Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Nowoczesny terminal promowy w Gdyni, wybudowany za publiczne pieniądze, trafił w ręce zagranicznego operatora. Polskie konsorcjum mówi wprost: nasza oferta była lepsza, ale port w Gdyni postawił na Szwedów.

Co musisz wiedzieć:

  • Terminal promowy w Gdyni przekazany Stena Line aż do 2032 roku
  • Polskie konsorcjum: nasza oferta była korzystniejsza finansowo
  • Branża morska pyta: gdzie transparentność i repolonizacja?

 

Terminal za publiczne pieniądze w obcych rękach

Decyzja o powierzeniu obsługi Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni szwedzkiemu operatorowi Stena Line wywołała falę kontrowersji. Chodzi o kontrakt obowiązujący aż do 2032 roku.

Polskie konsorcjum zepchnięte na margines

W przetargu startowało także konsorcjum Polsca, w którego skład wchodzą Polska Żegluga Morska, Unity Line i Polska Żegluga Bałtycka. Przedstawiciele Polscy podkreślają, że ich oferta była korzystniejsza finansowo i możliwa do realizacji przy istniejących zasobach. Mimo to została odrzucona, a uzasadnienie portu ograniczyło się do stwierdzenia o „niewykonalności” propozycji. Jak twierdzą, nie przeprowadzono z nimi żadnych rozmów wyjaśniających.

 

Głos biznesu: "Trójkąt bermudzki decyzyjności"

Jeżeli narodowy operator przekonuje, że jest w stanie wykonać zadanie ogłoszone w przetargu i oferuje lepsze warunki finansowe, a mimo to przegrywa ważny przetarg, to znaczy, że wciąż jesteśmy w pewnym trójkącie bermudzkim decyzyjności – nie będąc faworytem we własnym kraju, do korzystania z własnej infrastruktury

- czytamy w komunikacie Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Repolonizacja tylko na papierze?

Izba ostrzega, że bez szans dla krajowych firm hasło repolonizacji gospodarki morskiej pozostanie pustym sloganem:

Budujemy w Polsce nowoczesne obiekty, takie jak terminal w Gdyni. Dysponujemy polskimi spółkami, które mają doświadczenie i możliwości, by je obsługiwać. Jeśli jednak kontrakty na wyłączność otrzymują zagraniczne podmioty, trudno mówić o repolonizacji w praktyce.

Sprawa w toku

Polskie konsorcjum Polsca złożyło odwołanie od decyzji i nie wyklucza skierowania sprawy do sądu. Oczekuje też jasnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zasad wsparcia dla krajowych przedsiębiorstw.


 

POLECANE
USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos z ostatniej chwili
USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos

Prezydent USA Donald Trump poinformował w piątek, że amerykańskie siły prowadzą „bardzo silne” uderzenia na bastiony dżihadystycznego Państwa Islamskiego (IS) w Syrii. Jak dodał, operacja ma poparcie władz syryjskich.

Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego tylko u nas
Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego

Po wprowadzeniu stanu wojennego jeden z najwyższych rangą dyplomatów PRL poprosił w USA o azyl polityczny. Historia Romualda Spasowskiego pokazuje, jak osobiste decyzje, dramatyczne wydarzenia w kraju i spotkanie z Janem Pawłem II doprowadziły do zerwania z komunistycznym reżimem.

Potężny karambol na S19. Są ranni z ostatniej chwili
Potężny karambol na S19. Są ranni

26 samochodów zderzyło się w karambolu, do którego doszło w piątek wieczorem na drodze ekspresowej S19 niedaleko węzła Modliborzyce, w okolicach wsi Stojeszyn (Lubelskie). 10 osób jest rannych. Droga w kierunku Rzeszowa jest zablokowana.

Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2 gorące
Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2

„Umowa Mercosur to rolniczy NS2” - napisała na platformie X poseł PiS Anna Kwiecień.

Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską gorące
Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską

Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską, a Rosja pragnie, aby ten sojusz został zrujnowany – powiedział w piątek prezydent Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla PAP, TVP i Polskiego Radia.

Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

REKLAMA

Terminal w Gdyni oddany zagranicznemu operatorowi. Oferta polskiego konsorcjum odrzucona

Nowoczesny terminal promowy w Gdyni, wybudowany za publiczne pieniądze, trafił w ręce zagranicznego operatora. Polskie konsorcjum mówi wprost: nasza oferta była lepsza, ale port w Gdyni postawił na Szwedów.

Co musisz wiedzieć:

  • Terminal promowy w Gdyni przekazany Stena Line aż do 2032 roku
  • Polskie konsorcjum: nasza oferta była korzystniejsza finansowo
  • Branża morska pyta: gdzie transparentność i repolonizacja?

 

Terminal za publiczne pieniądze w obcych rękach

Decyzja o powierzeniu obsługi Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni szwedzkiemu operatorowi Stena Line wywołała falę kontrowersji. Chodzi o kontrakt obowiązujący aż do 2032 roku.

Polskie konsorcjum zepchnięte na margines

W przetargu startowało także konsorcjum Polsca, w którego skład wchodzą Polska Żegluga Morska, Unity Line i Polska Żegluga Bałtycka. Przedstawiciele Polscy podkreślają, że ich oferta była korzystniejsza finansowo i możliwa do realizacji przy istniejących zasobach. Mimo to została odrzucona, a uzasadnienie portu ograniczyło się do stwierdzenia o „niewykonalności” propozycji. Jak twierdzą, nie przeprowadzono z nimi żadnych rozmów wyjaśniających.

 

Głos biznesu: "Trójkąt bermudzki decyzyjności"

Jeżeli narodowy operator przekonuje, że jest w stanie wykonać zadanie ogłoszone w przetargu i oferuje lepsze warunki finansowe, a mimo to przegrywa ważny przetarg, to znaczy, że wciąż jesteśmy w pewnym trójkącie bermudzkim decyzyjności – nie będąc faworytem we własnym kraju, do korzystania z własnej infrastruktury

- czytamy w komunikacie Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Repolonizacja tylko na papierze?

Izba ostrzega, że bez szans dla krajowych firm hasło repolonizacji gospodarki morskiej pozostanie pustym sloganem:

Budujemy w Polsce nowoczesne obiekty, takie jak terminal w Gdyni. Dysponujemy polskimi spółkami, które mają doświadczenie i możliwości, by je obsługiwać. Jeśli jednak kontrakty na wyłączność otrzymują zagraniczne podmioty, trudno mówić o repolonizacji w praktyce.

Sprawa w toku

Polskie konsorcjum Polsca złożyło odwołanie od decyzji i nie wyklucza skierowania sprawy do sądu. Oczekuje też jasnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zasad wsparcia dla krajowych przedsiębiorstw.



 

Polecane