Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 

 

POLECANE
Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych z ostatniej chwili
Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych

„Po wczorajszym głosowaniu plenarnym Parlamentu Europejskiego i ogólnym podejściu Rady przyjętym 6 listopada trzy instytucje rozpoczną teraz negocjacje trójstronne” - poinformowały Copa i Cogeca w specjalnie wydanym oświadczeniu.

Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy! pilne
Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy!

Po raz kolejny Fundacja Kwartalnika „Wyklęci” organizuje konferencję „Życie i myśl Feliksa Konecznego” poświęconą wybitnemu polskiemu historykowi i historiozofowi. Tegoroczna edycja odbędzie się 15 listopada w auli Muzeum Armii Krajowej w Krakowie.

Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka

Generał Herbert Norman Schwarzkopf Jr., dowódca wojsk koalicji antysaddamowskiej z czasów I wojny w Zatoce Perskiej napisał kiedyś, że w tym samym dniu, w którym oficer otrzymuje pierwszą generalską gwiazdkę natychmiast skokowo wyostrza mu się poczucie humoru, albowiem wszyscy jego podwładni zaczynają bardzo głośno śmiać się z opowiadanych przez niego dowcipów, nawet tych najbardziej idiotycznych, a uwaga z jaką go słuchają jest wręcz wzorcowa.

Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat z ostatniej chwili
Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat

Główny Inspektorat Sanitarny wydał w piątek ostrzeżenie przed partią boczku rolowanego w plastrach, w której stwierdzono obecność bakterii Listeria monocytogenes. Spożycie żywności zanieczyszczonej bakterią może prowadzić do choroby zwanej listeriozą – dodał.

Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji pilne
Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji

Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji, nie będę podpisywał nadregulacji dotyczących kwestii klimatycznych - mówił w piątek prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania podsumowującego 100 dni jego prezydentury. Podkreślił też, że stara się reaktywować Grupę Wyszehradzką.

Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'” z ostatniej chwili
Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'”

Jeżeli dojdzie do pęknięcia bańki inwestycyjnej wokół sektora AI, będzie to najbardziej przewidywana finansowa implozja w historii, ale mało kto myśli o jej konsekwencjach. Jeśli nawet nie przyniesie głębokiej recesji, to osłabi gospodarczą hegemonię USA - prognozuje „Economist”.

Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+ z ostatniej chwili
Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+

Firma Apple potwierdziła w tym tygodniu, że na prośbę władz w Pekinie usunęła ze swojego sklepu z aplikacjami w Chinach dwie popularne aplikacje randkowe LGBT+. Decyzja ta wpisuje się w politykę tego kraju wobec amatorów nieheteronormatywności.

Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu tylko u nas
Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu

- Projekt ustawy przewiduje, że decyzje o usunięciu nielegalnych treści w internecie mogą być wydawane przez organy administracji publicznej – przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w rozmowie z Mateuszem Kosińskim.

Prezydent po 100 dniach: Po pierwsze Polska. Tłumy na wiecu z ostatniej chwili
Prezydent po 100 dniach: "Po pierwsze Polska". Tłumy na wiecu

W czasie spotkania z mieszkańcami Mińska Mazowieckiego Karol Nawrocki podkreślił, że całe pierwsze 100 dni jego urzędowania było konsekwentną realizacją zobowiązania: „po pierwsze Polska, po pierwsze Polacy”.

Przemysław Czarnek do protestujących rolników: Przypomnijcie koalicji 13 grudnia ich niespełnione obietnice wyborcze wideo
Przemysław Czarnek do protestujących rolników: Przypomnijcie koalicji 13 grudnia ich niespełnione obietnice wyborcze

„Protestujący powinni przypomnieć dziś rządzącym, z PSL-u w szczególności, panu Krajewskiemu i całej koalicji 13 grudnia, jakie były obietnice wyborcze, które nie są do tej pory spełnione” - powiedział prof. Przemysław Czarnek komentując w mediach społecznościowych rolnicze protesty.

REKLAMA

Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe