Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm


 

POLECANE
W Oświęcimiu rozpoczął się Marsz Pamięci z ostatniej chwili
W Oświęcimiu rozpoczął się Marsz Pamięci

14 czerwca przypada 85. rocznica wywiezienia pierwszej grupy Polaków do obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. Z tej okazji w Oświęcimiu o godz. 12.00 rozpoczął się Marsz Pamięci, na który w mediach społecznościowych zapraszał prezes partii „Niepodległość” i Rot Marszu Niepodległości, szef Straży Narodowej i inicjator Ruchu Obrony Granic Robert Bąkiewicz.

Pierwszy Więzień KL Auschwitz. Polak tylko u nas
Pierwszy Więzień KL Auschwitz. Polak

W przeddzień 85-tej rocznicy I Transportu do Auschwitz IPN we Wrocławiu zorganizował niewielką uroczystość na grobie Stanisława Ryniaka na Cmentarzu Osobowickim. Pan Ryniak miał na przedramieniu wytatuowany niemieckim zwyczajem nr 31, tak więc był pierwszym Polakiem zarejestrowanym w księgach obozu (wcześniejsze numery mieli niemieccy przestępcy zakwaterowani w Auschwitz jako pierwsi kapo - przyp. red.)

Ja Niemiec. Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy Tuska i Giertycha z ostatniej chwili
"Ja Niemiec". Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy Tuska i Giertycha

W sobotę Telewizja Republika ujawniła fragmenty rozmowy telefonicznej pomiędzy premierem Donaldem Tuskiem, a Romanem Giertychem.

Katastrofa lotnicza w Indiach. Znaleziono 270 ciał Wiadomości
Katastrofa lotnicza w Indiach. Znaleziono 270 ciał

W katastrofie lotniczej w Ahmadabadzie w zachodnich Indiach zginęło w czwartek co najmniej 270 osób; to zarówno ofiary na pokładzie maszyny, jak i w budynku, w który uderzył samolot - wynika z najnowszych danych lokalnych służb medycznych, przekazanych w sobotę przez agencję Reutera.

Wynik wyborów pod lupą Bodnara? Tusk sugeruje specjalny zespół prokuratorów Wiadomości
Wynik wyborów pod lupą Bodnara? Tusk sugeruje specjalny zespół prokuratorów

W ostatnich dniach temat ewentualnych nieprawidłowości podczas drugiej tury wyborów prezydenckich w Polsce wrócił ze zdwojoną mocą. Premier Donald Tusk ogłosił, że będzie interweniować u prokuratora generalnego Adama Bodnara, domagając się powołania „specjalnego zespołu prokuratorów”.

Atak Izraela na Iran. Jest stanowisko Chin z ostatniej chwili
Atak Izraela na Iran. Jest stanowisko Chin

Chiny potępiają naruszanie przez Izrael suwerenności, bezpieczeństwa i integralności terytorialnej Iranu oraz wzywają do natychmiastowego zaprzestania wszelkich ryzykownych działań militarnych – oświadczył stały przedstawiciel Chin przy ONZ Fu Cong, cytowany w sobotę przez agencję Xinhua.

Iran zapowiedział atak krajów wspierających Izrael gorące
Iran zapowiedział atak krajów wspierających Izrael

Regionalne bazy dowolnego kraju trzeciego, wspierającego Izrael w obronie przeciwko irańskiemu atakowi, staną się naszym celem - zapowiedział wysoki rangą przedstawiciel władz Iranu, cytowany przez amerykańską stację CNN.

Były trener Realu Madryt chce poprowadzić reprezentację Polski. Sensacyjna kandydatura z ostatniej chwili
Były trener Realu Madryt chce poprowadzić reprezentację Polski. Sensacyjna kandydatura

W sprawie nowego selekcjonera reprezentacji Polski pojawiło się niespodziewanie nowe nazwisko. Choć dotąd w grze byli głównie polscy trenerzy, do Polskiego Związku Piłki Nożnej miało wpłynąć zgłoszenie od Carlosa Queiroza – trenera o olbrzymim doświadczeniu, który trenował m.in słynny Real Madryt i był selekcjonerem wielu reprezentacji narodowych.

Ostatnia porodówka w Bieszczadach zniknie 1 lipca. Szpital ratował się pożyczkami z parabanków Wiadomości
Ostatnia porodówka w Bieszczadach zniknie 1 lipca. Szpital ratował się pożyczkami z parabanków

Od 1 lipca z mapy Bieszczad zniknie ostatnia działająca porodówka – ta w szpitalu powiatowym w Lesku. Placówka, pogrążona w ogromnych długach przekraczających 110 mln zł, zmuszona okolicznościami, pozostawi ciężarne kobiety bez dostępu do opieki porodowej w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.

Izraelska armia: Nasze myśliwce latają nad Teheranem z ostatniej chwili
Izraelska armia: Nasze myśliwce latają nad Teheranem

Kilkadziesiąt izraelskich myśliwców przeprowadziło w nocy z piątku na sobotę kilka nalotów na okolice Teheranu, a wśród trafionych celów znalazła się infrastruktura irańskiej obrony przeciwlotniczej; nasze myśliwce przeleciały nad stolicą Iranu – poinformowała armia izraelska.

REKLAMA

Finałowa konferencja projektu TransFair

Międzynarodowa finałowa konferencja projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” - Sala BHP w Gdańsku 31 marca - 1 kwietnia 2022 r.
 Finałowa konferencja projektu TransFair
/ fot. P. Machnica

W ubiegły piątek w Sali BHP w Gdańsku zakończyła się 2 dniowa (31 marca – 1 kwietnia 2022 r.) międzynarodowa konferencja finalizująca dokonania projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair”. Projekt ten jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy Forba z Austrii, a w skład partnerstwa wchodzą: NSZZ „Solidarność”, KU Leuven / HIVA  z Belgii, organizacja non-profit Multicultural Center Prague z Czech oraz związki zawodowe z Austrii, Belgii, Słowenii, Czech i Serbii. Oprócz tych podmiotów w konsorcjum biorą udział instytucje ochrony praw pracowniczych z Austrii i Niemiec, państwowe inspekcje pracy z Belgii i Słowenii oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF).



Konferencja miała miejsce w szczególnym momencie. Niestety jej dramatycznym kontekstem jest agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Fakt ten ma doniosłe znaczenie dla całego rynku transportu drogowego w Europie. W czasie dwóch dni 25 prelegentów z krajów partnerskich podejmowało zróżnicowane tematy dotyczące europejskiego transportu drogowego. Rozpoczęto od omówienia aspektów gospodarczych (m.in.  poddano analizie dane liczbowe i stawki dotyczące drogowego transportu transgranicznego). Ciekawe wystąpienie w tej sesji zaprezentowała Wol-san Liem – przedstawicielka Koreańskich związków zrzeszających kierowców oraz Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), która przedstawiła warunki pracy i płacy kierowców w Korei oraz problem bezpieczeństwa kierowców, który stanowi największe wyzwanie w pracy Koreańskich związków zajmujących się transportem drogowym. Kluczowym elementem wystąpienia Wol-san Liem było zwrócenie uwagi na łańcuchy dostaw i konieczność odziaływania na same przedsiębiorstwa, które korzystają z usług transportowych.



Kolejnym tematem analizowanym w czasie konferencji był Pakiet Mobilności, czyli zestaw nowych przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz zaliczania poszczególnych operacji transportowych, w czasie których kierowca musi otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z zasadami dotyczącymi pracowników delegowanych. Jako, że ta regulacja jest aktualnie wdrażana, to na konferencji przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców, środowisk naukowych oraz Komisji Europejskiej omawiali praktyczne aspekty tego pakietu analizowane z ich perspektyw, w tym także prawnej.



Dużo miejsca poświęcono problemom kierowców krajów trzecich jako, że pracownicy z Ukrainy, Białorusi, oraz państw Azji Centralnej (dawne republiki radzieckie) stanowią wysoki procent pracowników w sektorze transportowym. Stanowiło to przyczynek do dyskusji na temat niedoboru kierowców w kontekście warunków pracy w transporcie drogowym.

W czasie konferencji związkowi partnerzy projektu przedstawili modele współpracy transgranicznej wypracowane i wypraktykowane w czasie 2,5 lat trwania projektu. Zaprezentowano również związkowy przewodnik opracowany w ramach projektu TransFair, a także sposoby reprezentowania interesów prawnych kierowców oraz sposoby wspierania kierowców pochodzących z krajów trzecich.



Osobną sesję poświęcono roli, jaką pełnią inspekcje pracy w transporcie drogowym w aspekcie ich doświadczeń, współpracy ze związkami zawodowymi oraz dobrych praktyk. Polską Inspekcję Pracy reprezentowała pani Małgorzata Dziemińska - Zastępca Głównego Inspektora Pracy, która omówiła zmiany w sposobie wynagradzania kierowców oraz doświadczenia kontrolne w zakresie czasu pracy kierowców.

Tematyka konferencji oraz możliwość bezpośrednich rozmów po długiej przerwie narzuconej przez ograniczenia sanitarne, spowodowały przyjazd znacznej liczby uczestników. Bezpośrednio na Sali BHP znajdowało się prawie 60 osób biorących udział w konferencji, a około 70% z nich stanowili goście zagraniczni. Dzięki temu, że organizatorzy zapewnili możliwość internetowego włączenia się w konferencję, 35 osób z Polski i krajów partnerskich  uczestniczyło zdalnie.



Uczestnicy w znakomitej większości wyrażali satysfakcję z udziału w tej konferencji. Podkreślali wysoką wartość tego wydarzenia. zarówno od strony merytorycznej, nad którą czuwała główna moderatorka konferencji Barbara Surdykowska – ekspert NSZZ „Solidarność” w projekcie TransFair, jak i organizacyjnej, za którą odpowiadał Karol Nosal koordynator NSZZ „Solidarność” w tym projekcie.



Materiały wypracowane w ramach projektu „Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym: TransFair” można znaleźć tutaj.


mż / pm



 

Polecane
Emerytury
Stażowe