Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe