Wielka inwestycja Volkswagen Poznań we Wrześni. Nowe hale dla elektrycznego Craftera i stabilność zatrudnienia
Co musisz wiedzieć:
- Fabryka we Wrześni powiększy się o dwie nowe hale (montażu i logistyczną) o łącznej powierzchni 60 tys. m².
- Inwestycja jest niezbędna do uruchomienia produkcji nowej generacji w pełni elektrycznego modelu Volkswagen eCrafter.
- Związkowcy z NSZZ „Solidarność” wskazują, że nowe technologie i rozwój kompetencji to zabezpieczenie miejsc pracy na kolejne lata.
- Nowe obiekty będą samowystarczalne energetycznie dzięki panelom fotowoltaicznym i zgodne z surowymi normami środowiskowymi.
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, która odbyła się 24 listopada 2025 roku, jest symbolicznym początkiem nowego rozdziału dla zakładu we Wrześni. Fabryka, która w przyszłym roku będzie świętować swoje 10-lecie, została zbudowana od podstaw w 2016 roku kosztem ponad 4 miliardów złotych. Obecnie jest to jedyne miejsce na świecie, gdzie powstają modele Crafter oraz MAN TGE.
Dzięki tej inwestycji we Wrześni będziemy produkowali najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter. To kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, który wzmocni naszą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych w przyszłości
– podkreślił podczas wydarzenia Stefan Mecha, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz państwowych, w tym wiceminister Tomasz Lewandowski z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Zwrócił on uwagę na zmianę paradygmatu w polskiej gospodarce: od konkurowania tanią siłą roboczą, w stronę wysokich kompetencji i zaawansowanych technologii.
Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce i firma, która zdecydowaną większość komponentów do budowy samochodów pozyskuje w naszym kraju. Jako ministerstwo bardzo cenimy inwestycje, za którymi idą wysoko zaawansowane technologie, które podnoszą konkurencyjność polskiej gospodarki
– mówił Lewandowski.
Znaczenie fabryki dla regionu podkreślił również Artur Mokracki, zastępca burmistrza Wrześni, wskazując na rekordowo niskie bezrobocie i boom na rynku mieszkaniowym, który nastąpił po otwarciu zakładu.
Nowoczesne hale i bezpieczeństwo pracowników
Nowa inwestycja obejmuje budowę dwóch obiektów, których ukończenie planowane jest na połowę 2027 roku. Pierwsza hala, o powierzchni ponad 35 tys. m², będzie miejscem powstawania platformy podwozia eCraftera przy użyciu 150 nowoczesnych robotów. Druga, o powierzchni 24 tys. m², posłuży jako magazyn baterii i centrum logistyczne.
Dla pracowników Volkswagen Poznań kluczowy jest aspekt stabilności zatrudnienia. Jak zaznacza Stefanie Hegels, prezeska spółki, rozbudowa zwiększy konkurencyjność firmy. Wtóruje jej Piotr Olbryś, przewodniczący Organizacji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Poznań, który brał udział w uroczystości.
Produkcja nowej generacji eCraftera oznacza rozwój kompetencji i stabilność zatrudnienia. To jasny sygnał, że przyszłość miejsc pracy w zakładzie jest zabezpieczona
– podkreśla szef zakładowej „S”.
Fabryka przyszłości
Zakład we Wrześni, zajmujący powierzchnię odpowiadającą 300 boiskom piłkarskim, już teraz uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w Europie. Posiada jedną z największych przyzakładowych farm fotowoltaicznych, która w słoneczne dni zapewnia fabryce pełną samowystarczalność energetyczną. Nowe hale również zostaną wyposażone w instalacje solarne na dachach.
Rozbudowa zakładu we Wrześni to kontynuacja naszych standardów zrównoważonego rozwoju. Cały czas będziemy rozbudowywać instalacje solarne, inwestować w kolejne źródła energii czy zieloną logistykę
– zapowiada Marzena Pillich-Grońska, dyrektorka zakładu we Wrześni.
Silna pozycja „Solidarności”
Warto przypomnieć, że Organizacja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Poznań jest największą organizacją związkową w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zrzesza ponad 6000 pracowników, co przekłada się na około 60% uzwiązkowienia w spółce. Związek obejmuje swoim działaniem wszystkie cztery lokalizacje producenta: Poznań Antoninek, Swarzędz-Jasin, Poznań-Wilda oraz fabrykę we Wrześni.




