Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
„UE zdecydowała się zbankrutować z powodu Kijowa” gorące
„UE zdecydowała się zbankrutować z powodu Kijowa”

Po czwartkowym szczycie UE, na którym szefowie państw i rządów UE osiągnęli porozumienie w sprawie wspólnej pożyczki w wysokości 90 miliardów euro na finansowanie Ukrainy, szybko pojawiła się krytyka ze strony europejskiej prawicy.

Ostre słowa Putina o Kaliningradzie: „To będzie konflikt na niewidzianą dotąd skalę” polityka
Ostre słowa Putina o Kaliningradzie: „To będzie konflikt na niewidzianą dotąd skalę”

Władimir Putin ostrzegł, że każde zagrożenie dla obwodu kaliningradzkiego spotka się z bezpośrednią reakcją Rosji. Według rosyjskiego przywódcy może to doprowadzić do eskalacji konfliktu na niespotykaną dotąd skalę.

Jest miażdżące uzasadnienie sądu ws. uchylenia Europejskiego Nakazu Aresztowania dla Marcina Romanowskiego z ostatniej chwili
Jest miażdżące uzasadnienie sądu ws. uchylenia Europejskiego Nakazu Aresztowania dla Marcina Romanowskiego

Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił Europejski Nakaz Aresztowania wydany wobec posła Marcina Romanowskiego. Pełnomocnik polityka mecenas Bartosz Lewandowski ujawnił część uzasadnienia sądu.

Mentzen do Zełenskiego pod Sejmem: Oddaj nasze 100 miliardów Wiadomości
Mentzen do Zełenskiego pod Sejmem: "Oddaj nasze 100 miliardów"

Sławomir Mentzen domaga się zasadniczej zmiany polityki wobec Ukrainy. Lider Konfederacji podkreśla, że dalsza pomoc finansowa i socjalna nie powinna być kontynuowana bez spełnienia konkretnych polskich postulatów.

Zełenski zapytany o Wołyń. Oto co odpowiedział z ostatniej chwili
Zełenski zapytany o Wołyń. Oto co odpowiedział

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, który spotkał się w piątek z prezydentem Karolem Nawrockim w Warszawie, został zapytany o sprawę ludobójstwa Polaków na Wołyniu i prac ekshumacyjnych.

Prokuratura na tropie kolejnej „afery”. Michał Dworczyk usłyszał zarzuty z ostatniej chwili
Prokuratura na tropie kolejnej „afery”. Michał Dworczyk usłyszał zarzuty

Michał Dworczyk stawił się w warszawskiej prokuraturze, by usłyszeć zarzuty związane z tzw. aferą mailową. Europoseł PiS podkreśla, że od początku współpracował z państwowymi instytucjami, a stawiane mu oskarżenia określa jako bezpodstawne.

Sąd uchylił Europejski Nakaz Aresztowania Marcina Romanowskiego z ostatniej chwili
Sąd uchylił Europejski Nakaz Aresztowania Marcina Romanowskiego

Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił Europejski Nakaz Aresztowania wydany wobec posła Marcina Romanowskiego – poinformował w piątek jego pełnomocnik mec. Bartosz Lewandowski.

Zbigniew Ziobro przebywa w Brukseli. Niech unieważnią mi akt urodzenia pilne
Zbigniew Ziobro przebywa w Brukseli. "Niech unieważnią mi akt urodzenia"

Zbigniew Ziobro przebywa w Brukseli. Były minister sprawiedliwości potwierdził, że jego powrót do kraju zależy wyłącznie od przywrócenia elementarnych zasad prawa.

Niepokojące wieści z Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry’ego z ostatniej chwili
Niepokojące wieści z Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry’ego

Książę Harry doznał urazu dłoni podczas czwartkowego St. Regis World Snow Polo Championship w Aspen. Został przypadkowo trafiony młotkiem – informuje serwis Page Six.

UE zadecydowała o nowym długu dla Ukrainy. Polacy będą spłacać miliardy pilne
UE zadecydowała o nowym długu dla Ukrainy. Polacy będą spłacać miliardy

Unia Europejska zdecydowała o kolejnym wielomiliardowym finansowaniu Ukrainy. Po wielogodzinnych negocjacjach zapadła decyzja o wspólnym długu, który obciąży podatników państw członkowskich, w tym Polaków.

REKLAMA

Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane