyfikowanie spółki tylko dlatego, że należy do dwóch, a nie jednego rządu, byłoby sprzeczne z celem Ustawy o Przewoźnikach Kontrolowanych".

Dlaczego Chipolbrok trafił na listę?

Komisja zwróciła uwagę, że:

  • główna siedziba firmy mieści się w Szanghaju, a chińska część posiada rozbudowaną sieć spółek zależnych,
  • grupa COSCO zapewnia Chipolbrokowi finansowanie oraz wsparcie operacyjne,
  • chiński menedżer COSCO uczestniczył w posiedzeniu zarządu Chipolbroku we wrześniu 2024 r.,
  • w latach 90. nastąpiło strategiczne przeorientowanie działalności, które – jak przyznał przedstawiciel spółki – wynikało z chińskiego modelu biznesowego.

"To dodatkowo potwierdza, że to Chiny, a nie Polska, mają większy wpływ na działania Chipolbroku – mimo rzekomo równorzędnej struktury właścicielskiej" – podała Komisja.

Konsekwencje dla armatora i rynku USA

Jak podkreśla portal, obecność na liście nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami funkcjonowania linii, lecz oznacza wzmożony audyt stawek frachtowych.

Aktualna lista przewoźników kontrolowanych FMC

Według stanu na 17 kwietnia 2025 r. pod nadzorem znajdują się:

  1. COSCO Shipping Lines (Chiny)
  2. Orient Overseas Container Line – OOCL (Chiny)
  3. OOCL (Europe) Limited (Chiny)
  4. Hede (Hongkong) International Shipping Limited (Chiny)
  5. HMM (Korea Południowa)
  6. Chipolbrok (Chiny/Polska).


 

Polecane
Emerytury
Stażowe