Grabowski: Problem reintegracji Donbasu widziany z Polski. Egzogeniczne i endogeniczne czynniki wpływu

Wstęp. O co chodzi agresorowi?
Ukraina w rosyjskich koncepcjach imperialnych zawsze stanowiła integralną część państwa rosyjskiego. Niezależnie od różnic, główne nurty rosyjskiej myśli politycznej cechuje swoisty konsensus co do dziejowej misji Rosji w Europie Wschodniej .
Przedstawiciele różnych grup politycznych skupionych wokół Kremla, nieraz ostro rywalizujących między sobą łączy chęć scalenia wszystkich ziem uważanych za rosyjskie.
Cele głównego nurtu polityki rosyjskiej zasadniczo nie uległy zmianie od czasów Iwana Groźnego.
Stąd przesłanie do polityków ukraińskich, by planując działania wobec okupowanych terytoriów, uważali z optymistycznymi deklaracjami.
Należy pamiętać, że Kreml nie musi na razie zwracać zajętych terytoriów na warunkach innych niż swoje.
Sankcje nałożone na Rosję przez państwa zachodu, choć tworzą koszt dla gospodarki, to są niedostateczne. Ambiwalentna postawa dużych krajów UE tj. Niemcy, które zaangażowały się w projekty gazowe z FR nie sprzyja dyscyplinowaniu rządu FR.
Dla Kremla okupacja ziem ukraińskich jest narzędziem dla realizacji długofalowych celów politycznych tj, przeszkodzenie państwu ukraińskiemu w integracji gospodarczej i politycznej z krajami UE a także członkostwu w NATO.
Państwa UE niechętnie podejmują decyzje o akcesji w kontekście występowania czynników niestabilności.
Okupowany Donbas stał się dla FR wygodnym narzędziem blokującym proces euroatlantyckiej integracji Ukrainy i przystąpienia jej do UE.
Aktualnie rządzący FR reżim kierujący się XIX w paradygmatem rosyjskiego państwa imperialnego doskonale sobie zdaje sprawę, że Ukraina w NATO, w UE to koniec marzeń o narzuceniu swojej zwierzchności Ukrainie.
To także koniec marzeń o powrocie do Europy Środkowej w charakterze hegemona.
W cieniu Donbasu i Krymu.
Służby FR poprzez sieć zaprzyjaźnionych dziennikarzy, publicystów, polityków prowadzą na dużą skalę działalność propagandowo informacyjną nakierowaną na próbę dyskredytacji Ukrainy w oczach społeczeństw państw UE i NATO.
Starają się także destabilizować jej sytuację wewnętrzną, tworzyć koszt dla państwa ukraińskiego, a przez swoich licznych agentów wpływu blokować reformy wzmacniające kraj, zwiększające zaufanie społeczeństwa ukraińskiego do instytucji publicznych.
Stąd wsparcie dla oligarchów korumpujących organa państwa i wymiar sprawiedliwości. Wszelkie porażki państwa ukraińskiego są skwapliwie wykorzystywane w propagandowych narracjach skierowanych na zachodni rynek informacyjny.
Bardzo ważna jest zatem aktywność informacyjna w krajach UE, NATO przedstawiająca prawdę nie tylko ze strony rządu ukraińskiego, ale także organizacji pozarządowych, rozwój tzw. dyplomacji obywatelskiej.
Trzeba wykorzystywać wszystkie możliwe zasoby by nie udało się FR narzucić międzynarodowej opinii publicznej ( w tym i polskiej) swojej propagandowej narracji.
Prezentowane raporty to polski wkład wspierający Ukrainę w jej walce o lepszą przyszłość bez wojny, o uwolnienie ofiar wojny i ukaranie przestępców terroryzujących część ukraińskiego terytorium.
Niestety, wobec postawy rządu FR działania podejmowane na rzecz uwolnienia porwanych i przetrzymywanych przez organizacje terrorystyczne obywateli ukraińskich z natury rzeczy mają ograniczoną skuteczność, choć doświadczenie na przykład Izraela, wskazuje, że asertywna postawa może zmniejszyć motywację grup terrorystycznych i ich mocodawców do aktywizowania działań wymierzonych w państwo ukraińskie.
Izrael, prócz prowadzenia zakulisowych negocjacji potrafi za każdego porwanego swojego obywatela pojmać członków grup terrorystycznych, za każdego przetrzymywanego swojego obywatela posadzić do aresztu członka grupy terrorystycznej, za śmierć swoich żołnierzy ukarać śmiercią dowódców organizacji terrorystycznych.
W ocenie działań rządu ukraińskiego opinia publiczna musi być świadoma, że to nie rząd ukraiński wywołał wojnę, nie rząd ukraiński jest odpowiedzialny za to nieszczęście które trwa na terytoriach okupowanych i to nie w rękach ukraińskich jest klucz tej tragedii.
Kompromis z wrogiem ma swoją cenę. Niestety państwo ukraińskie podejmując różne działania na rzecz uwolnienia przetrzymywanych pewnych granic przekroczyć nie może nawet w imię ratowania życia przetrzymywanych zakładników.
Patrząc realistycznie na międzynarodowe otoczenie Ukrainy, państwo i społeczeństwo muszą się przygotować na długi proces odzyskiwania swoich terytoriów.
Trzeba uzbroić się w cierpliwość i działać systemowo, mieć strategię w długim horyzoncie czasu. Sukces choć trudny, jest jednak możliwy.
Polskie doświadczenia
Polacy wiedzą co to znaczy długotrwała walka z okupantami.
Po upadku I Rzeczypospolitej zmagania o utworzenie swojego państwa trwały 123 lata.Tylko niewielka część tego czasu zajęła walka zbrojna, Gro czasu to było budowanie bazy gospodarczej, struktur organizacyjnych, przeciwdziałanie propagandzie państw zaborczych, docieranie także do tych, którzy z różnych przyczyn współpracowali z rządami zaborczymi.
Przyszedł jednak czas kiedy ta praca przyniosła owoce.
„Wojna” o niepodległość z zaborcami nazwana została nie bez racji, przez polskiego dziennikarza i publicystę Stefana Bratkowskiego “Najdłuższą wojną Europy”.
Niestety, rok 1945 przyniósł zainstalowanie na bagnetach Armii Czerwonej systemu komunistycznego, który poczynił olbrzymie spustoszenia w tkance społecznej jak i przyczynił się do deformacji procesów gospodarczych i głębokiego kryzysu w latach 80 tych XX w.
Warto tu zwrócić uwagę na polskie doświadczenia lat 90 tych, kiedy to już wolna Polska borykała się problemem transformacji ustrojowej. z brakiem rodzimych kapitałów, dekapitalizacją i fatalnym zarządzaniem przedsiębiorstwami wytwórczymi, korupcją. Widoczne było niedopasowanie oferty produkcyjnej przedsiębiorstw z potrzebami tak rynku wewnętrznego jak i rynków międzynarodowych.
Kadry managerskie uczone w czasach realnego socjalizmu stanęły przed perspektywą odcięcia od rynków wschodnich a nie miały umiejętności operowania na rynkach zachodnich. Patologie gospodarki okresu transformacji wzmacniał niewydolny wymiar sprawiedliwości i zdemoralizowany aparat ścigania..
W Polsce po paru latach kryzysu, masowych bankructw przedsiębiorstw państwowych gospodarka stabilizowałą się stopniowo.
Przyczyniło się zbudowanie prostego systemu danin publicznych, zredukowanie liczby licencji pozwoleń i zgód na prowadzenie biznesu, zagwarantowanie nienaruszalności własności prywatnej, uchwalenie przepisów ( w Polsce znanych jako tzw konstytucji dla biznesu) w myśl filozofii co nie zabronione to dozwolone. Istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost gospodarki było otwarcie się na inwestycje zagraniczne.
W obszarze funkcjonowania instytucji państwa budowano algorytmy pracy urzędników ograniczające dowolność decyzji administracyjnych.
Niezwykle istotna była poprawa jakości wymiaru sprawiedliwości, zbudowanie zaufania społejbcznego dla instytucji państwa. Najtrudniejszy, element, w Polsce do tej pory nie zrealizowanym była reforma sądownictwa.
Trzeba przyznać, że choć w wielu obszarach Polska osiągnęła sukcesy i można uznać, że społeczeństwo polskie odbudowało i ustabilizowało własne państwo, to nawet dziś Polska nie jest jeszcze w pełni ukończonym projektem.
Skutki okupacji totalitarnych reżimów nazistowskich Niemiec i i trwającego kilkadziesiąt lat komunizmu przyniesionego na bagnetach Armii Czerwonej utrzymują się po dziś dzień.
Ukraina czy rzeczywiście skazana na upadek?
Kraj funkcjonujący w warunkach zagrożenia nie musi być skazany na biedę i zacofanie cywilizacyjne.Przykładem krajów które osiągnęły sukces w warunkach presji militarnej i gospodarczej ze strony agresywnych sąsiadów:
Korea Południowa, Izrael, Tajwan.
Warunkiem utrzymania niepodległości i odzyskania utraconych na rzecz Rosji terytoriów jest rozwój gospodarczy. Wzrost zamożności społeczeństwa zwiększy koszty okupacji Donbasu i Krymu.
Społeczeństwa okupowanych terytoriów będą wymagać od rządów FR więcej.
Wzrośnie także zainteresowanie lokalnych społeczeństw reintegracją okupowanych terytoriów z Ukrainą.
Można postawić tezę, że sukces Ukrainy zwiększa prawdopodobieństwo wybuchu społecznego w Rosji.
Społeczeństwo Rosji nie porównuje swojego poziomu życia do poziomu życia państw zachodnich, bo ten uznaje za trwale wyższy, ale do innych krajów tzw przestrzeni po sowieckiej. Sukces Ukrainy przedstawianej w Rosji jako państwo upadłe z biedniejszym niż rosyjskie społeczeństwem mógłby wywołać frustrację Rosjan.
W konsekwencji, w przypadku zaistnienia sprzyjającej sytuacji międzynarodowej ( np kolejny kryzys gospodarczy i społeczny w Rosji) mogłoby dojść do pokojowej reintegracji okupowanych terytoriów.
Trzeba tu zaznaczyć, iż tylko silna ekonomicznIe Ukraina z nadwyżkami kapitałów będzie w stanie szybko poradzić sobie z kosztami reintegracji.
Bogate Niemcy do dziś borykają się z nierównościami w rozwoju gospodarczym między wschodnimi i zachodnimi Niemcami, mimo inwestycji miliardów euro we wschodnie landy.
Jednak należy uznać iż integracja z politycznego punktu widzenia udała się.
Zjednoczone Niemcy dobrze funkcjonują jako państwo mimo utrzymujących się różnic.
Czy jest uniwersalny przepis na sukces gospodarczy?
Wydaje się, że nie. Każde państwo, każde społeczeństwo musi wypracować swoją receptę na sukces. Inną drogą szła Korea Południowa, inną Taiwan a jeszcze inną Izrael.
Można się jednak pokusić o zdefinie warunków które przybliżą do tego celu.
Na sukces kraju funkcjonującego w niekorzystnych warunkach międzynarodowych wpływają czynniki endogeniczne takie jak na przykład przemyślane Inwestycje pro obronne.
Niosą one szansę dla podniesienia kultury technicznej w całej gospodarce.
Ważne jest stworzenie przyjaznego dla biznesu ekosystemu.
