Komisja Europejska potwierdza delegowanie w transporcie

Od 3 dnia wyjazdu za granicę pracownicy transportu międzynarodowego mają być wynagradzani zgodnie z przepisami dyrektywy o delegowaniu pracowników 96/71/WE. Komisja Europejska potwierdziła stosowanie przepisów dyrektywy do pracowników transportu.
 Komisja Europejska potwierdza delegowanie w transporcie
/ http://ec.europa.eu

31 maja w Brukseli ogłoszony został tzw. Pakiet Mobilności. Czekaliśmy niecierpliwie na decyzję KE ponieważ w Polsce transport został wyłączony z ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, a przedsiębiorcy krajowi nie chcą traktować kierowców jak pracowników delegowanych. Musieliby im płacić wynagrodzenia kraju przez który przejeżdżają – mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”. Choć wolelibyśmy aby kierowca był delegowany od pierwszego dnia przekroczenia granicy, to oczywiście rozwiązanie stosowania dyrektywy od 3 dnia jest i tak lepsze niż całkowite wyłączenie transportu z dyrektywy o delegowaniu do czego zmierzali pracodawcy i polski rząd, podsumowuje Tadeusz Kucharski.
 

W ramach powołanego Trójstronnego Zespołu ds. Transportu Drogowego toczą się dyskusje na temat zmiany obecnego modelu wynagradzania kierowców i stanowisko Komisji Europejskiej musi zostać wzięte pod uwagę stwierdza dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK. Nowy model wynagradzania musi uwzględniać nie tylko krajowe potrzeby ale także ustalenia jakie zapadają na poziomie Unii Europejskiej. Temat kierowców transportu międzynarodowego był także przedmiotem zainteresowania Zespołu RDS ds. międzynarodowych. Zdaniem NSZZ „Solidarność” nie było powodów wyłączenia transportu z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zgodnie z art.2 ustawy jej przepisów nie stosuje się do przedsiębiorstw marynarki handlowej w odniesieniu do załóg morskich statków handlowych oraz transportu międzynarodowego, z wyłączeniem przewozów kabotażowych. Zapytaliśmy dlaczego dokonano takiego wyłączenia skoro w myśl art. 1 dyrektywy 96/71/WE z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników
w ramach świadczenia usług jej przepisów nie stosuje się tylko do przedsiębiorstw marynarki handlowej w odniesieniu do personelu pływającego. W odpowiedzi Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyjaśniło, że „transport międzynarodowy nie stanowi delegowania w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit. a) dyrektywy 96/71/WE”. Przy okazji ogłoszenia Pakietu Mobilności usłyszeliśmy jednoznaczne potwierdzenie, że pracownik transportu międzynarodowego to pracownik delegowany. W związku z tym podjęty na forum Zespołu ds. międzynarodowych temat transportu także będzie kontynuowany, dodaje dr Ewa Podgórska-Rakiel z Zespołu Prawnego KK.   

Pakiet Mobilności odnosi się też do problemu tworzenia spółek skrzynek-pocztowych, kwestii kabotażu, elektronicznych form dokumentacji i inteligentnych tachografów czy sposobu odbywania odpoczynku kierowcy.
 

Tutaj informacja w sprawie ogłoszenia Pakietu Mobilności


pm


 

POLECANE
Po eksplozji na Mazowszu rusza operacja „Tor” Wiadomości
Po eksplozji na Mazowszu rusza operacja „Tor”

W piątek komendant główny policji zarządził operację policyjną pod kryptonimem Tor. Funkcjonariusze będą patrolować tereny infrastruktury kolejowej, współpracując ze Strażą Ochrony Kolei i z wojskiem – poinformowała Komenda Główna Policji.

Zełenski rozmawiał z europejskimi przywódcami. „Pracujemy nad dokumentem przygotowanym przez USA” z ostatniej chwili
Zełenski rozmawiał z europejskimi przywódcami. „Pracujemy nad dokumentem przygotowanym przez USA”

Jak poinformowała ukraińska agencja prasowa UNIAN, przywódcy czołowych państw europejskich zgodzili się z prezydentem Ukrainy, że obecna linia frontu powinna być punktem wyjścia wszelkich dyskusji terytorialnych.

Niemiecki historyk: Niemiecki rząd by upadł, gdyby przyznał Polsce reparacje z ostatniej chwili
Niemiecki historyk: Niemiecki rząd by upadł, gdyby przyznał Polsce reparacje

– Chyba państwa niemieckiego nie stać na to, żeby płacić takie niebotyczne sumy. Politycznie to też jest nie do przeforsowania. Każdy rząd niemiecki by upadł, gdyby przyznał Polsce wielkie, wielomiliardowe odszkodowania – mówił w rozmowie z Magdaleną Rigamonti kontrowersyjny niemiecki historyk, dyrektor Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich w Darmstadt prof. Peter Oliver Loew.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Od poniedziałku 24 listopada do piątku 28 listopada na terenie Gdańska będą rozlegać się głośne syreny alarmowe. Urzędnicy uspokajają – to tylko planowe testy związane z montażem nowych urządzeń ostrzegawczych na budynkach Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach ratowniczo-gaśniczych.

Plan pokojowy ws. wojny na Ukrainie. Kreml zabiera głos z ostatniej chwili
Plan pokojowy ws. wojny na Ukrainie. Kreml zabiera głos

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow poinformował w piątek, że rosyjskie władze nie otrzymały amerykańskiego 28-punktowego planu zakończenia wojny na Ukrainie, a Moskwa o szczegółach dowiaduje się z prasy. Podkreślił jednocześnie, że kontakty Rosji z USA są kontynuowane.

Znana polityk pisze o nawrocie choroby. Rak niestety znowu zaatakował Wiadomości
Znana polityk pisze o nawrocie choroby. "Rak niestety znowu zaatakował"

Katarzyna Piekarska poinformowała, że rak piersi, z którym zmaga się od 2022 r., znów dał o sobie znać. Jednak poseł pozostaje w dobrym nastroju i podkreśla, że dzięki regularnym badaniom choroba została wykryta wcześnie, co pozwoliło natychmiast rozpocząć leczenie. Polityk KO poinformowała też, że dołącza do grona Amazonek.

Niemiecki gwiazdor Dieter Bohlen (Modern Talking): „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń” z ostatniej chwili
Niemiecki gwiazdor Dieter Bohlen (Modern Talking): „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń”

Słynny niemiecki muzyk Dieter Bohlen udzielił wywiadu, w którym skrytykował politykę władz, m.in. podejście do Rosji, politykę socjalną oraz niemiecką gospodarkę. W rozmowie opublikowanej przez kanał „Kettner-Edelmetalle” na Youtubie padły także słowa o tym, że „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń”.

Fala oburzenia w sieci po przegłosowaniu projektu Gawkowskiego: Cenzura w internecie coraz bliżej Wiadomości
Fala oburzenia w sieci po przegłosowaniu "projektu Gawkowskiego": "Cenzura w internecie coraz bliżej"

Po uchwaleniu nowelizacji o "blokowaniu nielegalnych treści w internecie" radości nie krył wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, komentując, że dzięki niej internet będzie bezpieczniejszym miejscem, a użytkownicy ''będą mieli silniejszą pozycję, kiedy platformy zdecydują się usunąć ich materiały''. Opozycja od dawna jednak przestrzega przed tym pomysłem. "Koalicja 13 grudnia właśnie otworzyła furtkę do cenzury w sieci. DSA to realne zagrożenie dla wolności słowa. Powiedz STOP zanim będzie za późno" – czytamy we wpisie PiS.

W Berlinie o bezpieczeństwie Europy bez udziału Polski tylko u nas
W Berlinie o bezpieczeństwie Europy bez udziału Polski

Berlińska Konferencja Bezpieczeństwa 2025 stała się jednym z najważniejszych miejsc debaty o przyszłości europejskiej obronności. W centrum rozmów znalazły się rola USA, ambicje Niemiec oraz zmieniający się układ sił w NATO. Uwagę zwraca jednak nie tylko treść wystąpień, lecz także fakt, że w dyskusji o kluczowych kierunkach bezpieczeństwa Europy zabrakło przedstawicieli Polski — mimo jej rosnących inwestycji obronnych i znaczenia w regionie. Ekspert Instytutu Sobieskiego Sebastian Meitz analizuje, jak ta nieobecność wpisuje się w szerszy kontekst zmian geopolitycznych oraz jak może wpłynąć na przyszłą pozycję Warszawy w NATO.

Bruksela: Komisja Europejska pozwała Polskę do TSUE z ostatniej chwili
Bruksela: Komisja Europejska pozwała Polskę do TSUE

Komisja Europejska poinformowała w piątek o skierowaniu skargi na Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE.

REKLAMA

Komisja Europejska potwierdza delegowanie w transporcie

Od 3 dnia wyjazdu za granicę pracownicy transportu międzynarodowego mają być wynagradzani zgodnie z przepisami dyrektywy o delegowaniu pracowników 96/71/WE. Komisja Europejska potwierdziła stosowanie przepisów dyrektywy do pracowników transportu.
 Komisja Europejska potwierdza delegowanie w transporcie
/ http://ec.europa.eu

31 maja w Brukseli ogłoszony został tzw. Pakiet Mobilności. Czekaliśmy niecierpliwie na decyzję KE ponieważ w Polsce transport został wyłączony z ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, a przedsiębiorcy krajowi nie chcą traktować kierowców jak pracowników delegowanych. Musieliby im płacić wynagrodzenia kraju przez który przejeżdżają – mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”. Choć wolelibyśmy aby kierowca był delegowany od pierwszego dnia przekroczenia granicy, to oczywiście rozwiązanie stosowania dyrektywy od 3 dnia jest i tak lepsze niż całkowite wyłączenie transportu z dyrektywy o delegowaniu do czego zmierzali pracodawcy i polski rząd, podsumowuje Tadeusz Kucharski.
 

W ramach powołanego Trójstronnego Zespołu ds. Transportu Drogowego toczą się dyskusje na temat zmiany obecnego modelu wynagradzania kierowców i stanowisko Komisji Europejskiej musi zostać wzięte pod uwagę stwierdza dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK. Nowy model wynagradzania musi uwzględniać nie tylko krajowe potrzeby ale także ustalenia jakie zapadają na poziomie Unii Europejskiej. Temat kierowców transportu międzynarodowego był także przedmiotem zainteresowania Zespołu RDS ds. międzynarodowych. Zdaniem NSZZ „Solidarność” nie było powodów wyłączenia transportu z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zgodnie z art.2 ustawy jej przepisów nie stosuje się do przedsiębiorstw marynarki handlowej w odniesieniu do załóg morskich statków handlowych oraz transportu międzynarodowego, z wyłączeniem przewozów kabotażowych. Zapytaliśmy dlaczego dokonano takiego wyłączenia skoro w myśl art. 1 dyrektywy 96/71/WE z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników
w ramach świadczenia usług jej przepisów nie stosuje się tylko do przedsiębiorstw marynarki handlowej w odniesieniu do personelu pływającego. W odpowiedzi Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyjaśniło, że „transport międzynarodowy nie stanowi delegowania w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit. a) dyrektywy 96/71/WE”. Przy okazji ogłoszenia Pakietu Mobilności usłyszeliśmy jednoznaczne potwierdzenie, że pracownik transportu międzynarodowego to pracownik delegowany. W związku z tym podjęty na forum Zespołu ds. międzynarodowych temat transportu także będzie kontynuowany, dodaje dr Ewa Podgórska-Rakiel z Zespołu Prawnego KK.   

Pakiet Mobilności odnosi się też do problemu tworzenia spółek skrzynek-pocztowych, kwestii kabotażu, elektronicznych form dokumentacji i inteligentnych tachografów czy sposobu odbywania odpoczynku kierowcy.
 

Tutaj informacja w sprawie ogłoszenia Pakietu Mobilności


pm



 

Polecane
Emerytury
Stażowe