Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa Niemieckie firmy ruszyły na Polskę
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.


 

POLECANE
Pierwsze czytanie ustawy o końcu CBA. PSL i Polska 2050 jednogłośnie za pilne
Pierwsze czytanie ustawy o końcu CBA. PSL i Polska 2050 jednogłośnie za

Podczas czwartkowej sejmowej debaty posłowie PSL i Polski 2050 jednoznacznie poparli projekt likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Wskazywali na brak działań Biura w czasie pandemii oraz zapowiadali współpracę nad ustawą przenoszącą jego zadania do innych służb.

Poważne zarzuty wobec wójta Gozdowa. Policja potwierdza dwa incydenty Wiadomości
Poważne zarzuty wobec wójta Gozdowa. Policja potwierdza dwa incydenty

Wójt gminy Gozdowo Dariusz K. został w ostatnim czasie dwukrotnie zatrzymany, gdy kierował samochodem po alkoholu. Ponieważ za pierwszym razem badanie alkomatem wykazało ponad 2 promile, stracił prawo jazdy. Mimo tego prowadził auto następnego dnia. Wtedy okazało się, że ma prawie 0,4 promila.

Żurek komentuje decyzję Trybunału ws. KRS: Nibywyrok nibyTK pilne
Żurek komentuje decyzję Trybunału ws. KRS: "Nibywyrok nibyTK"

Waldemar Żurek stwierdził, że decyzja Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności noweli KRS to jedynie „element politycznego sporu”. Jednocześnie zapowiedział własny projekt zmian i skrytykował obecny model, mówiąc wprost o „wydrenowanych milionach złotych”.

Nowa Zelandia dołącza do krajów zakazujących transowania dzieci tylko u nas
Nowa Zelandia dołącza do krajów zakazujących transowania dzieci

Wykonując ważny krok w kierunku ochrony dzieci, rząd Nowej Zelandii ogłosił zakaz nowych recept na blokery dojrzewania dla nieletnich, którzy twierdzą, że są “trans”. Ta decyzja, która wejdzie w życie 19 grudnia 2025 roku, kończy erę niebezpiecznych eksperymentów medycznych na nieletnich. Zamiast ulegać presji aktywistów promujących ideologię gender, władze postawiły na naukę i bezpieczeństwo.

Balony sparaliżowały ruch na lotnisku w Wilnie Wiadomości
Balony sparaliżowały ruch na lotnisku w Wilnie

W czwartek wieczorem zamknięto tymczasowo lotnisko w Wilnie. Decyzję taką podjęto po tym, jak na radarach zauważono balon przemytniczy nadlatujący z Białorusi. Ograniczenia wprowadzono o 18:38 czasu lokalnego, a służby apelowały o sprawdzanie informacji o lotach na stronie portu.

W piątek w Polskę uderzy potężna śnieżyca. Śnieg będzie padał wiele godzin Wiadomości
W piątek w Polskę uderzy potężna śnieżyca. Śnieg będzie padał wiele godzin

W piątek i w nocy z piątku na sobotę południowo-wschodnia Polska znajdzie się pod naporem dwóch stref intensywnych opadów śniegu. Miejscami może spaść nawet 30 cm białego puchu, a Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wysłało już ostrzeżenia do mieszkańców zagrożonych powiatów.

Marianna Schreiber ogłasza koniec najgłośniejszego romansu polskiej polityki z ostatniej chwili
Marianna Schreiber ogłasza koniec najgłośniejszego romansu polskiej polityki

- Rozstaliśmy się z Piotrem. Nie będę robiła z tego dramy. Życzę mu dobrze i powodzenia w dalszym życiu! - pisze Marianna Schreiber na platformie "X".

Atak nożownika w centrum handlowym w Bydgoszczy Wiadomości
Atak nożownika w centrum handlowym w Bydgoszczy

W bydgoskim centrum handlowym przy ul. Jagiellońskiej doszło do brutalnego ataku, którego ofiarą padł 14-letni chłopiec. Nastolatek został raniony nożem w brzuch i trafił do szpitala. Policja zatrzymała 21-latka, który - według wstępnych ustaleń - miał związek ze zdarzeniem. Podejrzanemu może grozić nawet dożywotnie więzienie.

Kosiniak-Kamysz: „Zabrakło informacji z Ukrainy”. Nowe ustalenia po dywersji na kolei pilne
Kosiniak-Kamysz: „Zabrakło informacji z Ukrainy”. Nowe ustalenia po dywersji na kolei

Po weekendowych aktach dywersji na kolei polskie służby ujawniły pierwsze ustalenia, a minister Władysław Kosiniak-Kamysz wskazał, że kluczowe informacje z Ukrainy do Polski nie dotarły na czas.

Powinniśmy to wykorzystać. Urban zabrał głos po losowaniu baraży z ostatniej chwili
"Powinniśmy to wykorzystać". Urban zabrał głos po losowaniu baraży

Nie możemy narzekać na losowanie - przyznał selekcjoner Jan Urban po tym, jak piłkarska reprezentacja Polski poznała rywali w barażach o awans do przyszłorocznych mistrzostw świata.

REKLAMA

Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa Niemieckie firmy ruszyły na Polskę
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe