Marcin Darmas: Nie wolno nam zapomnieć

Powstańcza opowieść Jarosława Marka Rymkiewicza przypomina leżące gdzieś między ulicą Kilińskiego a placem Zamkowym lustro rozbite na setki kawałków. W rozczłonkowanym zwierciadle pisarz przygląda się przede wszystkim sobie, małemu, ośmioletniemu Jarosławowi. Stara się, wzorem połączeń nerwowych w mózgu, ułożyć spójny, logiczny obraz tamtych czasów. Bezskutecznie.
Powstanie Warszawskie, ul. Marszałkowska Marcin Darmas: Nie wolno nam zapomnieć
Powstanie Warszawskie, ul. Marszałkowska / fot. Wikimedia Commons/Chruściel/domena publiczna

Co musisz wiedzieć?

  • Jarosław Marek Rymkiewicz opisuje Powstanie Warszawskie jako zbiór fragmentarycznych, bolesnych wspomnień o dzieciństwie zrujnowanym przez wojnę.
  • Dla Rymkiewicza przeszłość, teraźniejszość i przyszłość tworzą jedną całość – naród to metafizyczna wspólnota, której symbolem są m.in. ruiny Warszawy.
  • Rymkiewicz nie podejmuje politycznej oceny Powstania – widzi w nim zderzenie dwóch obłędów: niemieckiej „Hybris” i polskiego zrywu.

 

Pierwsza lekcja poety

Na stronach „Kinderszenen” Rymkiewicz otwiera dawno niewysuwane szuflady pamięci. Wyciąga z jej odmętów korowody obrazów, przypomina sobie eksplozje rozrywające ciała i dusze, twarze ludzi i zwierząt ogarniętych zgrozą wojny (autor nierzadko stawia między nimi znak równości), które w swoim niepojęciu nie pozwalają odnaleźć jednego wytłumaczenia bądź spójnej siatki znaczeń Powstania Warszawskiego.

Każdy lustrzany odłamek ma swój odrębny sens, każda poszczególna scena, krzyki i cierpienia domagają się oddzielnej egzegezy. Choć nie proszą już o jakąś formę zadośćuczynienia czy sprawiedliwości, lecz jedynie (albo aż) ocalenia od zapomnienia. Między rozbitymi odłamkami szkła wyraźnie pozostawione są wyżłobione przez koszmar wyrwy milczenia. Powstanie zwiastuje utratę wewnętrznej busoli myślowej, każe poecie zostawić puste bądź niedopowiedziane epizody: „tego zdania nie napiszę, domyślcie się sami”; „moja skażona (przez niemiecką wojnę) wyobraźnia widzi wyraźnie […] najgorsze sny, ale nie będę ich tu opowiadał” albo „mordowali raczej z innego powodu, ich mordowanie miało inny (trochę inny) sens. Ale tym nie będziemy się […] zajmować”. Gdy nie można mówić, należy milczeć.

Oto pierwsza lekcja poety z Milanówka. Wobec niewyobrażalnego i niedającego się wypowiedzieć w żadnym ludzkim języku Rymkiewicz poucza, aby nigdy nie odwracać wzroku. Nie wolno nam pod żadnym pozorem zapomnieć, gdy chodzimy po ulicach tego miasta, iż pod naszymi stopami, pod „ziemią, pod jezdniami i pod chodnikami, pod supermarketami i pod kościołami, pod mieszkaniami i pod piwnicami, są całkowicie dosłownie, wcale nie metaforyczne ruiny, zgliszcza, popioły”. Porozrzucane po całym mieście kawałki luster należy zatem traktować z najwyższą powagą. Ponieważ nawet dziś wiernie odbijają nasze oblicza. Bez nich nie rozpoznamy siebie. Poszczerbione fasady kamienic Starego Miasta, a nawet kocie łby na ulicy Żelaznej są elementami miejskiego relikwiarza, gdzie zdeponowany jest głęboki sens polskiej wspólnoty politycznej. Łączy tych, co przeminęli, z tymi, którzy beztrosko spacerują, piją latte na tarasach kawiarni, pracują w szklanych wieżowcach albo podróżują tunelami warszawskich katakumb. Druga nauka Rymkiewicza brzmi następująco: naród to twór metafizyczny łączący żyjących z umarłymi, to, co było i jest; rodzinne opowieści i kroniki historyczne połączone z żurnalową bieżączką i publicystyczną ekwilibrystyką, odnaleziona moneta albo skórzany rzemyk w podziemiach Pałacu Saskiego. Te elementy łączą się, są nierozerwalne – niczym jeden wspólny kosmos. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W swojej immanentności polski naród zastępuje Rymkiewiczowi nieprzemijalnego ducha, w którego wierzyć nigdy nie potrafił. Z krzyczącego pustką nieba patrzy na nas okrutna konieczność wspólnoty żywych i umarłych. W innym dziele Rymkiewicz pisze wprost, iż ojczyzna może w każdej chwili zażądać od swojego wiernego syna, żeby dla niej umarł: „Ojczyzna może cię wezwać, kiedy zechce – pisze w „Reytanie” – a ty musisz być na to przygotowany”.

Rymkiewicz czyni detaliczną archeologię wspomnień bez wyraźnego składu – wydaje się świadomie – aby oddać, czym w istocie było Powstanie. Przy czym pisarz nie owija w bawełnę i stwierdza jednoznacznie, że „Powstanie Warszawskie było największym wydarzeniem w historii Polaków – w całej naszej historii nie było (i pewnie nigdy już nie będzie) większego wydarzenia. Z tego największego wydarzenia w naszej historii wynikają też różne wielkie nauki – potrzeba będzie jeszcze wielu dziesięcioleci, wielu stuleci, żeby się z nim zapoznać, żeby przemyśleć i dobrze zrozumieć”.

 

Totalna, wszechogarniająca potworność

Wbrew tytułowi – „Kinderszenen” – nie ma w Rymkiewiczowskiej opowieści muzycznej harmonii i spokoju cechującego dziecięcy kosmos. Czas beztroski został mu bowiem na zawsze odebrany przez niemiecką okupację. A w piwnicach chłopięcych wspomnień i podświadomości przyglądamy się zgrozie, zachwianiu prawideł pokojowego współistnienia i bezpowrotnie utraconej niewinności pierwszych lat życia. „Nie mogę powiedzieć, że mam jakieś pretensje do Niemców, że czegoś od nich oczekuję czy czegoś żądam” – pisze z rozbrajającą szczerością Rymkiewicz. I dodaje: „Chciałbym tylko, żeby wiedzieli, co mi zrobili – zniszczyli moje dzieciństwo i zrujnowali moją ośmioletnią wyobraźnię. Została kupa gruzów, kupa trupów, wielkie szambo, wielka dziura wypełniona czarną krwią”.

Niczym w „Iliadzie” Rymkiewicz świadomie pomija rozrachunek z błędnymi decyzjami generałów i londyńskiego rządu. Nie zastanawia się, czy Powstanie powinno wybuchnąć, czy nie. Nie czyni buchalterii zysków i strat ani nie podejmuje się rozważań z dziedziny alternatywnej historii. Pytanie: „Co by było, gdyby…?”, jest dla Rymkiewicza bezpodstawne. Prawdziwy sens Powstania wymyka się bowiem ludzkiemu rozumowaniu. Polskie losy, ich blaski i nędze, autor „Kinderszenen” lokuje w kręgu misternych zagadek. Ponadprzeciętne zrywy narodowe owiane są, w jego mniemaniu, tajemnicą. Tajemnica ta definiuje trwanie politycznej wspólnoty.

