Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych
Co musisz wiedzieć:
- Od 2036 r. pięć punktów procentowych redukcji emisji może pochodzić z międzynarodowych kredytów węglowych
- Unijny system handlu emisjami ETS2 zostanie odroczony do 2028 r
- Sprawozdanie z postępu prac co dwa lata z możliwością przeglądu celu na rok 2040
- Zielona transformacja, wbrew oficjalnej propagandzie, mocno uderza w konkurencyjność Unii Europejskiej
Negatywny wpływ na rynek UE
„Zarówno Rada, jak i Parlament zasadniczo zgadzają się co do kilku zasadniczych elementów, konieczne są jednak dalsze dostosowania, aby zapewnić transformację klimatyczną unijnym rolnikom, leśnikom i spółdzielniom rolnym”
- stwierdzają organizacje rolnicze.
- Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego
- Komunikat dla mieszkańców Wrocławia
- Hołownia podał się do dymisji. Dzień później służby szukają w urzędzie jego dokumentów
- Masz fotowoltaikę? URE wydał pilny komunikat
- Tragedia i chaos w Sztokholmie. Kierowca busa wjechał w przystanek pełen ludzi
- Ekspert: Indywidualne kadencje członków KRS nie istnieją
„Obie instytucje zatwierdziły cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 90% do 2040 r., na który składają się 85% redukcje krajowe uzupełnione do 5% wysokiej jakości kredytami międzynarodowymi. Copa i Cogeca obawiają się jednak, że ta ostatnia opcja może mieć negatywny wpływ na krajowy rynek UE w zakresie dobrowolnego usuwania dwutlenku węgla”
- dodają.
W trosce o bezpieczeństwo żywnościowe
„Współustawodawcy podkreślają również znaczenie ochrony bezpieczeństwa żywnościowego, konkurencyjności i żywotności obszarów wiejskich, uznając potrzebę elastyczności między sektorami i w ich obrębie, naturalną zmienność i niepewność nieodłącznie związane z LULUCF oraz strukturalne ograniczenia naturalnego pochłaniania, biorąc pod uwagę kluczową rolę sektora gruntów w szerszej biogospodarce. Wzmocniono także odniesienia do ryzyka ucieczki emisji, a także zobowiązania do regularnych przeglądów i ocen postępów”
- czytamy.
„Copa i Cogeca z zadowoleniem przyjmują te punkty zbieżności, które odzwierciedlają długotrwałe obawy sektora rolnego i leśnego. W szczególności wzmocnienie elastyczności międzysektorowej pozostaje niezbędne, aby zapewnić, że wysiłki łagodzące uwzględniają realia agronomiczne, wrażliwość klimatu i ograniczenia tego, co mogą zapewnić sektory lądowe”
- podkreślają.
Rozmowy trójstronne
W ocenie obydwu organizacji nadchodzące rozmowy trójstronne stanowią doskonałą okazję do doprecyzowania tekstu i omówienia elementów, których nadal brakuje, w tym:
- Wyraźnego zobowiązania do finansowania poza WPR w celu wsparcia transformacji klimatycznej w rolnictwie i leśnictwie, uznając, że dodatkowym zobowiązaniom musi towarzyszyć odpowiednie wsparcie inwestycji i innowacji.
- Wyraźnego zapewnienia o rozwoju krajowych dobrowolnych rynków emisji dwutlenku węgla, zapewnienie przewidywalnego popytu na usuwanie dwutlenku węgla w UE i unikanie niezamierzonych negatywnych skutków potencjalnego wykorzystania kredytów międzynarodowych.
- Wyłączenia biowęgla z zakresu trwałego usuwania dwutlenku węgla kwalifikującego się w ramach EU ETS, umożliwiając w ten sposób skalowanie innowacyjnych ścieżek sekwestracji dwutlenku węgla w sektorze rolnym.
Złagodzić negatywne skutki
„Na początku rozmów trójstronnych Copa i Cogeca będą w dalszym ciągu opowiadać się za ramami zapewniającymi sprawiedliwe oczekiwania w zakresie łagodzenia skutków oparte na dowodach, solidne warunki sprzyjające oraz wystarczające wsparcie finansowe i polityczne dla sektorów lądowych. Zapewnienie tej równowagi jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności, bezpieczeństwa żywnościowego, witalności obszarów wiejskich i wiarygodności drogi UE do neutralności klimatycznej do 2040 r. i później”
- stwierdzają.
Nowy cel klimatyczny
W czwartek Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie wniosku Komisji dotyczącego zmiany prawa klimatycznego UE, ustalającego nowy, pośredni i wiążący cel klimatyczny UE na rok 2040, jakim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych netto (GHG) o 90% w porównaniu z poziomem z 1990 r.




