Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.


 

POLECANE
Mijanka w wyborach prezydenckich w Rumunii. Przeliczono blisko 99 proc. głosów z ostatniej chwili
Mijanka w wyborach prezydenckich w Rumunii. Przeliczono blisko 99 proc. głosów

Po przeliczeniu 98,85 proc. głosów, George Simion wygrał I turę wyborów prezydenckich z 40,39 proc. wynikiem. Na drugim miejscu znalazł się Dan Nicusor z 20,86 proc. wynikiem. Druga tura wyborów prezydenckich w Rumunii odbędzie się 18 maja.

Najgorszy wynik Trzaskowskiego od początku kampanii. Nowy sondaż z ostatniej chwili
Najgorszy wynik Trzaskowskiego od początku kampanii. Nowy sondaż

Rafał Trzaskowski notuje najniższy wynik od początku kampanii wyborczej, a największy zysk odnotowuje Karol Nawrocki – wynika z najnowszej prognozy prezydenckiej Onetu.

Wybory w Rumunii. Połowa głosów policzona. Duża przewaga kandydata prawicy z ostatniej chwili
Wybory w Rumunii. Połowa głosów policzona. Duża przewaga kandydata prawicy

Po przeliczeniu połowy głosów I tury wyborów prezydenckich w Rumunii George Simion prowadzi z 42,13 proc. poparcia. Drugie miejsce przypada Crinowi Antonescu (22,42 proc.).

Pierwszy komentarz George Simiona po ogłoszeniu sondażowych wyników wyborów prezydenckich z ostatniej chwili
Pierwszy komentarz George Simiona po ogłoszeniu sondażowych wyników wyborów prezydenckich

– Jestem tu, by Rumunia powróciła do porządku konstytucyjnego. Mam jeden cel: zwrócić narodowi rumuńskiemu to, co mu odebrano – oświadczył w niedzielę George Simion, kandydat na prezydenta Rumunii, który wygrał I turę.

Duży pożar w Łodzi. Doszło do kilku eksplozji z ostatniej chwili
Duży pożar w Łodzi. Doszło do kilku eksplozji

W niedzielę 4 maja po godzinie 17:30 przy ul. Starorudzkiej w Łodzi doszło do pożaru. Płoną dwa samochody ciężarowe z naczepami, wiata magazynowa oraz składowisko palet.

Wybory prezydenckie w Rumunii. Są wyniki exit poll z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie w Rumunii. Są wyniki exit poll

George Simion uzyskał 33,1 proc. wynik i wygrał I turę wyborów prezydenckich w Rumunii, które odbyły się w niedzielę. Na drugim miejscu z wynikiem 22,9 proc. znalazł się Crin Antonescu, liberał wspierany przez koalicję rządzącą – wynika z badania exit poll Curs.

Utrudnienia w ruchu. Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Utrudnienia w ruchu. Komunikat dla mieszkańców Katowic

Trzy osoby w szpitalu po wykolejeniu tramwaju na ul. Chorzowskiej w Katowicach. Ruch jest utrudniony, trwa akcja służb.

Rosnący problem w stolicy. Mieszkańcy Warszawy alarmują z ostatniej chwili
Rosnący problem w stolicy. Mieszkańcy Warszawy alarmują

Warszawa walczy z dzikami. Lasy Miejskie stosują metodę odławiania z uśmiercaniem, by ograniczyć zagrożenie dla mieszkańców.

Groźny incydent w gdyńskim szpitalu. 28-latka usłyszała zarzuty Wiadomości
Groźny incydent w gdyńskim szpitalu. 28-latka usłyszała zarzuty

28-latka, która w nocy z piątku na sobotę zaatakowała lekarzy na oddziale SOR gdyńskiego szpitala, usłyszała zarzuty. Prokuratura zastosowała wobec kobiety dozór policyjny i zakaz zbliżania się do pokrzywdzonych.

Świetne wieści dla kibiców Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego Wiadomości
Świetne wieści dla kibiców Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego

Robert Lewandowski znów trenuje z drużyną i jest gotowy do gry po kontuzji. Klub pokazał zdjęcie z treningu, na którym Polak ćwiczy razem z nowym trenerem - Hansim Flickiem.

REKLAMA

Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe