Interesujący głos w sprawie przekopu Mierzei; Generał o PO: "Czy to nie pachnie hipokryzją"?

Na łamach elbląskiego portalu internetowego Portel.pl ciekawy głos w sprawie zabrał gen. dyw. w st. spocz.  Piotr Makarewicz, były dowódca 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej i garnizonu Elbląg.
 Interesujący głos w sprawie przekopu Mierzei; Generał o PO: "Czy to nie pachnie hipokryzją"?
/ YT, print screen/NDI
Emerytowany generał swój felieton zaznaczył od podkreślenia tego, że daleko mu do bycia sympatykiem obecnego rządu:

Muszę to jednak uczynić, gdyż problem zbudowania drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanym z pominięciem Cieśniny Piławskiej został do tego stopnia upolityczniony, że bez takich deklaracji trudno wypowiadać się na ten temat unikając automatycznego zaszufladkowania do tego lub innego obozu politycznego


Generał wyjaśnia kiedy zainteresował się możliwością przekopu Mierzei:

Kiedy w 1994 roku obejmowałem dowodzenie 16. Pomorską Dywizją Zmechanizowaną i garnizonem Elbląg, niemalże w pierwszych dniach poznałem ludzi, którzy byli związani z gospodarką morską w tym regionie, pragnęli rozwoju portu w Elblągu oraz portów na całym akwenie Zalewu Wiślanego. Miałem okazję wkrótce zapoznać się z drogą wodną łączącą Elbląg z portami w Tolkmicku, Fromborku czy w Krynicy Morskiej. Od tego momentu nie mam wątpliwości, że wykonanie przejścia przez mierzeję, które uniezależni polską część Zalewu Wiślanego od Cieśniny Piławskiej położonej na terenie Federacji Rosyjskiej jest niezbędne i potrzebne.


W felietonie przypomniano również, że w przeszłości Platforma Obywatelska dążyła do przekopu:

Pan Trzaskowski, chyba za cenę poparcia przez Zielonych, obiecuje wstrzymanie budowy po wygraniu wyborów. Po pierwsze, nie jest to chyba kompetencja prezydenta ingerowanie w stan realizacji poszczególnych inwestycji. Po drugie, wstrzymanie tej inwestycji za kilka lub kilkanaście miesięcy narazi nas, czyli podatników, na kolosalne sumy odszkodowań dla wykonawców. W końcu, po trzecie, widzę gwałtowną zmianę kursu w polityce Platformy Obywatelskiej. Pragnę przypomnieć, że już w 2006 roku ówczesna senator Platformy Obywatelskiej pani Elżbieta Gelert zbierała podpisy pod petycją do władz o pilne rozpoczęcie realizacji przekopu przez mierzeję. Sam taką listę podpisałem, mając nadzieję, że jest to poważne dążenie Platformy do zrealizowania tej inwestycji. (...) Tak się jednak nie stało i teraz gdy od kilku miesięcy trwa budowa kandydat z ramienia tej samej Platformy Obywatelskiej do urzędu prezydenta obiecuje… budowę wstrzymać (sic!). Czy to nie pachnie hipokryzją?


Piotr Makarewicz podkreśla również ekonomiczny aspekt inwestycji:

Pamiętajmy również, że województwo warmińsko-mazurskie, w tym i rejon Elbląga to jeden z najbiedniejszych regionów nie tylko w Polsce, ale również w całej Unii Europejskiej. W Elblągu sukcesywnie likwidowano wielki przemysł, który zatrudniał kilkanaście tysięcy osób. Zakłady Zamech wielokrotnie zmieniały właściciela, a to ABB, a to Alstom, a to General Electric, za każdym razem rezygnując z setek zatrudnionych. Dlatego wszystkim przeciwnikom oraz krytykom przekopu mierzei i aktywizacji tego regionu stawiam proste pytanie: jeżeli nie przekop, jeżeli nie modernizacja drogi wodnej do portu Elbląg, to co mają do zaproponowania mieszkańcom tej ziemi, aby mogli doganiać tych bogatszych?

Cały felieton do przeczytania tutaj. 

Źródło: portel.pl


 

POLECANE
Błaszczak: Działania rządu przypominają PRL; symboliczne, że marszałkiem Sejmu i szefem kancelarii są komuniści polityka
Błaszczak: Działania rządu przypominają PRL; symboliczne, że marszałkiem Sejmu i szefem kancelarii są komuniści

Działania rządu przypominają lata PRL-u; jest bardzo symboliczne, że marszałkiem Sejmu i szefem Kancelarii Sejmu zostali komuniści - ocenił w środę szef klubu PiS Mariusz Błaszczak.

Rząd Francji odrzuca obecną umowę z Mercosurem. „Jest dla nas nie do zaakceptowania” z ostatniej chwili
Rząd Francji odrzuca obecną umowę z Mercosurem. „Jest dla nas nie do zaakceptowania”

Rzeczniczka rządu Francji Maud Bregeon poinformowała w środę, że umowa o wolnym handlu między Unią Europejską i blokiem Mercosur w obecnym kształcie jest dla Paryża nie do zaakceptowania. Komentując zgodę na mechanizmy zabezpieczające, powiedziała, że są one postępem, ale potrzebna jest dalsza praca.

Zdemontowano tablice na polskim cmentarzu w Katyniu z ostatniej chwili
Zdemontowano tablice na polskim cmentarzu w Katyniu

Dyrekcja Kompleksu Pomnika Katyńskiego usunęła z cmentarza w Katyniu płaskorzeźby Orderu Virtuti Militari oraz Krzyża Kampanii Wrześniowej – poinformowała na swojej stronie internetowej administracja memoriału Kompleksu Pomnika Katyńskiego, znajdującego się w obwodzie smoleńskim w europejskiej części Rosji.

Komisja Europejska postuluje stworzenie „Wojskowej strefy Schengen” pilne
Komisja Europejska postuluje stworzenie „Wojskowej strefy Schengen”

„Aby ułatwić żołnierzom, sprzętowi i zasobom wojskowym szybkie i płynne przemieszczanie się po Europie, Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel zwiększają gotowość obronną, koncentrując się na gotowości, za pomocą pakietu dotyczącego mobilności wojskowej: nowego rozporządzenia w sprawie mobilności wojskowej i wspólnej komunikacji” – poinformowała Komisja Europejska w specjalnie wydanym komunikacie.

Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa

W Krakowie szykują się duże zmiany w opiece nad dziećmi do lat trzech. Miasto zapowiada rozbudowę sieci samorządowych żłobków oraz modyfikację dotacji dla placówek prywatnych. Rodziców czekają zarówno nowe miejsca opieki, jak i reorganizacja dopłat.

Parlament Europejski zajmie się aktami dywersji na polskiej kolei z ostatniej chwili
Parlament Europejski zajmie się aktami dywersji na polskiej kolei

Parlament Europejski przeprowadzi 26 listopada debatę na temat aktów dywersji na liniach kolejowych w Polsce. Taki punkt został dodany do porządku obrad przyszłotygodniowego posiedzenia izby w Strasburgu na wniosek Europejskiej Partii Ludowej (EPL). Zabiegali o to należący do niej polscy europosłowie.

Sabotaż na kolei. Są pierwsze zatrzymania z ostatniej chwili
Sabotaż na kolei. Są pierwsze zatrzymania

Dochodzi do pierwszych zatrzymań. Osoby biorące w tym udział są zatrzymywane przez ABW i przez policję – poinformował w środę rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Jacek Dobrzyński, odnosząc się do aktów dywersji na kolei.

Kreml bierze odwet. Rosyjskie MSZ zapowiada redukcję liczby polskiego personelu dyplomatycznego z ostatniej chwili
Kreml bierze odwet. Rosyjskie MSZ zapowiada redukcję liczby polskiego personelu dyplomatycznego

Rosyjski resort spraw zagranicznych zapowiedział w środę zredukowanie liczby pracowników polskiego personelu dyplomatycznego i konsularnego w Rosji w związku z decyzją władz Polski o zamknięciu rosyjskiego konsulatu w Gdańsku.

Nowa inicjatywa prezydenta. Będzie subfundusz dla szpitali na czas działań wojennych z ostatniej chwili
Nowa inicjatywa prezydenta. Będzie subfundusz dla szpitali na czas działań wojennych

Szpitale otrzymają wsparcie na przygotowanie infrastruktury potrzebnej w sytuacjach kryzysowych, w tym podczas działań wojennych – zakłada prezydencki projekt skierowany do Sejmu. Pieniądze mają pochodzić z nowego subfunduszu w Funduszu Medycznym.

Jest reakcja Kremla na zamknięcie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku z ostatniej chwili
Jest reakcja Kremla na zamknięcie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku

– Stosunki z Polską uległy całkowitemu pogorszeniu – powiedział rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow, pytany o decyzję polskiego MSZ ws. zamknięcia ostatniego rosyjskiego konsulatu w Polsce.

REKLAMA

Interesujący głos w sprawie przekopu Mierzei; Generał o PO: "Czy to nie pachnie hipokryzją"?

Na łamach elbląskiego portalu internetowego Portel.pl ciekawy głos w sprawie zabrał gen. dyw. w st. spocz.  Piotr Makarewicz, były dowódca 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej i garnizonu Elbląg.
 Interesujący głos w sprawie przekopu Mierzei; Generał o PO: "Czy to nie pachnie hipokryzją"?
/ YT, print screen/NDI
Emerytowany generał swój felieton zaznaczył od podkreślenia tego, że daleko mu do bycia sympatykiem obecnego rządu:

Muszę to jednak uczynić, gdyż problem zbudowania drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanym z pominięciem Cieśniny Piławskiej został do tego stopnia upolityczniony, że bez takich deklaracji trudno wypowiadać się na ten temat unikając automatycznego zaszufladkowania do tego lub innego obozu politycznego


Generał wyjaśnia kiedy zainteresował się możliwością przekopu Mierzei:

Kiedy w 1994 roku obejmowałem dowodzenie 16. Pomorską Dywizją Zmechanizowaną i garnizonem Elbląg, niemalże w pierwszych dniach poznałem ludzi, którzy byli związani z gospodarką morską w tym regionie, pragnęli rozwoju portu w Elblągu oraz portów na całym akwenie Zalewu Wiślanego. Miałem okazję wkrótce zapoznać się z drogą wodną łączącą Elbląg z portami w Tolkmicku, Fromborku czy w Krynicy Morskiej. Od tego momentu nie mam wątpliwości, że wykonanie przejścia przez mierzeję, które uniezależni polską część Zalewu Wiślanego od Cieśniny Piławskiej położonej na terenie Federacji Rosyjskiej jest niezbędne i potrzebne.


W felietonie przypomniano również, że w przeszłości Platforma Obywatelska dążyła do przekopu:

Pan Trzaskowski, chyba za cenę poparcia przez Zielonych, obiecuje wstrzymanie budowy po wygraniu wyborów. Po pierwsze, nie jest to chyba kompetencja prezydenta ingerowanie w stan realizacji poszczególnych inwestycji. Po drugie, wstrzymanie tej inwestycji za kilka lub kilkanaście miesięcy narazi nas, czyli podatników, na kolosalne sumy odszkodowań dla wykonawców. W końcu, po trzecie, widzę gwałtowną zmianę kursu w polityce Platformy Obywatelskiej. Pragnę przypomnieć, że już w 2006 roku ówczesna senator Platformy Obywatelskiej pani Elżbieta Gelert zbierała podpisy pod petycją do władz o pilne rozpoczęcie realizacji przekopu przez mierzeję. Sam taką listę podpisałem, mając nadzieję, że jest to poważne dążenie Platformy do zrealizowania tej inwestycji. (...) Tak się jednak nie stało i teraz gdy od kilku miesięcy trwa budowa kandydat z ramienia tej samej Platformy Obywatelskiej do urzędu prezydenta obiecuje… budowę wstrzymać (sic!). Czy to nie pachnie hipokryzją?


Piotr Makarewicz podkreśla również ekonomiczny aspekt inwestycji:

Pamiętajmy również, że województwo warmińsko-mazurskie, w tym i rejon Elbląga to jeden z najbiedniejszych regionów nie tylko w Polsce, ale również w całej Unii Europejskiej. W Elblągu sukcesywnie likwidowano wielki przemysł, który zatrudniał kilkanaście tysięcy osób. Zakłady Zamech wielokrotnie zmieniały właściciela, a to ABB, a to Alstom, a to General Electric, za każdym razem rezygnując z setek zatrudnionych. Dlatego wszystkim przeciwnikom oraz krytykom przekopu mierzei i aktywizacji tego regionu stawiam proste pytanie: jeżeli nie przekop, jeżeli nie modernizacja drogi wodnej do portu Elbląg, to co mają do zaproponowania mieszkańcom tej ziemi, aby mogli doganiać tych bogatszych?

Cały felieton do przeczytania tutaj. 

Źródło: portel.pl



 

Polecane
Emerytury
Stażowe