Myśliwiec podczas pokazów spadał na plażę. Ludzie zamarli z przerażenia.

Co musisz wiedzieć:
- Podczas pokazów w Gijón pilot F/A-18 Hornet ledwo uniknął katastrofy tuż nad publicznością
- Przyczyną nagłego manewru było najprawdopodobniej zderzenie z ptakami
- Pilot odzyskał kontrolę nad maszyną i zapobiegł tragedii.
Na nagraniu z wydarzenia widać, jak maszyna wykonuje gwałtowny, nieskoordynowany manewr, który – według pierwszych analiz – mógł być efektem zderzenia z ptakiem lub grupą ptaków. Pilot, wykazując się błyskawiczną reakcją i zimną krwią, odzyskał kontrolę nad samolotem dosłownie w ostatniej chwili, zapobiegając uderzeniu w ziemię lub trybuny z widzami.
- Komunikat dla mieszkańców Rzeszowa
- Zmiany w popularnym programie TVN. W sieci zawrzało
- Media: Antyterroryści w firmie znanego przedsiębiorcy. Krytykował władze w internecie
- Komisja Europejska zajęła się Temu. Chińskiej platformie grozi wysoka kara
- Komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Niemcy zazdroszczą polskim producentom kamperów
- Komunikat dla mieszkańców Lublina
- W Europie rośnie liczba aresztowań nastoletnich dżihadystów. W Hiszpanii padł rekord
- NASK wydał komunikat. Oszuści podszywają się pod PGNiG
- Cyberatak sparaliżował loty w Rosji. Hakerzy przygotowywali się od roku
Myśliwiec podczas pokazów spadał na plażę. Ludzie zamarli z przerażenia.
Nie ma wątpliwości, że tylko natychmiastowa reakcja pilota zapobiegła katastrofie, która mogła zakończyć się dziesiątkami ofiar. Choć hiszpańskie siły zbrojne nie wydały jeszcze oficjalnego raportu, świadkowie mówią o sekundach, które dzieliły samolot od zderzenia z ziemią.
Gdyby nie szybka decyzja i umiejętności pilota, pokaz lotniczy mógł zakończyć się najgorszym możliwym scenariuszem. Nagranie z incydentu już krąży po mediach społecznościowych, zbierając miliony wyświetleń i wywołując burzliwą dyskusję na temat bezpieczeństwa tego typu wydarzeń.
Hornet: historia i ogromne możliwości
F/A-18 Hornet to myśliwiec zaprojektowany jeszcze w latach 70. XX wieku, początkowo dla amerykańskiej marynarki wojennej i piechoty morskiej. Choć nie zdobył takiej popularności jak F-16 czy F-15, znalazł się na wyposażeniu kilku krajów, w tym Australii, Finlandii, Malezji i Hiszpanii.
To maszyna wielozadaniowa – może prowadzić zarówno działania powietrzne, jak i ataki naziemne. Cechuje się wyjątkową zwrotnością i możliwością manewrowania nawet przy prędkościach tak niskich jak 37 km/h. Dzięki temu często bywa wykorzystywana podczas pokazów akrobacyjnych, gdzie prezentuje ekstremalne ewolucje, takie jak słynna „Kobra Pugaczowa”.
W konstrukcji Horneta kluczową rolę odgrywają dwa silniki, które zwiększają bezpieczeństwo – w razie awarii jednego z nich maszyna może kontynuować lot. Ta cecha była istotna dla krajów operujących nad akwenami wodnymi, jak Hiszpania.
Uzbrojenie i zastosowanie bojowe
F/A-18 Hornet może unieść aż 6,2 tony uzbrojenia na dziewięciu pylonach. Dwa z nich, krańcowe, zarezerwowane są na pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder. Poza tym Hornet może przenosić szeroki wachlarz uzbrojenia, m.in.:
-
pociski antyradiolokacyjne AGM-88 HARM,
-
manewrujące AGM-158 JASSM,
-
a także w przypadku Hiszpanii – TAURUS KEPD-350 o dużym zasięgu.
Jego wszechstronność sprawia, że jest wykorzystywany nie tylko do walki powietrznej, ale także jako maszyna do precyzyjnych uderzeń w cele naziemne – również z dużego dystansu.
Muchos nos habéis estado preguntando, por eso, en este hilo, os contamos qué pasó durante el festival aéreo de Gijón.
Hilo 🧵 pic.twitter.com/oyY2ZNESEA— Ejército del Aire y del Espacio (@EjercitoAire) July 28, 2025