W „Wieszaniu” – co prawda w innym kontekście historycznym – Rymkiewicz opisuje szczególną i, by tak rzec, rdzenną skłonność warszawskiego ludu do szaleństwa wywołanego siłami chcącymi pozbawić Polaków wolności. W Niemcach zaś poeta z Milanówka rozpoznaje odwieczne germańskie zło oraz teutoński gen Tanatosa. Eschatologicznych posłańców przysłanych nad Wisłę przez Mojrę, czyli Przeznaczenie, potężniejsze niż my wszyscy i wszyscy pogańscy bogowie. „Nie wiedzieli, co to jest, i my też nie wiemy” – stwierdza lakonicznie.
Pod murami Troi, podobnie jak u stóp Barbakanu, zarówno dwa i pół tysiąca, jak i osiemdziesiąt lat temu, szalała ta sama „Hybris” nazywana przez Greków pieszczotliwie „wściekłą suką”. Owa pani nieposkromionej żądzy zemsty i mordu, która zwiastuje wejście w przestrzeń pozbawioną współczucia. Raz wprawiona w ruch mieli i morduje wszystko, co napatoczy się w jej szpony – bez rozróżnienia. Nigdy nienasycona pogrąża w otchłani chaosu i szaleństwa zarówno przyrodę, zwierzęta, jak i ludzi. Aby zobrazować bezmiar germańskiej „Hybris”, Rymkiewicz poświęca długi rozdział zagładzie osób starszych na Starówce przy ulicy Przyrynek: „Rozstrzeliwanie, oblewanie benzyną i palenie, zasypywanie gruzami, zrównywanie z ziemią, anihilowanie niekompletnych piwnicznych istot, a także wszystkich istot niepotrzebnych i pokracznych (otóż to – staruszków!), to wszystko mogło prowadzić […] ku uporządkowaniu, czyli zlikwidowaniu tego, czego niemiecki umysł […] nie znosi, nie toleruje, nie wytrzymuje”. Dla niemieckiej rasy, pisze Rymkiewicz, pojęcia zostały wykoślawione, odwrócone. Chaos to porządek. Życie to śmierć. A litość to okrucieństwo.

Można się zżymać na skrajność takiego podejścia, lecz według autora „Kinderszenen” polski powstańczy obłęd stanowił niewspółmierną odpowiedź na szaleństwo Niemców. „To było coś nie do pojęcia, coś niewytłumaczalnego, coś tajemniczego, coś właśnie szaleńczego” – stwierdza Rymkiewicz. Powstanie Warszawskie okazało się rozpędzoną śmierciarką rzeczywistości mielącą ludzi bez rozróżnień na dzieci, kobiety, niedołężnych, cywilów i żołnierzy. Jej potworność okazała się totalna, wszechogarniająca. W „Iliadzie” przerażeni okrucieństwem ludzi są nawet władcy Olimpu. Śmiertelnikom udało się rozregulować mechanizm rzeczywistości, harmonijny, boski porządek. Trojańskie oblężenie spotęgowane łzami Achillesa gniotło ludzi, zwierzęta, połacie ziemi. Ślepo rozrywało na strzępy – „swoich” i „obcych”. Zakwasiło ziemię, a przepływające przez miasto Skamander zamieniło się w ściek żółci i krwi. Wszystkie elementy „żywe” zdaje się wychodziły z odwiecznego milczenia, aby zaświadczać – jak opisuje Homer – o ludzkim obłędzie. Walczący powstańcy byli przygotowani na śmierć, ale przed zakratowanym kolektorem marzyła im się zieleń soczystych, nadwiślańskich traw i oślepiający blask słońca. Chcieli żyć albo honorowo zginąć w walce – uniemożliwiono im i jedno, i drugie. Przyglądający się zbezczeszczeniu zwłok Hektora Posejdon nie potrafi pojąć „lwiej srogości” Achillesa. Przeklęci będą stronnicy Achajów. Utrudniony zostanie powrót Odysa do Itaki. Posejdon wznieci przeciwko Itakaninowi morza, utopi załogę jego statku, poniży go wielokrotnie w drodze do domu. Resztę znamy. Powrót do normalności trwać będzie ponad dekadę. Odyseusz będzie musiał się mierzyć z licznymi przeciwnościami złowrogiego losu. Na koniec czekać go będzie jeszcze jedna walka. Będzie musiał urządzić tym, którzy zajęli jego dom, plądrowali podczas jego nieobecności plony i zabiegali o rękę Penelopy, krwawą łaźnię. Pod tym względem nasze czasy niczym nie różnią się od czasów naszych greckich antenatów. Ciągotki rewanżystowskie powinny zostać zastąpione myślami stanowczymi, aby mógł zapanować rozsądek. Nie wolno nikomu zapomnieć: ani łez Achillesa, ani ich konsekwencji. Na mocy tego samego mechanizmu winniśmy zebrać – poucza Rymkiewicz – każdy, nawet najmniejszy kawałeczek powstańczego lustra z warszawskiego bruku jak najświętszą relikwię, aby nigdy nie zapomnieć, jakie jest nasze prawdziwe zwierciadło wspólnoty.

 


 

POLECANE
Wysoka nagroda za informacje ws. zabójstwa Polaka w Southampton Wiadomości
Wysoka nagroda za informacje ws. zabójstwa Polaka w Southampton

Organizacja Crimestoppers wyznaczyła nagrodę 20 tys. funtów za informacje pomagające wyjaśnić sprawę zabójstwa 45-letniego Polaka w Southampton. Ciało mężczyzny, ze śladami pożaru, znaleziono 8 października w rejonie rezerwatu przyrody Southampton Common.

Były szef BBN z ważnym stanowiskiem w MON z ostatniej chwili
Były szef BBN z ważnym stanowiskiem w MON

Były szef BBN z czasów prezydenta Andrzeja Dudy, gen. Dariusz Łukowski został powołany na funkcje dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Obronnego w resorcie obrony narodowej - poinformował we wtorek wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Niemcy likwidują Pociąg do Kultury. Kursuje między Berlinem i Wrocławiem Wiadomości
Niemcy likwidują "Pociąg do Kultury". Kursuje między Berlinem i Wrocławiem

Weekendowe połączenie kolejowe, łączące Berlin z Wrocławiem i oferujące pasażerom wydarzenia artystyczne w drodze, jest bliski zamknięcia. Niemieckie media informują, że projekt przestanie funkcjonować po grudniu 2025 roku z powodów finansowych.

Internauci alarmują o tajemniczych obiektach nad Polską. Być może znamy rozwiązanie zagadki z ostatniej chwili
Internauci alarmują o tajemniczych obiektach nad Polską. Być może znamy rozwiązanie zagadki

We wtorkowy wieczór mieszkańcy różnych regionów Polski donosili o tajemniczych światłach na niebie; niebo nad Mazowszem, Śląskiem i Podkarpaciem rozświetliły pomarańczowe kule ognia. Choć część osób podejrzewa wojskowe flary, wiele wskazuje na to, że to po prostu... „spadające gwiazdy”. 

Bruksela: Ruch lotniczy wstrzymany z powodu dronów z ostatniej chwili
Bruksela: Ruch lotniczy wstrzymany z powodu dronów

Cały ruch lotniczy na lotnisku w Brukseli został wstrzymany we wtorek wieczorem w związku z wtargnięciem co najmniej jednego drona – podały belgijskie media, powołując się na agencję prasową Belga. Samoloty przekierowano na lotnisko w Liege, które niedługo potem również zamknięto w związku z aktywnością bezzałogowców.

Krajowa izba producentów drobiu alarmuje. Ceny w górę nawet o 60 proc. Wiadomości
Krajowa izba producentów drobiu alarmuje. Ceny w górę nawet o 60 proc.

W Polsce i w całej Europie zaczyna brakować jaj. To efekt ognisk grypy ptaków i rzekomego pomoru drobiu, które uderzyły w największe centra produkcji. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz alarmuje, że ceny jaj już mocno rosną — i nie ma szans, by szybko wróciły do poziomów z poprzednich miesięcy.

Pilny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Od 8 do 16 listopada 2025 r. Dworzec Warszawa Centralna zostanie wyłączony z obsługi pociągów dalekobieżnych z powodu modernizacji infrastruktury kolejowej. Pasażerów czekają spore zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity i SKM, dodatkowe linie komunikacji miejskiej oraz honorowanie biletów na wielu trasach w stolicy.

Sędzia Iwaniec znów zawieszony. Nowa decyzja Waldemara Żurka z ostatniej chwili
Sędzia Iwaniec znów zawieszony. Nowa decyzja Waldemara Żurka

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek zdecydował o ponownym zawieszeniu sędziego Jakuba Iwańca. Decyzja zapadła we wtorek, czyli tego samego dnia, w którym Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze zarządzenie o zawieszeniu go w obowiązkach.

Upadek Maduro w Wenezueli roztrzaska rosyjski trójkąt karaibski z ostatniej chwili
Upadek Maduro w Wenezueli roztrzaska "rosyjski trójkąt karaibski"

Wenezuela stoi na krawędzi przełomu. Upadek reżimu Nicolasa Maduro oznaczałby nie tylko koniec socjalistycznej dyktatury, ale też rozpad rosyjskiego układu wpływów w Ameryce Łacińskiej. Czy Donald Trump naprawdę doprowadzi do końca ery „rosyjskiego trójkąta karaibskiego”?

Nowelizacja ustawy o CPK. Karol Nawrocki podjął decyzję z ostatniej chwili
Nowelizacja ustawy o CPK. Karol Nawrocki podjął decyzję

Prezydent Karol Nawrocki we wtorek podpisał nowelizację ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Ma ona ułatwić proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania przez wywłaszczanych, przewiduje też zaliczki do 85 proc. wysokości odszkodowania.

REKLAMA

Marcin Darmas: Nie wolno nam zapomnieć

Powstańcza opowieść Jarosława Marka Rymkiewicza przypomina leżące gdzieś między ulicą Kilińskiego a placem Zamkowym lustro rozbite na setki kawałków. W rozczłonkowanym zwierciadle pisarz przygląda się przede wszystkim sobie, małemu, ośmioletniemu Jarosławowi. Stara się, wzorem połączeń nerwowych w mózgu, ułożyć spójny, logiczny obraz tamtych czasów. Bezskutecznie.
Powstanie Warszawskie, ul. Marszałkowska Marcin Darmas: Nie wolno nam zapomnieć
Powstanie Warszawskie, ul. Marszałkowska / fot. Wikimedia Commons/Chruściel/domena publiczna

Co musisz wiedzieć?

  • Jarosław Marek Rymkiewicz opisuje Powstanie Warszawskie jako zbiór fragmentarycznych, bolesnych wspomnień o dzieciństwie zrujnowanym przez wojnę.
  • Dla Rymkiewicza przeszłość, teraźniejszość i przyszłość tworzą jedną całość – naród to metafizyczna wspólnota, której symbolem są m.in. ruiny Warszawy.
  • Rymkiewicz nie podejmuje politycznej oceny Powstania – widzi w nim zderzenie dwóch obłędów: niemieckiej „Hybris” i polskiego zrywu.

 

Pierwsza lekcja poety

Na stronach „Kinderszenen” Rymkiewicz otwiera dawno niewysuwane szuflady pamięci. Wyciąga z jej odmętów korowody obrazów, przypomina sobie eksplozje rozrywające ciała i dusze, twarze ludzi i zwierząt ogarniętych zgrozą wojny (autor nierzadko stawia między nimi znak równości), które w swoim niepojęciu nie pozwalają odnaleźć jednego wytłumaczenia bądź spójnej siatki znaczeń Powstania Warszawskiego.

Każdy lustrzany odłamek ma swój odrębny sens, każda poszczególna scena, krzyki i cierpienia domagają się oddzielnej egzegezy. Choć nie proszą już o jakąś formę zadośćuczynienia czy sprawiedliwości, lecz jedynie (albo aż) ocalenia od zapomnienia. Między rozbitymi odłamkami szkła wyraźnie pozostawione są wyżłobione przez koszmar wyrwy milczenia. Powstanie zwiastuje utratę wewnętrznej busoli myślowej, każe poecie zostawić puste bądź niedopowiedziane epizody: „tego zdania nie napiszę, domyślcie się sami”; „moja skażona (przez niemiecką wojnę) wyobraźnia widzi wyraźnie […] najgorsze sny, ale nie będę ich tu opowiadał” albo „mordowali raczej z innego powodu, ich mordowanie miało inny (trochę inny) sens. Ale tym nie będziemy się […] zajmować”. Gdy nie można mówić, należy milczeć.

Oto pierwsza lekcja poety z Milanówka. Wobec niewyobrażalnego i niedającego się wypowiedzieć w żadnym ludzkim języku Rymkiewicz poucza, aby nigdy nie odwracać wzroku. Nie wolno nam pod żadnym pozorem zapomnieć, gdy chodzimy po ulicach tego miasta, iż pod naszymi stopami, pod „ziemią, pod jezdniami i pod chodnikami, pod supermarketami i pod kościołami, pod mieszkaniami i pod piwnicami, są całkowicie dosłownie, wcale nie metaforyczne ruiny, zgliszcza, popioły”. Porozrzucane po całym mieście kawałki luster należy zatem traktować z najwyższą powagą. Ponieważ nawet dziś wiernie odbijają nasze oblicza. Bez nich nie rozpoznamy siebie. Poszczerbione fasady kamienic Starego Miasta, a nawet kocie łby na ulicy Żelaznej są elementami miejskiego relikwiarza, gdzie zdeponowany jest głęboki sens polskiej wspólnoty politycznej. Łączy tych, co przeminęli, z tymi, którzy beztrosko spacerują, piją latte na tarasach kawiarni, pracują w szklanych wieżowcach albo podróżują tunelami warszawskich katakumb. Druga nauka Rymkiewicza brzmi następująco: naród to twór metafizyczny łączący żyjących z umarłymi, to, co było i jest; rodzinne opowieści i kroniki historyczne połączone z żurnalową bieżączką i publicystyczną ekwilibrystyką, odnaleziona moneta albo skórzany rzemyk w podziemiach Pałacu Saskiego. Te elementy łączą się, są nierozerwalne – niczym jeden wspólny kosmos. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W swojej immanentności polski naród zastępuje Rymkiewiczowi nieprzemijalnego ducha, w którego wierzyć nigdy nie potrafił. Z krzyczącego pustką nieba patrzy na nas okrutna konieczność wspólnoty żywych i umarłych. W innym dziele Rymkiewicz pisze wprost, iż ojczyzna może w każdej chwili zażądać od swojego wiernego syna, żeby dla niej umarł: „Ojczyzna może cię wezwać, kiedy zechce – pisze w „Reytanie” – a ty musisz być na to przygotowany”.

Rymkiewicz czyni detaliczną archeologię wspomnień bez wyraźnego składu – wydaje się świadomie – aby oddać, czym w istocie było Powstanie. Przy czym pisarz nie owija w bawełnę i stwierdza jednoznacznie, że „Powstanie Warszawskie było największym wydarzeniem w historii Polaków – w całej naszej historii nie było (i pewnie nigdy już nie będzie) większego wydarzenia. Z tego największego wydarzenia w naszej historii wynikają też różne wielkie nauki – potrzeba będzie jeszcze wielu dziesięcioleci, wielu stuleci, żeby się z nim zapoznać, żeby przemyśleć i dobrze zrozumieć”.

 

Totalna, wszechogarniająca potworność

Wbrew tytułowi – „Kinderszenen” – nie ma w Rymkiewiczowskiej opowieści muzycznej harmonii i spokoju cechującego dziecięcy kosmos. Czas beztroski został mu bowiem na zawsze odebrany przez niemiecką okupację. A w piwnicach chłopięcych wspomnień i podświadomości przyglądamy się zgrozie, zachwianiu prawideł pokojowego współistnienia i bezpowrotnie utraconej niewinności pierwszych lat życia. „Nie mogę powiedzieć, że mam jakieś pretensje do Niemców, że czegoś od nich oczekuję czy czegoś żądam” – pisze z rozbrajającą szczerością Rymkiewicz. I dodaje: „Chciałbym tylko, żeby wiedzieli, co mi zrobili – zniszczyli moje dzieciństwo i zrujnowali moją ośmioletnią wyobraźnię. Została kupa gruzów, kupa trupów, wielkie szambo, wielka dziura wypełniona czarną krwią”.

Niczym w „Iliadzie” Rymkiewicz świadomie pomija rozrachunek z błędnymi decyzjami generałów i londyńskiego rządu. Nie zastanawia się, czy Powstanie powinno wybuchnąć, czy nie. Nie czyni buchalterii zysków i strat ani nie podejmuje się rozważań z dziedziny alternatywnej historii. Pytanie: „Co by było, gdyby…?”, jest dla Rymkiewicza bezpodstawne. Prawdziwy sens Powstania wymyka się bowiem ludzkiemu rozumowaniu. Polskie losy, ich blaski i nędze, autor „Kinderszenen” lokuje w kręgu misternych zagadek. Ponadprzeciętne zrywy narodowe owiane są, w jego mniemaniu, tajemnicą. Tajemnica ta definiuje trwanie politycznej wspólnoty.

W „Wieszaniu” – co prawda w innym kontekście historycznym – Rymkiewicz opisuje szczególną i, by tak rzec, rdzenną skłonność warszawskiego ludu do szaleństwa wywołanego siłami chcącymi pozbawić Polaków wolności. W Niemcach zaś poeta z Milanówka rozpoznaje odwieczne germańskie zło oraz teutoński gen Tanatosa. Eschatologicznych posłańców przysłanych nad Wisłę przez Mojrę, czyli Przeznaczenie, potężniejsze niż my wszyscy i wszyscy pogańscy bogowie. „Nie wiedzieli, co to jest, i my też nie wiemy” – stwierdza lakonicznie.
Pod murami Troi, podobnie jak u stóp Barbakanu, zarówno dwa i pół tysiąca, jak i osiemdziesiąt lat temu, szalała ta sama „Hybris” nazywana przez Greków pieszczotliwie „wściekłą suką”. Owa pani nieposkromionej żądzy zemsty i mordu, która zwiastuje wejście w przestrzeń pozbawioną współczucia. Raz wprawiona w ruch mieli i morduje wszystko, co napatoczy się w jej szpony – bez rozróżnienia. Nigdy nienasycona pogrąża w otchłani chaosu i szaleństwa zarówno przyrodę, zwierzęta, jak i ludzi. Aby zobrazować bezmiar germańskiej „Hybris”, Rymkiewicz poświęca długi rozdział zagładzie osób starszych na Starówce przy ulicy Przyrynek: „Rozstrzeliwanie, oblewanie benzyną i palenie, zasypywanie gruzami, zrównywanie z ziemią, anihilowanie niekompletnych piwnicznych istot, a także wszystkich istot niepotrzebnych i pokracznych (otóż to – staruszków!), to wszystko mogło prowadzić […] ku uporządkowaniu, czyli zlikwidowaniu tego, czego niemiecki umysł […] nie znosi, nie toleruje, nie wytrzymuje”. Dla niemieckiej rasy, pisze Rymkiewicz, pojęcia zostały wykoślawione, odwrócone. Chaos to porządek. Życie to śmierć. A litość to okrucieństwo.

Można się zżymać na skrajność takiego podejścia, lecz według autora „Kinderszenen” polski powstańczy obłęd stanowił niewspółmierną odpowiedź na szaleństwo Niemców. „To było coś nie do pojęcia, coś niewytłumaczalnego, coś tajemniczego, coś właśnie szaleńczego” – stwierdza Rymkiewicz. Powstanie Warszawskie okazało się rozpędzoną śmierciarką rzeczywistości mielącą ludzi bez rozróżnień na dzieci, kobiety, niedołężnych, cywilów i żołnierzy. Jej potworność okazała się totalna, wszechogarniająca. W „Iliadzie” przerażeni okrucieństwem ludzi są nawet władcy Olimpu. Śmiertelnikom udało się rozregulować mechanizm rzeczywistości, harmonijny, boski porządek. Trojańskie oblężenie spotęgowane łzami Achillesa gniotło ludzi, zwierzęta, połacie ziemi. Ślepo rozrywało na strzępy – „swoich” i „obcych”. Zakwasiło ziemię, a przepływające przez miasto Skamander zamieniło się w ściek żółci i krwi. Wszystkie elementy „żywe” zdaje się wychodziły z odwiecznego milczenia, aby zaświadczać – jak opisuje Homer – o ludzkim obłędzie. Walczący powstańcy byli przygotowani na śmierć, ale przed zakratowanym kolektorem marzyła im się zieleń soczystych, nadwiślańskich traw i oślepiający blask słońca. Chcieli żyć albo honorowo zginąć w walce – uniemożliwiono im i jedno, i drugie. Przyglądający się zbezczeszczeniu zwłok Hektora Posejdon nie potrafi pojąć „lwiej srogości” Achillesa. Przeklęci będą stronnicy Achajów. Utrudniony zostanie powrót Odysa do Itaki. Posejdon wznieci przeciwko Itakaninowi morza, utopi załogę jego statku, poniży go wielokrotnie w drodze do domu. Resztę znamy. Powrót do normalności trwać będzie ponad dekadę. Odyseusz będzie musiał się mierzyć z licznymi przeciwnościami złowrogiego losu. Na koniec czekać go będzie jeszcze jedna walka. Będzie musiał urządzić tym, którzy zajęli jego dom, plądrowali podczas jego nieobecności plony i zabiegali o rękę Penelopy, krwawą łaźnię. Pod tym względem nasze czasy niczym nie różnią się od czasów naszych greckich antenatów. Ciągotki rewanżystowskie powinny zostać zastąpione myślami stanowczymi, aby mógł zapanować rozsądek. Nie wolno nikomu zapomnieć: ani łez Achillesa, ani ich konsekwencji. Na mocy tego samego mechanizmu winniśmy zebrać – poucza Rymkiewicz – każdy, nawet najmniejszy kawałeczek powstańczego lustra z warszawskiego bruku jak najświętszą relikwię, aby nigdy nie zapomnieć, jakie jest nasze prawdziwe zwierciadło wspólnoty.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe