Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm


 

POLECANE
Francuzi zbudują drugą elektrownię atomową w Polsce? Wiceminister spotkał się z EDF Wiadomości
Francuzi zbudują drugą elektrownię atomową w Polsce? Wiceminister spotkał się z EDF

Wiceminister energii Wojciech Wrochna odbył w Paryżu rozmowy z Bernardem Fontaną, prezesem francuskiego koncernu EDF. Tematem spotkania była współpraca w sektorze energetyki jądrowej oraz proces wyboru partnera do budowy drugiej elektrowni atomowej w Polsce – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Energii.

Szef Pentagonu do generałów: Koniec z tym gó**nem z ostatniej chwili
Szef Pentagonu do generałów: Koniec z tym gó**nem

– Koniec z miesiącami tożsamości, biurami do spraw inkluzywności, facetami w sukienkach. Koniec z kultem zmian klimatycznych i złudzeniami dotyczącymi płci – przekazał we wtorek szef Pentagonu Pete Hegseth kierując swoje słowa do setek generałów i admirałów zgromadzonych w Quantico w Wirginii.

Wrze w Lufthansie. Piloci chcą strajkować z ostatniej chwili
Wrze w Lufthansie. Piloci chcą strajkować

Piloci niemieckiej Lufthansy zagłosowali za rozpoczęciem strajku. Związek zawodowy Cockpit poinformował, że poparcie dla protestu było zdecydowane. Na razie nie ujawniono daty rozpoczęcia akcji ani jej dokładnej skali.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Od 10 do 12 października w Bytomiu odbędzie się V edycja Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei.

Śmierć ambasadora w Paryżu. Prokuratura prowadzi śledztwo z ostatniej chwili
Śmierć ambasadora w Paryżu. Prokuratura prowadzi śledztwo

Nkosinathi Emmanuel Mthethwa, ambasador RPA we Francji, został odnaleziony martwy pod hotelem Hyatt w Paryżu. Według wstępnych ustaleń dyplomata miał popełnić samobójstwo, skacząc z 22. piętra budynku.

Tusk zapowiada podwyższenie podatku z ostatniej chwili
Tusk zapowiada podwyższenie podatku

– Jeśli Polska ma być państwem gwarantującym bezpieczeństwo i wyższe zarobki, to potrzeba więcej pieniędzy – powiedział premier Donald Tusk we wtorek przed posiedzeniem rządu, który zajmie się projektem dot. podwyższenia CIT od banków. – Lepiej opodatkować banki niż polskie rodziny – stwierdził premier.

Złe wieści dla Tuska. Jest nowy sondaż z ostatniej chwili
Złe wieści dla Tuska. Jest nowy sondaż

Koalicja Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość idą łeb w łeb – wynika z najnowszego badania IBRiS dla "Rzeczpospolitej". Zła wiadomość dla Donalda Tuska jest jednak taka, że progu wyborczego nie przekroczyliby jego koalicjanci – PSL i Polska 2050.

Gen. Leon Komornicki: Rosja może dokonać konwersji wojny hybrydowej w konwencjonalną tylko u nas
Gen. Leon Komornicki: Rosja może dokonać konwersji wojny hybrydowej w konwencjonalną

Generał Leon Komornicki ostrzega, że Rosja może w każdej chwili przejść od działań hybrydowych do konwencjonalnych. Jego zdaniem Polska i NATO muszą być przygotowane na eskalację zagrożeń, które obejmują dezinformację, cyberataki i presję migracyjną.

Ukraińcy rozpoczęli ekshumację żołnierzy UPA w Polsce. Jest komentarz prezydenta z ostatniej chwili
Ukraińcy rozpoczęli ekshumację żołnierzy UPA w Polsce. Jest komentarz prezydenta

Pracownicy ukraińskiego IPN rozpoczęli we wtorek we wsi Jureczkowa na Podkarpaciu prace poszukiwawcze szczątków żołnierzy Ukraińskiej Powstańczej Armii (UPA). Według nich w leśnej mogile mogą się znajdować szczątki 20 osób. Karol Nawrocki stwierdził, że gdy był jeszcze prezesem IPN, nie wydawał podobnej zgody. Zaznaczył, że nie wie też, w jakim celu odbywają się te ekshumacje. – Jeśli Ukraina chce zabrać żołnierzy UPA i z honorami pochować, to nie jest dobry sygnał dla Polski – powiedział prezydent.

Pruszków: Zatrzymano Ukraińca podejrzanego o wysadzenie Nord Stream z ostatniej chwili
Pruszków: Zatrzymano Ukraińca podejrzanego o wysadzenie Nord Stream

We wtorek w podwarszawskim Pruszkowie zatrzymano Wołodymyra Z., Ukraińca podejrzewanego przez niemiecką prokuraturę o udział w akcji uszkodzenia gazociągów Nord Stream. Mężczyzna był ścigany na podstawie Europejskiego Nakazu Aresztowania wystawionego przez niemiecki sąd.

REKLAMA

Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm



 

Polecane
Emerytury
Stażowe