Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią. Ponadto zaraportowano także o sytuacji na granicy z Litwą i Niemcami w związku z przywróceniem na nich tymczasowych kontroli.

Rosyjscy pogranicznicy przekroczyli granicę NATO z ostatniej chwili
Rosyjscy pogranicznicy przekroczyli granicę NATO

Trzech funkcjonariuszy rosyjskiej straży granicznej bez zezwolenia przekroczyło granicę z Estonią. Tallinn domaga się wyjaśnień.

Świąteczny chaos na lotniskach. Pracownicy  w Europie zapowiadają strajki z ostatniej chwili
Świąteczny chaos na lotniskach. Pracownicy w Europie zapowiadają strajki

Podróżujący w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami. Pracownicy lotnisk i linii lotniczych w kilku krajach Europy zapowiadają strajki, domagając się wyższych płac i lepszych warunków pracy. Protesty mogą oznaczać opóźnienia, odwołania lotów oraz długie kolejki do odprawy i odbioru bagażu.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Od 19 grudnia 2025 r. w Pałacu Prezydenckim będzie można zobaczyć bożonarodzeniową szopkę z Markowej, nawiązującą do historii Rodziny Ulmów. Będzie można ją podziwiać do 6 stycznia 2026 r.

W Pałacu Prezydenckim trwa demontaż Okrągłego Stołu z ostatniej chwili
W Pałacu Prezydenckim trwa demontaż Okrągłego Stołu

Decyzją prezydenta Karola Nawrockiego z Pałacu Prezydenckiego znika Okrągły Stół. – Niezależnie od tego, jak oceniamy Okrągły Stół, to z całą pewnością Pałac Prezydencki nie jest miejscem, w którym powinien on stać – powiedział prezydent Karol Nawrocki.

TK reaguje na wyrok TSUE z ostatniej chwili
TK reaguje na wyrok TSUE

Trybunał Konstytucyjny skomentował czwartkowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. "Decyzja TSUE nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie konstytucyjnych organów Rzeczypospolitej Polskiej. Zapadła ona całkowicie poza kompetencjami tego organu" – podkreślono.

Prezydent Karol Nawrocki spotkał się z szefem NATO z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki spotkał się z szefem NATO

W czwartek od godz. 10 w Pałacu Prezydenckim trwa spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z sekretarzem generalnym NATO Markiem Rutte. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami tematami rozmowy mają być m.in. bezpieczeństwo i sytuacja na Ukrainie.

Pałac Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton z ostatniej chwili
Pałac Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton

Książę i księżna Walii pokazali nowe rodzinne zdjęcie z kartki świątecznej 2025. Fotografia opublikowana w mediach społecznościowych przedstawia księcia Williama wraz z Kate oraz ich dzieci: George’a, Charlotte i Louisa.

Uciekinier ze szpitala psychiatrycznego w Żurawicy zatrzymany przez policję Wiadomości
Uciekinier ze szpitala psychiatrycznego w Żurawicy zatrzymany przez policję

Służby w czwartek rano ujęły 25-letniego mężczyznę, który dzień wcześniej uciekł z Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy. Mężczyzna, podejrzany o znęcanie się nad rodziną, był wcześniej pod dozorem funkcjonariuszy służby więziennej i oceniany jako potencjalnie niebezpieczny.

Ekspert: TSUE wykroczył poza swoje kompetencje tylko u nas
Ekspert: TSUE wykroczył poza swoje kompetencje

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-448/23 wywołał nowy spór o granice kompetencji Unii i relacje między prawem unijnym a konstytucją państw członkowskich. Ekspert wyjaśnia, jakie konsekwencje to orzeczenie może mieć dla stabilności prawa i sytuacji obywateli w Polsce.

REKLAMA

Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane