Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy chcą zatrzymać Polskę z ostatniej chwili
Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy chcą zatrzymać Polskę

Nowo odkryte złoże ropy i gazu – Wolin East – znajduje się na Bałtyku, ok. 6 km od Świnoujścia. To jedno z największych odkryć w Europie w ostatniej dekadzie. Ekolodzy domagają się wstrzymania prac na Morzu Bałtyckim

Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK z ostatniej chwili
Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK

Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji lokalizacyjnej CPK, co otwiera drogę do uzyskania pozwoleń na budowę oraz uruchomiony zostaje proces odszkodowawczy dla przejmowania brakujących działek – poinformował we wtorek wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.

KO w kłopotach. Sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
KO w kłopotach. Sondaż nie pozostawia złudzeń

Ogólnopolska Grupa Badawcza sprawdziła, jak obecnie rozłożyłyby się mandaty w Sejmie. Na prowadzeniu znalazła się Koalicja Obywatelska. Mimo to, biorąc pod uwagę mandaty KO oraz jedynego koalicjanta, który wszedłby do Sejmu - Lewicę - wciąż nie udałoby się utworzyć większości parlamentarnej.

Znany dziennikarz przechodzi do Kanału Zero z ostatniej chwili
Znany dziennikarz przechodzi do Kanału Zero

Po ponad 14 latach pracy w Grupie ZPR Media Jacek Prusinowski żegna się z "Super Expressem" i Radiem Plus. Z ustaleń mediów wynika, że dołączy do Kanału Zero Krzysztofa Stanowskiego.

Niemiecki think-tank chce europejskiego dealu z Ukrainą tylko u nas
Niemiecki think-tank chce "europejskiego" dealu z Ukrainą

Plan pokojowy negocjowany poza Europą budzi w Berlinie alarm. Niemiecki think-tank ostrzega, że rozmowy USA–Rosja mogą pominąć Ukrainę i całkowicie osłabić wpływ UE na zakończenie wojny. Europa ma coraz mniej czasu, by odzyskać inicjatywę.

Tusk: Budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu z ostatniej chwili
Tusk: Budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu

– KE wyraża zgodę na pomoc publiczną na budowę elektrowni jądrowej w Polsce. Za chwilę oficjalne potwierdzenie – powiedział we wtorek premier Donald Tusk. Jak stwierdził szef rządu, budowa elektrowni jądrowej w Polsce będzie mogła ruszyć w grudniu.

Bunt w NBP. Jest ruch prezesa Glapińskiego z ostatniej chwili
Bunt w NBP. Jest ruch prezesa Glapińskiego

Trzech członków zarządu NBP straciło nadzór nad departamentami merytorycznymi – wynika z opublikowanej we wtorek struktury organizacyjnej NBP. W efekcie już czterech członków zarządu banku centralnego nie nadzoruje pracy żadnego z departamentów.

Dziki terroryzują Warszawę wideo
Dziki terroryzują Warszawę

Mieszkańcy Białołęki boją się wychodzić z psami. Podobnie jest w Józefowie k. Warszawy.

Katastrofa samolotu w Rosji z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Rosji

W obwodzie iwanowskim w Rosji rozbił się samolot An-22. Informację potwierdziło rosyjskie ministerstwo obrony.

Tusk straszy Putinem. Zapomniał o swoich poprzednich rządach? z ostatniej chwili
Tusk straszy Putinem. Zapomniał o swoich poprzednich rządach?

– W sprawach polskiego bezpieczeństwa Donald Tusk nie może się pogodzić, że nie ma jednowładztwa. On próbuje działać tak, jakby prezydenta w ogóle nie było – stwierdził w Telewizji Republika Sebastian Kaleta.

REKLAMA

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane