Zbigniew Kuźmiuk: Dotrzymujemy obietnic - rozpoczęły się prace nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną

Jak poinformowała wczoraj rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z przedsięwzięciem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
 Zbigniew Kuźmiuk: Dotrzymujemy obietnic - rozpoczęły się prace nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną
/ Przekop Wisły, wikipedia CC BY_SA 3.0
Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej, którą przygotowuje przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, a po jej otrzymaniu wystąpi o wydanie pozwolenia wodno- prawnego i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Rozpoczęły się także konsultacje społeczne, zainteresowani mogą zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Olsztynie z dokumentacją inwestycji oraz raportem o oddziaływaniu na środowisko, które potrwają do 3 listopada.

Przypomnijmy, że ta inwestycja ma strategiczny charakter, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie.

Weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa, ponieważ rząd chce uniknąć nadmiernej ingerencji Komisji Europejskiej.

Kanał żeglugowy, który powstanie w wyniku realizacji tej inwestycji, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości, co umożliwi pływanie jednostek morskich o zanurzeniu 4 m, długości do 100m i szerokości do 20 m.

Przyjęcie założenia, że finansowanie tej inwestycji będzie się odbywało tylko ze środków budżetowych okazało się wręcz prorocze, bo właśnie Rosja zwróciła się do Komisji Europejskiej z zastrzeżeniami o charakterze ekologicznym w związku z tym przedsięwzięciem.

Niestety także zarząd województwa pomorskiego negatywnie zaopiniował plany tej inwestycji, choć na szczęście opinia ta nie ma wiążącego charakteru dla inwestora i w związku z tym nie spowolni rozpoczęcia tej inwestycji.

Gdyby w te inwestycję były zaangażowane środki europejskie, mogłoby dojść do jej zablokowania do czasu rozstrzygnięcia czy zastrzeżenia rosyjskie mają uzasadnienie czy też raczej charakter polityczny.

Przypomnijmy także, że w połowie września w Świnoujściu podpisana została umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i liderem konsorcjum firmą Poor S.A. na budowę tunelu pod rzeką Świną, łączącego wyspę Wolin z wyspą Uznam. W skład konsorcjum, który tunel zaprojektuje i wybuduje w ciągu najbliższych 48 miesięcy, wchodzą wspomniana austriacka Porr Bau GmbH, firma turecka Agir Sanayi Insaat we Taahhut oraz Energopol Szczecin S.A.

Jak podkreślił podczas tej uroczystości premier Mateusz Morawiecki, umowa jest podpisywana w dzień symboliczny 17 września, dzień ostatecznego rozdarcia Polski pomiędzy Niemcy i Rosję w 1939 roku, ta inwestycja natomiast scala nasz kraj, łącząc tunelem wyspę Uznam z Wolinem i stałym lądem.

Przypomnijmy także, że w kwietniu 2017 roku została podpisana umowa pomiędzy GDDKiA i prezydentem miasta Świnoujście o wspólnym finansowaniu budowy tunelu pod Świną, łączącego dwie części tego miasta na wyspie Wolin i wyspie Uznam.

Przedsięwzięcie będzie kosztowało 912 mln zł, kwota 775 mln zł będzie pochodziła ze środków europejskich, pozostałą część ma zapewnić miasto, a podwodny tunel o długości 1,8 km i pozostała część trasy o długości blisko 2 km ma być oddany do użytku do końca 2021 roku. Inwestycja oprócz skomunikowania dwóch części miasta i rozwoju turystyki w tym regionie ma charakter strategiczny, łączy, bowiem wyspę Uznam ze stałym lądem i daje wyraźny sygnał naszym sąsiadom Niemcom, że Polska „wraca nad morze” (do tej pory przy złych warunkach pogodowych w sytuacji, kiedy na Świnie nie kursowały promy z wyspy Uznam na stały ląd, można było dostać się tylko przez Niemcy).

Te dwie strategiczne inwestycje, o których mówiono przez dziesięciolecia, właśnie teraz już w trzecim roku rządów Prawa i Sprawiedliwości, zaczynają być realizowane, w ten sposób potwierdzamy, że dotrzymujemy obietnic.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego

W poniedziałek na stronie internetowej Sądu Najwyższego pojawiło oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego.

Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami Wiadomości
Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami

Ruch pociągów dużej prędkości TGV w południowo-wschodniej Francji jest poważnie zakłócony od poniedziałku rano wskutek „aktu wandalizmu” na odcinku pomiędzy Lyonem a Awinionem - poinformowały francuskie koleje SNCF. Według przewoźnika przywrócenie normalnego ruchu nastąpi we wtorek rano.

Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie z ostatniej chwili
Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie

Ochrona IKEA w Krakowie zatrzymała mężczyznę za linią kas z nieopłaconymi towarami. Zatrzymanym okazał się Konrad Berkowicz, poseł Konfederacji. Polityk przyznał, że zrobił to przez nieuwagę.

Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem Wiadomości
Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem

Legendarny duet agentów NCIS powraca po ponad dekadzie. Serial „NCIS: Tony & Ziva” jest już dostępny w SkyShowtime.

Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja z ostatniej chwili
Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja

Poseł Konfederacji Konrad Berkowicz został w poniedziałek zatrzymany w sklepie IKEA w Krakowie – poinformowała w poniedziałek stacja RMF FM. Jak twierdzi rozgłośnia, "polityk miał nie zapłacić za towary, które chciał wynieść z marketu". Interweniowała policja.

Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka Wiadomości
Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka

Dramatyczne zdarzenie miało miejsce w sobotę, 25 października, w jednej z lubelskich sal zabaw. Podczas urodzin kolegi 11-letnia dziewczynka, Anastazja, zeskoczyła z dużej wysokości, oczekując, że wyląduje na dmuchanej poduszce. Niestety poduszka była niewłaściwie przygotowana, a dziewczynka uderzyła plecami w twarde podłoże. Natychmiast przewieziono ją do szpitala z poważnymi złamaniami kręgosłupa, stłuczeniem płuc i problemami z oddychaniem.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

Termin płatności składek KRUS za IV kwartał 2025 r. upływa 31 października 2025 r. Rolnicy powinni uregulować należności za siebie, małżonka i domowników, aby uniknąć odsetek i utraty ciągłości ubezpieczenia.

Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku tylko u nas
Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku

Według najnowszego sondażu OGB partia Polska 2050 Szymona Hołowni (to jej pełna, oficjalna nazwa) może liczyć na zaledwie 1.61% poparcia. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował już przed miesiącem, że nie będzie ubiegał się ponownie o stanowisko przewodniczącego partii, która sam założył w roku 2020 i w 2023 wprowadził do Sejmu.

Burza w Tańcu z gwiazdami. Finałowy odcinek zakończony skandalem Wiadomości
Burza w "Tańcu z gwiazdami". Finałowy odcinek zakończony skandalem

Finałowy odcinek programu "Taniec z gwiazdami" wywołał nieoczekiwany chaos. Para, która odpadła w finale, zrezygnowała nie tylko z pożegnania się ze studiem, ale też odwołała zaplanowane nagrania w innym programie stacji.

Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego z ostatniej chwili
Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego

Wirtualna Polska ujawniła w poniedziałek, że w 2023 r. KOWR sprzedał 160 ha ziemi firmie Dawtona, mimo wcześniejszych zastrzeżeń dotyczących terenu, przez który ma przebiegać linia kolei dużych prędkości do CPK. – Gdzie były służby specjalne za naszych rządów i za rządów PO? – pyta były premier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

Zbigniew Kuźmiuk: Dotrzymujemy obietnic - rozpoczęły się prace nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną

Jak poinformowała wczoraj rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z przedsięwzięciem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
 Zbigniew Kuźmiuk: Dotrzymujemy obietnic - rozpoczęły się prace nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną
/ Przekop Wisły, wikipedia CC BY_SA 3.0
Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej, którą przygotowuje przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, a po jej otrzymaniu wystąpi o wydanie pozwolenia wodno- prawnego i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Rozpoczęły się także konsultacje społeczne, zainteresowani mogą zapoznać się w siedzibie RDOŚ w Olsztynie z dokumentacją inwestycji oraz raportem o oddziaływaniu na środowisko, które potrwają do 3 listopada.