Ukraina jako miejsce dla lokowania inwestycji musi być krajem szczególnie przyjaznym by zniwelować skutki dodatkowych ryzyk związanych z aktywnością militarną FR i jej działań destabilizujących stabilność polityczną kraju.
Do doświadczeń zagranicznych Ukraina powinna jednak podchodzić krytycznie. Przyjąć to co przydatne, omijając to co się nie sprawdziło, było błędem i wzbogacając o swoje autorskie rozwiązania lepiej przystosowane do ukraińskiej specyfiki.
Ukraina powinna wyzyskać czynniki egzogeniczne, zwiększając swoją aktywność międzynarodową .
Wektor pomajdanowej polityki ustawiony został we właściwym kierunku. Widoczne jest zaangażowanie kolejnych ukraińskich rządów w inicjatywy integracji europejskiej, transatlantyckiej, inicjatywę Trójmorza.
Niedostateczny jest jednak udzIał (niekoniecznie z winy Ukrainy ) w międzynarodowych projektach budujących infrastrukturę instytucji finansowych ( na przykład 3 Seas Found) o kompetencjach umożliwiających angażowanie się w projekty związanych z rozwojem infrastruktury drogowej, kolejowej, teleinformatycznej, elektroenergetycznej,rurociągowej zwłaszcza tej łączącej Ukrainę z krajami UE w tym z Polską
Na marginesie można wspomnieć o wciąż czekającym na dokończenie rurociągu przesyłającego ropę z terminalu w Odessie do Gdańska i udrożnieniu interkonektorów gazowych, połączeniu systemów elektroenergetycznych Ukrainy z państwami europejskimi ( na przykład uruchomienie przesyłu energii z Elektrowni atomowej w Chmielnickim do Rzeszowa tzw. Linia elektroenergetyczna 750 kV Widełka – Chmielnicka ).
Należy tu zaznaczyć iż wiele zaniechań leży po stronie partnerów Ukrainy, którzy nie doceniają wagi włączania Ukrainy w europejskie projekty infrastrukturalne.
Wnioski
- Proces reintegracji okupowanych terytoriów Ukrainy może nie nastąpić szybko i jest powiązany z otoczeniem międzynarodowym w tym sytuacją wewnętrzną w FR.
- Prócz działań doraźnych należy budować strategie długofalowe nie zaniedbując reform poprawiających jakość zarządzania państwem, dostępności wysokiej jakości usług publicznych, polepszających klimat inwestycyjny i zwiększających atrakcyjność Ukrainy jako miejsca do inwestowania, pracy i życia.
- Przykład rozpadu ZSRR i procesu zjednoczeniowego Niemiec wskazuje iż pojawienie się niestabilności politycznej i gospodarczej na wschodzie może doprowadzić do pojawienia się okna możliwości a przygotowanie organizacyjne, posiadanie zakumulowanych środków finansowych jest kluczem do udanej integracji gospodarczej i społecznej zjednoczonych terytoriów.
- Problem społeczny, krzywda ludzi porwanych, przetrzymywanych, ból rodzin może być doraźnie rozwiązywany z wykorzystaniem różnych narzędzi, dyplomatycznych, a także poprzez działania służb specjalnych.
Ukraina dziś nie tylko walczy o zwrot zabranych terytoriów, ale o trwałość państwa.
Jakże aktualna jest myśl wypowiedziana kilkadziesiąt lat temu w kontekście polskiej walki o niepodległość.:
„Polacy chcą niepodległości, lecz pragnęliby, aby ta niepodległość kosztowała dwa grosze i dwie krople krwi. A niepodległość jest dobrem nie tylko cennym, ale bardzo kosztownym”.
Józef Piłsudski
Niestety dziś Ukraina jak Polska przed laty daje daninę krwi.
Oby kiedyś przyszłe pokolenia doceniły poświęcenie tych wszystkich współczesnych. ukraińskich bohaterów.
Autor: Kazimierz Grabowski