W styczniu Zarząd Regionu Śląsko-Dąbrowskiego „S” skierował do premiera polskiego rządu list, w którym zarzucił zlekceważenie kwestii detektywy dotyczącej ETS i brak prac nad rozwiązaniami dla hutnictwa. Całkowitą indolencją w tej kwestii zarzucił Ministerstwu Środowiska. Nowe rozwiązania UE w zakresie emisji CO2, wysoka cena energii elektrycznej i brak zabezpieczenia rynku unijnego przed importem stali prowadzi do kryzysu tego sektora gospodarki, czego następstwem będzie utrata wielu miejsc pracy.
Batalia o ETSSystem ETS, czyli handel emisjami dwutlenku węgla jest podstawowym narzędziem polityki klimatycznej UE. Każde państwo dostaje pulę darmowych uprawnień, które potem dzieli na poszczególne branże, a następnie zakłady. Obok tego firmy kupują uprawnienia na giełdach. Pula darmowych uprawnień jest sukcesywnie zmniejszana, co ma wymóc przejście państw członkowskich na gospodarkę niskoemisyjną. W ostatnich latach pojawił się trend zmierzający do przyspieszenia redukcji darmowych uprawnień. W roku 2014 na szczycie przywódców UE ustalono założenia reformy, a 15 lutego w Parlamencie Europejskim odbyło się głosowanie nad ramami przyszłych regulacji dotyczących emisji. Europosłowie uchwalili redukcję liczby darmowych uprawnień na poziomie 2,2 proc rocznie (niższy poziom redukcji 0,2 proc od postulowanej przez komisję wnioskującą). Dostępne na giełdzie płatne ETS do niedawna był tanie, ponieważ narosła ich liczba, gdyż w czasie kryzysu gospodarczego, który rozpoczął się w 2007 roku, nikt nie chciał ich kupować. Jednak Parlament Europejski zadecydował o wycofaniu 800 mln kryzysowych ETS z rynku. Tym samym cena zakupu giełdowych ETS, przy zwiększonym popycie, może gwałtownie wzrosnąć.
Pewnym absurdem przyjętej przez PE regulacji są wskaźniki (tzw. benchmaki), które w założeniu określają średnią emisje CO2, jaka jest niezbędna dla wyprodukowania na przykład jednej tony stali. Prawo do otrzymania 100 proc. darmowych ETS mają tylko te zakłady, które emitują mniej lub taką samą ilość CO2 jak przyjęty wskaźnik. Problem polega na tym, że jak wskazuje Andrzej Karol, przewodniczący krajowej sekcji Hutnictwa NSZZ Solidarność, wskaźniki w hutnictwie określono na podstawie technologii, które jeszcze nie istnieją (są zdecydowanie zaniżone).

Ostateczny kształt reformy zostanie przyjęty po wypowiedzeniu się rządów państw członkowskich i zawarcia konsensusu w tej sprawie. Regulacje wejdą w życie po roku 2020. Nowa dyrektywa może sprawić, że koszt uprawnienia do emisji tony CO2 do atmosfery będzie wynosił 30 - 35 euro. Produkcja jednej tony stali powoduje wyemitowanie do atmosfery około dwóch ton CO2. Średni zysk brutto z wyprodukowania jednej tony stali wynosi ok. 35 euro. Jerzy Goiński, przewodniczący Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność ArcelorMittal Poland SA wskazuje, że Huta Katowice obecnie tylko 20 proc. ETS otrzymuje z darmowego przydziału, resztę musi kupować. W przyszłości ten procent jeszcze będzie się zmniejszał. Dlatego też prezes zarządu ArcelorMittal Poland Sanjay Samaddar twierdzi w rozmowie z Portalem Gospodarczym, że jeśli nowa propozycja ETS zostanie zaakceptowana w obecnej formie, to praca dwóch wielkich pieców w Dąbrowie Górniczej będzie nieopłacalna. Tym bardziej firma nie podejmie się remontu jednego z pieców.