Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Europoseł PiS mówi o sporym błędzie kierownictwa partii z ostatniej chwili
Europoseł PiS mówi o "sporym błędzie" kierownictwa partii

– Specyfika pracy w nim wymaga też jednak odpowiednich kompetencji i innych zachowań, niż te, które są wystarczające w polityce krajowej – twierdzi europoseł PiS prof. Zdzisław Krasnodębski.

Ekspert: niemiecka stacja opublikowała nieprawdę z ostatniej chwili
Ekspert: niemiecka stacja opublikowała nieprawdę

- Publiczna stacja telewizyjno-radiowa NDR uległa manipulacji i niestety opublikowała nieprawdę. Inicjatywa niemiecka i gmina Heringsdorf nie zaskarżyły projektu portu kontenerowego w Świnoujściu przed sądem - napisała Aleksandra Fedorska w mediach społecznościowych.

Rząd Tuska chce wysłać polskich żołnierzy na Ukrainę? Co miał na myśli Sikorski? z ostatniej chwili
Rząd Tuska chce wysłać polskich żołnierzy na Ukrainę? Co miał na myśli Sikorski?

Szef MSZ Radosław Sikorski w rozmowie z BBC World nie wykluczył, że polscy żołnierze mogą w przyszłości zostać wysłani na Ukrainę. - - Nie będziemy odsłaniać naszych kart. Pozwólmy prezydentowi Putinowi zastanawiać się, co zrobimy - stwierdził.

Tusk skomentował skandal z Kierwińskim polityka
Tusk skomentował skandal z Kierwińskim

"Boska Iga 2:1 (Królowa na długo), moja Lechia 3:0 (prawie ekstraklasa), no i Marcin Kierwinski 0,0. Magiczny wieczór" - napisał premier Donald Tusk w mediach społecznościowych, stając w obronie ministra spraw wewnętrznych i administracji Marcina Kierwińskiego, który dziwnie zachowywał się podczas uroczystości z okazji Dnia Strażaka i zdaniem niektórych komentatorów mógł być pod wpływem alkoholu.

Izrael: Według nieoficjalnych informacji ochroniarz greckiego konsula został aresztowany w świątyni gorące
Izrael: Według nieoficjalnych informacji ochroniarz greckiego konsula został aresztowany w świątyni

Izraelska policja aresztowała ochroniarza greckiego konsula w Jerozolimie Wschodniej w kościele Grobu Świętego w Jerozolimie.

Koniec wakacji all inclusive jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany z ostatniej chwili
Koniec wakacji all inclusive jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany

Nieograniczone jedzenie i napoje podczas wakacji all inclusive może odejść do przeszłości. Pierwsze zmiany w sposobie działania oferty wprowadzają popularne destynacje hotelowe w Hiszpanii.

Jacek Protasiewicz: Marcin Kierwiński wczoraj był napruty jak Messerschmitt polityka
Jacek Protasiewicz: "Marcin Kierwiński wczoraj był napruty jak Messerschmitt"

- Marcin Kierwiński wczoraj był napruty jak Messerschmitt. Gadanie o problemach technicznych, to ściema dla maluczkich, jak niegdyś o słynnym dziadku - napisał były polityk PSL-u Jacek Protasiewicz w mediach społecznościowych.

Mocna wymiana ognia. W ciągu doby doszło do 95 starć Ukrainy z Rosją z ostatniej chwili
Mocna wymiana ognia. W ciągu doby doszło do 95 starć Ukrainy z Rosją

Wojska Ukrainy przeprowadziły 95 starć bojowych w walkach z okupacyjną armią Rosji w ciągu ostatniej doby oraz zniszczyły 23 drony, którymi atakowane były obiekty infrastruktury cywilnej – poinformował w niedzielę rano Sztab Generalny w Kijowie.

Kierwiński pod wpływem alkoholu? Teraz polityk Platformy grozi Wiadomości
Kierwiński pod wpływem alkoholu? Teraz polityk Platformy grozi

- Nie mam pojęcia, czemu mój głos został tak zniekształcony. Albo to pogłos, albo kwestie techniczne - przekonuje Marcin Kierwiński w rozmowie z Onetem, tłumacząc to, że podczas wystąpienia na uroczystościach z okazji Dnia Strażaka zdaniem internautów brzmiał, jakby był pod wpływem alkoholu. Teraz minister grozi krytykom.

Czy Luna ma jakiekolwiek szanse na Eurowizji? Poznaj typy buckmacherów z ostatniej chwili
Czy Luna ma jakiekolwiek szanse na Eurowizji? Poznaj typy buckmacherów

Ranking przygotowany na podstawie średnich kursów buckmacherów nie pozostawia złudzeń. Luna praktycznie nie ma żadnych szans na osiągnięcie dobrego wyniku na tegorocznej Eurowizji.

REKLAMA

Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe