Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Waldemar Krysiak: Rozpad polskiego środowiska LGBT? Wiadomości
Waldemar Krysiak: Rozpad polskiego środowiska LGBT?

Zaczęło się od homoseksualnego podrywu, a skończyło się na zarzutach defraudacji ponad 100 tys. złotych przez działaczy LGBT. Na naszych oczach dochodzi do rozpadu w polskim środowisku tęczy.

Przełomowe badania: Polak wpadł na trop życia na Wenus? Wiadomości
Przełomowe badania: Polak wpadł na trop życia na Wenus?

Polak przeprowadził jedne z najbardziej przełomowych w historii podboju wszechświata badania nad poszukiwaniem życia! W chmurach Wenus dr Janusz Pętkowski wraz z zespołem MIT odkrył fosfinę.

Jarosław Kaczyński: PiS wystawi na wybory do PE listy śmierci z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński: PiS wystawi na wybory do PE listy śmierci

– Te listy, które układamy do Europarlamentu, będą listami śmierci. Wszystko co mocne będzie tam włożone – powiedział w rozmowie z Anitą Gargas prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Kierwiński: Będzie nowa wersja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w Polsce z ostatniej chwili
Kierwiński: Będzie nowa wersja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w Polsce

Minister spraw wewnętrznych Marcin Kierwiński poinformował w czwartek, że za kilka dni przedłożona zostanie nowa wersja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, którzy przebywają na terenie Polski.

Józefaciuk porównał religię do męskiego przyrodzenia. Nawet Czarzasty nie wytrzymał z ostatniej chwili
Józefaciuk porównał religię do męskiego przyrodzenia. Nawet Czarzasty nie wytrzymał

- Religia jest jak pewien męski organ. Jest całkiem w porządku, gdy ktoś go ma i jest z niego dumny. Ale jeśli ktoś wyciąga go na zewnątrz i macha nim przed nosem, to już mamy pewien problem  - powiedział poseł Marcin Józefaciuk z sejmowej mównicy.

Książę Harry zostanie deportowany? Polityczna burza wokół monarchy narasta z ostatniej chwili
Książę Harry zostanie deportowany? Polityczna burza wokół monarchy narasta

Administracja prezydenta Joe Bidena odrzuciła wezwanie do ujawnienia dokumentów wizowych księcia Harry'ego.

Rozważałem odebranie sobie życia - szokujące wyznanie byłego reprezentanta Anglii z ostatniej chwili
"Rozważałem odebranie sobie życia" - szokujące wyznanie byłego reprezentanta Anglii

Były reprezentant Anglii Stephen Warnock przyznał, że rozważał popełnienie samobójstwa po tym, jak skorzystał on ze złych porad finansowych.

WP: Kurski i Obajtek z jedynkami w ważnych regionach. Jest decyzja PiS z ostatniej chwili
WP: Kurski i Obajtek z "jedynkami" w ważnych regionach. Jest decyzja PiS

Komitet Polityczny PiS w czwartek po południu zatwierdził start Jacka Kurskiego i Daniela Obajtka w wyborach do Parlamentu Europejskiego – twierdzi serwis Wirtualna Polska.

Ukraiński minister rolnictwa podejrzany o korupcję: zapadła decyzja w sprawie jego przyszłości z ostatniej chwili
Ukraiński minister rolnictwa podejrzany o korupcję: zapadła decyzja w sprawie jego przyszłości

Podejrzany w sprawie korupcyjnej ukraiński minister polityki rolnej i żywności Mykoła Solski podał się do dymisji – poinformował w czwartek przewodniczący Rady Najwyższej (parlamentu) Ukrainy Rusłan Stefanczuk.

Tusk ma problem? PE poparł listę projektów, na której znajduje się CPK z ostatniej chwili
Tusk ma problem? PE poparł listę projektów, na której znajduje się CPK

PE w głosowaniu w Strasburgu poparł zaktualizowaną listę strategicznych projektów infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. Znalazł się na niej Centralny Port Komunikacyjny. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE.

REKLAMA

Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe