[Felieton "TS"] Paweł Janowski: Przekop Mierzei. Brawo!

Krok po kroku, miliard po miliardzie i Polska staje się coraz bardziej niezależna, coraz silniejsza. Wojewoda pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności i dotyczy części znajdującej się w województwie pomorskim. Rozpoczęło się. To jest inwestycja strategiczna, która przyniesie korzyści gospodarcze, polityczne i społeczne.
 [Felieton "TS"] Paweł Janowski: Przekop Mierzei. Brawo!
/ Mierzeja Wiślana, screen YT
Zgodnie z art. 10 ustawy decyzja została doręczona wnioskodawcy, natomiast w stosunku do pozostałych stron zawiadomienia i obwieszczenia o wydaniu decyzji zostały wysłane i wywieszone w poniedziałek 18 lutego 2019 r. Decyzja jest zgodna z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i posiada wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia i opinie – wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego. To jest ważny dzień dla Pomorza i dla Polski.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował oficjalnie, że kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej powstanie w miejscowości Nowy Świat. A skoro tak się dzieje, to agentura postanowiła uruchomić różnej maści ekologistów. Niemcy zaczęli liczyć nasze sosny i świerki, Rosjanie pochylają się z troską nad losem brzóz, buków i krzaków wszelkich odcieni. Miłość do piachu, drzew i robaczków na ustach parawanowej opozycji będzie gościła przez cały czas pracy nad inwestycją. I jeszcze długo potem.

Tymczasem przekop umożliwi Polsce w sposób suwerenny gospodarowanie portem w Elblągu, który od dziesięcioleci jest blokowany przez Rosjan. Nie po to Stalin przejął władzę nad wpływem do Zalewu Wiślanego, aby go Polakom oddali jego polityczni potomkowie. Agenci nie śpią. Dzięki tej inwestycji wszystkie porty położone nad Zalewem Wiślanym odzyskają swoją wagę i znaczenie. Mieszkańcy zyskają gospodarczo i finansowo. I to nie jest w smak Niemcom i Rosjanom. Ta decyzja ma wielką wagę i jest przejawem odwagi politycznej i dalekowzroczności strategicznej. Umożliwienie swobodnej żeglugi w tym regionie w sposób oczywisty spowoduje rozwój gospodarczy całej północno-wschodniej Polski, jednego z najuboższych regionów. Rozwój gospodarczy będzie stymulował poprawę warunków życia dla mieszkańców. 

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości oraz 5 metrów głębokości i umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Plan budowy kanału żeglugowego powstał już w 2006 r. za rządów PiS-u. Powodem było m.in. wstrzymanie przez Rosję w latach 2004-09 żeglugi przez Cieśninę Pilawską, co uniemożliwiało rozwój portu w Elblągu. Z inwestycji wycofał się rząd PO-PSL. Czy kogoś to dziwiło? Berlin tupnął, Moskwa mruknęła i politycy z upadłego rządu schowali się pod miotłę. Na szczęście do planów powrócił po wygranych wyborach rząd Zjednoczonej Prawicy. 

Na nic szlochy niemieckich ekologistów. Na nic szlochy autorytetów do wynajęcia. Będą bajkować o katastrofie ekologicznej, o bezsensowności gospodarczej i finansowej. Za tą im płacą. Tak było z karuzelami vatowskimi. Będą straszyć i rozdzierać szaty. Ale to na nic. Jest coraz lepiej. Wszystko dzieje się z poszanowaniem prawa i interesu Polski. Najwyższy czas. Jak zapowiedział resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przecinający Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł i będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Brawo. Tak trzymać. Żeby jednak to dokończyć, patrioci muszą wygrać wszystkie wybory w 2019 i 2020 r. Oby tak się stało. Dla naszej ojczyzny i dla przyszłych pokoleń.

Paweł Janowski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (09/2019) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:

 

POLECANE
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:
Koronawirus
Vademecum Pracownika
Emerytury
Stażowe