Przypomnijmy, że ta inwestycja ma strategiczny charakter, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie.

Weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa, ponieważ rząd chce uniknąć nadmiernej ingerencji Komisji Europejskiej.

Kanał żeglugowy, który powstanie w wyniku realizacji tej inwestycji, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości, co umożliwi pływanie jednostek morskich o zanurzeniu 4 m, długości do 100m i szerokości do 20 m.

Przyjęcie założenia, że finansowanie tej inwestycji będzie się odbywało tylko ze środków budżetowych okazało się wręcz prorocze, bo właśnie Rosja zwróciła się do Komisji Europejskiej z zastrzeżeniami o charakterze ekologicznym w związku z tym przedsięwzięciem.

Niestety także zarząd województwa pomorskiego negatywnie zaopiniował plany tej inwestycji, choć na szczęście opinia ta nie ma wiążącego charakteru dla inwestora i w związku z tym nie spowolni rozpoczęcia tej inwestycji.

Gdyby w te inwestycję były zaangażowane środki europejskie, mogłoby dojść do jej zablokowania do czasu rozstrzygnięcia czy zastrzeżenia rosyjskie mają uzasadnienie czy też raczej charakter polityczny.

Przypomnijmy także, że w połowie września w Świnoujściu podpisana została umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i liderem konsorcjum firmą Poor S.A. na budowę tunelu pod rzeką Świną, łączącego wyspę Wolin z wyspą Uznam. W skład konsorcjum, który tunel zaprojektuje i wybuduje w ciągu najbliższych 48 miesięcy, wchodzą wspomniana austriacka Porr Bau GmbH, firma turecka Agir Sanayi Insaat we Taahhut oraz Energopol Szczecin S.A.

Jak podkreślił podczas tej uroczystości premier Mateusz Morawiecki, umowa jest podpisywana w dzień symboliczny 17 września, dzień ostatecznego rozdarcia Polski pomiędzy Niemcy i Rosję w 1939 roku, ta inwestycja natomiast scala nasz kraj, łącząc tunelem wyspę Uznam z Wolinem i stałym lądem.

Przypomnijmy także, że w kwietniu 2017 roku została podpisana umowa pomiędzy GDDKiA i prezydentem miasta Świnoujście o wspólnym finansowaniu budowy tunelu pod Świną, łączącego dwie części tego miasta na wyspie Wolin i wyspie Uznam.

Przedsięwzięcie będzie kosztowało 912 mln zł, kwota 775 mln zł będzie pochodziła ze środków europejskich, pozostałą część ma zapewnić miasto, a podwodny tunel o długości 1,8 km i pozostała część trasy o długości blisko 2 km ma być oddany do użytku do końca 2021 roku. Inwestycja oprócz skomunikowania dwóch części miasta i rozwoju turystyki w tym regionie ma charakter strategiczny, łączy, bowiem wyspę Uznam ze stałym lądem i daje wyraźny sygnał naszym sąsiadom Niemcom, że Polska „wraca nad morze” (do tej pory przy złych warunkach pogodowych w sytuacji, kiedy na Świnie nie kursowały promy z wyspy Uznam na stały ląd, można było dostać się tylko przez Niemcy).

Te dwie strategiczne inwestycje, o których mówiono przez dziesięciolecia, właśnie teraz już w trzecim roku rządów Prawa i Sprawiedliwości, zaczynają być realizowane, w ten sposób potwierdzamy, że dotrzymujemy obietnic.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe