Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm


 

POLECANE
Brytyjczycy zaczęli odsyłać imigrantów z łodzi Francuzom. Co w zamian? z ostatniej chwili
Brytyjczycy zaczęli odsyłać imigrantów z łodzi Francuzom. Co w zamian?

Wszedł w życie brytyjsko-francuski program, na mocy którego część osób nielegalnie przekraczających kanał La Manche zostanie deportowana z Wielkiej Brytanii do Francji – podała we wtorek stacja BBC. Brytyjski rząd oczekuje, że około 50 osób będzie odsyłanych każdego tygodnia. Opozycja twierdzi, że podobne działania nie mają znaczenia. Od stycznia do końca lipca z Francji do Zjednoczonego Królestwa dotarło łodziami ponad 25 tys. osób

Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Nagła zmiana w Lasach Państwowych. Jest nowy dyrektor generalny z ostatniej chwili
Nagła zmiana w Lasach Państwowych. Jest nowy dyrektor generalny

Minister klimatu Paulina Hennig-Kloska odwołała Witolda Kossa ze stanowiska dyrektora generalnego Lasów Państwowych. Koss sprawował tę funkcję przez 1,5 roku. Na jego miejsce powołała Adama Wasiaka. 

Nie żyje Krzesisława Dubielówna z ostatniej chwili
Nie żyje Krzesisława Dubielówna

Media obiegła smutna wiadomość. W wieku 91 lat zmarła wybitna polska aktorka Krzesisława Dubielówna.

Propozycja zoo: Nie chcecie już swoich zwierząt? Dajcie je naszym drapieżnikom Wiadomości
Propozycja zoo: Nie chcecie już swoich zwierząt? Dajcie je naszym drapieżnikom

Ogród zoologiczny w duńskim Aalborgu zaapelowało do mieszkańców o przekazywanie zdrowych, ale niechcianych zwierząt domowych, takich jak króliki, świnki morskie czy kury. Zoo zajmie się nimi na swój sposób.

Gubernator Teksasu nakazał aresztowanie demokratów, którzy zbiegli ze stanu gorące
Gubernator Teksasu nakazał aresztowanie demokratów, którzy zbiegli ze stanu

W Teksasie w Stanach Zjednoczonych polityczna burza. Na proponowane przez polityków Partii Republikańskiej zmiany okręgów wyborczych ich oponenci odpowiedzieli zerwaniem kworum i ucieczką poza granice stanu. Gubernator Teksasu zapowiedział użycie siły wobec zbuntowanych polityków, ci jednak skryli się w stanach, gdzie większość mają przedstawiciele ich partii. "To jest wojna" - odgrażają się demokraci.

Nowy szef Instytutu Pileckiego chciał zorganizować seminarium nt. zwrotu dzieł sztuki Niemcom przez Polskę z ostatniej chwili
Nowy szef Instytutu Pileckiego chciał zorganizować seminarium nt. zwrotu dzieł sztuki Niemcom przez Polskę

Prof. Krzysztof Ruchniewicz, dyrektor Instytutu Pileckiego i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. relacji polsko–niemieckich, planował zorganizowanie seminarium poświęconego zwrotowi dóbr kultury przez Polskę m.in. Niemcom oraz osobom pochodzenia żydowskiego. Propozycja ta, jak oceniła kierowniczka oddziału instytutu w Berlinie, pozostaje w sprzeczności z polityką państwa polskiego.

2 sierpnia 1943 - bunt w Treblince. Przywódcą konspiracji był oficer Wojska Polskiego tylko u nas
2 sierpnia 1943 - bunt w Treblince. Przywódcą konspiracji był oficer Wojska Polskiego

Więzień niemieckiego obozu śmierci, Samuel Willenberg tak wspominał po latach: "Nadszedł pamiętny dzień 2 sierpnia 1943 r. Było upalnie i słonecznie. Nad całym obozem Treblinka roznosił się odór spalonych, rozkładających się ciał tych, którzy przedtem zostali zagazowani. Ten dzień był dla nas dniem wyjątkowym. Mieliśmy nadzieję, że spełni się w nim to, o czym od dawna marzyliśmy. Nie myśleliśmy, czy pozostaniemy przy życiu. Jedyne, co nas absorbowało, to myśl, aby zniszczyć fabrykę śmierci, w której się znajdowaliśmy".

Dolny Śląsk: Poważny wypadek na kolejce górskiej z ostatniej chwili
Dolny Śląsk: Poważny wypadek na kolejce górskiej

W poniedziałek wieczorem doszło do poważnego wypadku na kolejce górskiej Kolorowa w Karpaczu na Dolnym Śląsku – przekazała RMF FM.

Prezydent ostro o Żurku: Opowiada bzdury z ostatniej chwili
Prezydent ostro o Żurku: Opowiada bzdury

Prezydent Andrzej Duda w ostrych słowach wypowiedział się na temat ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka. – To jest wstyd po prostu, że ktoś, kto ma niby wykształcenie prawnicze i jeszcze w dodatku przez lata należał do stanu sędziowskiego, opowiada takie bzdury – powiedział na antenie Polsat News.

REKLAMA

Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm



 

Polecane
Emerytury
Stażowe