"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego". Co pominęła Wyborcza?

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego" - krzyczy w tytule na łamach Gazety Wyborczej Arkadiusz Gruszczyński. Chodzi o prezentację filmu "Wyrok na niewinnych" w Centrum Sztuki Współczesnej.
dziecko, noworodek
dziecko, noworodek / Pixabay.com

- W CSW Zamek Ujazdowski odbędzie się pokaz antyaborcyjnego filmu, w dyskusji wezmą zaś udział aktywiści pro-life. Już kolejny raz ta instytucja kultury po przejęciu jej przez PiS angażuje się w obronę życia poczętego.

- pisze z kolei Gruszczyński na łamach Wyborcza.pl

- Pan redaktor Arkadiusz Gruszczyński z GW wysłał do mnie pytanie, czy instytucja kultury jest dobrym miejscem do prezentacji filmu i rozmów na temat aborcji. W odpowiedzi (poniżej) wskazałem, że niestety nie jesteśmy oryginalni, bo inne instytucje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Labirynt w Lublinie, Trafo w Szczecinie robią całe wystawy na ten temat. Ale w swoim tekście redaktor Gruszczyński ten wątek pominął. Dlaczego? Myślę, że nie chciał po prostu reklamować tych instytucji i ich wydarzeń, choć wystawa pro-aborcyjna w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, po której zresztą oprowadza Pani Agnieszka Graff (amerykanistka) jeszcze trwa.

- informuje na swoim profilu na Facebooku szef CSW Piotr Bernatowicz

Piotr Bernatowicz publikuje informację, która miała zostać przesłana Wyborczej:

- Film „Wyrok na niewinnych”, którego premiera miała miejsce w ubiegłym roku, odpowiada o kulisach słynnego procesu Roe przeciwko Wade, w wyniku którego zalegalizowano aborcję w USA w 1973 roku. Proces i obrona wyroku amerykańskiego Sądu Najwyższego stanowią kontekst pracy amerykańskiej artystki Barbary Krurger „Twoje ciało to pole walki”, która jest częścią kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. CSW Zamek Ujazdowski było także patronem pierwszej proaborcyjnej akcji w przestrzeni publicznej przeprowadzonej właśnie z użyciem pracy Barbary Kruger w 1991 roku. W ostatnim czasie dyskusja o aborcji powróciła w polskiej debacie publicznej i włączają się do niej także instytucje sztuki oraz artyści. W Lublinie w Galerii Labirynt odbyła się na początku minionego roku wystawa „Nigdy Nie Będziesz Szła Sama” heroizująca Strajk kobiet, szczecińska Trafostacja zorganizowała powtórzenie warszawskiej akcji z proaborcyjnym plakatem Barbary Kruger – CSW wypożyczyło do Trafostacji plakat Barbary Kruger. Wydarzenia te wyraźnie wspierały głoszone w ramach Strajku kobiet proaborcyjne hasła. Podobny charakter ma trwająca obecnie wystawa w Muzeum Nowoczesnej w Warszawie o tytule nawiązującym do innej pracy Barbary Kruger: „Kto napisze historię łez”, wystawie tej towarzyszą prezentacje filmów na temat aborcji. Wydarzenie w CSW Zamek Ujazdowski wpisuje się w tę, dość jednostronną dyskusję na temat aborcji prowadzoną w ostatnim czasie w polskich instytucjach artystycznych prezentując film i głos, który był w niej dotąd nieobecny.

Centrum Sztuki Współczesnej podejmuje różnorodne tematy i zjawiska, które są obecne we współczesnej sztuce i kulturze, tym bardziej tematy stanowiące punkt wyjścia tak wielu wystaw i wydarzeń artystycznych.

 

"Wyrok na niewinnych"

Film „Wyrok na niewinnych” w formie artystycznej porusza m.in. kwestie medyczne, prawne oraz medialne związane z procesem legalizacji aborcji. Dlatego do dyskusji po filmie zaprosiliśmy kobiety, ekspertki w powyższych dziedzinach. Jednak zarówno pokaz filmu oraz dyskusja mają charakter otwarty i zapraszamy do udziału wszystkie osoby zainteresowane tym tematem.

Od ponad stulecia trwa walka o uznanie aborcji za legalny zabieg medyczny i traktowanie jej jako tzw. prawo reprodukcyjne. W walce tej ścierają się odmienne wizje człowieczeństwa i ochrony życia ludzkiego. Od kilku dekad w walkę tę włączają się artyści i instytucje kultury. Jedna z pierwszych proaborcyjnych akcji artystycznych w Polsce została przeprowadzona w 1991 roku pod patronatem nowo powołanego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W jej ramach na ulicach Warszawy rozklejano proaborcyjny plakat amerykańskiej artystki Barbary Kruger Twoje ciało to pole walki. Obecnie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa oswajająca aborcję wystawa, której tytuł został zapożyczony z jednej z prac Barbary Kruger: Kto napisze historię łez. Artystka angażująca się w obronę orzeczenia amerykańskiego Sądu Najwyższego z 1973 roku, które legalizowało aborcję, stała się dla polskich artystów ikoną ruchu proaborcyjnego.

W proaborcyjnych działaniach, artystycznych projektach, dyskusjach i wystawach rzadko jednak uwzględniane jest stanowisko osób, w tym także feministek, zaangażowanych w legalizację aborcji w USA, które po latach ujawniają kłamstwa, manipulacje oraz czysto merkantylne nastawianie ukryte za tym proaborcyjnym ruchem. Historie takich osób – lekarza ginekologa żydowskiego pochodzenia, lidera ruchu proaborcyjnego, Bernarda Natansona oraz Normy McCorvey, słynnej Jane Roe z procesu Roe vs. Wade – opowiada najnowszy film Wyrok na niewinnych Cathy Beckerman i Nicka Loeba. Oparta na faktach fabuła podaje w wątpliwość proaborcyjny etos, który w swoich pracach propaguje m.in. Barbara Kruger. Film ten można potraktować jako ważny przypis do proaborcyjnej działalności tej i innych współczesnych artystów.

CSW zaprasza na pokaz filmu Sali im. W. Krukowskiego w Laboratorium, a po nim na dyskusję z udziałem ginekologa-położnika dr Barbary Antoniak, prawnika i psychologa Magdaleny Korzekwy-Kaliszuk oraz reżyserki i wicedyrektor Filmoteki Narodowej Magdaleny Piejko. Rozmowę poprowadzi Beata Łupińska-Rytel, wicedyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

12 stycznia o godzinie 18.00

 


 

POLECANE
Sukces Trumpa na granicy z Meksykiem. Są dane dot. imigrantów z ostatniej chwili
Sukces Trumpa na granicy z Meksykiem. Są dane dot. imigrantów

Liczba nielegalnych przekroczeń granicy z Meksykiem spada – w czerwcu zatrzymano podczas próby dostania się do USA od południa tylko nieco ponad 6 tys. migrantów, znacznie mniej niż za czasów administracji Joe Bidena – podała telewizja CBS.

Ćśśś... premier śpi tylko u nas
Ćśśś... premier śpi

Środa to dzień w środku tygodnia, ale dla premiera Tuska stał się początkiem długiego weekendu. Właśnie wtedy, gdy pod Łukowem eksplodował tajemniczy dron – nie wiadomo, skąd przyleciał ani kto go wysłał – szef rządu miał odpoczynek. Zanim jednak udał się na wolne, już we wtorek zabrakło go na posiedzeniu Rady Ministrów. Ministrowie poplotkowali, poczekali, a ostatecznie obradom przewodniczył Władysław Kosiniak-Kamysz. Dla wicepremiera to pewnie powód do satysfakcji, ale dla obywateli raczej do niepokoju: kto faktycznie steruje państwem w chwilach kryzysu?

Eksplozja w Osinach. Nowe informacje z ostatniej chwili
Eksplozja w Osinach. Nowe informacje

– Oględziny miejsca upadku drona w Osinach (woj. lubelskie) będą kontynuowane w czwartek – zapowiedział w środę prokurator okręgowy w Lublinie Grzegorz Trusiewicz. Dodał, że na polu kukurydzy spadł "spory dron wojskowy", na którego silniku ujawniono napisy "prawdopodobnie w języku koreańskim".

Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: To nie wynika z działań rządu z ostatniej chwili
Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: "To nie wynika z działań rządu"

Południowokoreański koncern jądrowy Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) potwierdził we wtorek zakończenie działalności w Polsce. "Decyzja koreańskiej spółki KHNP nie wynika z żadnych działań rządu" – twierdzi minister energii Miłosz Motyka.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Zmiany w dostępności sprzedaży biletów na pociągi. PKP Intercity wydał komunikat.

Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS tylko u nas
Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS

KRS miała być materią ustawową. O czym naprawdę dyskutowano przy pracach nad Konstytucją? Jakie były intencje twórców Konstytucji?

Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę z ostatniej chwili
Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę

Ruszyła izraelska ofensywa wojskowa w Strefie Gazy, mająca na celu zajęcie miasta Gaza. – Rozpoczęliśmy pierwszą fazę zaplanowanego ataku na miasto Gaza – przekazał rzecznik izraelskiej armii.

Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy z ostatniej chwili
Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy

Choć wydawało się, że lato już za nami, prognozy pogody przynoszą zaskakujące wieści. Synoptycy zapowiadają, że na przełomie sierpnia i września do Polski powrócą upały, a słupki rtęci ponownie pokażą nawet 30 stopni Celsjusza. 

Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka z ostatniej chwili
Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka

Odnaleziono ciało strażaka, który zaginął podczas akcji ratunkowej 13 sierpnia w Kawlach w woj. pomorskim – poinformowała straż pożarna.

Komunikat dla mieszkańców Małopolski z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Małopolski

NFZ Kraków zapowiada prace serwisowe. Czasowo niedostępne będą kluczowe portale i systemy oddziału.

REKLAMA

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego". Co pominęła Wyborcza?

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego" - krzyczy w tytule na łamach Gazety Wyborczej Arkadiusz Gruszczyński. Chodzi o prezentację filmu "Wyrok na niewinnych" w Centrum Sztuki Współczesnej.
dziecko, noworodek
dziecko, noworodek / Pixabay.com

- W CSW Zamek Ujazdowski odbędzie się pokaz antyaborcyjnego filmu, w dyskusji wezmą zaś udział aktywiści pro-life. Już kolejny raz ta instytucja kultury po przejęciu jej przez PiS angażuje się w obronę życia poczętego.

- pisze z kolei Gruszczyński na łamach Wyborcza.pl

- Pan redaktor Arkadiusz Gruszczyński z GW wysłał do mnie pytanie, czy instytucja kultury jest dobrym miejscem do prezentacji filmu i rozmów na temat aborcji. W odpowiedzi (poniżej) wskazałem, że niestety nie jesteśmy oryginalni, bo inne instytucje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Labirynt w Lublinie, Trafo w Szczecinie robią całe wystawy na ten temat. Ale w swoim tekście redaktor Gruszczyński ten wątek pominął. Dlaczego? Myślę, że nie chciał po prostu reklamować tych instytucji i ich wydarzeń, choć wystawa pro-aborcyjna w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, po której zresztą oprowadza Pani Agnieszka Graff (amerykanistka) jeszcze trwa.

- informuje na swoim profilu na Facebooku szef CSW Piotr Bernatowicz

Piotr Bernatowicz publikuje informację, która miała zostać przesłana Wyborczej:

- Film „Wyrok na niewinnych”, którego premiera miała miejsce w ubiegłym roku, odpowiada o kulisach słynnego procesu Roe przeciwko Wade, w wyniku którego zalegalizowano aborcję w USA w 1973 roku. Proces i obrona wyroku amerykańskiego Sądu Najwyższego stanowią kontekst pracy amerykańskiej artystki Barbary Krurger „Twoje ciało to pole walki”, która jest częścią kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. CSW Zamek Ujazdowski było także patronem pierwszej proaborcyjnej akcji w przestrzeni publicznej przeprowadzonej właśnie z użyciem pracy Barbary Kruger w 1991 roku. W ostatnim czasie dyskusja o aborcji powróciła w polskiej debacie publicznej i włączają się do niej także instytucje sztuki oraz artyści. W Lublinie w Galerii Labirynt odbyła się na początku minionego roku wystawa „Nigdy Nie Będziesz Szła Sama” heroizująca Strajk kobiet, szczecińska Trafostacja zorganizowała powtórzenie warszawskiej akcji z proaborcyjnym plakatem Barbary Kruger – CSW wypożyczyło do Trafostacji plakat Barbary Kruger. Wydarzenia te wyraźnie wspierały głoszone w ramach Strajku kobiet proaborcyjne hasła. Podobny charakter ma trwająca obecnie wystawa w Muzeum Nowoczesnej w Warszawie o tytule nawiązującym do innej pracy Barbary Kruger: „Kto napisze historię łez”, wystawie tej towarzyszą prezentacje filmów na temat aborcji. Wydarzenie w CSW Zamek Ujazdowski wpisuje się w tę, dość jednostronną dyskusję na temat aborcji prowadzoną w ostatnim czasie w polskich instytucjach artystycznych prezentując film i głos, który był w niej dotąd nieobecny.

Centrum Sztuki Współczesnej podejmuje różnorodne tematy i zjawiska, które są obecne we współczesnej sztuce i kulturze, tym bardziej tematy stanowiące punkt wyjścia tak wielu wystaw i wydarzeń artystycznych.

 

"Wyrok na niewinnych"

Film „Wyrok na niewinnych” w formie artystycznej porusza m.in. kwestie medyczne, prawne oraz medialne związane z procesem legalizacji aborcji. Dlatego do dyskusji po filmie zaprosiliśmy kobiety, ekspertki w powyższych dziedzinach. Jednak zarówno pokaz filmu oraz dyskusja mają charakter otwarty i zapraszamy do udziału wszystkie osoby zainteresowane tym tematem.

Od ponad stulecia trwa walka o uznanie aborcji za legalny zabieg medyczny i traktowanie jej jako tzw. prawo reprodukcyjne. W walce tej ścierają się odmienne wizje człowieczeństwa i ochrony życia ludzkiego. Od kilku dekad w walkę tę włączają się artyści i instytucje kultury. Jedna z pierwszych proaborcyjnych akcji artystycznych w Polsce została przeprowadzona w 1991 roku pod patronatem nowo powołanego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W jej ramach na ulicach Warszawy rozklejano proaborcyjny plakat amerykańskiej artystki Barbary Kruger Twoje ciało to pole walki. Obecnie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa oswajająca aborcję wystawa, której tytuł został zapożyczony z jednej z prac Barbary Kruger: Kto napisze historię łez. Artystka angażująca się w obronę orzeczenia amerykańskiego Sądu Najwyższego z 1973 roku, które legalizowało aborcję, stała się dla polskich artystów ikoną ruchu proaborcyjnego.

W proaborcyjnych działaniach, artystycznych projektach, dyskusjach i wystawach rzadko jednak uwzględniane jest stanowisko osób, w tym także feministek, zaangażowanych w legalizację aborcji w USA, które po latach ujawniają kłamstwa, manipulacje oraz czysto merkantylne nastawianie ukryte za tym proaborcyjnym ruchem. Historie takich osób – lekarza ginekologa żydowskiego pochodzenia, lidera ruchu proaborcyjnego, Bernarda Natansona oraz Normy McCorvey, słynnej Jane Roe z procesu Roe vs. Wade – opowiada najnowszy film Wyrok na niewinnych Cathy Beckerman i Nicka Loeba. Oparta na faktach fabuła podaje w wątpliwość proaborcyjny etos, który w swoich pracach propaguje m.in. Barbara Kruger. Film ten można potraktować jako ważny przypis do proaborcyjnej działalności tej i innych współczesnych artystów.

CSW zaprasza na pokaz filmu Sali im. W. Krukowskiego w Laboratorium, a po nim na dyskusję z udziałem ginekologa-położnika dr Barbary Antoniak, prawnika i psychologa Magdaleny Korzekwy-Kaliszuk oraz reżyserki i wicedyrektor Filmoteki Narodowej Magdaleny Piejko. Rozmowę poprowadzi Beata Łupińska-Rytel, wicedyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

12 stycznia o godzinie 18.00

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe