Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Prezydent Karol Nawrocki powołał swojego przedstawiciela do KRS z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki powołał swojego przedstawiciela do KRS

Kancelaria Prezydenta RP poinformowała, że Karol Nawrocki powołał Grzegorza Ksepko w skład Krajowej Rady Sądownictwa. Akt powołania został wręczony podczas spotkania 25 listopada 2025 r.

Witkoff niedługo rusza do Moskwy. Jest potwierdzenie z ostatniej chwili
Witkoff niedługo rusza do Moskwy. Jest potwierdzenie

Doradca rosyjskiego przywódcy Władimira Putina ds. polityki zagranicznej Jurij Uszakow potwierdził w środę, że wysłannik prezydenta USA Donalda Trumpa Steve Witkoff w przyszłym tygodniu przyjedzie do Moskwy w związku z rozmowami na temat zakończenia wojny na Ukrainie – podała Agencja Reutera.

Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa

Kraków zapowiada podwyżki cen biletów Komunikacji Miejskiej. Jak podaje Urząd Miasta, podwyżki mają pozwolić utrzymać i rozwijać ofertę transportową, a jednocześnie zabezpieczyć środki na planowane inwestycje. Projekt uchwały trafił już do Rady Miasta.

Trump o negocjacjach pokojowych: Ukraina dobrze sobie radzi. Myślę, że jest bardzo zadowolona z ostatniej chwili
Trump o negocjacjach pokojowych: Ukraina dobrze sobie radzi. Myślę, że jest bardzo zadowolona

Prezydent USA Donald Trump powiedział we wtorek, że nie ma wyznaczonego terminu osiągnięcia porozumienia w sprawie zakończenia wojny w Ukrainie. Zapewnił, że są postępy w negocjacjach, a Ukraina jest zadowolona z projektu.

Żurek o wyroku TSUE ws. małżeństw jednopłciowych: W jakiś sposób wdrożymy to orzeczenie Wiadomości
Żurek o wyroku TSUE ws. małżeństw jednopłciowych: W jakiś sposób wdrożymy to orzeczenie

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek, odnosząc się do wtorkowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE dot. uznawania małżeństw jednopłciowych zawartych w innym kraju UE, stwierdził, że "będziemy musieli w jakiś sposób wdrożyć to orzeczenie”.

IUSTITIA w akcji. Obrońca Ziobry: Potwierdzenie tezy, że mój Klient nie może liczyć na sprawiedliwy proces w Polsce z ostatniej chwili
IUSTITIA w akcji. Obrońca Ziobry: Potwierdzenie tezy, że mój Klient nie może liczyć na sprawiedliwy proces w Polsce

Stowarzyszenie Sędziów Polskich IUSTITIA opublikowało w mediach społecznościowych link do materiału o sprawie postawienia Zbigniewa Ziobry przed Trybunałem Stanu. Tekst opatrzono komentarzem, do którego odniósł się obrońca byłego ministra sprawiedliwości Bartosz Lewandowski.

Niemiecki handel rzeczami ofiar. Skąd to oburzenie? tylko u nas
Niemiecki handel rzeczami ofiar. Skąd to oburzenie?

Podniosła się wrzawa w związku z pogwałceniem przez potomków "nadludzi" kolejnej świętości. Dom aukcyjny czy jakiś podobny twór, chciał zacząć handlować pozostałościami po niemieckim ludobójstwie i innych zbrodniach wojennych, a będących wcześniej własnością Ofiar. Mnie to absolutnie nie dziwi i dziwię się, że tak wielu nagle się zdziwiło.

Z planu pokojowego dla Ukrainy usunięto punkt o Polsce Wiadomości
Z planu pokojowego dla Ukrainy usunięto punkt o Polsce

Z 28-punktowego planu pokojowego, przedstawionego przez Stany Zjednoczone po uzgodnieniach z Rosją, usunięto zapis o stacjonowaniu europejskich myśliwców w Polsce. Wiceminister obrony narodowej Paweł Zalewski podkreślił, że tego typu punkty nie powinny znajdować się w dokumentach tego typu.

Ursula von der Leyen: Interesy Ukrainy są naszymi interesami. Są nierozłączne Wiadomości
Ursula von der Leyen: Interesy Ukrainy są naszymi interesami. Są nierozłączne

„Interesy Ukrainy są naszymi interesami. Są nierozłączne” - mówiła przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen po spotkaniu koalicji chętnych.

RCB ogłosiło alert dla mieszkańców Gdyni Wiadomości
RCB ogłosiło alert dla mieszkańców Gdyni

We wtorek mieszkańcy Gdyni otrzymali komunikat od Rządowego Centrum Bezpieczeństwa o jakości wody kranowej. W kilku dzielnicach miasta „kranówka” nadaje się do spożycia tylko po przegotowaniu, po wykryciu bakterii grupy coli w sieci wodociągowej.

REKLAMA

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe