Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?

Fabryka elektrycznych autobusów, czołg IV generacji, innowacyjne projekty energetyczne, dobrze skomunikowana metropolia, szybka kolej i nowe miejsca pracy. To tylko część projektów zawartych w „Porozumieniu na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Opracowany na Śląsku program zostanie zarekomendowany rządowi 14 września.
 Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?
/ Pixabay.com/CC0
Jak podkreśla Dominik Kolorz, przewodniczący Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach i szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności, program powstał na Śląsku. To oddolna inicjatywa. Dokument nie został opracowany przez władze centralne dla bieżących potrzeb politycznych i nie został przywieziony w teczce z Warszawy. Został stworzony własnymi siłami przez wszystkich partnerów z WRDS w Katowicach. – Pracowaliśmy nad tym programem wspólnie, ponad podziałami. I marszałek województwa, który jest z PO, i wojewoda który reprezentuje rząd PiS, i związki zawodowe, i pracodawcy, również przedstawiciele rzemiosła – mówi Dominik Kolorz. Każdy z partnerów wydelegował swojego reprezentanta do opracowania wszechstronnego programu rozwoju regionu, który początkowo miał być nazwany „Kontraktem dla Województwa Śląskiego”, a teraz nosi nazwę „Porozumienie na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Dokument  będzie przyjmowany w formie rekomendacji WRDS kierowanej do rządu podczas plenarnych obrad rady 14 września i ma się stać integralną częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, nazywanej potocznie planem Morawieckiego.
 
Dobrze skomunikowana metropolia
Dokument jest podzielony na trzy zasadnicze obszary: rewitalizacja, reindustrializacja, czyli odbudowa i unowocześnienie przemysłu oraz metropolizacja. Pod tymi określaniami kryją się konkretne rozwiązania. W niektórych elementach korzysta on już z propozycji, które pojawiały się we wcześniejszych projektach programów dla regionu i innych dokumentach, ale są one zmodyfikowane. – Przykładem jest chociażby szybka kolej Katowice-Pyrzowice, gdzie okazało się, że wcześniejszy projekt nie miał szans powodzenia bo zakładano, że szybka kolej poruszałyby się z prędkością 200 km/h, co w w praktyce na naszym trudnym terenie nie miałoby szans powodzenia w ciągu paru najbliższych dekad. Dlatego nasz projekt zakłada, że szybki pociąg Katowice-Pyrzowice, będzie jeździł z prędkością 120 km/h i ta linia zostanie zrobiona – mówi Dominik Kolorz.
 
Dodaje, że dokument zawiera wiele projektów infrastrukturalnych związanych z modernizacją już istniejących i budową nowych dróg. Chodzi m.in. o budowę równoległej nitki północnej do autostrady A4, bo już od dłuższego czasu wyraźnie widać, że przepustowość A4 nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu i to już w praktyce nie jest autostrada. – Generalnie we wszystkich tych projektach chodzi o to, żeby infrastrukturalnie połączyć nasz region w jedną całość. Również jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową, żeby było tak jak powinno w każdej normalnej metropolii, a taką przecież jest woj. śląskie. Żeby można było bez kłopotów dojechać np. z Wisły do Katowic, z Katowic do Rybnika czy z Rybnika do Częstochowy, ale szczegóły będziemy przedstawiać już po 14 września – dodaje przewodniczący.
 
Tanie i wygodne ogrzewanie
Jedną z rekomendacji ujętych w dokumencie jest też budowa elektrowni szczytowo-pompowej, niewykluczone że na terenie dawnej kopalni Dębieńsko. Jest też duży segment projektów związanych z kogeneracją energetyki i ciepła. – Do tej pory był to obszar bardzo zaniedbany. Elektrownie produkują dużo ciepła, które kolokwialnie mówiąc jest wpuszczane w powietrze. Mamy propozycję zmian w funkcjonowaniu elektrowni w tym zakresie. Wiąże się to też z ograniczeniem tzw. niskiej emisji. Jednym z ważnych elementów tej propozycji jest idea, aby mieszkańcy naszego regionu mogli wreszcie tanio podłączyć się do sieci ciepłowniczej. Zamiast „hajcować” w kotle centralnego ogrzewania, mieć ciepło z sieci za porównywalne pieniądze – podkreśla przewodniczący. (...)
 
Rewitalizacja, czyli miejsca pracy
Opracowany w ramach prac WRDS dokument proponuje zupełnie inne podejście niż dotychczas do kwestii tzw. rewitalizacji terenów poprzemysłowych. – Do tej pory rewitalizację kojarzono z sadzeniem drzewek, tworzeniem parków i tzw. terenów rekreacyjnych na obszarach poprzemysłowych. W naszej koncepcji, która jest ściśle związana z ideą reindustrializacji i budowy nowoczesnego przemysłu w regionie, tereny przeznaczone do rewitalizacji mają być pod nadzorem tzw. operatora rewitalizacyjnego, który na bazie zachęt podatkowych gruntowych ma tworzyć tam miejsca pracy i to nie w firmach usługowych, ale w firmach przede wszystkim produkcyjnych – podkreśla Dominik Kolorz.
 
Grzegorz Podżorny

Cały artykuł na:
www.solidarnosckatowice.pl

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:

 

POLECANE
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:
Koronawirus
Vademecum Pracownika
Emerytury
Stażowe