REKLAMA

Reforma, czyli co? Opisujemy, kiedy i jak uczniowie zaczną edukację w nowym liceum lub szkole branżowej

– Każdy rok, w którym polskiej szkoły nie naprawiamy, w której nie poprawiamy tego nie najlepiej funkcjonującego systemu, jest rokiem ze stratą dla tych dzieci i dla tej młodzieży, która przez szkołę przechodzi – mówił prezydent Andrzej Duda po podpisaniu ustawy o reformie oświaty.
 Reforma, czyli co? Opisujemy, kiedy i jak uczniowie zaczną edukację w nowym liceum lub szkole branżowej
/ Pixabay.com/CC0
Pierwszego września 2017 roku rozpocznie edukację szkolną pierwszy rocznik, który w całości zostanie objęty zreformowanym systemem edukacji. Uczniowie kończący zaś klasę szóstą szkoły podstawowej przejdą, zamiast do gimnazjum, do klasy VII tej samej szkoły. Po wejściu w życie reformy nauka w szkole podstawowej będzie trwała 8 lat. Nastąpi stopniowe wygaszanie gimnazjów. W roku szkolnym 2018/19 gimnazja opuści ostatni rocznik. Uczniowie, którzy nie uzyskają promocji do liceum, będą kontynuowali naukę w odpowiedniej klasie szkoły podstawowej. Pierwsza rekrutacja do klasy pierwszej czteroletniego liceum zostanie przeprowadzona w roku szkolnym 2019/2020. Jednocześnie nastąpi stopniowe wygaszanie trzyletniego liceum. Ostatni absolwenci opuszczą je w 2022 r.
Dotychczasowe 4-letnie technikum zostanie w 2019 przekształcone w pięcioletnie technikum. Rozpocznie się wówczas rekrutacja dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej.

Branżowe szkoły zawodowe I i II stopnia
Od września 2017 r dotychczasowa trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa stanie się trzyletnią branżową szkołą I stopnia. Pierwsi absolwenci ukończą takie szkoły w 2020 roku. Powstaną też branżowe szkoły II stopnia (we wrześniu 2020 r.). Po ich ukończeniu można będzie zdawać maturę zawodową, która uprawni do pójścia na wyższe studia zawodowe. Ich ukończenie da tytuł naukowy licencjata. Jeśli student będzie chciał się kształcić dalej, będzie musiał niejako cofnąć się i zdać maturę taką, jaką będą zdawali licealiści i uczniowie techników.
Niesamorządowe szkoły publiczne, a więc szkoły, które są prowadzone przez fundacje lub stowarzyszenia, muszą dostosować się do reformy. W przeciwnym razie ulegną likwidacji.

Andrzej Berezowski, współpraca Maria Berezowska-Mazur

Cały artykuł w najnowszym numerze "TS" (03/2016) dostępny także w wersji cyfrowej tutaj

Ankieta
Czy Polska powinna budować mur na granicy?

 

POLECANE
Wydarzenia

Związek

Ankieta
Czy Polska powinna budować mur na granicy?
Tygodnik

Opinie

Popkultura